Sammenligning av effekttrinn

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
orso skrev:
baluba skrev:
Jeg har hørt mange anlegg som er beskrevet som nøytrale med som låter adskillig lysere enn lyden i Grieghallen. Vil det da si at Bergen Filharmoniske Orkester ikke låter "nøytralt" på hjemmebane?
Flere måter å løse det på i eget anlegg. Enten kan man bruke en elektronikk som mørk eller man kan gjøre noe med hovedproblemet til at det låter lyst som skyldes samspillet melllom høyttalerne og rom. Jeg har størst tro på sistnevnte, men har ikke problemer med at folk velger andre veier.
Ja, det er jo akkurat det jeg skriver i alle mine innlegg. Fasiten er ikke så klar som enkelte ser ut til å hevde.
Har tidligere hørt at der er forskel på lyden hvor mikrofonerne er plasseret og lyden på tilskuerpladserne. Luft er et effektivt filter.
Artig formulering, luft som filter. Skal huske den til en annen gang. Uansett er for mye luft enkelt og greit feil, og det handler ikke om personlig smak. Er det en ting jeg har lært så er det at for mye fokus på de høye tonene er feil. Det kan dog utgjøre et kompromiss som mange finner besnærende i et valg mellom pest og kolera. Og herlig i enkelte sammenhenger som kammermusikk, men langtfra riktig hvis det sammenlignes med lyden i en skikkelig konstruert konsertsal. Visst du forresten at arkitekten som tegnet Grieghallen er danske Knud Munk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Himmel og hav. Kan man slutte å legge inn spotify linker i alle tråder? Er egne musikk avdelinger og egne spotify tråder under datahjørnet. Er ikke sikkert at alle bruker spotify, og heller ikke direkte koblet til anlegget.
Enig i det, bambadoo. Det grenser opp mot spam, selv om det er godt ment av Humlan. Når det blir for mye er det kanskje noe for dere moderatorer å gjøre noe med. Jeg tror nok Humlan tar din kommentar alvorlig i og med at du faktisk er moderator, for dette er vel en form for advarsel om fremtidig moderering, tipper jeg.

Altfor ofte er disse innleggene med link ikke spesielt on topic heller, og ikke særlig relevante for trådens innhold. Men der tar jeg et forbehold om at jeg kan ta feil, for min språkmektighet er åpenbart ikke så stor som jeg trodde før. Svensk er vanskelig har jeg funnet ut nå. :-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er ikke linkene i seg selv, men i de mengdene du poster dem uten at relevansen for artikkelen er så veldig stor er på grensen til spam. Spam er posting av unødvendig mange poster uten at det har skikkelig relevans. Nå er det slik at hva som er relevant kan variere fra person til person, men nå må du ta til deg at en moderator har gitt uttrykk for at din praksis grenser opp mot spam. Når en moderator stiller spørsmålstegn med det må du bøye hodet og gjøre som du blir bedt om. Eventuelle protester kan du komme med i en dertil egnet tråd et annet sted i forumet, men i en tråd som dette er moderatoren konge. Dette er ikke et selvstyrt ungdomshus. Her finnes det forskjell på kong Salomo og Jørgen hattemaker. Og slik må det være.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Årsaken til at rør er blitt så popis har ingenting med annen tilgjengelig teknologi å gjøre. Det har å gjøre med at kineserne har kommet på markedet med veldig rimelig rørutstyr som alle har råd til, og derfor skapt et nytt marked blant dem som tidligere ikke hadde råd til noe så esoterisk som rør. Det har igjen ført til at vestlige produsenter har måtte gjøre ting for å møte konkurransen, slik at tilsvarende rimelige produkter også har dukket opp fra vestlige produsenter. Blant de nye merkene fra vesten som er rimelige er danske Thorhelge.

Siden rør har blitt tilgjengelig til andre priser gjør at de som tidligere ikke hadde råd til slikt endelig kan realisere drømmen sin. Jeg er blant dem. Og når man først er inne i rørverdenen så er det lett å bli bitt og bruke mer for å få enda bedre lyd. Alt som trengs er en inngangsport, og kineserne har skapt den med sin prispolitikk. Siden folk nå har råd så er også prinsippet blitt mer utbredt og populært.

Musikk for testing av utstyr har vi en egen kategori for. Den ligger under musikk. Du kan også poste linker og omtaler under klassisk, men da bør det være for musikken og ikke lydens skyld. Problemet er når slike poster legges uvilkårlig rundt på forumet blir det ikke bare på grensen av spam, men gjør også forumet litt forvirrende. Bruk kategoriene riktig så er det ingen som klager.

Noen ganger er det naturlig å komme med et lydeksempel, men ikke i alle tråder som et forslag til hva man skal lytte til for å teste lyden i anlegget. Og jeg tror ikke noen her er interessert i å bruke Spotify til å teste høyttalere, i alle fall hvis man ikke har Premium. De som ønsker forslag til testplater sjekker et annet sted på forumet, og der finnes det forslag som sikkert er like gode som dine.

Fortsett gjerne med dine forslag, men post dem der de hører hjemme. Dette frustrere folk som stort sett har stor nok samling av cd-er i full ukomprimert kvalitet og mer egnet til finlytting av detaljer i lyden. Men alle setter pris på nye forslag, men som sagt ikke slengt ut over hele forumet. Orden i sysakene er stikkordet her. Du må sette deg inn i hva som er god skikk her på forumet. Da skal du se at alt går mye bedre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.597
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt jfr. regelverket.

1. innlegg er fjernet

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
bambadoo skrev:
Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt jfr. regelverket.

1. innlegg er fjernet
Min feil.
Beklager. Det var en glipp.

Bjarte

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
janerlen skrev:
Det ble en rask avgjørelse på forsterkervalg.

Har vært nysgjerrig på klasse-D en stund. Halv pris i forhold til brukt hi-end klasse-A/B, mindre størrelse og mindre varmeutvikling gjør at klasse-D virker forlokkende. Funker det ikke er det jo bare å bytte igjen. Sniffet først på Jeff Rowland 501 som lå ute på bruktmarkedet her. Vurderte så ett sett med Acoustic Reality EAR ref 1001, også disse basert på icepower asp. Oberon og Dvallin ble også tatt under lupen.

Da jeg startet denne tråden fikk jeg henvendelse av et medlem som hadde ett sett med D-blokker fra Nuforce til salgs. Nuforce reference 9 v2. 2x190W/2x300W (8ohm/4ohm). Disse er ikke icepower, men egenutviklet, med switch mode strømforsyning.

Dette er tredje genersjon av denne forsterkeren, Flere barnesykdommer skal være luket bort, og oppgraderinger er utført, slik at lyden etterhvert har blitt riktig så bra. Disse har i tillegg vært innom en tur hos upgradecompany.com, og fått modifiseringer der det lukter fisk av.

Nypris hos forhandler Moiz er 30800,- for paret. David Schulte hos upgradecompany.com tar USD1500 for sin modifisering. Han vil ikke oppgi hva som blir gjort, men jeg vil anta det gjøres inngrep i strømforsyningen, som har vært begrensende for kompromissløs lyd hos en del klasse-d amper.

Har tro på disse, men man vet aldri, når man kun kjøper etter annenhånds referanser. Må lage en anleggstråd etterhvert, og beskrive resultatet med tekst og bilder.

Takk for alle innspil!

Og så hørte vi ikke noe mer...Hvordan gikk det med nuforce settet?

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
janerlen skrev:
The hunt has begun..

Forsterkeren skal brukes mellom Transporter (pre og DAC) og SF Guarneri Memento. Ønsker ballekraft, nøytralitet, transparens, hurtighet og god demping. Med 4ohm og følsomhet på 86-87dB er ikke høyttalerene de mest krevende på markedet, men 200W i 4 ohm og en veldimensjonert strømforsyning er minimum.

Har begrensninger i varmetransport fra rack, og bruker forsterkeren mye, så klasse A og rør er ikke noe alternativ.

DPA1S med EBW står øverts på ønskelista, men er 20k for dyr (brukt).

Jeg har kommet fram til disse alternativene. Tilgjengelighet på det norske bruktmarkedet er en klar fordel. Ønsket bruktpris er 10-25k. 220V apparat fra Audiogon kan være et alternativ.

• Hegel H4SE
  • Bryston 4B SST(2)
  • DPA1B / eldre A1
  • Audionet Amp 1 v2
  • Parasound A21. Vurderte denne, men har forstått det som at den legger til en del i toppbass/nedre mellomtone?
  • ML, Jeff Rowland, Plinius, Perreaux.. Alt for mange å velge i mellom..

Jeg har hørt kun DP og Hegel selv, av disse kandidatene, og A1 og H4 er derfor mine refreanser.
Dersom noen kjenner flere av disse, og kan si noe om forskjeller, hadde det vært nyttig. Tar også i mot tips på alternative forsterkere.
Sonus faber siger Krell ell Audio Researts. Tror endvidere at Gamut 200 kunne være noget,- har selv lige testet En Gryphon forsterker på Guarneri homage med bra resutat.

Vis du melder dig in i Sonus faber klubben= http://www.sonusfaberclub.com kan du finde en masse inspiration og prate med en del brugere på verdens plan,- så du eventuel undgår de værste fald gruver.

Forsat held og lykke i søgningen din.

Mvh. Murgen

Topp Bunn