SACD spiller med 5 kanaler

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Jeg har i dag en Pioneer 989 som leverer varene som forventet. Etter at jeg fikk denne har jeg kjøpt flere SACD'er som jeg synes leverer flott lyd.
Men, dette er jo egentlig en DVD spiller og jeg lurer på om noen har noen gode tips for en skikkelig CD spiller som leverer varene i 5.1?
Ønsker å hente det beste ut av mine SACD'er - dagens CD'er er jo både-og :-X
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Sv: SACD spiller med 5 kanaler

OKKing skrev:
Jeg har i dag en Pioneer 989 som leverer varene som forventet. Etter at jeg fikk denne har jeg kjøpt flere SACD'er som jeg synes leverer flott lyd.
Men, dette er jo egentlig en DVD spiller og jeg lurer på om noen har noen gode tips for en skikkelig CD spiller som leverer varene i 5.1?
Ønsker å hente det beste ut av mine SACD'er - dagens CD'er er jo både-og :-X
Hei,

CD spiller og 5.1 er nok ikke vanlig vil jeg tro.
Ønsker du avspilling av 5.1 så er det vel mer naturlig å gå for en dyrere kombispiller, denon A1XVA eller lignende.
Det finnes andre som nok er enda bedre på lyd delen, men de er da sikkert enda mye dyrere.
Selv har jeg blandende erfaringer med sacd, har store problemer med å få tak i de platene jeg ønsker og slik sett så ser jeg mer på sacd som et "krydder"


Mvh
Geir :)
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Sv: SACD spiller med 5 kanaler

Boden9 skrev:
For flerkanals er vel EMM Dac6e SE et alternativ? http://www.emmlabs.com/html/audio/dac6e/da6e.html
Bør absolutt brukes sammen med EMM-labs drivverk. Spesielt non-SE utgavene går "billige" ;D nå. Se fx.http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlplay&1182961614 Husk at alle (de fleste) EMM er universal voltage.

Mvh
Boden9
Tja - hadde vel ikke tenkt å bruke årets, neste års og kommende års feriepenger på en slik løsning... ;D
Med den fokusen det har vært på dette formatet skulle man tro at "alle" med ambisjoner innen HaiFai skulle være på banen - men det er de ikke. Leste testen av M5 (NAD) i siste Hjemmekino uten å bli overbevist om at det gir noen evig lykke.
Må vel bare vente å se om det dukker opp noen attraktive løsninger utover høsten.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.211
Antall liker
1.081
Torget vurderinger
1
Sv: SACD spiller med 5 kanaler

Det er nok svært få produsenter som lager kombinasjonen CD- multikanals SACD-spiller, uten at det samtidig er en DVD-spiller. De jeg vet om er en del Sony modeller, nevnte NAD M5, og Linn Akurate CD som lanseres disse dager. Dette skal være en Unidisk 1.1 uten videodel, og koster 53k.

http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=134
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Sv: SACD spiller med 5 kanaler

SACD er uten tvil bedre enn rødbok CD. Men skal du ha det i 5.1, så krever det at du har 5 pluss 1 (sub) kanaler i forsterkeri og ikke minst høyttaleri av samme høye kvalitet. Da er det mange, som meg, som velger å gå for to virkelig gode kanaler - stereo - og deretter to eller tre rimeligere til filmbruk. Etter min mening får du mye flottere lyd for pengene i to kanaler enn å fordele de samme pengene utover fem. :D :D :D

SACD sporet i to kanaler er uansett av samme høye kvalitet som 5.1 sporet

Mvh
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Sv: SACD spiller med 5 kanaler

Geir_O skrev:
SACD er uten tvil bedre enn rødbok CD. Men skal du ha det i 5.1, så krever det at du har 5 pluss 1 (sub) kanaler i forsterkeri og ikke minst høyttaleri av samme høye kvalitet. Da er det mange, som meg, som velger å gå for to virkelig gode kanaler - stereo - og deretter to eller tre rimeligere til filmbruk. Etter min mening får du mye flottere lyd for pengene i to kanaler enn å fordele de samme pengene utover fem. :D :D :D
SACD sporet i to kanaler er uansett av samme høye kvalitet som 5.1 sporet
Tja - det som er spesielt vakkert med et slikt oppsett er at om man har et balansert oppsett (5 kanaler + 1) så gir dette en helt klart ny dimmensjon til lytteopplevelsen når musikken er mikset i flere kanaler. Benytter Focal- 1027 i front og 1007 bak med ditto senter.
Jeg er vel som Ole Brum - Ja takk, begge deler :D
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
OKKing skrev:
Jeg har i dag en Pioneer 989 som leverer varene som forventet. Etter at jeg fikk denne har jeg kjøpt flere SACD'er som jeg synes leverer flott lyd.
Men, dette er jo egentlig en DVD spiller og jeg lurer på om noen har noen gode tips for en skikkelig CD spiller som leverer varene i 5.1?
Ønsker å hente det beste ut av mine SACD'er - dagens CD'er er jo både-og :-X
Jeg har en Primare DVD 30 til ca 20 k, kjøpte 5 kabler fra Nordost til ca 1200 kr stykket, selv etter at jeg har brukt bass management så følte jeg at det låt litt "tynt" på SACD. dCS som sampler ned fra 5 kanals sacd til 2 kanals er imidlertid veldig bra. Men da ryker feriepengene ++ ;)

Mvh Jostein
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
jferk skrev:
OKKing skrev:
Jeg har i dag en Pioneer 989 som leverer varene som forventet. Etter at jeg fikk denne har jeg kjøpt flere SACD'er som jeg synes leverer flott lyd.
Men, dette er jo egentlig en DVD spiller og jeg lurer på om noen har noen gode tips for en skikkelig CD spiller som leverer varene i 5.1?
Ønsker å hente det beste ut av mine SACD'er - dagens CD'er er jo både-og :-X
Jeg har en Primare DVD 30 til ca 20 k, kjøpte 5 kabler fra Nordost til ca 1200 kr stykket, selv etter at jeg har brukt bass management så følte jeg at det låt litt "tynt" på SACD. dCS som sampler ned fra 5 kanals sacd til 2 kanals er imidlertid veldig bra. Men da ryker feriepengene ++ ;)

Mvh Jostein

Foreslår at du sjekker ut EC sin EMP-1.
En av få spillere der ute som er High End og 5-kanals på samme tid.
Tar også MC SACD og DVD Audio.
Er du i tvil, så sjekk ut neste Fidelity. Det kan være at testen der er fordelaktig.....
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Jeg har en Primare DVD 30 til ca 20 k, kjøpte 5 kabler fra Nordost til ca 1200 kr stykket, selv etter at jeg har brukt bass management så følte jeg at det låt litt "tynt" på SACD. dCS som sampler ned fra 5 kanals sacd til 2 kanals er imidlertid veldig bra. Men da ryker feriepengene ++

Mvh Jostein
Jeg har nesten samme oppsett, med ett unntak, bedre kabler. Enkle Nordost kabler når man er vant til svinbra Transparent kan vel forklare noe på at det lånt tynt? Uansett så synes jeg Primare dvd30 spiller bra, men jeg er jo hjertens enig i at SACD i 2 kanaler med dSC er overlegen..

enw
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sony hadde/har cd spillere som har 5.1.
Jeg hadde en som jeg kjøpte i 2003. Bra spiller. 333 et eller annet.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Jeg har nesten samme oppsett, med ett unntak, bedre kabler. Enkle Nordost kabler når man er vant til svinbra Transparent kan vel forklare noe på at det lånt tynt? Uansett så synes jeg Primare dvd30 spiller bra, men jeg er jo hjertens enig i at SACD i 2 kanaler med dSC er overlegen..

enw
[/quote]

Jeg er selvfølgelig enig i dette, men ønsket ikke å legge noe mere penger i SACD kabler en det jeg gjorde pga lite plater. På Stereo delen så finner jeg Primare DVD 30 mye mere dynamisk, men der bruker jeg Transparent reference digital xlr eller Kimber KCAG (analogt) til min SP 31 prosessor, og videre så går det til effekt med en Kimber select 1020. Men det blir jo fryktelig dyrt da hvis man skal kjøpe 5 slike sett til SACD delen. Det kan også være at jeg har satt opp DVD spilleren feil, mangler først og fremst liv i subben. Kjøpte Primare DVD i all hovedsak for lyd delen, det er vel dette man betaler for også.

ha en fin kveld

Mvh Jostein
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Du trenger ikke bekymre deg om at det også er DVD-spiller. SACD leses også som dataplater.
På din Pioneer kan du slå av digitalutgangene og videodelen slik at de ikke skal påvirke lyden.
Den spilleren du har er meget bra og man nok 2-3 doble prisen for å få noe som er betraktelig bedre.
 
Topp Bunn