Sammenligning av effekttrinn

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
The hunt has begun..

Forsterkeren skal brukes mellom Transporter (pre og DAC) og SF Guarneri Memento. Ønsker ballekraft, nøytralitet, transparens, hurtighet og god demping. Med 4ohm og følsomhet på 86-87dB er ikke høyttalerene de mest krevende på markedet, men 200W i 4 ohm og en veldimensjonert strømforsyning er minimum.

Har begrensninger i varmetransport fra rack, og bruker forsterkeren mye, så klasse A og rør er ikke noe alternativ.

DPA1S med EBW står øverts på ønskelista, men er 20k for dyr (brukt).

Jeg har kommet fram til disse alternativene. Tilgjengelighet på det norske bruktmarkedet er en klar fordel. Ønsket bruktpris er 10-25k. 220V apparat fra Audiogon kan være et alternativ.

  • Hegel H4SE
  • Bryston 4B SST(2)
  • DPA1B / eldre A1
  • Audionet Amp 1 v2
  • Parasound A21. Vurderte denne, men har forstått det som at den legger til en del i toppbass/nedre mellomtone?
  • ML, Jeff Rowland, Plinius, Perreaux.. Alt for mange å velge i mellom..

Jeg har hørt kun DP og Hegel selv, av disse kandidatene, og A1 og H4 er derfor mine refreanser.
Dersom noen kjenner flere av disse, og kan si noe om forskjeller, hadde det vært nyttig. Tar også i mot tips på alternative forsterkere.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Har en Bryston sst 14 selv, som jeg kan gå god for, etter dine kriterier. Kom på ca 20k brukt. Ballekraft nok for å si det sånn... ;)



-Y
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
YEL skrev:
Har en Bryston sst 14 selv, som jeg kan gå god for, etter dine kriterier. Kom på ca 20k brukt. Ballekraft nok for å si det sånn... ;)



-Y
Tviler ikke. Om 14B låter bedre enn 4B er jeg derimot usikker på. Jeg trenger ikke en kW per kanal :). 14B er vel brokoblet, med de fordeler og ulemper det medfører. Ikke så værst priset disse, men kanskje ikke ofte å se på sentralen?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Det du beskriver er herlig tysk analytisk lyd (etter min mening:))

Og mitt forslag er (trommehvirvel);

Adyton Cordis 1.6

Denne modellen er noen år nå, men den holder mer enn nok mål.
Da har du ev. nok veksel igjen til å spare deg godt på vei til en DP-effekt.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Joda, ICE er et alternativ. Garantert knasende fornuftig. Sub 10W på tomgang og effektivitet på 80%. Standbyfunksjon, og Auto-on når det kommer signal til terminalene er praktiske finesser. Var på nippet til å kjøpe Acoustic Reality-blokker med ASP1000 forrige uke. Kjenner ikke de ulike modulene, men disse er sikkert bra. Regner med det er de samme som er i JR501 mono?

Er det ASX Tangen bruker i Dvallin? Blir det B&O i den nye konstruksjonen også?
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Tør ikke utale meg om forskjellen på 14 og 4... men at det er bang for the buck.. ingen tvil. Spiller glattere en jeg først trodde også. Min har " balle-tak" på et par Usher be-20.. Lykke til i jakten på ny amp! Fant foresten min nettopp her på sentralen.


-Y
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
belia skrev:
Det du beskriver er herlig tysk analytisk lyd (etter min mening:))

Og mitt forslag er (trommehvirvel);

Adyton Cordis 1.6

Denne modellen er noen år nå, men den holder mer enn nok mål.
Da har du ev. nok veksel igjen til å spare deg godt på vei til en DP-effekt.
Adyton er sikleeffekt, ja. Det står en brukt 1.8 på OHC, men jeg har ikke en gang giddet å høre på pris, da jeg antar den er out of range.

Er 1.6 eldre? Er den tilgjengelig brukt, og hva er den verdt?
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
PS!


Et annet forslag når du er inne på Ice el digitalt. Les deg opp på Spectron... har en sånn også. Den er forøvrig på rep desverre, savner den for å si det sånn. Bryston er inne som en god reserve. Blir artig å teste disse opp mot hverandre, når spectron er ferdig. Er redd Bryston ender på børsen da.. Les litt tester på denne, kanskje det er en sånn du skal se etter.... ;) Eller evt 2 stk i mono konfig. Da er det i hvertfall krefter nok... :eek:

http://www.spectronaudio.com/






-Y
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
Er det ASX Tangen bruker i Dvallin? Blir det B&O i den nye konstruksjonen også?
ASX2 i Dvalinn, ja. Det er vel nærliggende å tenke seg B&O i det videre fra Tangen også.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
YEL skrev:
PS!


Et annet forslag når du er inne på Ice el digitalt. Les deg opp på Spectron... har en sånn også. Den er forøvrig på rep desverre, savner den for å si det sånn. Bryston er inne som en god reserve. Blir artig å teste disse opp mot hverandre, når spectron er ferdig. Er redd Bryston ender på børsen da.. Les litt tester på denne, kanskje det er en sånn du skal se etter.... ;) Eller evt 2 stk i mono konfig. Da er det i hvertfall krefter nok... :eek:

http://www.spectronaudio.com/






-Y
Interessant nok. Hva er bedre med denne enn 14B? Hvorfor er den inne til reparasjon?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg mener du burde tatt med NAD M2 i vurderingen. Denne er jo ganske ny så det finnes ikke så mange lytteinntrykk av den ennå. Men anmeldelsen i TAS synes jeg gjør den meget interessant. Med denne kan du jo óg kjøre digitalt rett inn og eksperimentere med om preamp/DAC funksjonen i M2 er bedre enn den i Transporter.

Utdrag fra testen i TAS:

"Long-time readers will know that I’m no fan of switching amplifiers. They have their virtues—small size, very little heat dissipation, light weight, and usually a considerable amount of output power for the money. But when the music starts, Class D amplifiers have left me cold. They can sound very dynamic, but exhibit considerable variability in sound quality depending on the loudspeaker they are driving, the cables, and other factors. The switching amplifiers I’ve heard (admittedly, I have not heard many) have exhibited a mechanical character, along with a “chalky” coloration in the midrange that robs instruments of their distinctive tone colors.
But the M2 sounded completely unlike any other Class D amplifier I’ve heard. It had no characteristic fingerprint that identified its technology. Rather, the M2 tended to get out of the way, reflecting the virtues and verities of the recording. Unlike other switching amplifiers I’ve heard, the M2’s departures from neutrality were subtractive rather than additive. That is, it commits sins of omission rather than sins of commission. The M2 sounded like a very high-quality conventional (linear-amplification) playback system in many ways, with one notable exception; this amplifier was dead-quiet at any listening level and with any loudspeaker—even the 95dB-sensitive Wilson X-2. Backgrounds were truly and totally black, a quality that gave instrumental images a greater tangibility, both spatially and texturally. The dead-silent background seemed to throw instrumental images into sharper relief, enhancing the impression of three-dimensional objects existing in space. This palpability was also partially the result of the M2’s somewhat forward spatial perspective which puts the listener around “Row E.” The M2 also tended to “spotlight” the midrange to some degree, again adding to the impression of presence and the palpability of instrumental and vocal images. This was generally an appealing quality, although some forward-sounding and midrange-emphasized recordings, such as In Other Words from The Teodross Avery Quartet, were not complimentary to the M2. Conversely, naturally recorded vocals such as the outstanding ReVisions: Songs of Stevie Wonder by Jen Chapin, took on a “you are there” quality that was extremely involving.

The M2’s bass was simply great—extended, rich, warm, powerful, and muscular. The bottom end was rich and densely saturated in tone color, wonderfully nuanced and articulate, and very fast and dynamic. I greatly enjoyed the M2’s combination of weight and agility on acoustic and electric bass, particularly with virtuoso players—Stanley Clarke’s acoustic bass on The Rite of Strings with Al DiMiola and Jean-Luc Ponty, for example. Left-hand piano lines were also well served by the M2’s dynamic agility and powerful bottom-end (the Beethoven Piano Concertos led by Sir Colin Davis on the Pentatone label). The M2 conveyed the impression that it took tight-fisted control over the woofers, backed up by tremendous energy reserves. The articulation in the midbass was extraordinary; I could easily hear the initial transient of plucked acoustic bass strings, followed by the rich resonance of the instrument’s body."
 

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
62
Antall liker
0
Muscial innovation!
Har alle varianter fra 10w klasse a til 200w monster slutt trinn.
Har et mosfet trinn på 150w som er meget bra også, se www.norskhificenter.no for info.
Vet at han har fått en Mi7 i innbytte på en som ville videre på stigen. Det er ikke brukt noe penger på markedsføring eller fornutige markedskanaler dessverre. Derfor vet ikke mange hvor gode disse trinne er, men bedre til prisen i norge? No can do...
Priser? Starter vel rundt 10k
Og forresten, jeg får ingen penger av Roar for å mene dette, selv om jeg kjenner han. Spør heller Haakon Rognlien hvis du vil høre det av en uhildet....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg oppfatter ikke den lyden som beskrives som utelukkende tysk/analytisk lyd, for de beskrivelsene som nevnes kan også brukes om både rør og klasse A. Som han ikke ønsker av behovet for 24/7-drift. Men det er ingen grunn til å gi opp lydkarakterer som gir inntrykk av rør eller klasse A av den grunn.

Mitt forslag (basert på å være tildels lite oppdatert på dagens tilbud av nye effekttrinn) er hverken rør, klasse A eller ICE. Men sistnevnte er kanskje det nærmeste rent teknologisk. Den forsterkeren jeg nemlig finner mest spennende av nyhetene fra desember er KingRex nye 50/80w tripath-effekttrinn. Det koster ikke mer enn skjortekragen, dvs 6000 kroner. Jeg kjenner ikke tripath så godt enda, men regner med brokobling også er mulig med den modellen. Det kan sikkert Nevaton bekrefte eller avkrefte.

Det er nemlig ingen grunn til å ofre varme og musikalitet selv om du ønsker de egenskapene som er nevnt i første post. Det er heller ikke nødvendig å bruke en formue på det. Min erfaring med T20U er at den lille forsterkeren er i stand til å drive nesten hva som helst opp til et visst volum, så er det bom stopp (men uten noen særlig vreng). Ikke avslå den muligheten før du har sjekket den ut, i det minste.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.170
Antall liker
693
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
The hunt has begun..

Med 4ohm og følsomhet på 86-87dB er ikke høyttalerene de mest krevende på markedet, men 200W i 4 ohm og en veldimensjonert strømforsyning er minimum.
Har ikke sett impedanskurven på din HT, men hvis 4ohm er nominell verdi så har den dipper ned mot 3 ohm og kanskje lavere??

Med et slikt resonement ville jeg ikke valgt Bryston - brokoplete forsterker leverer volt og sparker liv i høytalere med lav følsomhet - men det er ikke noe sveiseaggregat så med mulige dipper i impedansen under 3ohm ville jeg ha prøvd noe annet først.
 
A

Audio Optimum

Gjest
4,3 ohm er vel laveste impedans på denne så den kan fint benyttes med rørforsterker...
Conrad J. har flere gode til denne...

mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.170
Antall liker
693
Torget vurderinger
1
Audio Optimum skrev:
4,3 ohm er vel laveste impedans på denne så den kan fint benyttes med rørforsterker...
Conrad J. har flere gode til denne...

mvh
ok - friskmeldt

Det var nok å ta litt hardt i å kommentere at Bryston og SF ikke passet sammen - var nok ikke det jeg ønsket få fram. Men siden trådstarter kommenterte på fordeler og ulemper med brokopling så ville jeg bare slenge på en kommentar om at dette prinsippet ikke egnet seg så godt til lave impedanser. 4 ohm er ikke lavt i dette tilfelle.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audio Optimum skrev:
4,3 ohm er vel laveste impedans på denne så den kan fint benyttes med rørforsterker...
Conrad J. har flere gode til denne...

mvh
Burde ikke være noe problem, nei. Mitt forslag lenger oppe var KingRex QS-01, og den yter 2x80w i 4 ohm. Lekker er den også, og avgir nesten null varme. Vi har jo et medlem som allerede har investert i den, og han er jo veldig fornøyd som den rørmannen han er.

 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kingrex er ikke det jeg forbinder med nøytralt og transparent som trådstarter etterspør. De låter i mine ører varmt og farget noe som også er lydfilosofien til Kingrex. At den kan drive nesten hva som helst har jeg derimot tro på. Det kan også en Dvallin med 2x60. Kingrex som er klasse T har mange likhetstrekk med klasse D der.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.170
Antall liker
693
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Lekker er den også, og avgir nesten null varme.....
Hvilke kriterier du har å velge effektforsterkere etter.... ::)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Kingrex er ikke det jeg forbinder med nøytralt og transparent som trådstarter etterspør. De låter i mine ører varmt og farget noe som også er lydfilosofien til Kingrex. At den kan drive nesten hva som helst har jeg derimot tro på. Det kan også en Dvallin med 2x60. Kingrex som er klasse T har mange likhetstrekk med klasse D der.
Nøytralt er vel in the ear of the beholder, i og med at de nesten alle måler likt frekvensmessig. Men jeg skal ikke stå hardt på at forsterkeren er nøytral siden den i dette tilfellet ikke er for mine ører. Men ut fra det som ble skrevet så oppfatter jeg det ikke som noe dårlig valg i mine ører, for det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at en klinisk forsterker nødvendigvis er mer nøytral enn en varm forsterker så lenge begge holder seg innenfor et visst avvik i frekvensområdet 20 til 20k.

For hva er farget? Det som låter klinisk kan like gjerne være farget som det som låter varmt. Med nøytralt så menes det at instrumentene kommer frem på den måten de ville låte uten mikrofon mellom musiker og lytter. Og ingen kan vel påstå at en gitt fiolin låter mer likt virkeligheten når den fremstår som klinisk kald?
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
janerlen skrev:
YEL skrev:
PS!


Et annet forslag når du er inne på Ice el digitalt. Les deg opp på Spectron... har en sånn også. Den er forøvrig på rep desverre, savner den for å si det sånn. Bryston er inne som en god reserve. Blir artig å teste disse opp mot hverandre, når spectron er ferdig. Er redd Bryston ender på børsen da.. Les litt tester på denne, kanskje det er en sånn du skal se etter.... ;) Eller evt 2 stk i mono konfig. Da er det i hvertfall krefter nok... :eek:

http://www.spectronaudio.com/






-Y
Interessant nok. Hva er bedre med denne enn 14B? Hvorfor er den inne til reparasjon?



Hva som er bedre... hm ja, si det egentlig. Historien er som følger; Min sønn på 5 trykket inn "mute", rattet full-gass +++, skjønte ikke hvor det ble av lyden på Donald filmen, trykket febrilsk rundt på fjernkontrollen, av frykt for å ha ødelagtnoe, og selvsagt det at Donald holdt kjeft,,, Men, der!!! FREEESSSSi ca 2 sek. Skremte vannet av flere en min sønn for å si det slik. 2 stk diskanter pluss noe småtteri++ og en stk død utgang på spectron.... Dette skjedde på et par høytalere før jeg kjøpte be-20, et par Usher CD 8571, var det som fikk smake Spectron for full åpning.
Denne komboen er noe av det flotteste jeg har hørt, før det smalt. Resulterte i at jeg bytte høytalere opp noen klasser, da jeg mener det bor mer i den spectron saken, en det 8571 klarte å formidle. Derfor be-20. Nå viser det seg at reperasjonen tar laang tid, derfor har jeg kjøpt meg en midlertidig erstatter.. Har deror ikke sammenlignet disse direkte, men har det for meg at spectron kanskje er mer naturtro, ikke fult så røff, men uten å mangle noe, snarer tvert i mot. Drømmen er en dag 2 slike spectron saker i mono. Men må selvsagt få igjen min fra rep først.. den er levert i Norge til rep her. Ikke til Importør. Skulle sikker gjort det, men av bekvemmelighetshensyn, var dette lettvindt. Burde sikkert sendt den over dammen som en garanti sak.. men lett å være etterpåklok... Kort fortalt.



-Y
 
A

Audio Optimum

Gjest
Vil tilføre at ikke alle Klasse-a forsterkere kjører med full bias hele tiden... noen har også mulighet for a/b eller klasse-a... Parasound har denne muligheten ....
Krell har "flytende" og Plinius har noen du selv veksler mellom ren klasse-a drift eller a/b..
Sikkert flere også...

Klasse-a vil uansett være ekstremt hurtig sammenlignet med klasse a/b... og er litt mykere i kantene... Mange av dine krav finner du i klasse-a forsterkere.. Pass Labs er også et godt alternativ.. Sistnevnte kan nok være å finne i din prisklasse... Husker ikke navnet på modellen men den ser ut som en stor rundtgående kjøleribbe, den har jeg hørt flere ganger og den tror jeg alle bare må like uten for store innvendinger...

Men et konkret tips er Conrad J. på sonus faber i din kvalitetsklasse... Det har jeg hørt selv og det spilte veldig bra... For ordens skyld var det Cremona...

mvh
:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som du skriver så kan noen klasse A-forsterkere switche mellom A og A/B. De fleste gjør det automatisk, men noen har også en knapp for det. Mener at Luxman hadde sistnevnte løsning på noen av sine forsterkere. ECs 50-watter hadde vel automatisk skifte.

Så en modell der du selv kan forsikre deg om at forsterkeren er i klasse A/B-drift er kanskje det rette hvis du skal føle deg trygg på at du kan ha den stående på 24/7 uten å ta skade over tid. Så kan du heller skifte til klasse A når du skal sette deg ned for en seriøs lyttesession.
 
A

Audio Optimum

Gjest
baluba skrev:
Som du skriver så kan noen klasse A-forsterkere switche mellom A og A/B. De fleste gjør det automatisk, men noen har også en knapp for det. Mener at Luxman hadde sistnevnte løsning på noen av sine forsterkere. ECs 50-watter hadde vel automatisk skifte.

Så en modell der du selv kan forsikre deg om at forsterkeren er i klasse A/B-drift er kanskje det rette hvis du skal føle deg trygg på at du kan ha den stående på 24/7 uten å ta skade over tid. Så kan du heller skifte til klasse A når du skal sette deg ned for en seriøs lyttesession.
:) :)

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
baluba:
Jeg er ikke uenig når det gjelder totaliteten hvor matching spiller en rolle. Hva som er nøytralt? Vel, merker man at det utpreger seg med mye varme så er det ikke lenger nøytralt i mine ører. Stikker ingenting seg ut, tenker jeg at det er korrekt tonalt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å utmerke seg på enkelte disipliner betyr ikke at det er tonale områder som stikker seg ut. Da jeg i starten mikset på Genelec hadde jeg en tendens til å skru litt kaldt. Det var fordi Genelec har en rimelig varm mellomtone. Likevel er det ingen som hevder at Genelec ikke er nøytrale. Heller ikke Yamaha NS-10 som har diametralt motsatte egenskaper. Eller de litt kliniske og kalde miksene jeg valgte når jeg i sin tid ble villedet av Genelecs varme mellomtone. Hvis du har vært i Grieghallen så vet du at den har en litt mørk sound. Er ikke en livefremføring nøytral da?
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Ser ikke at den er nevnt her, og den er kanskje ikke i rette kategori/klasse.. og matcher kanskje ikke høyttalerne dine heller... men nevner den likevel... kan Lyngodorf SDA2175 være et alternativ?

Bruker selv Transporter som kilde/dac/pre med denne effektforsterkeren mot Proac Response 1SC (86 dB følsomhet) og det låter ganske så "riktig". Selve effektforsterker (og Transporter) er plassert i en bod bak rommet det spilles i. Transporteren står rett oppå effektforsterkeren og ingen av komponentene er varme.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Trådstarter; ser ut som vi har tilhold i samme by - hvis det frister kan jeg ta turen hjem til deg med Jeff Rowland 102 så du får prøvd ut ICE (og jeg får testet ut potensialet i ampen ;D)

Mvh frode
 
A

Audio Optimum

Gjest
orso skrev:
baluba:
Jeg er ikke uenig når det gjelder totaliteten hvor matching spiller en rolle. Hva som er nøytralt? Vel, merker man at det utpreger seg med mye varme så er det ikke lenger nøytralt i mine ører. Stikker ingenting seg ut, tenker jeg at det er korrekt tonalt.
Nøytralt er vel litt subjektiv oppfattning... Låter det musikalsk og er morsomt å høre på er vel det meste på plass tenker jeg... magisk for å bruke et annet ord.. :)

Terka skrev:
Ser ikke at den er nevnt her, og den er kanskje ikke i rette kategori/klasse.. og matcher kanskje ikke høyttalerne dine heller... men nevner den likevel... kan Lyngodorf SDA2175 være et alternativ?

Bruker selv Transporter som kilde/dac/pre med denne effektforsterkeren mot Proac Response 1SC (86 dB følsomhet) og det låter ganske så "riktig". Selve effektforsterker (og Transporter) er plassert i en bod bak rommet det spilles i. Transporteren står rett oppå effektforsterkeren og ingen av komponentene er varme.
Den anbefalingen er faktisk undervurdert, denne har jeg brukt selv med vintage Sonuser.. da Sonus Faber virkelig drev med varm magi.. ;) Kan anbefales på det sterkeste.. :) faktisk..
Hifi+ fant vel skrytereklamen fra Lyngdorf til å være litt beskjeden da den leverte mer en hva reklamen tilsa... Med et støynivå på grensen til hva som er mulig.. i positiv forstand...

mvh
:)
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Har selv tidligere strebet etter god lyd gjennom Sonus Faber Guarneri Homage. Endte opp med trasistor -> Jeff Rowland, rør -> Wavac.

Siden du nevner transistor ville jeg seriøst vurdert Jeff Rowland Model 2.



Tott
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Kjører selv direktekobling av Transporter i en Bryston 4B SST som driver et par Patos Symphonic AMT.
Ikke helt ulikt oppsettet du ser for deg vil jeg tro. Synes dette fungerer aldeles utmerket.

Uansett må du tenke på matching av nivået mellom Transporter og effektrinn. Om du ikke ønsker å bruke en forforsterker med volumkontroll bør du ha en eller annen form for dempeledd for å ikke bruke for mye av Transporterens digitale volumkontroll, det vil gå utover signal/støyforhold og oppløsning.
Selv bruker jeg en slik:
http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/id2.html
 
A

Audio Optimum

Gjest
Veggen skrev:
Kjører selv direktekobling av Transporter i en Bryston 4B SST som driver et par Patos Symphonic AMT.
Ikke helt ulikt oppsettet du ser for deg vil jeg tro. Synes dette fungerer aldeles utmerket.

Uansett må du tenke på matching av nivået mellom Transporter og effektrinn. Om du ikke ønsker å bruke en forforsterker med volumkontroll bør du ha en eller annen form for dempeledd for å ikke bruke for mye av Transporterens digitale volumkontroll, det vil gå utover signal/støyforhold og oppløsning.
Selv bruker jeg en slik:
http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/id2.html
Kan du forklare litt rundt dette med transporter rett i effekt-trinn.. Litt off topic men tar sjangsen... Har en god bekjent som har Pioneer s1 toppmodellen til veldig mye penger.. Han kjører transporter rett i effekt som er siste generasjon Ec aw400... balansert kabling.. Det låter underlig for å si det mildt.. Det høres ut som om noe er veldig galt... fasevendt, med lite bass under 50hz , hardt i overgang mellom mellomtone/diskant og lite luft i toppen.. Lydbildet er veldig tilbaketrukket... Det mangler nivå på alle parametre og uten tildtedeværelse...

mvh
:)
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Tror det er viktig med matching her.

Fra spec/manual:
Balanced Analog Outputs
• Connectors: XLR gold-plated
• Level: 3Vrms (8.5Vpp)
• Impedance: 100 Ohms
• Attenuation: Fixed -0dB
Unbalanced Analog Outputs
• Connectors: RCA gold-plated
• Level: 2Vrms (5.7Vpp)
• Impedance 100 Ohms (at -0dB)
• Attenuation: Selectable -0, -10, -20, -30dB (Selectable via internal jumpers)

Tror det er viktig å også vurdere gain i effekt, samt følsomhet på høyttalerne (i tillegg til utgangsimp/ingangsimp, osv...) Jeg brukte en stund mitt oppsett med Transporter og Lyngdorf effekt på noen Dali ht med høy følsomhet, og valgte da ubalansert kobling mellom Transporter og effekt samt intern demping av signalet i Transporteren for å kunne bruke digitalt volum på et akseptabelt nivå. Bruker man den interne digitale volumkontrollen i Transporteren på svært lavt nivå så går det ut over kvaliteten på signalet, derav interne jumpere på ubalansert utgang for å kunne kompensere for dette.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har hatt A21 i oppsettet mitt. Den hadde stålkontroll men farget lyden for mye. Men ga lite varme fra seg. Tror ihvertfall ikke jeg ville gått for den men kanskje en eldre DP som har stålkontroll og lite farging.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Audio Optimum skrev:
Kan du forklare litt rundt dette med transporter rett i effekt-trinn.
Det står forklart rimelig greit her:
http://wiki.slimdevices.com/index.php/Connect_To_PowerAmp

Vet du hvilket volum din bekjent bruker på sin transporter?
Jeg liker å justere dempeleddene slik at jeg får maksimum ønsket lyttevolum på 0 dB, altså maks volum, på transporteren. Så bruker jeg transporterens volum til å dempe derfra etter behov, normalt holder jeg meg innenfor 10 db demping, da er det god margin til hørbare artifakter. Kjekt med justerbare dempeledd så kan man tilpasse til innspillingsnivå og dagsform.

Høres merkelig ut det du beskriver, opplever det slett ikke slik her ihvertfall.
 
Topp Bunn