Skulle det nå være noen tvil om vår hørsels påståtte fantastiske analytiske egenskaper vs måleutstyr?=)
-k
Hei!
Litt artig at du, som hevder at gyldighet for å trekke riktige og bastante konklusjoner bør være basert på et visst minimum av tilgjengelige svar.
Her gjør du nettopp det på grunnlag av to gale svar av 3-4 , samt noen få som sier de ikke kan høre forskjell. :
I denne tråden er også jeg ganske skuffet over at ikke fler (særlig av de mer bastante/sikre/"flinke") ikke har svart.
Nå synes jeg at fasiten ble lagt ut alt for tidlig og det er nå ikke slik at alle er inne her hver eneste dag

Jeg er selvfølgelig enig i at forskjellene er svært vanskelig å høre, men i dette (gitte) eksemplet ikke umulig (skille mellom mp3 og de to andre.
Jeg ser også at du i et annet svar hevder at forskjellene er så små at du ikke ville "betalt"ekstra for det.
Det er jo fritt for deg å mene det, men for andre så er kanskje ikke disse eventuelle kronene i merpris av noen som helst slags betydning.
Samtidig så kanskje noen føler seg bedre (sånn for sikkerhets skyld mener jeg

)
Samtidig så er det kanskje slik at disse "små" forskjellene på opp til flere "områder" i en total kjede kanskje tilsammen gir en eventuell "forbedring" som er av betydning for eier/lytter.
Dette sammen med slike faktorer som eierglede, "feeling good" samt utseende og design , er sikkert mye av grunnen til at enkelte er "villige" til å "betale mer" enn kanskje det du er
Jeg har også sett at du har hevdet at det er ganske dumt å betale tildels høye ekstra summer for de siste 10 % (lydforbedringer), dette
må du selvfølgelig gjerne mene, men hvor ligger lista her? (for deg og evntuelt andre?)
Ser du bort i fra at (alle) andre ikke kan registrere forskjeller som du heller ikke registrer?
Jeg for min del legger ikke skjul på at det høyst sannsynlig er tilfelle at f.eks div. testere i f.eks. Fidelity, har langt mer lytteerfaring enn meg, dette vil også gjelde andre med lytteerfaring f.eks. her på HFS.
Tenker her (tross alt) på hvor mye forskjellig utstyr de har lyttet til over flere år.
Ikke dermed sagt at de avgjør valgene for meg, men mer som rettesnor for hva som for meg kan være av interesse for nærmere vurdering, og etter hvert så får en også erfaring med de forskjelliges preferanser (og smak)
Så har kanskje jeg mer lytterfaring enn andre igjen, slik er det nå bare.
Jeg leste en gang i et eller annet hifiblad at det ofte er slik at "prestigemodellen"/ toppmodellen i en komponentrekke/fabrikat ofte ikke vil være verdt "prisforskjellen" , dette er for min del noe jeg har i tankene ved valg.
Nok om dette til deg
Til the Stig:
Jeg syntes som sagt at du la ut fasiten vel fort.
Det var for min del ikke "rå"tips, jeg mener virkelig at jeg kunne skille mellom mp3 og de to andre (hvor jeg tok feil :

)
Jeg vil derfor oppfordre deg til å legge de ut igjen 100% de samme filer men i en annen rekkefølge.
Dette for å dobbeltsjekke mitt første svar, men også for at andre kanskje skal kunne få sjansen, nå som tråden sikkert er "oppdaget" av flere
Et spørsmål til slutt, det står jo nevnt hva slags utstyr iTunes/iMac/airport express/optisk kabel (van den hul)The Optocoupler mkII) og Zhaulo dac, er det (så langt du vet) noe i kjeden (før optisk kabel) som ikke holder mål rent teoretisk opp mot eventuelle forskjeller mellom 16 bit og 24 bit?
Jeg hevder overhodet ikke at dette eventuelt skulle være grunnen til at jeg bommet på svar mellom disse to alternativene ;D, den forskjellen tror jeg nok ikke jeg noen mulighet for å høre.
Bare lurer fordi jeg er nysgjerig og ikke vet.
Mvh.KW