Digitale avspillere S.A.T. CDFIX cd spiller

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har en CDFIX hvor det er problemer med de analoge utgangene. Jeg skal derfor benytte den som transport. Mener dette var problemfritt da jeg tidligere gjorde det med AES utgangen. Denne gangen må jeg benytte coax utgangen.

Da jeg forsøkte i helgen med coax-utgangen var det ikke lyd, men etter litt (febrilsk) trykking på fjernkontrollen fungerte det plutselig fint. Samme skjedde i dag, bare med den forskjell at jeg ikke får lyd.

Jeg antar CDFIX ikke automatisk «ser» coax utgangen og jeg må trykke et eller annet på fjernkontrollen 🤔 Hva dette «et eller annet» på fjernkontrollen er, skulle jeg gjerne visst. Forhåpentligvis kan noen hjelpe meg…….

F2A7496E-BBC3-4379-8216-276C6EA8164E.jpeg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.403
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Noken CD spelarare har skjulte funksjonar, som aktiverast ved å feks holde inne PLAY evt PAUSE evt STOP på spelaren, samstundes som man skrur straumen på. Om det ser slik på din spelar anar jeg ikkje, men verdt eit forsøk.
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
703
Antall liker
1.548
Torget vurderinger
3
På min gamle YBA, mener jeg det var source knappen. Men ikke sikker!
😊
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Noken CD spelarare har skjulte funksjonar, som aktiverast ved å feks holde inne PLAY evt PAUSE evt STOP på spelaren, samstundes som man skrur straumen på. Om det ser slik på din spelar anar jeg ikkje, men verdt eit forsøk.
Takk for tips, TT. Håper foreløpig at noen som har vært borti spilleren (eller har manualen) kommer innpå med en quick fix. Hvis ikke gjør jeg sikkert et forsøk.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
På min gamle YBA, mener jeg det var source knappen. Men ikke sikker!
😊
Skjer ingenting når jeg trykker på source knappen. Jeg antar den kun fungerer med den tilhørende ampen. Tror selv det har noe med Program-knappen å gjøre 🤔
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
En tanke er jo at det ofte stille når den ikke kan upsample? Men det gjelder vel ikke CD?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
En tanke er jo at det ofte stille når den ikke kan upsample? Men det gjelder vel ikke CD?
Den skjønte jeg ikke helt 🤔 Det eneste som skjer når jeg trykker «upsample» er at et lys går av/på i displayet. Det skjer ellers ingen verdens ting.
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
703
Antall liker
1.548
Torget vurderinger
3
Hei igjen!
Jeg tror fortsatt source knappene er nøkkelen!
Prøv og trykk på cd knappen først, og så source pluss og minus
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
886
Antall liker
432
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Men Morten hos nat er alltid hjelpsom, så jeg ville nå ha sendt ham et spørsmål.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Burde jo, slik jeg ser fjernkontrollen, være en av disse 4 knottene som er synderen:
Source, program, menu og clear - gitt at du seff har trykket på cd-knotten først......
eller har du rett og slett bare mutet herligheten.....? :ROFLMAO:

mvh
Proffen
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Burde jo, slik jeg ser fjernkontrollen, være en av disse 4 knottene som er synderen:
Source, program, menu og clear - gitt at du seff har trykket på cd-knotten først......
eller har du rett og slett bare mutet herligheten.....? :ROFLMAO:

mvh
Proffen
Hehe, vi får se i morgen 😊
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Slo nettopp på cd-spilleren og den virket som den skulle uten knappelering fra meg 😳 Lurer på hva som skjer neste gang jeg slår den av og på. Tror denne spilleren er full av faen 😡😆

6787215D-D9E3-4801-B649-0DB8F5573D07.jpeg
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Vanligvis spiller alle utganger på en CD spiller samtidig med analogdelen (DAC). Har dog sett at Toslink på enkelte system kan kobles bort for unngå teoretisk støy fra LED'n i denne. Men for AES og coax er det ikke noen grunn for at disse skal kobles bort. En krets for å utføre slik kontroll kan bedre nyttes til å drive utgangene uavhengig.

Source er vel egentlig kildevalg, — altså inngang til Amp/DAC? Fra bilde av fjernkontrollen ser den ut som den er tenkt brukt som multikontroller for tre ulike apprater.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Vanligvis spiller alle utganger på en CD spiller samtidig med analogdelen (DAC). Har dog sett at Toslink på enkelte system kan kobles bort for unngå teoretisk støy fra LED'n i denne. Men for AES og coax er det ikke noen grunn for at disse skal kobles bort. En krets for å utføre slik kontroll kan bedre nyttes til å drive utgangene uavhengig.

Source er vel egentlig kildevalg, — altså inngang til Amp/DAC? Fra bilde av fjernkontrollen ser den ut som den er tenkt brukt som multikontroller for tre ulike apprater.
Fjernkontrollen er helt klart tredelt; amp, cd og prosessor (hva nå enn det er hos S.A.T.). Jeg tenker som deg at source handler om kildevalg fra den tilhørende S.A.T. forsterkeren (som jeg ikke har).

Det er sikkert rett som du skriver i første avsnitt, og skjønner derfor lite av de problemene jeg opplever (satser på opplevd).
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Har Cd spilleren vært uten strøm i lang tid? Det kan noen ganger hende at kondesatorer som egentlig er klar for utskifting kan "komme til liv" når de får strøm satt på/av/på noen ganger.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har Cd spilleren vært uten strøm i lang tid? Det kan noen ganger hende at kondesatorer som egentlig er klar for utskifting kan "komme til liv" når de får strøm satt på/av/på noen ganger.
Den hadde ikke vært i bruk på månedsvis da jeg testet den første gang. Det var da ikke lyd, men etter litt knoting med fjernkontrollen ble det plutselig liv. Det rare var at den neste dag var uten lyd (selv etter masse knoting med fjernkontrollen), og at den plutselig virket i dag (uten knoting) 😳
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.305
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har du prøvd å vrikke på xlr kontakten for å sjekke? Høres jo nesten ut som dårlig forbindelse om det kommer og går. Hvis ikke så er bare cdfix som meg:(
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har du prøvd å vrikke på xlr kontakten for å sjekke? Høres jo nesten ut som dårlig forbindelse om det kommer og går. Hvis ikke så er bare cdfix som meg:(
Hold pylsefingrane langt unna!...................... :ROFLMAO:

mvh
Proffen
Det er nok hverken xlr kabler eller coax kabel som er problemet.

Pylsefingrene skal nok holdes langt unna (så lenge det er lyd) 😊
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
For meg virker det som om den spilleren har en periodisk feil.
Her blir det kostnader, gamle ørn.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.314
Antall liker
63.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
For meg virker det som om den spilleren har en periodisk feil.
Her blir det kostnader, gamle ørn.
Hehe, gidder ikke mer kostnader på denne, Haakon. Rehifi gjettet på at det hadde noe med DACen å gjøre angående upsamling fra CD-spilleren. Tror ikke det er greien. Tror også som du skriver at det er en periodisk feil. Gidder ikke mer, så spilleren forsvinner nok snart 😊
 
Topp Bunn