Scan-Speak 32W 13"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og funderer litt på nye bassmoduler og kommer over Scan-Speak sine nye 13"
    Imponerende saker dette,og visstnok ekstremt vellydende elementer.

    Spesielt 32W/4878T01 ser virkelig bra ut.
    Elementet ligger jo nesten innenfor 2db mellom 30-300 hz!
    Aldri sett noe slikt før.
    90Db følsomhet på 30 hz,må være best i klassen!
    Ulempen er en noe mindre lineær slaglengde på 7mm hver vei.

    http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t01.pdf

    Skjermbilde 2016-03-06 14.19.28.jpg


    Sammenligne med: http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
    Skjermbilde 2016-03-06 14.28.31.jpg


    Eller http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-8878t01.pdf

    Skjermbilde 2016-03-06 14.49.32.jpg



    Vurderer sterkt å bruke 32W/4878T01 til mine nye bassmoduler.
    Utifra Scanspeak sine egne målinger så ser jo elementet ut til å fungere veldig bra i 60 liters trykkammer.
    Men man kan jo ikke bruke vanlige beregningsprogrammer til dette elementet siden alle forutsetter en fallende kurve ved beregning,og her går det jo flatt ned til ca 32 hz...
    Hva synes folket?

    Beregningsprogrammer sier 36 liter optimal trykkammer og 66 liter bassrefleks.
    Dette er jo veldig små kasser,men det gir jo også store muligheter for bruk av 2 elementer pr side i veldig små kasser.
    Litt rask kalkulator lek viser 90 watt inn,så når elementet sin lineære slaglengde ved 20 hz,elementet avgir da 109 db ved 30 hz,dersom en legger målingene til grunn.
    Det blir da mer enn nok headroom det,når man legger til 6 db for kasse nr 2.
    Hmm,må visst trekke fra en ca 4 db på tallene for å få følsomheten i 1w pr meter...
    Skulle bli sånn ca 111 db ved 30 hz og 90 watt inn pr element.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser greie ut disse, men en noe stiv pris. Linear slaglengde synes jeg var veldig konservativt oppgitt til 7mm, når mekanisk slaglengde er oppgitt til 28mm.

    Hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke 13-14mm. Det gir da også mening i forhold til termisk belastbarhet på 350W.
    Bildet er fra Winisd, med 66 og 100 liter bassrefleks, samt 36 liter trykkammer, alle 350W:

    Skjermbilde.jpg


    Her ved 2,8V:
    Skjermbilde.jpg



    Cbarth
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Er litt redd for at det kan bli altfor mye nivå rundt 35 hz dersom en bruker disse forslagene fra beregnigsprogrammer.
    Kan jo se ut som om bassrefleks bør avstemmes nede rundt 20-25 hz for å unngå dette.

    Fant noen franske forslag på dette elementet.
    Kan ikke si at fransk er min sterke side, men man ser jo forslagene da. :D
    http://petoindominique.fr/php/mysql_thiele_seul_ref.php?ref=32W/4878T01
    Screenshot_2016-03-08-14-43-36.jpg
     
    Sist redigert:

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er for øvrig noen forskjeller på elementene som er verdt å notere seg. Det elementet jeg har brukt et litt tyngre (150g vs112g moving mass), har litt lavere resonansfrekvens (18hz vs 23 hz) og har lengre linær slaglengde (28mm mot 14mm). Det gjør at det trolig gir mer vekt i bunn, mens det andre (32w/4808t01) har litt høyere følsomhet og trolig er bitte litt lysere i klangen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser greie ut disse, men en noe stiv pris. Linear slaglengde synes jeg var veldig konservativt oppgitt til 7mm, når mekanisk slaglengde er oppgitt til 28mm.

    Hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke 13-14mm. Det gir da også mening i forhold til termisk belastbarhet på 350W.
    Bildet er fra Winisd, med 66 og 100 liter bassrefleks, samt 36 liter trykkammer, alle 350W:


    Cbarth
    "Linear" slaglengde regnes ut ganske mekanisk. For det nevnte elementet så har det en svingspole med 22mm høyde og et magnetgap med høyde på 8mm. Da kan altså elementet bevege seg 22mm-8mm = 14mm, eller pluss/minus 7mm fra senter før styrken i magnetfeltet svekkes (spolen beveger seg ut av magnetgapet) og bevegelsen ikke lenger bli "linear". Teknisk sett begynner avviket normalt litt før, da magnetgapet bør være litt inn på spolen for å ha full effekt.

    Til sammenligning har 32W/4878 00 elementet en spolehøyde på 36mm og magnetgap med høyde på 8mm. Det blir dermed linear slaglengde på 28mm (eller +/- 14mm). Så blir det bare en bonus - og nyttig buffer - at elementet mekanisk sett tåler 56mm utslag (+/- 28mm)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    32W/4878 benytter underhengt svingspole i det Scan Speak kaller Symmetrical Drive motor.
    For en underhengt svingspole vil hele spolen befinne seg innenfor svingspolegapet så lenge slaglengden er mindre enn xmax. Underhengte svingspoler utmerker seg ofte med en god linjaritet i motoren sålenge elementet spiller innenfor xmax. Nedsiden er raskt tap i motorkraft når slaglengden passerer xmax. Motoren til Scan Speak har veldig fin BL kurve og bra symmetri rundt senter. Flate BL kurve gir mindre kompresjon når det spilles høyt enn motsatt og symmetri rundt senter reduserer andre harmonisk forvrengning. Den dominerende ulinjaritet er (slik jeg tolker data) opphengssystemet (spider og bølge). Ingen tvil om at Scan Speak har laget en flott driver her - spørsmålet er om du ikke kan få minst like god ytelse ved å gå på flere men rimelige (og bra) element.

    Klippel måling av Scan Speak: kraftfaktor_zpsc86b3262.png Photo by ollenorell | Photobucket
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tytte, min forståelse er at Symmetric Drive løsningen til Scan Speak ikke fullt ut er en underhung løsning, men en slags hybrid som figuren nedenfor viser.
    voice coil symmetrical drive.gif
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, du har selvsagt helt rett Kalle klovn. Jeg blandet med illuminatormotoren. Sd motoren er som du sier, en slags bastard. 32W er uansett et element som yter godt, også ved storsignaltesting.
     
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    17
    IMG_3218.jpg
    IMG_3220.jpg


    Nybygd stue vennlig design møbel med 13" Scan speak elementer.Noe shabby finish, men godt nok for meg.Tette kasser på 67L. Parasound Hca 3500 effekt på subber. Aktiv deling i Parasound Hint. Meget fornøyd med lyden.
    Valgt element etter gode tips fra Slinger.
     
    Sist redigert:

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser veldig bra ut Daniel.
    Til å være første gang man bygger noe slikt i treverk så er dette knall!
    Denne sub-sjenken glir naturlig inn i stuemiljøet,og kan skjule elementene til finbruk.
    Veldig bra tenkt ut og gjennomført.
    Tommelen opp! :D
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Vekker denne til live...
    Hvis man skulle bygge et par kompakte kasser med 32W4878/T00, hva er et bra avstemt volum for å få tyngde og greit med volum i bunn?
    Tenkte å drives med en Hypex PSC2.400d pr kasse.
    Kasser må være stuevennlig størrelse.

    Trenger litt hjelp i bunn til mine B&W 803s...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vekker denne til live...
    Hvis man skulle bygge et par kompakte kasser med 32W4878/T00, hva er et bra avstemt volum for å få tyngde og greit med volum i bunn?
    Tenkte å drives med en Hypex PSC2.400d pr kasse.
    Kasser må være stuevennlig størrelse
    Trenger litt hjelp i bunn til mine B&W 803s...
    Ca 55-60 liter innvendig volum lukket kasse. Gir f3 ved ca 38hz og ca -12dB ved 20 hz. I et rom på ca 40kvm vil det i praksis kunne gi flat respons til ca 20 hz ved fornuftig plassering.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Takk!
    Flotte greier, da er det bare å sette seg ned med papir og blyant for å finne noe so kan fungere visuelt.
    Et lite spørsmål, hvor mye effekt vil man trenge for å drive disse på en tilfredstillende måte?

    Kjører nå 4xUCD400 på 803ene, tenkte kanskje å redusere dette til 2 når de laveste frekvensene overlates til subber.
    Vil 1 UCD400 pr sub være nok eller bør man ha mer tilgjengelig?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det burde holde. Jeg bruker 1stk DS8.0 per kanal (h+v) som hver driver 4stk slike elementer. Da får man selvsagt også en 6dB gevinst ved å kjøre kombinert serie og paralell kobling, men 400W per element burde holde lenge.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Da er hvertfall 2stk 32W/4878T00 bestilt, jobber enda med å finne et kassedesign som kan aksepteres av den andre halvdel.
    En kopi av B&Ws 825sub hadde vært flott men der strekker nok ikke snekkerferdighetene helt til er jeg redd.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Da er hvertfall 2stk 32W/4878T00 bestilt, jobber enda med å finne et kassedesign som kan aksepteres av den andre halvdel.
    En kopi av B&Ws 825sub hadde vært flott men der strekker nok ikke snekkerferdighetene helt til er jeg redd.
    Kontakt Mala som selger Pylon fra Polen. Pylon lager og selger kabinett med fantastisk finish, ta en titt her: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1178167755580222.1073741897.298515023545504&type=3

    -BB-
    Tenkte bare å oppklare en sak her. Pylon lager masse flotte kabinetter, men normalt ikke for privatpersoner. De lager for andre merkevarer/produsenter(blant annet Audio Physic). Minimumsantall er normalt 10 par. Så dette er ikke tiltenkt DIY markedet desverre.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke troen på Sketchup og 3D modeller.. kjører papp og gaffa!
    Buen på siden av kabinettet er samme som bunn av stativene til B&W 805N, funket bra.
    IMG_5153.jpg

    Skal nok mye godvilje til for å få dette plassert midt i stua, men hey må da prøve.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke troen på Sketchup og 3D modeller.. kjører papp og gaffa!
    Buen på siden av kabinettet er samme som bunn av stativene til B&W 805N, funket bra.
    Vis vedlegget 456432
    Skal nok mye godvilje til for å få dette plassert midt i stua, men hey må da prøve.
    Det ser bra ut. Skaff deg litt forhandlingsrom og si at du helst bør ha 4 stk men til nøds kan klare deg med 2 stk...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Element i hus og utskjæring til kassene på gang.
    Skal være sort gjennomfarget MDF i front og innfelt bak.
    Materialet er 27mm (?) bjørkefiner.
    Tror dette kan bli helt greit.

    9DC785DF-5EFD-4600-BA79-9F7BE3F51BA0.jpeg
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Da var hvertfall noe på plass, mangler enda litt sort MDF til front- og bakplater.
    99E93BD5-DCA4-4EF1-9464-964B57BFE9CA.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det burde holde. Jeg bruker 1stk DS8.0 per kanal (h+v) som hver driver 4stk slike elementer. Da får man selvsagt også en 6dB gevinst ved å kjøre kombinert serie og paralell kobling, men 400W per element burde holde lenge.
    Hva mener du med 6db gevinst ved å serie-parallellkoble? Følsomheten er vel den samme uavhengig av serie eller parallellkobling? Om du bruker effekt og ikke spenning.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det burde holde. Jeg bruker 1stk DS8.0 per kanal (h+v) som hver driver 4stk slike elementer. Da får man selvsagt også en 6dB gevinst ved å kjøre kombinert serie og paralell kobling, men 400W per element burde holde lenge.
    Hva mener du med 6db gevinst ved å serie-parallellkoble? Følsomheten er vel den samme uavhengig av serie eller parallellkobling? Om du bruker effekt og ikke spenning.
    Nei, når man kobler to og to i serie og deretter de to parene i parallell så stiger akustisk output fra systemet med 6dB i forhold til om ett element gjør jobben alene ved samme input fra forsterker (og da er også impedansen fra de fire lik impedansen fra ett element). Samtidig er membranutslaget per element redusert, og dermed thd og andre ulumskheter ogrå redusert. Det er jo hele greia med å bruke flere elementer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Thohaug: her er det litt du kan lese deg opp på hvis du er usikker:
    Loudspeaker Impedance, Series & Parallel Connection Basics | Audioholics

    Kort fortalt så gir seriekobling +0dB og prallellkobling +6dB gitt samme spenning, dog begge med endring i impedans - hhv dobling og halvering. Ved begge løsningene kombinert så blir netto akustisk output +6dB og impedansen uendret ift ett element. What a beauty!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thohaug: her er det litt du kan lese deg opp på hvis du er usikker:
    Loudspeaker Impedance, Series & Parallel Connection Basics | Audioholics

    Kort fortalt så gir seriekobling +0dB og prallellkobling +6dB gitt samme spenning, dog begge med endring i impedans - hhv dobling og halvering. Ved begge løsningene kombinert så blir netto akustisk output +6dB og impedansen uendret ift ett element. What a beauty!
    Okey :) jeg tenkte å se på effekt jeg :) da er det likt. Spenning så blir det som du sier.


    Og stiger ikke akustisk output med 12db fra 1 til 4? 3db pga dobbel membranflate x2, og 3db for mulighet til å gi dobbel power in x2 :) ergo 6db økt følsomhet, men samtidig 6db til pga du kan dytte i 4x effekt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det burde holde. Jeg bruker 1stk DS8.0 per kanal (h+v) som hver driver 4stk slike elementer. Da får man selvsagt også en 6dB gevinst ved å kjøre kombinert serie og paralell kobling, men 400W per element burde holde lenge.
    Hva mener du med 6db gevinst ved å serie-parallellkoble? Følsomheten er vel den samme uavhengig av serie eller parallellkobling? Om du bruker effekt og ikke spenning.
    Nei, når man kobler to og to i serie og deretter de to parene i parallell så stiger akustisk output fra systemet med 6dB i forhold til om ett element gjør jobben alene ved samme input fra forsterker (og da er også impedansen fra de fire lik impedansen fra ett element). Samtidig er membranutslaget per element redusert, og dermed thd og andre ulumskheter ogrå redusert. Det er jo hele greia med å bruke flere elementer.
    Når du mener samme input fra forsterker så mener du spenning ikke sant? For om du bruker effekt i watt så er det jo likt uavhengig om du serie eller paralellkobler :) jeg forstår hva du mener her altså.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det burde holde. Jeg bruker 1stk DS8.0 per kanal (h+v) som hver driver 4stk slike elementer. Da får man selvsagt også en 6dB gevinst ved å kjøre kombinert serie og paralell kobling, men 400W per element burde holde lenge.
    Hva mener du med 6db gevinst ved å serie-parallellkoble? Følsomheten er vel den samme uavhengig av serie eller parallellkobling? Om du bruker effekt og ikke spenning.
    Nei, når man kobler to og to i serie og deretter de to parene i parallell så stiger akustisk output fra systemet med 6dB i forhold til om ett element gjør jobben alene ved samme input fra forsterker (og da er også impedansen fra de fire lik impedansen fra ett element). Samtidig er membranutslaget per element redusert, og dermed thd og andre ulumskheter ogrå redusert. Det er jo hele greia med å bruke flere elementer.
    Når du mener samme input fra forsterker så mener du spenning ikke sant? For om du bruker effekt i watt så er det jo likt uavhengig om du serie eller paralellkobler :) jeg forstår hva du mener her altså. Jeg var bare usikker på hvordan du definerte det :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Thohaug: her er det litt du kan lese deg opp på hvis du er usikker:
    Loudspeaker Impedance, Series & Parallel Connection Basics | Audioholics

    Kort fortalt så gir seriekobling +0dB og prallellkobling +6dB gitt samme spenning, dog begge med endring i impedans - hhv dobling og halvering. Ved begge løsningene kombinert så blir netto akustisk output +6dB og impedansen uendret ift ett element. What a beauty!
    Okey :) jeg tenkte å se på effekt jeg :) da er det likt. Spenning så blir det som du sier.


    Og stiger ikke akustisk output med 12db fra 1 til 4? 3db pga dobbel membranflate x2, og 3db for mulighet til å gi dobbel power in x2 :) ergo 6db økt følsomhet, men samtidig 6db til pga du kan dytte i 4x effekt.
    Ja +6dB for høyere følsomhet ved samme spenning og effekt (her blir det det samme pga lik impedans) og pluss 6dB for 4x max effekt (hvis du har det tilgjengelig da). Uansett for du mindre forvrengning ved samme lydtrykk pga mindre membranvandring.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thohaug: her er det litt du kan lese deg opp på hvis du er usikker:
    Loudspeaker Impedance, Series & Parallel Connection Basics | Audioholics

    Kort fortalt så gir seriekobling +0dB og prallellkobling +6dB gitt samme spenning, dog begge med endring i impedans - hhv dobling og halvering. Ved begge løsningene kombinert så blir netto akustisk output +6dB og impedansen uendret ift ett element. What a beauty!
    Okey :) jeg tenkte å se på effekt jeg :) da er det likt. Spenning så blir det som du sier.


    Og stiger ikke akustisk output med 12db fra 1 til 4? 3db pga dobbel membranflate x2, og 3db for mulighet til å gi dobbel power in x2 :) ergo 6db økt følsomhet, men samtidig 6db til pga du kan dytte i 4x effekt.
    Ja +6dB for høyere følsomhet ved samme spenning og effekt (her blir det det samme pga lik impedans) og pluss 6dB for 4x max effekt (hvis du har det tilgjengelig da). Uansett for du mindre forvrengning ved samme lydtrykk pga mindre membranvandring.
    Ja da er vi helt enige :) selv brukte jeg bare 3x15" per side. Men fungerte bra det også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn