Furtwänglers berømte innspilling av Schuberts 9. med BPO fra 1951, som jeg har hørt i DG The Originals-tapning, er en ganske overveldende opplevelse. Meget energisk, mye patos og passasjer som kan få deg til å snappe etter pusten. Et godt eksempel på denne dirigentens grunnleggende kvaliteter. Orkesterklangen preges i stor grad av intense strykere. Musikkens dramatiske elementer står tydelig frem som følge av dette: Hør bare de vanvittige øksehuggene i de avsluttende taktene. De oser av uavvendelig skjebne, følelsesmettet stemning og tragisk tyngde. Alt dette stiller Furtwänglers romantiske kunstsyn klart til skue. Han er i kunstens vold, musikerne tror på ham og trykker til alt hva remmer og tøy kan holde. Det emosjonelle dominerer, det analytiske trer mer i bakgrunnen.
Er lyden et hinder? Jeg synes langt på vei ikke det. De opplagte begrensningene i dynamikk og frekvensområde er der, men de hindrer ikke de innbyrdes forholdene i tolkningen og musikken i å nå troverdig frem. Og det er det det kommer an på!
Furtwänglers bruk av f. eks. rubato og schmaltz kan virke maniert etter nåtidens praksis. Jeg vil hevde at så lenge det er substans, konsekvens og helhet i tolkningen, bør ikke det i seg selv avskrekke. I så fall ville prinsippielle hensyn overskygge innholdet i tolkningen. Alle de nevnte kvalitetene er til stede hos denne dirigenten. Beecham, som benytter mange av de samme virkemidlene, er langt mer variabel i mine øyne.
Imidlertid blir Rattle stående på toppen. Hans bredde og variasjon holder stand. Ved ikke å kjøre så hardt, bevarer han en mangfoldighet, flertydighet og inviterende åpenhet jeg ikke så lett vil gi slipp på. På den annen side ville jeg ikke vært Furtwängler foruten, heller.
Symfoni nr.1 er på mange måter en prøveklut, men fra og med nummer 2 dreier det seg om mesterverker. Prøv gjerne Muti/VPO på hele syklusen, toref, lisensiert til Brilliant Classics fra EMI og derfor til prisen av én normal cd.