SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Så datt denne omsider ned i postkassa: Herbie Hancock Thrust på Audio Fidelity SACD.

    Dette var morsomt. Trenger ikke å sammeligne med LP'en. Dette er i en egen klasse. Trøkk, transienter, bass, detaljer og ikke minst en masse rom - nesten som om noen har kobla på en ekkomaskin.
    Det er noe helt eget med SACD når mastringen er i orden. Nerve og umiddelbarhet. Denne anbefales. Aldri hørt denne musikken låte så bra før.






    herbie.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    4.0 står det her. Ingenting om 5.1. Sjøl hører jeg bare på stereosporet
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, det er 4.0 - er vel en gammel quad mix som er brukt - bra surroundmix.
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Hei. Jeg har et spørsmål om SACD plater. Jeg har tre slike plater og det er svært god lyd på alle. Jeg spiller dem på en vanlig cdspill og lurer på om jeg drar nytte av at det er SACD plater. Er det tilfeldig at det er god lyd på disse platene, eller har SACD plater ekstra god lyd på alle CDspillere. Jeg har forstått det slik at cd har en oppløsning på 16 bit. Fint om noen med peiling på dette kan forklare....
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Det eneste jeg vet er at alle mine ca15 sacd'er låter veldig bra på vanlig tokanal.Vet ikke hva som gjør det.Spiller på en Marantz sacd men har ikke prøvt flere kanaler.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har et spørsmål om SACD plater. Jeg har tre slike plater og det er svært god lyd på alle. Jeg spiller dem på en vanlig cdspill og lurer på om jeg drar nytte av at det er SACD plater. Er det tilfeldig at det er god lyd på disse platene, eller har SACD plater ekstra god lyd på alle CDspillere. Jeg har forstått det slik at cd har en oppløsning på 16 bit. Fint om noen med peiling på dette kan forklare....

    Nei. Da spiller du bare CD-laget på platen og ikke high-def SACD laget. Du må ha dedikert SACD spiller dersom du ønsker å høre SACD-laget på platen. Ser ingen grunn til å ikke kjøpe SACD-spiller dersom man skal bruke litt penger på CD-avspiller....

    Jeg endte opp med SACD ved en tilfeldighet. Jeg skulle ha meg ny CD-spiller i 2020 og innså at endel aktuelle kandidater var SACD spillere. Jeg tenkte hvorfor ikke? Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte SACD når det ble lansert. Mange titler jeg gjerne skulle ha hatt, men som er gått ut og er svinedyre på bruktmarkedet...
     
    Sist redigert:

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Takk for gode svar her. Jeg forstår det slik at man må ha en SACD spiller for å utnytte de mulighetene disse platene gir. Men det er vel gjerne slik at plater som gis ut som SACD hybrid plater gjerne vil ha god lyd uansett. Mange av platene som er nevnt i tråden her koster ikke mer enn vanlige nye cd er heller.. Hvor mye må man gi for en SACD Spiller da? Er interessen for SACD stigende eller synkende mon tro`??
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode svar her. Jeg forstår det slik at man må ha en SACD spiller for å utnytte de mulighetene disse platene gir. Men det er vel gjerne slik at plater som gis ut som SACD hybrid plater gjerne vil ha god lyd uansett. Mange av platene som er nevnt i tråden her koster ikke mer enn vanlige nye cd er heller.. Hvor mye må man gi for en SACD Spiller da? Er interessen for SACD stigende eller synkende mon tro`??

    Nå har ikke jeg studert dette så nøye, men får intrykk av at CD sporet på SACD kan være så ymse. Noen ganger brukes eksisterende CD-master, som kan være av varierende kvalitet, og ikke en master derivert fra SACD DSD masteren. Det finnes også en god del SACD som ikke har CD-spor og derfor kun er avspillbar i SACD spillere.
    Markedet for SACD har nok avtatt noe men synes å være stabilt. Spesielt japanerne gir fortsatt ut godbiter på SACD.
    Har ikke oversikt over prisene på SACD spillere, men Denon sine begynner på 13 500kr.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmmm ... ser ut som du faktisk må opp til en litt dyrere spiller for å kunne spille SACD. Feks SONY UBP X800M2 til rundt 3 laken. Ikke analog ut, kun digitalt. Men de fleste som driver med multikanal har vel en receiver med HDMI uansett? Jeg har denne spilleren sjøl og er fornøyd med den forsåvidt.
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Hva er erfaringene med plater som har både blu-ray og SACD for eksempel plata "Stille Grender"? Er det noen som har hørt denne? Vil denne plata låte bra på blu-ray spilleren mon tro??
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm ... ser ut som du faktisk må opp til en litt dyrere spiller for å kunne spille SACD. Feks SONY UBP X800M2 til rundt 3 laken. Ikke analog ut, kun digitalt. Men de fleste som driver med multikanal har vel en receiver med HDMI uansett? Jeg har denne spilleren sjøl og er fornøyd med den forsåvidt.

    Hvordan kan du spille SACD med digitalt ut?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    HDMI til receiver. Min Marantz støtter DSD.

    Da må du vel ha surroundprosessor?
    Kan ikke skjønne at kan avspille stereo DSD på denne måten. Bare en brøkdel av SACD utgivelsene er flerkanal.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Og hvorfor ikke det ?

    Fordi ingenting jeg har i anlegget har HDMI inngang. Tror du snakker om multikanal.

    Fra Wikipedia:
    "SACD-avspillere får ikke sende ut en ukryptert digital DSD-strøm. Enten må den konverteres til et analogt signal, krypteres over firewire/HDMI, eller den kan sendes som et digitalt signal med lavere oppløsning."

    Det er derfor det knapt finnes DAC som tar SACD. Og ingen forsterkere jeg har hatt, eller planlegger å kjøpe, har HDMI inngang og high-res DAC. Tror ikke de finnes.
    Tror du er avhengig av en surroundprosessor for å få det du nevner til å funke.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Heldigvis har jeg jo det da. Det spiller nok SACD i to kanaler også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva finnes av dedikerte SACD spillere som har analog ut på alle 6 kanaler ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Dette dreier seg om SACD med god lyd. Ikke nødvendigvis surround.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Men spørsmålet var om vedkommende trengte en SACD spiller for å spille av SACD platene sine. Svaret er ja. Surround er et annet tema og da trenger man multikanalutstyr i tillegg.
    Ingenting i det originale spørmålet som tilsier at vedkommende driver med multikanal da har for tiden spiller SACD platene på en CD-spiller....
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan du spille SACD med digitalt ut?
    Hei,
    jeg kjører med Geerfab d.BOB.

    Da har jeg HDMI fra min multi-spiller (Oppo 103D, men se kompabilitetsliste for alt som er bekreftet å fungere) og s/pdif coaxial fra D.BOB til min DAC. Det blir da som DoP inn på dacen. Lovlig, men sikkert i overkant dyrt for noen (999USD). Det fungerte med en gang, ingen problemer hittil. Jeg bruker det også for å få lagret HR ut fra mine blu-ray audio plater og unngå nedsampling.

    Mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Jeg forstår ikke helt diskusjonen om SACD her.
    Jeg spiller SACD (og DVD audio og Blu Ray) på SONY UBP-X800M2 (som Syncrolux) via dedikert HDMI audio utgang til en surround receiver.
    Får forskjellig lyd i de 4 kanalene + sub som jeg har (vil ikke ha senter), altså surround...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nemlig. Multispiller (aka Bluray) via HDMI til kapabel receiver er tingen. Da får man støtte for de aller fleste formater.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    HDMI har innebygd DRM og det er vel derfor det er eneste digitale alternativ når det gjelder avspilling av DSD.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke helt diskusjonen om SACD her.
    Jeg spiller SACD (og DVD audio og Blu Ray) på SONY UBP-X800M2 (som Syncrolux) via dedikert HDMI audio utgang til en surround receiver.
    Får forskjellig lyd i de 4 kanalene + sub som jeg har (vil ikke ha senter), altså surround...

    Det første man må ta stilling til er om man vil ha multikanal eller high-res stereo.
    For de som vil ha sistnevnte er det liten hjelp i å snakke om HDMI utganger som krever en surroundprosessor.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, det kommer litt an på synes jeg. Jeg har to anlegg, der det ene er stereo og det andre er surround. Begge anleggene er basert på en surround-receiver, da dette sørger for bedre format-støtte, og det muliggjør innebygd deling til subwoofer, EQ osv osv... Langt mer fleksiblelt enn sånne dedikerte apparater, f.eks SACD spillere eller analoge stereo preamper.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.401
    Sted
    Under stjernene
    Er det 64, 128, 256, 512 eller 1024 som brukes på DSD fila 2 kanals stereo?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vil tro det er DSD64 i de fleste tilfeller - altså 2,8 MHz. Jeg har til dags dato ikke sett noen disker høyere enn DSD128.

    Hvis jeg har skjønt det riktig så vil DSD64 gi deg 2,8 MHz samplerate per kanal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn