Sammenligning av formater - gjettelek

K

knutinh

Gjest
Bare å beklage, men når det kommer til å klare å forklare noe er jeg litt dårlig på det området.. :( Det jeg ville fram til i utgangspunktet, var om man kunne høre forskjell på de 3 typene "lyd" som det diskuteres her, noe jeg mener man kan ved bruk av litt mer kostbare digitale lydkort enn f.eks Creative Live og annet som "lager digitallyd" av den analoge lyden før det kommer ut i SPdif-koblingen. Ser helst at man holder seg innenfor et språk som de fleste kan fremfor å tre lassevis med faguttrykk og ord som kun overutdanna folk vet hva betyr nedover hue på oss andre som ikke er særlig bevandret i Boolsk algebra og andre teorem. :)
Greit, med de forutsetningene burde vi greie å finne ut av det.

Angående "Digigrams" påståtte overtruffenhet så har det blitt påstått ovenfor at det som skiller seg med dataoverføringen til disse er et komprimert format som først og fremst avlaster prosessor (PC-busser?). Er du enig i det eller påstår du fremdeles at lyden "rendres" på lydkortet?

Videre gjentar du at "billige" (dvs under 20.000?) lydkort " "lager digitallyd" av den analoge lyden før det kommer ut i SPdif-koblingen". Uansett hvor mye spillerom jeg gir deg på språk så er det riv hakkende galt. Enten formulerer du deg på en veldig upresis måte eller så må du sette deg bedre inn i hvordan en pc fungerer. Akkurat hvor mener du at en pc prosesserer lyden analogt mellom harddisken og spdif utgang på et lydkort til 300,- ?

Din neste påstand er at dette digigram-kortet er så mye bedre enn konsument-kort at det er bedre egnet til å høre slike små forskjeller. Det er meget mulig, det, men jeg har følgende innvendinger:

1. For digitale overføringer er problemstillingen først og fremst å få alle "0" og "1" overført uskadet. Jeg har ikke sett eller hørt noe som tyder på at selv rimelige lydkort ikke burde være i stand til det.

2. D/A konverterne på digigram-kortene må gjerne være utrollg bra. Men for de av oss som bruker PC som primær lydkilde er problemstilingen i denne testen kanskje først og fremst hvorvidt vi kan høre forskjell på m3/CD/PCM24 på eget anlegg. Dersom vi må oppgradere anlegget med 50.000,- for å høre forskjell på mp3 og CD så er egentlig begge formatene bra nok for de fleste av oss.

Til slutt har du endel påstander som er preget av intuisjon, ikke nødvendigvis fakta. Du påstår f.eks at viftene i en pc gir påvirkning på lyden. Samtidig har vel disse pc-ene med digigram også vifter, og siden vi nå er enige (?) om at forskjellen ved digigrams overføring kun er komprimering så burde man ut fra ditt resonement være plaget med dårlig lyd også der. Du skyterdeg litt i foten =)

mvh
Knut

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Bare å beklage, men når det kommer til å klare å forklare noe er jeg litt dårlig på det området.. :( Det jeg ville fram til i utgangspunktet, var om man kunne høre forskjell på de 3 typene "lyd" som det diskuteres her, noe jeg mener man kan ved bruk av litt mer kostbare digitale lydkort enn f.eks Creative Live og annet som "lager digitallyd" av den analoge lyden før det kommer ut i SPdif-koblingen. Ser helst at man holder seg innenfor et språk som de fleste kan fremfor å tre lassevis med faguttrykk og ord som kun overutdanna folk vet hva betyr nedover hue på oss andre som ikke er særlig bevandret i Boolsk algebra og andre teorem. :)
I et lydprogram kan jeg ta opp lyd. Creative lydkortet har en medfølgende software der jeg kan velge å ta opp "What you hear". Ved et opptak av ingenting, tar jeg opp bare bakgrunnsstøy. I programmet kan jeg beregne og forsterke opp dette signalet til maks amplitude. Forsterkningen ved opptak av ingenting må være på 84dB for å få maks amplitude av opptaket. Ergo er s/n forholdet på 84dB på mitt lydkort - ved opptak i alle fall. Når forskjellene i de tre innledningsvise lydfilene må forsterkes mellom 50 og 80dB, er vel lydkortet godt nok til å skille på forskjellene - i grove trekk i alle fall.

Vel, når vi har et støygulv på -84dB under makssignal, ser jeg det som urimelig å kunne skille forskjeller med hørselen i signaler som ligger så langt under maksnivå. Vi snakker da om relative endringer i musikken på mimimum 0,05 promille, eller 0,06mB (0,0006dB) med et støygulv på -84dB. Det er rimelig å anta at et Creative lydkort er godt nok, og langt bedre til å skille ut forskjeller enn det ørene er i stand til. Ren teori, men kan den ha litt rett også?

Vidar

K

knutinh

Gjest
I et lydprogram kan jeg ta opp lyd. Creative lydkortet har en medfølgende software der jeg kan velge å ta opp "What you hear". Ved et opptak av ingenting, tar jeg opp bare bakgrunnsstøy. I programmet kan jeg beregne og forsterke opp dette signalet til maks amplitude. Forsterkningen ved opptak av ingenting må være på 84dB for å få maks amplitude av opptaket. Ergo er s/n forholdet på 84dB på mitt lydkort - ved opptak i alle fall. Når forskjellene i de tre innledningsvise lydfilene må forsterkes mellom 50 og 80dB, er vel lydkortet godt nok til å skille på forskjellene - i grove trekk i alle fall.

Vel, når vi har et støygulv på -84dB under makssignal, ser jeg det som urimelig å kunne skille forskjeller med hørselen i signaler som ligger så langt under maksnivå. Vi snakker da om relative endringer i musikken på mimimum 0,05 promille, eller 0,06mB (0,0006dB) med et støygulv på -84dB. Det er rimelig å anta at et Creative lydkort er godt nok, og langt bedre til å skille ut forskjeller enn det ørene er i stand til. Ren teori, men kan den ha litt rett også?

Vidar
Det som virker litt selvmotsigende på meg er at mange ikke vil ta i en iPOD fordi den har komprimert mp3, og at mp3 låter dårlig er noe "alle vet"

Samtidig er det andresomforsvarer resultatet fra slike tester med at man må ha lydkort til 50.000 for å høre forskjellen på mp3.

Jeg får ikke disse to til å stemme med hverandre. Hvis mp3 gir så stort kvalitetstap at det er ubrukelig selv på billigekonsument-bokser som iPOD, så kan ikke forskjellen væreså subtil at man trenger lydkort til ti-tusener for å høre det.

mvh
Knut

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg holder det for sansynlig at man kunne lurt ganske mange under et Hifi-show med mp3 musikk ut av høyttalerne...

Ingen hadde antakeligvis skjønt at det var en liten ipod som spilte, bare det stod noe fancy "on display" ... som liksom spilte...

Its scary and very true...

Det hadde vært umåtelig morro å prøvd en slik "format test"
med Michelle Shocked sin "quality of mercy" som jo er
veldig dynamisk og skal straffe mp3 konvertering hørbart...

Jeg føler at de klassiske notenen på på testmelodien brukt på denne strengen ikke utfordrer formatenes forskjeller nok til å gi eksemplet tyngde...

Etter å ha sett facit, var dert alikevel vrient å høre absolutt forskjell.
En superb tråd dette! Kudos!

M

Mulelid

Gjest
Tja.. En del cd'er låter likt som Mp3 og wav, mens Pink Floyd's "Dark side of the Moon" og noen andre fra The Alan Parsons Project og Dire Straits låter grusomt som Mp3.. Bruce Springsteen's "The River" låter bånn uansett hva, og noe krever vinyl osv osv.................... At jeg skyter meg selv i foten får heller være. Nå skal jeg på pub! :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg veit nå at lydkortet i min iMac er begrenset til 16 bit og hevder derfor at det var årsaken til at jeg bommet på (valget mellom) 16 og 24 bit.
;D ;D ;D
Valget (mellom de to) var jo nærmest gjetning for min del, men jeg hadde jo troen på at jeg gjettet riktig da ::)

G5 skal visstnok ha bedre lydkort, som da ville ha gjengitt alle tre filene riktig?
Likevel er det vel ikke særlig viktig at lydkortet i en eventuell pc/mac er 24/192 dersom vi ripper inn vanlig redbook cd (som jo har sin egen begrensning).
Eller spurt på en annen måte, dersom utgangspunktet er redbook, vil det da være av betydning at lydkortet takler 24/192 i forhold til at dacen gjør det (dac med 24/192).
Jeg vet at mange lydkort også inneholder dac (kanskje alle?), men i mitt tilfelle så er det ikke slik mens dacen(e) jeg bruker (MFKW25/Zhaulo) begge er på 24/192 (upsampling)

Mvh.KW

K

knutinh

Gjest
Eller spurt på en annen måte, dersom utgangspunktet er redbook, vil det da være av betydning at lydkortet takler 24/192 i forhold til at dacen gjør det (dac med 24/192).
Jeg greier ikke å se nytten av en DAC med noe annet enn 16 bits og 44.1 kHz for CD.

-k

M

Mulelid

Gjest
Min billige DVD-spiller av merket Luxor låter brukbart, men låter enda bedre via en ONKYO ED-301 tilkoblet med Toslink..

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Til The Stig!
Er det mye jobb og bytte "rekkefølgen" av de tre filene som ble brukt her og deretter legge de ut igjen og 100% lik de første.
Fint om du kunne gjøre det, så kunne flere prøve seg (og jeg har lyst på en dobbelsjekk ::) )
Det skulle vel være en enkel sak og andre "alternative tester" burde ikke være noen grunn til at du ikke kan gjøre dette.
Jeg vil gjerne ha de på nytt med ukjent rekkefølge og helst i denne samme tråden.

Mvh.KW
Mvh.KW

T

theStig

Gjest
OK, skal legge det ut på nytt i annen rekkefølge... Kommer snart (i morgen...)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OK, skal legge det ut på nytt i annen rekkefølge... Kommer snart (i morgen...)
Takk, og fullstendig likt ellers, ikke noe lureri ;D

Mvh.KW

T

theStig

Gjest
Det blir de samme filene, men stokket om og med andre navn. Driver og laster opp nå.. lager egen tråd på dette.

Jeg ble nødt til å slette filene fra denne tråden... har ikke mer quota på web-serveren dessverre.

Topp Bunn