K
knutinh
Gjest
Greit, med de forutsetningene burde vi greie å finne ut av det.Bare å beklage, men når det kommer til å klare å forklare noe er jeg litt dårlig på det området..Det jeg ville fram til i utgangspunktet, var om man kunne høre forskjell på de 3 typene "lyd" som det diskuteres her, noe jeg mener man kan ved bruk av litt mer kostbare digitale lydkort enn f.eks Creative Live og annet som "lager digitallyd" av den analoge lyden før det kommer ut i SPdif-koblingen. Ser helst at man holder seg innenfor et språk som de fleste kan fremfor å tre lassevis med faguttrykk og ord som kun overutdanna folk vet hva betyr nedover hue på oss andre som ikke er særlig bevandret i Boolsk algebra og andre teorem.
![]()
Angående "Digigrams" påståtte overtruffenhet så har det blitt påstått ovenfor at det som skiller seg med dataoverføringen til disse er et komprimert format som først og fremst avlaster prosessor (PC-busser?). Er du enig i det eller påstår du fremdeles at lyden "rendres" på lydkortet?
Videre gjentar du at "billige" (dvs under 20.000?) lydkort " "lager digitallyd" av den analoge lyden før det kommer ut i SPdif-koblingen". Uansett hvor mye spillerom jeg gir deg på språk så er det riv hakkende galt. Enten formulerer du deg på en veldig upresis måte eller så må du sette deg bedre inn i hvordan en pc fungerer. Akkurat hvor mener du at en pc prosesserer lyden analogt mellom harddisken og spdif utgang på et lydkort til 300,- ?
Din neste påstand er at dette digigram-kortet er så mye bedre enn konsument-kort at det er bedre egnet til å høre slike små forskjeller. Det er meget mulig, det, men jeg har følgende innvendinger:
1. For digitale overføringer er problemstillingen først og fremst å få alle "0" og "1" overført uskadet. Jeg har ikke sett eller hørt noe som tyder på at selv rimelige lydkort ikke burde være i stand til det.
2. D/A konverterne på digigram-kortene må gjerne være utrollg bra. Men for de av oss som bruker PC som primær lydkilde er problemstilingen i denne testen kanskje først og fremst hvorvidt vi kan høre forskjell på m3/CD/PCM24 på eget anlegg. Dersom vi må oppgradere anlegget med 50.000,- for å høre forskjell på mp3 og CD så er egentlig begge formatene bra nok for de fleste av oss.
Til slutt har du endel påstander som er preget av intuisjon, ikke nødvendigvis fakta. Du påstår f.eks at viftene i en pc gir påvirkning på lyden. Samtidig har vel disse pc-ene med digigram også vifter, og siden vi nå er enige (?) om at forskjellen ved digigrams overføring kun er komprimering så burde man ut fra ditt resonement være plaget med dårlig lyd også der. Du skyterdeg litt i foten =)
mvh
Knut