Sammenslåingen

Er dere enig i sammenslåingen av musikk og plater med spesiell god lydkvalitet?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0
U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes det er dumt å ikke ha et eget emne for lydkvalitet på plater i et HiFi forum. Det er mange fine tråder som kommer til å drukne tror jeg dessverre.

Jeg synes det er altfor lite diskusjon om musikk men også om de gode innspillingene. Kan nesten virke som det å ikke skrive om lydkvaliteten er en slags måte å si at musikken er viktigst all den tid det brukes på lydforbedrende komponenter ellers. Men noen klarer ikke å se; ja takk begge deler om man er opptatt av kvaliteten.

Det finnes masse, masse forumer for musikk. Hvorfor ikke sette ekstra fokus på god lyd fra kilden i et hiFi forum også?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Synes det er greit. Blir for mange underkategorier som det er.

U

utgatt60135

Gjest
Mitt argument er at de gode trådene med de gode innspilligene blir "borte" da det skrives lite i de trådene.

K

kbwh

Gjest
Jøss, har forslaget mitt gått igjennom? Hurra!

Jeg synes at ideen om en egen kat. for plater med god lydkvalitet er god, men her på forumet har den iallefall spilt fallitt.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Det er vel mulig å klistre en tråd eller to angående bra innspillinger osv.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.913
Helt enig med Lyngen, dette er et skritt tilbake for HFS.
Paradoksalt at lydkvaliteten på platene ikke blir fokusert på et forum dedikert til god lyd, så dette skjønner jeg ikke.
Forskjellene i lydkvalitet mellom ulike innspillinger er ofte større enn de fleste av forskjellene som ellers diskuteres så heftig. Bare høyttalere/rom som klart har større innflytelse.
Nå kommer innlegg om innspillingenes lydkvalitet til å forsvinne i den generelle musikkstøyen.

Spørsmål til høvdingen/moderatorene:
Hvis jeg ønsker å diskutere lydkvalitet relatert til vinylpressinger, kan jeg poste i vinylavdelingen?

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
504
Torget vurderinger
4
Dette var en elendig ide. Innspillinger med god kvalitet kommer til å forsvinne i "Plater med traktorer på coveret" og andre dustete tråder.
"Plater med god lyd" er ikke alltid synonymt med "Plater med kjedelig musikk".
Hvis poenget er at det er for mange emner, er det et tankekors at det er emnene som omhandler musikk som skal reduseres. Vi driver vel med dette her pga. musikken, eller.....?

mvh
FZ

K

kbwh

Gjest
Ideen var veldig god, synes jeg. ;D

Hva skal til for at en kategori som "plater med god lydkvalitet" skal handle om akkurat det? Den vi hadde var svært lite matnyttig. Vi kunne absolutt trenge en som er det.

U

utgatt60135

Gjest
Det var vel ditt forslag :(.. vi er ikke altfor ofte enige vi...

Ja folket er vel de som ikke bryr seg om lydkvalitet på plater. Et stort paradoks spør du meg. Musikk er visst helligjort selv om den største opgraderingen ofte ligger nettopp der og er klart billigst. Som FZ skriver så er ikke de gode lydinnspillingene synonymt med kjedelig musikk, de fleste holder høyt nivå musikalsk også. OG de som er strålende musikalsk men som har middels lyd spilles alikevel.

Jeg har fått mange veldig gode tips her og gir gjerne tilbake men nå har jeg mest lyst til å holde de for meg selv :-\. Så får dere bare holde på med trådene "hva spiller jeg nå", "se min platesamling", "se hva jeg har kjøpt nå" og "cover" trådene. Veldig interessant.

Hadde tenkt å ta frem igjen tråden min om de beste innspillingene men jeg mistet lysten nå ettersom HiFi komponenters ørsmå endringer er langt mer prioritert. Er redd den bare drukner igjen...

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.913
Lyngen skrev:
Jeg har fått mange veldig gode tips her og gir gjerne tilbake men nå har jeg mest lyst til å holde de for meg selv :-\. Så får dere bare holde på med trådene "hva spiller jeg nå", "se min platesamling", "se hva jeg har kjøpt nå" og "cover" trådene. Veldig interessant.

Hadde tenkt å ta frem igjen tråden min om de beste innspillingene men jeg mistet lysten nå ettersom HiFi komponenters ørsmå endringer er langt mer prioritert. Er redd den bare drukner igjen...
;D Fine.

Antall svar på avstemningen din og visninger på tråden tyder vel på at god lyds innspillinger er lite prioritert blant medlemmene på HFS, så sånn sett er sammenslåingen kanskje naturlig.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har kjøpt en plate på grunn av forventninger om god lydkvalitet. Det viste seg også at lydkavaliteten til Chesky var god. Men jeg spiller ikke Ana Caram noe mer av den grunn. For meg blir det meningsløst å velge musikk på bakgrunn av innspillingskvalitet. Dermed trenger jeg heller ikke et hjørne for å diskutere dette.

R

Roysen

Gjest
Dette skjønner jeg ikke. Selv om den gamle forumet ikke var av enkeltes ønske, må dette bli et skritt i feil retning. Nå drukner alle tårder og innlegg i et forum og uten noen form for organisering som gjør at det må bli vanskeligere å finne frem.

Mvh
Roysen

U

utgatt60135

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg har kjøpt en plate på grunn av forventninger om god lydkvalitet. Det viste seg også at lydkavaliteten til Chesky var god. Men jeg spiller ikke Ana Caram noe mer av den grunn. For meg blir det meningsløst å velge musikk på bakgrunn av innspillingskvalitet. Dermed trenger jeg heller ikke et hjørne for å diskutere dette.
Jeg velger aller helst plater som har begge deler. Men hvis du ikke er opptatt av kvaliteten på lydbildet så er det vel ikke noe problem for deg at det eksisterer et annet emne i tillegg?

Men o store sjef jobber med å samle trådene uten at jeg skjønte hvordan. Vi får se...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.654
Torget vurderinger
2
Paradoksalt at lydkvaliteten på platene ikke blir fokusert på et forum dedikert til god lyd, så dette skjønner jeg ikke.
Forskjellene i lydkvalitet mellom ulike innspillinger er ofte større enn de fleste av forskjellene som ellers diskuteres så heftig. Bare høyttalere/rom som klart har større innflytelse.
Nå kommer innlegg om innspillingenes lydkvalitet til å forsvinne i den generelle musikkstøyen.
Musikk med god lydkvalitet er viktig for alle med hifi-interesse, men vi ønsker å finne en bedre løsning for å skape oversikt over kjøpsanbefalinger av plater med god lyd. Kategorien som nå er sammenslått med Musikk inneholdt en rekke gode anbefalinger, men også en rekke anbefalinger som ikke burde vært der. Skal vi først ha en oversikt over god lyd, så bør første kriteriet være at det faktisk er god lyd. Det er ikke noe morsomt for medlemmer som har kjøpt inn plater basert på råd herifra opplever at lyden vært skikkelig dårlig. Da må vi finne en bedre løsning for en slik oversikt.

Mvh
Høvdingen

U

utgatt60135

Gjest
Hva har vi moderatorer til? Det er en god del feilposting i andre temaer også men de blir moderert (også flyttet).

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.654
Torget vurderinger
2
Hva har vi moderatorer til? Det er en god del feilposting i andre temaer også men de blir moderert (også flyttet).
En kan vel nesten ikke forvente at moderatorene kan vite om anbefalte innspillinger faktisk er gode eller ikke.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Lydkvaliteten er viktig, men kategorien på HFS ble brukt helt feil.

Sammenslåingen er helt riktig.

Pk

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
pks skrev:
Lydkvaliteten er viktig, men kategorien på HFS ble brukt helt feil.

Sammenslåingen er helt riktig.

Pk
Kan godt være enig i at endel tråder ikke hørte hjemme der, men i andre fora synes jeg det er massevis av tulletråder som har lite med foraene å gjøre. Jeg lar vær å lese disse. Anbefalinger til innspillinger med god lyd tar jeg med en klype salt dersom jeg ikke allerede har opparbeidet stor respekt for vedkommende medlem. Andre tar jeg som gode innspill til å sjekke videre. FÅ GODLYDANBEFALINGENE TILBAKE. Gjerne også et forum for klassisk musikk. Det er bare å la vær å lese for de som ikke er interessert 8)

Mvh
Geir

U

utgatt60135

Gjest
Høvdingen skrev:
En kan vel nesten ikke forvente at moderatorene kan vite om anbefalte innspillinger faktisk er gode eller ikke.
Jeg skjønner at det ikke er lett, men var det også egne tråder som ikke skulle ha vært der? Var det ikke endel som ikke skilte mellom emnene? Det skulle vel vært greit å moderere? Men jeg kan ikke huske å ha sett en eneste moderering der så for meg virket det som de overså dette emnet helt. Uansett så jeg ikke det som noe stort problem med dette.

Som Geir O sier så må man se an hvem som anbefaler slik som med anbefalinger av høyttalere. Det er alfor tynt grunnlag for å fjerne et emne av den grunn, imo.

Jeg ser meningene er delt i to men er det en ulempe for dem som likte sammenslåingen at det finnes et emne til?

K

kbwh

Gjest
Høvdingen skrev:
...finne en bedre løsning for en slik oversikt...
Folkens, kan vi diskutere hvordan man skal kunne utforme kriterier for et fungerende underforum for plater med god lydkvalitet? Kanskje Høvdingen og hans menn kunne få en idé eller to fra en slik diskusjon?

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Høvdingen skrev:
...finne en bedre løsning for en slik oversikt...
Folkens, kan vi diskutere hvordan man skal kunne utforme kriterier for et fungerende underforum for plater med god lydkvalitet? Kanskje Høvdingen og hans menn kunne få en idé eller to fra en slik diskusjon?
Hvorfor skal det være mer kontroll på dette enn anbefalinger av komponenter, kabler, tweaks etc. Det blir da en umulig oppgave å skulle få verifisert at inspillingen er god. I tillegg vil dette høyst sannsynlig være individuelt da noen liker lyden på en måte mens andre vil ha den på en annen måte. Dette blir helt analogt med at man skal kontrollere alle andre typer anbefalinger før de får lov til å legges ut. Det er jeg ingen tilhenger av.

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.705
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Hva med å ha godlydanbefalingene bare helt enkelt i en egen tråd? - Trenger vel ikke et helt underforum for det?

Eg berre spyr...

EDIT: Så først nå el_mariachi sitt forslag som er identisk.

Lage en slik tråd som "sticky" burde løst problemet.

Det er forøvrig veldig mange underforum på hfs nå.

K

kbwh

Gjest
Slik du argumenterer er det nok best at vi har all musikk i en gruppe, Roysen.
Vi kunne eventuelt splitte musikk opp igjen, og samtidig splitte "Hifi generelt"? Den nye avdelingen kunne hete "Hifi med god lyd".

Enkelt og fint forslag det, bambadoo. Kunne absolutt vært stiftet øverst den tråden, og gjerne hatt en advarsel om at anbefalinger følges på eget ansvar (eller noe slikt ;D).

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Da skulle det vært et par sticky.
-Klassisk
-Jazz
-Rock
-osv

Hvertfall hatt et par...

PK

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Slik du argumenterer er det nok best at vi har all musikk i en gruppe, Roysen.
Vi kunne eventuelt splitte musikk opp igjen, og samtidig splitte "Hifi generelt"? Den nye avdelingen kunne hete "Hifi med god lyd".
Jeg mener vi bør ha et undeforum for gode innspillinger slik at folk lettere kan finne frem i vrimelen av alle musikkinnlegg. Så får folk være klar over at det ikke finnes noen fasit for hva som er gode innspillinger og at smak og behag er avgjørende for om folk er enige eller ikke. Man må prøve seg frem på lik linje med alle andre komponenter for å finne ut om man liker det eller ikke.

Dersom dette skal gjennom en kontroll - hvem skal da bestemme hva som er gode innspillinger eller ikke?

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.705
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Dersom dette skal gjennom en kontroll - hvem skal da bestemme hva som er gode innspillinger eller ikke?

Mvh
Roysen
Huff - håper ikke det blir min oppgave :)

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Men er det bedre at alle anbefalingene (som uansett kommer) ligger begravet sammen med alt det andre uten at man har orden i sysakene? Det du er ute etter er at det ikke skal komme anbefalinger av god lydkvalitet på noe som ikke har god lyd. Det oppnår du da ikke med dette tiltaket. Anbefalingene kommer til å komme akkurat som tidligere. Forskjellen er at nå blir det enda vanskeligere å finne anbefalingene av de innspillingene med god lyd.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
Jeg synes forslaget om en sticky er godt. Anbefalinger av musikk som er lydmessig godt skrudd også kan limes inn i en slik godlydtråd som en bonus. Hva synes du om en slik ide?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg velger aller helst plater som har begge deler.
Det er jeg selvfølgelig enig med deg i. Men musikken er så mye viktigere at jeg ikke trenger et eget topic for å diskutere lydkvalitet på innspillinger.

Men hvis du ikke er opptatt av kvaliteten på lydbildet så er det vel ikke noe problem for deg at det eksisterer et annet emne i tillegg?
Jeg ville heller hatt rom for å kommentere innspillingskvaliteten i musikktrådene. Den har så klart betydning, og er verd å diskutere. Og, dette er tross alt et HIFI-forum. Jeg har ikke vært inne på lydkvalitetstråden annet enn når jeg ved en feiltagelse har gått inn via siste innlegg på forsiden.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
493
Torget vurderinger
1
Denne sammenslåingen har jeg et ambivalent forhold til ::)

Jeg kjøper ikke lenger musikk p.g.a. lyden, men p.g.a. musikken, men samtidig ønsker jeg best mulig lyd på platene jeg kjøper :eek:

Destiny.. :)

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror alle er enige i at musikk er grunnmuren innen HiFi :D . Jeg tror alle er enige i at lydkvalitet er viktig for HiFi entusiaster. I hele kjeden, fra mikrofoner til lytterommet.

Du kan ha flaks og oppnå begge deler ved å bare velge fra musikken. Jeg kan ha flaks å oppnå begge deler ved å velge fra de bestlydende. Men jeg kan utelukke en god del av flaksen ved å lytte på musikken over nettet først om tipset om god lyd holder. Kan du utelukke dårlig lyd over nettet? Ikke lett?

For det aller meste kjøper jeg musikk kun for musikken men jeg synes det har vært kjempemoro å lete frem de bestlydende i en periode. Også moro å dele erfaringene selv om interessen var laber. Har aldri sett andre lage noen liste. Med den jeg la ut ga jeg også platene karakter på musikken, noe som blir veldig personlig men gir en indikasjon hvor mye de også treffer musikalsk. Snittet var høyt. Det har stagnert litt etersom jeg har lest i mange forumer og blader. Mange av tipsene kommer fra dere også. Noen har vært fullklaffere andre synes jeg vedkommende som anbefalte må ha tatt feil av musikk og det emnet som forsvant. Men bomkjøp må man bare regne med i søken. Og nå er det bare slik at de beste er akustisk musikk så om man ikke liker disse sjangerne blir ikke jakten på godlyd like interessant, imo. Jeg synes helt klart at det er symfoniorkester musikk som tjener mest på god lyd.

Jeg så en side hvor de skrøt av selskapene Klavier og Analekta (klassisk). Det ble bomkjøp av "begge" deler men skal kunne dekke tapet :). Verre å bomme ved kjøp av hundedyre elektronikkbokser :-\.

Men jeg er litt uenig at kvalitet på innspillinger er så individuelt forstått. Jeg har sett masse anbefalinger jeg ikke forstår men tror det er mer av mangel på erfaring, måte å lytte på, kresenhet, og musikkstil enn uenighet om hva som låter best. Hvis vi beskriver hvordan referanser skal låte så tror jeg de aller fleste er enige.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Hvorfor skal det være mer kontroll på dette enn anbefalinger av komponenter, kabler, tweaks etc. Det blir da en umulig oppgave å skulle få verifisert at inspillingen er god. I tillegg vil dette høyst sannsynlig være individuelt da noen liker lyden på en måte mens andre vil ha den på en annen måte. Dette blir helt analogt med at man skal kontrollere alle andre typer anbefalinger før de får lov til å legges ut. Det er jeg ingen tilhenger av.

Mvh
Roysen
Enig. Syntes skillet var meningsløst. Og gode innspillinger ble diskutert i Musikkforaet, og dårlige innspillinger ble diskutert i foraet for Innspillinger med god lyd.

Omtrent som vi skulle ha to fora; et for HiFi generelt med god lyd, og et for HiFi generelt med dårlig lyd. Meningsløst.

Men ellers er det kanskje heller en ide å ha et forum for klassisk musikk. Disse trådene har en tendens til å forvinne svært fort nedover i trådlistingene, ved å ha de i ett eget fora blir de synlige lenger.

U

utgatt60135

Gjest
Mitt forslag er enkelt: Få tilbake emnet og få moderatorer til å titte på denne også. Uenigheter vil oppså der som i andre emner og det kan være bra i et forum også.

Forresten er det mulig å gjenopprette "tabben" enkelt?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Kom igjen Høvding. Få ud fingen. Gje oss godlyden tebage ;D

Mvh
Geir

K

kbwh

Gjest
Ikke slik den var værsåsnill. Det må både klare intensjoner og håndfast moderering til hvis det overhodet skal funke.

For ordens skyld: Jeg liker god lyd på plate jeg og.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Ikke slik den var værsåsnill. Det må både klare intensjoner og håndfast moderering til hvis det overhodet skal funke.

For ordens skyld: Jeg liker god lyd på plate jeg og.
Hvordan var det mulig å misforstå navnet på emnet ???.....

Kan ærlig talt ikke se det skulle være noen grunn til mer retningslinjer. Trenger ikke noe mer håndfast moderering enn i andre tråder.

Men hvorfor synes du emnet var så problematisk Valentino? Og hva har du oppnådd med å frem forslaget ditt? På hvilken måte er det bedre nå?

K

kbwh

Gjest
Jeg slipper å lete i to foraer etter interessant musikk.

K

kbwh

Gjest
Som andre vel har vært inne på. "God lyd"-forumet var fullt av ræl som hadde nada med god lyd å gjøre, for meg like interressant som jeg antar vinylforumet er for deg.

Tilfeldigheter kunne gjøre at jeg havnet der inne, og de tilfeldighetene var for det meste feilpostede tråder om musikken, ikke lyden.

Anyway. Dere leder ser jeg.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.913
Litt synd at feilpostede tråder skal ødelegge for noe såpass fundamentelt som lyden av innspillingene (hvis det var det).

Er ganske så uenig med dem som sammenligner dette med HiFi Generelt. Hvis en hadde hatt en masse innlegg om " hifi jeg liker å se på" f.eks., så kanskje, men det alt overveiende fokus på HFS i det hele tatt, er god lyd fra hifi komponenter.
Det at vi er uenig om hva som er god lyd, og hvilke komponenter som besitter denne egenskapen, gir oss et diverst og interessant forum, men fokuset for diskusjonen er stort sett det samme.

En plate på den andre siden, kan inneha to interessante (for oss) egenskaper; god musikk og/eller god lyd. Men mens god musikk diskuteres mange andre steder på nettet (og ellers - og det er forholdsvis lett å selv sjekke ny musikk), er lydkvaliteten i forhold til gjengivelsen hjemme i mye større grad isolert til forum som dette (og nå er jeg redd dette forsvinner herfra). Og det er mye vanskeligere å lett sjekke dette selv.

Der er også beklagelig liten interesse for, eller beskrivelse av, hvordan vi evaluerer alle disse ulike komponentene. Helt sentralt i den prosessen må nødvendigvis platene være. Og lydkvaliteten til disse må nødvendigvis påvirke evalueringen av komponentene. Hvis en hadde begynt å gi eksempler på plater en hadde brukt for å evaluere komponentene en omtaler, hadde vi lettere kunnet finne felles referanser. De er svært nyttige. Et eksempel fra min egen erfaring med dette;

Jeg ble i sin tid interessert i hifi og klassisk musikk omtrent samtidig på slutten av '70 tallet. Med det som var tilgjengelig i butikkene da, endte jeg opp med ganske mange DG og Philips innspillinger fra denne tiden. Og de har sin karakteristiske lyd, som jeg da syntes var helt ok (musikken var tross alt viktigst).
Samtidig abonnerte jeg på TAS, hvor (godlyds-) platene som ble brukt til evalueringer alltid ble nevnt/omtalt, og hvor HP publiserte lister over de som lød best. Der var i det hele tatt et stort fokus på platenes lyd kvalitet. Ofte omtalt som noe av det aller beste var et par merker jeg aldri hadde sett (eller initielt hørt om); Mercury Living Presence og RCA Victor Living Stereo.
Så kom disse i gjenutgivelser (Classic og andre) og jeg kunne endelig høre hva HP og de andre i TAS snakket om. For en forskjell til DG og Philips. Man kan godt være uenig om hva en liker best, men jeg tipper de fleste vil høre at der er stor forskjell i hvordan musikken presenteres. Og det må få konsekvenser for hvordan en vurderer et anlegg. Jeg har f.eks. Ildfuglen (Stravinsky) i en DG versjon, og det er ikke rare testen for et anlegg. Mercury versjonen med Dorati og LSO derimot....Bare prøv.

Med min beste vilje kan jeg ikke forstå at denne endringen har bidratt til et bedre HFS. Gå heller motsatt vei og prøv å få et bedre fokus på betydningen av de gode innspillingene (hvor relevant er en komponent omtale hvis musikken som er brukt f.eks. ikke har noen dynamikk - ref. kritikken som går om dagens nye pop innspillinger og manglende dynamisk "range").

mvh

PS. Jeg har tilegnet meg en del kunnskap om dette (takk til TAS og M. Fremer først og fremst), men hva med de som er forholdsvis ferske? Hvordan skal de finne fram til de beste innspillingene - og disse gamle klassiske er full av meget god musikk. Liker en ikke klassisk, kan f.eks., Blue Note jazz anbefales. Eller ECM om en liker den stilen. osv.......

Topp Bunn