Sammenligning av effekttrinn

A

Audio Optimum

Gjest
Veggen skrev:
Audio Optimum skrev:
Kan du forklare litt rundt dette med transporter rett i effekt-trinn.
Det står forklart rimelig greit her:
http://wiki.slimdevices.com/index.php/Connect_To_PowerAmp

Vet du hvilket volum din bekjent bruker på sin transporter?
Jeg liker å justere dempeleddene slik at jeg får maksimum ønsket lyttevolum på 0 dB, altså maks volum, på transporteren. Så bruker jeg transporterens volum til å dempe derfra etter behov, normalt holder jeg meg innenfor 10 db demping, da er det god margin til hørbare artifakter. Kjekt med justerbare dempeledd så kan man tilpasse til innspillingsnivå og dagsform.

Høres merkelig ut det du beskriver, opplever det slett ikke slik her ihvertfall.
Nei det er det som er problemet..... Jeg forstår det heller ikke..... Har prøvd å komme til unnsettning men finner ikke ut av det... :-\ Derfor jeg måtte spørre... Om det var noe som var forbigått...

Takker i allefall for responsen :)

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er ikke denne tråden gått fullstendig OT nå, eller har jeg gått glipp av en konklusjon på den opprinnelige problemstillingen?

A

Audio Optimum

Gjest
baluba skrev:
Er ikke denne tråden gått fullstendig OT nå, eller har jeg gått glipp av en konklusjon på den opprinnelige problemstillingen?
Min avsporing er over... :)
Beklager det inntrufne...

mvh

U

utgatt19288

Gjest
baluba skrev:
Nøytralt er vel in the ear of the beholder, i og med at de nesten alle måler likt frekvensmessig.
Nøytralitet er vel mer enn en rett strek fra 20-20Khz, ellers kunne jeg klart meg med mobiltelefonen min.......den måler også bra frekvensmessig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nøytralt under laster er selvfølgelig noe annet, men det blir igjen en avsporing.

Jeg har ikke lyttet til Guarneri Memento, men har hørt en del andre Sonus Faber modeller og har alltid opplevd de som litt mørke og varme. På bakgrunn av det ville jeg tro Bryston, DP og klasse D vil passe bra. Jeg hørte Sonus Faber Liuto (tror jeg det var) en gang med Midgard Oberon (ICE) og det virket som en fin match. Kanskje Hegel også kan være noe?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
YEL skrev:
PS!

Et annet forslag når du er inne på Ice el digitalt. Les deg opp på Spectron... har en sånn også. Den er forøvrig på rep desverre, savner den for å si det sånn. Bryston er inne som en god reserve. Blir artig å teste disse opp mot hverandre, når spectron er ferdig. Er redd Bryston ender på børsen da.. Les litt tester på denne, kanskje det er en sånn du skal se etter.... ;) Eller evt 2 stk i mono konfig. Da er det i hvertfall krefter nok... :eek:

http://www.spectronaudio.com/

-Y
Det er også den bedste klasse D jeg har hørt. Demonstration af 2 brokoblede førte til at en af klubbens medlemmer købte sådan en. Efterfølgende har vi ikke set ham så han må være tilfreds med sit anlæg.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Jeg oppfatter ikke den lyden som beskrives som utelukkende tysk/analytisk lyd, for de beskrivelsene som nevnes kan også brukes om både rør og klasse A. Som han ikke ønsker av behovet for 24/7-drift. Men det er ingen grunn til å gi opp lydkarakterer som gir inntrykk av rør eller klasse A av den grunn.

Mitt forslag (basert på å være tildels lite oppdatert på dagens tilbud av nye effekttrinn) er hverken rør, klasse A eller ICE. Men sistnevnte er kanskje det nærmeste rent teknologisk. Den forsterkeren jeg nemlig finner mest spennende av nyhetene fra desember er KingRex nye 50/80w tripath-effekttrinn. Det koster ikke mer enn skjortekragen, dvs 6000 kroner. Jeg kjenner ikke tripath så godt enda, men regner med brokobling også er mulig med den modellen. Det kan sikkert Nevaton bekrefte eller avkrefte.

Det er nemlig ingen grunn til å ofre varme og musikalitet selv om du ønsker de egenskapene som er nevnt i første post. Det er heller ikke nødvendig å bruke en formue på det. Min erfaring med T20U er at den lille forsterkeren er i stand til å drive nesten hva som helst opp til et visst volum, så er det bom stopp (men uten noen særlig vreng). Ikke avslå den muligheten før du har sjekket den ut, i det minste.
Jeg sjekker ut denne, men jeg er ikke på jakt etter "varme" i forsterkeren. Spesielt ikke hvis det med varme og musikalitet menes overharmonisk forvrengning.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Baard skrev:
baluba skrev:
Lekker er den også, og avgir nesten null varme.....
Hvilke kriterier du har å velge effektforsterkere etter.... ::)
Jeg poengterte ikke disse punktene i starttråden, men sjefen i huset må ha en finger med i spillet når det gjelder form, farge og antall bokser.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Nøytralt er vel in the ear of the beholder, i og med at de nesten alle måler likt frekvensmessig. Men jeg skal ikke stå hardt på at forsterkeren er nøytral siden den i dette tilfellet ikke er for mine ører. Men ut fra det som ble skrevet så oppfatter jeg det ikke som noe dårlig valg i mine ører, for det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at en klinisk forsterker nødvendigvis er mer nøytral enn en varm forsterker så lenge begge holder seg innenfor et visst avvik i frekvensområdet 20 til 20k.

For hva er farget? Det som låter klinisk kan like gjerne være farget som det som låter varmt. Med nøytralt så menes det at instrumentene kommer frem på den måten de ville låte uten mikrofon mellom musiker og lytter. Og ingen kan vel påstå at en gitt fiolin låter mer likt virkeligheten når den fremstår som klinisk kald?
Nøytralt for meg er når et pianoanslag høres ut som et pianoanslag. For å få til dette er det kritisk at alle overharmonier gjengis med eksakt amplitude, og at man hører et realistsisk attack når tangentene slår hammerern ned. Samtidig høres treklangen i flygelet med full fylde og kropp, uten å være anemisk.
Instrumenter skal ikke skygge for hverandre. Det skal ikke være et "sjarmerende" støygulv, eller en svak forvrengning som tar vekk brodden i dårlige innspillinger. Slikt reduserer evne til separasjon av instrumenter, og vanskeliggjør presentasjon av korrekte innspilte ADSR-parametre. Feiler replikeringen av ADSR for et gitt instrument, vil klangfarge påvirkes.

I don't like mud.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
nescafe skrev:
Trådstarter; ser ut som vi har tilhold i samme by - hvis det frister kan jeg ta turen hjem til deg med Jeff Rowland 102 så du får prøvd ut ICE (og jeg får testet ut potensialet i ampen ;D)

Mvh frode
Ja, dette frister! Har lite rom for dette i mellomjula, men vi finner nok en kveld på nyåret. Det hadde vært skikkelig realt!

Sender deg en PM, jeg.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Terka skrev:
Ser ikke at den er nevnt her, og den er kanskje ikke i rette kategori/klasse.. og matcher kanskje ikke høyttalerne dine heller... men nevner den likevel... kan Lyngodorf SDA2175 være et alternativ?

Bruker selv Transporter som kilde/dac/pre med denne effektforsterkeren mot Proac Response 1SC (86 dB følsomhet) og det låter ganske så "riktig". Selve effektforsterker (og Transporter) er plassert i en bod bak rommet det spilles i. Transporteren står rett oppå effektforsterkeren og ingen av komponentene er varme.
Men 2175 får jeg jo for 5000,- på bruktmarkedet :). Ække det fali nært budsjettpris, da?

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Veggen skrev:
Kjører selv direktekobling av Transporter i en Bryston 4B SST som driver et par Patos Symphonic AMT.
Ikke helt ulikt oppsettet du ser for deg vil jeg tro. Synes dette fungerer aldeles utmerket.

Uansett må du tenke på matching av nivået mellom Transporter og effektrinn. Om du ikke ønsker å bruke en forforsterker med volumkontroll bør du ha en eller annen form for dempeledd for å ikke bruke for mye av Transporterens digitale volumkontroll, det vil gå utover signal/støyforhold og oppløsning.
Selv bruker jeg en slik:
http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/id2.html
Ønsker ikke å bruke dedikert pre, nei. Er klar over at signalet ut sannsynligvis må dempes, i allefall når det kan gis 3Vpp i XLR.

Gitt at forsterkeren er like bra balansert som ubalansert. Spiller det da noen rolle om signalet dempes ved interne jumpere (ved RCA ut), eller ved eksterne dempeledd i de tilfellene XLR benyttes? Kvalitativ forskjell?

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Nøytralt under laster er selvfølgelig noe annet, men det blir igjen en avsporing.

Jeg har ikke lyttet til Guarneri Memento, men har hørt en del andre Sonus Faber modeller og har alltid opplevd de som litt mørke og varme. På bakgrunn av det ville jeg tro Bryston, DP og klasse D vil passe bra. Jeg hørte Sonus Faber Liuto (tror jeg det var) en gang med Midgard Oberon (ICE) og det virket som en fin match. Kanskje Hegel også kan være noe?
Hegel vet jeg er bankers med SF, og min smak. Har vært fornøyd med H200 både på Memento og Concerto Domus, som jeg hadde før. Vurderte lenge å beholde denne, og bruke den som rent effekttrinn. H4se skal være lik, bare 2 hakk bedre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hva som skjer med utgangsimpedansen når dempejumperne i Transporteren brukes, men antar at den går opp fra de 100 ohm som den har uten dempere aktivert. Om man så har lange og/eller kapasitive kabler, og/eller effekttrinn med veldig lav inngangsimpedans, er det mulig at man får en hørbar avrulling i toppen. Slik sett er det bedre ("sikrere") å dempe på mottakersiden, men om man gjør matten vil man se at det er et ikkeproblem i hifipraksis.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
baluba skrev:
Nøytralt er vel in the ear of the beholder, i og med at de nesten alle måler likt frekvensmessig. Men jeg skal ikke stå hardt på at forsterkeren er nøytral siden den i dette tilfellet ikke er for mine ører. Men ut fra det som ble skrevet så oppfatter jeg det ikke som noe dårlig valg i mine ører, for det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at en klinisk forsterker nødvendigvis er mer nøytral enn en varm forsterker så lenge begge holder seg innenfor et visst avvik i frekvensområdet 20 til 20k.

For hva er farget? Det som låter klinisk kan like gjerne være farget som det som låter varmt. Med nøytralt så menes det at instrumentene kommer frem på den måten de ville låte uten mikrofon mellom musiker og lytter. Og ingen kan vel påstå at en gitt fiolin låter mer likt virkeligheten når den fremstår som klinisk kald?
Nøytralt for meg er når et pianoanslag høres ut som et pianoanslag. For å få til dette er det kritisk at alle overharmonier gjengis med eksakt amplitude, og at man hører et realistsisk attack når tangentene slår hammerern ned. Samtidig høres treklangen i flygelet med full fylde og kropp, uten å være anemisk.
Instrumenter skal ikke skygge for hverandre. Det skal ikke være et "sjarmerende" støygulv, eller en svak forvrengning som tar vekk brodden i dårlige innspillinger. Slikt reduserer evne til separasjon av instrumenter, og vanskeliggjør presentasjon av korrekte innspilte ADSR-parametre. Feiler replikeringen av ADSR for et gitt instrument, vil klangfarge påvirkes.

I don't like mud.
Og hvilke forsterkere mener du tilfører gjørme til musikken?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
janerlen skrev:

I don't like mud.
Musikk i mine ører det der. Har ikke testet ABer som Bryston og DP, men erfarer at ICE oppfyller de kravene. Spesielt er jeg glad i 125ASX2. Totalt svart bakgrunn og full kontroll er stikkordene.
http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/125asx2.pdf

Lyngdorf SDA2175 har jeg ikke fått så bra inntrykk av. Det er heller ikke godt tegn når flere ansatte på Klubben sier rett ut at de misliker den. TDAI 2200 har derimot mye bedre rykte.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Alle forsterkerprinsipper kan spille musikk på riktig måte gitt at de er paret opp mot passende utstyr. Og for noen er en analytisk lyd det de oppfatter som nøytral, for andre en litt varmere lyd. Med min bakgrunn fra selve produksjonsleddet av musikk kan jeg ikke oppheve meg til å dømme over hvilken smak som er mest nær idealet, og det kan garantert ikke noen som aldri selv har produsert en cd gjøre heller.

Det gjelder om å følge sin egen smak. Og ikke forsøk å oppheve den som en fasit, for den fasiten finnes ikke.
Ps: Dette var ikke myntet på noen bestemt person, heller ikke innlegg over.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
janerlen skrev:
baluba skrev:

I don't like mud.
Og hvilke forsterkere mener du tilfører gjørme til musikken?
Dette var ikke et nyansert bilde, og ikke sagt for å provosere.

HK3480, HK3490, EC4,5/AW60, ECi5, ECI3, Papworth MIA200, Jungson IA120 er alle forsterkere som etter mine ører farger, og dreier klangbalansen mot det varme.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
janerlen skrev:
The hunt has begun..

Forsterkeren skal brukes mellom Transporter (pre og DAC) og SF Guarneri Memento. Ønsker ballekraft, nøytralitet, transparens, hurtighet og god demping.
Jeg bruker selv en Hegel H4A på mine SF Guarneri Hommage. Jeg synes dette fungerer veldig bra. Den store forsterkeren har god kontroll og spiller med det jeg oppfatter som nøytral lyd.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
janerlen skrev:
nescafe skrev:
Trådstarter; ser ut som vi har tilhold i samme by - hvis det frister kan jeg ta turen hjem til deg med Jeff Rowland 102 så du får prøvd ut ICE (og jeg får testet ut potensialet i ampen ;D)

Mvh frode
Ja, dette frister! Har lite rom for dette i mellomjula, men vi finner nok en kveld på nyåret. Det hadde vært skikkelig realt!

Sender deg en PM, jeg.

Utmerket!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Greit, du foretrekker en kald forsterker. Jeg er heller ikke spesielt glad i enkelte av de forsterkerne du nevner, men vil ikke forsøke å kvantifisere hvorfor. Å bruker forvrengning som grunnlag tror jeg er langt ute på feil jorde. Hvorfor ikke bare innrømme at du er tysker og vil ha det slik? Det gjør i alle fall jeg, sett bort fra at jeg ikke er tysker.

Edit: @ janerlen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@baluba. Du mener vel ikke at det er noe annet en forsterkerens overføringsfunksjon som gir dens lydsignatur?

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ja, Ich bin! Ingen tvil om det.

Men i mitt hode blir det feil å benytte en "kald" forsterker for å få nøytral gjengivelse. Nøytralitet gir musikalitet. Lys/kald elektronikk gir lyttetretthett.

Nøytral kilde, nøytral amp, og svak varme, samt uendelig oppløsning i HT, så er jeg der jeg tror jeg vil være.

Så lenge vi er enige om referanser, kan du kalle det hva du vil. Jeg kaller det nøytralt :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
nescafe skrev:
janerlen skrev:
nescafe skrev:

Mvh frode

Sender deg en PM, jeg.

Utmerket!
Kom gjerne med tilbakemeldinger om hvordan ICE/SF-komboen låter. Har selv lekt med tanken om aktiv deling og DEQX og da blir forsterkerbehovet så stort at ICE nok er eneste fornuftige valg - dersom det låter bra selvfølgelig... ;)

U

utgatt19288

Gjest
Ser Stereophile brukte forsterker fra Musical Fidelity i testen Val linket til - du finner sikkert noen fra MF-katalogen som burde passe dine kriterier: pris, tilgjengelighet, utseende, varmeutvikling, effektstyrke nøytralitet??....

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
janerlen skrev:
Terka skrev:
Ser ikke at den er nevnt her, og den er kanskje ikke i rette kategori/klasse.. og matcher kanskje ikke høyttalerne dine heller... men nevner den likevel... kan Lyngodorf SDA2175 være et alternativ?

Bruker selv Transporter som kilde/dac/pre med denne effektforsterkeren mot Proac Response 1SC (86 dB følsomhet) og det låter ganske så "riktig". Selve effektforsterker (og Transporter) er plassert i en bod bak rommet det spilles i. Transporteren står rett oppå effektforsterkeren og ingen av komponentene er varme.
Men 2175 får jeg jo for 5000,- på bruktmarkedet :). Ække det fali nært budsjettpris, da?
Jepps! Det er så billig at det er vært å prøve ut! ;D Forsterkeren kan du jo selge igjen for kr 5000,- om den ikke skulle gi deg helt det du er ute etter, eller bare ha den stående som backupforsterker. ;) Proac Response 1SC som jeg bruker kompinasjonen på er 8ohm/86 db følsomhet, mulig du må bruke ubalansert tilkobling/RCA og intern demping (jumpere).

Har også brukt Transporteren som kilde/dac/forforsterker med Rotel RB 1092 (ICE, 2x500W) effektforsterkere på B&W 801 Matrix S3, det var en bra kombinasjon det også. Jeg synes dog Lyngdorf SDA 2715 er en nyanse bedre i fra mellomtonen og oppover en Rotel'ene, mens Rotelene gir bedre lyd i bassområdet på B&W høyttalerne. (Ikke problem på Proac'ene med Lyngdorf'en.)

Hovedgrunnen til at jeg etterhvert har gått for ICE/klasse D her i hjemmet er varme/fritstående effektblokker ikke passer særlig bra sammen med 2 særdeles nyskjerrige og utforskende småbarn. Da er det lettere med effektrinn som kan skjules/settes litt skjermet. Dog er resultatet ganske så bra med disse "billige" effektforsterkerene slik at jeg ikke fristes av oppgraderingssyken på dette området. Det ser også visuellt bra ut når effekttrinnene kan skjules.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
@baluba. Du mener vel ikke at det er noe annet en forsterkerens overføringsfunksjon som gir dens lydsignatur?
Nei, hvordan leser du noe annet inn i mine poster? Jeg skriver bare at de alle låter forskjellig basert på konstruktørens valg og preferanser. Og at riktig matchet er enhver kvalitetsforsterker god. Det er ingen grunn til å avvise enkelte prinsipper som ICE, Tripath, transistor eller rør basert på prinsippet i seg selv. Og at det skal mye til for at en forsterker i seg selv ikke er nøytral. For nøytralitet er hverken kvantifiserbart eller absolutt. Jeg har hørt mange anlegg som er beskrevet som nøytrale med som låter adskillig lysere enn lyden i Grieghallen. Vil det da si at Bergen Filharmoniske Orkester ikke låter "nøytralt" på hjemmebane?

Ved en anledning på starten av nittitallet hørte jeg Eikanger Bjørsvik spille klassikeren Blitz i Grieghallen. En halv time senere hørte jeg samme verk (spilt av Black Dyke Mills Band) over mitt stereoanlegg. Og det låt så likt at erfarne messingblåsere som også var tilstede på konserten fikk bakoversveis. De hadde aldri hørt noe som låt så nært til konsertsalen, og det verket som de kjente så veldig godt etter å ha spilt det mange ganger selv. Og hørt andre spille det.

Det omtalte anlegget bestod da av en Phillips cd-spiller som i tester var betegnet som nøytral videreformidlet over en Gas Thalia pre, Bedini klasse A og originale Celestion SL6. Det skulle ut fra enkeltes beskrivelse av hva som gir nøytral lyd være langt over i den varme leiren, men den som hevder at vi hørte feil bør besinne seg litt. Det var dyktige messingblåsere tilstede, og jeg har som nevnt mange ganger lang erfaring med opptak av musikk for penger. Jeg tror nok alle som var tilstede hadde mer enn nok kompetanse til å vurdere lyden, og minnene fra livefremføringen var utvilsomt så gode som overhodet mulig. Men ifølge enkelte her inne så er den erfaringen en teknisk umulighet.

Det er bare idiotisk å hevde at rør ikke er nøytralt, for eksempel. I alle fall når disse ordene kommer fra elskere av jazz. Jeg kjenner ikke til mange high end jazzplater som ikke har rør med i opptakskjeden. I alle fall når det gjelder mikrofonene, i og med at klassikere som Neuman regnes som det eneste riktige av veldig mange jazzprodusenter. Selv har jeg aldri brukt noe annet enn rør i micpre til overdubbing, og det er kun i forbindelse med opptak av trommer jeg ikke har brukt det. Enkelt og greit fordi jeg ikke har hatt råd til så mange rørstriper. Jeg har lest i alle fall et sted på forumet at en av utgivelsene som er spilt inn på mitt utstyr med meg bak spakene som en god utgivelse lydmessig.

Edit: Et par skrivefeil som gav feil mening er forandret. De som ikke påvirker meningen med utsagnet har jeg latt stå.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Jeg har hørt mange anlegg som er beskrevet som nøytrale med som låter adskillig lysere enn lyden i Grieghallen. Vil det da si at Bergen Filharmoniske Orkester ikke låter "nøytralt" på hjemmebane?
Flere måter å løse det på i eget anlegg. Enten kan man bruke en elektronikk som mørk eller man kan gjøre noe med hovedproblemet til at det låter lyst som skyldes samspillet melllom høyttalerne og rom. Jeg har størst tro på sistnevnte, men har ikke problemer med at folk velger andre veier.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
baluba skrev:
Jeg har hørt mange anlegg som er beskrevet som nøytrale med som låter adskillig lysere enn lyden i Grieghallen. Vil det da si at Bergen Filharmoniske Orkester ikke låter "nøytralt" på hjemmebane?
Flere måter å løse det på i eget anlegg. Enten kan man bruke en elektronikk som mørk eller man kan gjøre noe med hovedproblemet til at det låter lyst som skyldes samspillet melllom høyttalerne og rom. Jeg har størst tro på sistnevnte, men har ikke problemer med at folk velger andre veier.
Ja, det er jo akkurat det jeg skriver i alle mine innlegg. Fasiten er ikke så klar som enkelte ser ut til å hevde.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
janerlen skrev:
Gitt at forsterkeren er like bra balansert som ubalansert. Spiller det da noen rolle om signalet dempes ved interne jumpere (ved RCA ut), eller ved eksterne dempeledd i de tilfellene XLR benyttes? Kvalitativ forskjell?
Transporteren er ekte fullbalansert helt fra dac chipen og ut, det virker fornuftig å fortsette slik. Generelt er det også anbefalt å ha dempingen så langt ut i systemet som mulig, SNR, avrulling, og alt det der.
RCA utgangene har noen ekstra opamper som det heller ikke kan skade å slippe å ha i signalveien, om det er hørbart tør jeg ikke banne på, noen påstår det.

janerlen skrev:
Nøytral kilde, nøytral amp, og svak varme, samt uendelig oppløsning i HT, så er jeg der jeg tror jeg vil være.
Som jeg kunne sagt det selv, nøyaktig hva jeg selv har gått etter i min egen Transporter, Bryston 4B SST, Patos Symphonic AMT kombinasjon.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Henger meg på Baluba sine synspunkter.

For meg er grieghallen nøytral,med den varmen i lyden som dei fleste anlegg idag er langt unna.

@Janerlen! Du skriv litt spøkefullt at prisen på en brukt lyngdorf til 5000 er "for lavt".

Jag har byttet ut effekt til 75000nypris,til ein til ca23000,med klart bedre lyd på alle parametre.
Skal jeg spissformulere det eindel var det kun lyd fra den dyreste,og musikk fra den billigste.
Det er også lettere å høre teksten på den billigste,samtidig som det er varmere lyd.

Som du sikkert veit har pris og kvalitet ofte ingen sammenheng,og det i alle prissjikt.

Tenk om vi no vart enige om rørutstyr som nøytralt,stakkars alle transistoreigere...
Da skulle dei fått igjen.

Mvh.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg fikk fra 2175 til Hegel H2A på mine Magnepaner og det var en solid oppgradering - spesielt ble bassen vesentlig mer oppløst og diskanten klang vesentlig bedre ut (og mindre hardt) enn 2175. Jeg oppleve ei heller å tape noe kvalitativt på andre parametre med å gå fra 2175 til Hegel, så min anbefaling er helt klart Hegel'n.

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
44.666
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
janerlen skrev:
The hunt has begun..

Forsterkeren skal brukes mellom Transporter (pre og DAC) og SF Guarneri Memento. Ønsker ballekraft, nøytralitet, transparens, hurtighet og god demping. Med 4ohm og følsomhet på 86-87dB er ikke høyttalerene de mest krevende på markedet, men 200W i 4 ohm og en veldimensjonert strømforsyning er minimum.

Har begrensninger i varmetransport fra rack, og bruker forsterkeren mye, så klasse A og rør er ikke noe alternativ.

DPA1S med EBW står øverts på ønskelista, men er 20k for dyr (brukt).

Jeg har kommet fram til disse alternativene. Tilgjengelighet på det norske bruktmarkedet er en klar fordel. Ønsket bruktpris er 10-25k. 220V apparat fra Audiogon kan være et alternativ.

• Hegel H4SE
  • Bryston 4B SST(2)
  • DPA1B / eldre A1
  • Audionet Amp 1 v2
  • Parasound A21. Vurderte denne, men har forstått det som at den legger til en del i toppbass/nedre mellomtone?
  • ML, Jeff Rowland, Plinius, Perreaux.. Alt for mange å velge i mellom..

Jeg har hørt kun DP og Hegel selv, av disse kandidatene, og A1 og H4 er derfor mine refreanser.
Dersom noen kjenner flere av disse, og kan si noe om forskjeller, hadde det vært nyttig. Tar også i mot tips på alternative forsterkere.
Anbefaler denne: http://www.audionetusa.com/amp1v2_reviews.html
Meget godt fornøyd med min ;)

gismo

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk for klargjøring, baluba. :)

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Det ble en rask avgjørelse på forsterkervalg.

Har vært nysgjerrig på klasse-D en stund. Halv pris i forhold til brukt hi-end klasse-A/B, mindre størrelse og mindre varmeutvikling gjør at klasse-D virker forlokkende. Funker det ikke er det jo bare å bytte igjen. Sniffet først på Jeff Rowland 501 som lå ute på bruktmarkedet her. Vurderte så ett sett med Acoustic Reality EAR ref 1001, også disse basert på icepower asp. Oberon og Dvallin ble også tatt under lupen.

Da jeg startet denne tråden fikk jeg henvendelse av et medlem som hadde ett sett med D-blokker fra Nuforce til salgs. Nuforce reference 9 v2. 2x190W/2x300W (8ohm/4ohm). Disse er ikke icepower, men egenutviklet, med switch mode strømforsyning.

Dette er tredje genersjon av denne forsterkeren, Flere barnesykdommer skal være luket bort, og oppgraderinger er utført, slik at lyden etterhvert har blitt riktig så bra. Disse har i tillegg vært innom en tur hos upgradecompany.com, og fått modifiseringer der det lukter fisk av.

Nypris hos forhandler Moiz er 30800,- for paret. David Schulte hos upgradecompany.com tar USD1500 for sin modifisering. Han vil ikke oppgi hva som blir gjort, men jeg vil anta det gjøres inngrep i strømforsyningen, som har vært begrensende for kompromissløs lyd hos en del klasse-d amper.

Har tro på disse, men man vet aldri, når man kun kjøper etter annenhånds referanser. Må lage en anleggstråd etterhvert, og beskrive resultatet med tekst og bilder.

Takk for alle innspil!

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
44.666
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Da er det vel bare å gratulere med klasse-D trinn da ;)
Ser frem til anleggstråd og lytteinntrykk med bilder!

gismo

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
baluba skrev:
orso skrev:
baluba skrev:
Ja, det er jo akkurat det jeg skriver i alle mine innlegg. Fasiten er ikke så klar som enkelte ser ut til å hevde.
Har tidligere hørt at der er forskel på lyden hvor mikrofonerne er plasseret og lyden på tilskuerpladserne. Luft er et effektivt filter.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stennende valg, janerlen! Du må holde oss orientert, ja.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Himmel og hav. Kan man slutte å legge inn spotify linker i alle tråder? Er egne musikk avdelinger og egne spotify tråder under datahjørnet. Er ikke sikkert at alle bruker spotify, og heller ikke direkte koblet til anlegget.

Topp Bunn