Søker innspill til 15+horn -prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.438
    Torget vurderinger
    75
    Ja, men blir vel ikke helt riktig det eller, Ungarn hornene ble vel brukt til Tad drivere.

Self er det kult å bygge yuichi selv, men kjedelig hvis man ikke ikke kommer i mål etter mye arbeid og penger pga et adapter, yuichi bruker vel også Tad driver.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Dette prosjektet står og faller ikke på adapteren. Er jo ikke akkurat "Emokid style" fra Ungarn heller
    adapter.jpg

Jeg sier kjör på! Blir et spennende og utfordrende byggeprosjekt. Lag adapteren som i Yuichi sine tegninger (en fjöl med overgang fra rund til firkanta). Det låter sikkert helt fint, og når Audiophillia Nevrosa tar overhånd kan du lete opp en bedre lösning. Eventuelt få hjelp med beregninger og få en maskinert.

Ellers vet jeg at Yuichi har blitt benyttet med suksess med JBL drivere også, men med diskant ville jeg bygget de uten finner. Hensikten med finnene er jo å opprettholde spredning oppover i frekvens, men imo har dette ingen hensikt hvis diskant deles inn ved 8k

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er enig med deg JoHoo, prosjektet kan ikke stå å falle på en adapter, kan en evt få tak i senere. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell på å klare og burde. En CD med 4" og 2" exit har ingenting over 10k å gjøre uansett horn.
    Tull. Låter fortsatt 100 ganger bedre enn et horn uten kontrollert direktivitet som er mer for øyene enn ørene.....

Harde utsagn fra folk og som baserer seg mer på myter enn faktiske forhold IMO.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Forskjell på å klare og burde. En CD med 4" og 2" exit har ingenting over 10k å gjøre uansett horn.
    Tull. Låter fortsatt 100 ganger bedre enn et horn uten kontrollert direktivitet som er mer for øyene enn ørene.....

Forstår hvor du vil, men nå er det ikke bare kjøpe høyttalere jeg har erfaring med. Litt stygg kommentar, men det velger jeg og overse.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Forstår hvor du vil, men nå er det ikke bare kjøpe høyttalere jeg har erfaring med. Litt stygg kommentar, men det velger jeg og overse.
    Ja, det var en litt stygg og beklager det.
    Blir litt frustrert over slike bastante uttalelser i denne tråden som verken legger grunnlag for saklig debatt eller er godt fundamentert.

Faktum er at en storformatsdriver med 2" kan både holde spredningen høyt i frekvens og ha svært lav forvrengning. Og da si at det har ingenting å gjøre over 10KHz eller at det er for døve blir usaklig. Ikke dermed sagt det ikke er bedre å bruke en driver med f.eks mindre exit, men det er høyst diskutabelt hvor hørbart det faktisk er i et horn som allerede holder spredningen supert høyt. Man får lavere forvrengning. Men hvor hørbart er f.eks THD forvrengning over 10-12 KHz? Jeg hadde ikke veddet på at jeg hadde greid å høre forskjell på det i en blindtest. I beste fall snakker vi trolig om veldig små forskjeller.

For min del tror jeg disse mytene om storformatsdriver ikke har noe å gjøre over 10KHz ligger i bruk av horn som ikke har konstant spredning høyt nok i frekvens og kanskje også mangel på aktiv deling og EQ. Mange horn beamer tidlig eller måler ulinært høyt i frekvens og man blir helt avhengig av en ekstra diskant.

Forøvrig er det stor forskjell på å si at "jeg mener noe er bedre" framfor å si at "det ikke fungerer". Sistnevnte vet jeg er feil så sant man har et horn som konstruert for det.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.293
    det er strengt talt ikke mulig med kontrollert direktivitet ved 10khz uansett horn fra en 2" løsning, fysikkens lover sier. meninger spiller ingen rolle. og selv billige drivere under $100 i 1" størrelse slår ytelsen til de fleste stock storformat over 6-7khz ca. sånn er det bare.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Så E2ene du bygde først var ikke brukende? De deler jo langt over 10k...

En ting er kanskje den idelle verden men jeg blir og litt oppgitt over påstander fra flere om at det er ubrukelig uten diskant. Kanskje er det forskjell på ambisjonsnivå, ikke vet jeg men flere med meg klarer å leve med dette og for den del, både TAD, JBL, Altec m.fl har hatt kommersielle høyttalere konstruert slik.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

En ting er kanskje den idelle verden men jeg blir og litt oppgitt over påstander fra flere om at det er ubrukelig uten diskant. Kanskje er det forskjell på ambisjonsnivå, ikke vet jeg men flere med meg klarer å leve med dette og for den del, både TAD, JBL, Altec m.fl har hatt kommersielle høyttalere konstruert slik.
    Hvilke E2?

Vi blir oppgitte hele tiden, men det er noe som heter no free lunch..

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

AAAhh.. Everest2...
    Sikkert brukene, men blir bedre denne gang da vi kan kjøre det aktivt og slippe å tyne drivere utover kompfortsonen. Tipper siste Everest låter en hel del bedre.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6

Bortsett fra "tull" , kunne du forklare litt nærmere hva du egentlig mener her ?

mvh

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16

AAAhh.. Everest2...
    Sikkert brukene, men blir bedre denne gang da vi kan kjøre det aktivt og slippe å tyne drivere utover kompfortsonen. Tipper siste Everest låter en hel del bedre.
    Tenker du å slippe til diskanten lavere enn orginalt? Syntes selv 045be låter fint til 8k og bedre enn 2450 med Be over 10k. Orginalt kommer den vel inn ved 15k?

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

AAAhh.. Everest2...
    Tenker du å slippe til diskanten lavere enn orginalt? Syntes selv 045be låter fint til 8k og bedre enn 2450 med Be over 10k. Orginalt kommer den vel inn ved 15k?
    Originalt er den vel delt på 16k?

Jeg tipper den blir delt inn rundt 8k. Har veldig troen på at det vil gjøre mye rent lydmessig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Bortsett fra "tull" , kunne du forklare litt nærmere hva du egentlig mener her ?

mvh
    Et godt konstruert horn med kontrollert direktivitet med en storformatsdriver med 2" helt opp både måler og låter veldig bra. Beamer ikke før man er så høyt i frekvens at det egentlig ikke har noe særlig betydning, om noe i det hele tatt. Og til tross for et lite kompromiss, så er det allikevel en langt bedre løsning enn horn som ikke har kontrollert spredning og/eller et system som har ekstra deling i sensitive områder og med påfølgende store fasefeil. Og noe som på ingen måte kan løses godt med aktiv deling, FIR filter eller forsinkelse.

Og hevde at en 2" har ingenting å gjøre over 10KHz og samtidig innføre feil som er langt med hørbart (dårlig direktivitet og fasefeil), blir et merkelig fokus på mikrodetaljer hvor man samtidig overser de store linjene og det som virkelig monner.

Jeg ville ikke ha valgt en løsning med 2" hvis jeg designet noe fra grunnen av, men det er langt ifra det til at har "ingenting å gjøre over 10 KHz".

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Tydeligvis så har vi forskjellig ambisjonsnivå, for en CD med 2" exit har ingenting over 10k å gjøre.
    Dere kan da ikke bli sinna eller forbannet pga JEG mener det. Å begynne å tvile på min kunnskap blir bare barnslig.

• Liker
    Reaksjoner: oen

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    6
    Tydeligvis så har vi forskjellig ambisjonsnivå, for en CD med 2" exit har ingenting over 10k å gjøre.
    Dere kan da ikke bli sinna eller forbannet pga JEG mener det. Å begynne å tvile på min kunnskap blir bare barnslig.
    Litt vanskelig å kjøpe argumentet ditt når du samtidig bruker ord som "tipper" og "tror" det blir bedre med dedikert diskant.

Retten til å bli krenket her er forresten forbeholdt oss som bruker storformat driver "helt opp". ;)

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Litt vanskelig å kjøpe argumentet ditt når du samtidig bruker ord som "tipper" og "tror" det blir bedre med dedikert diskant.

Retten til å bli krenket her er forresten forbeholdt oss som bruker storformat driver "helt opp". ;)
    Må jo få lov og tippe å tro litt før en starter å måle :) Er spent selv på HVOR bra der blir :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Tydeligvis flere "leire" her, vet ikke hvor mange som har utstrakt erfaring med alle kombinasjoner av cd/runde med og uten deling. Alle kan jo mene noe utfra egne erfaringer, det finnes ikke en universell sannhet her, subjektive valg beror på setting.

Så får man velge om det er komplikasjoner pga. deling eller kompromisser med store drivere en ønsker, Orso sitt valg får han stå for selv - ta det uansett ikke som fakta.

Det grenser helt klart til det useriøse å komme med slikt :

"Låter fortsatt 100 ganger bedre enn et horn uten kontrollert direktivitet som er mer for øyene enn ørene....."

Debatt får en i vertfall !

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    6

Må jo få lov og tippe å tro litt før en starter å måle :) Er spent selv på HVOR bra der blir :)
    Tipper resultatet blir rått!

For øvrig en meningsløs diskusjon da hver mann har sin fasit, dette er valg av kompromiss (som så mye annet).
    Selv lever jeg godt med 4" driver opp til 18k hz, men det skulle ikke forbause meg om det blir test av dedikert toppdriver senere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja... :)
    Kan man kanskje se litt mer teknisk på sakene..ikke bare hvem sa hva?
    Nesten en barnehage blitt :D

Går med på at det er helt fint å benytte storformat helt opp. Det har sine fordeler.
    Det blir en punktkilde, man slipper gjerne arbeidet med å lage til delepunkter, slipper lobing om en sitter med kort lytteavstand.
    Man slipper unna med å kjøpe kun et horn og en driver.
    Jeg har hørt 2384 med JBL beryllium, det er ikke tvil om at hornet er bra.
    Med kort lytteavstand er nok dette en god løsning.

Motsatt deler en gjerne opp området.
    Storformat 800-3k
    Småformat 3k-9k
    Diskant 9k ->
    eller noe slikt.

Har selv ikke fått hørt et slikt oppsett, men individuelle drivere og horn hver for seg har jeg hørt.
    Ikke noe i veien for å benytte CD horn i et slikt oppsett, men gjerne det en ser mest er benyttet runde horn, JMLC som et eksempel.
    Fordelene med et slik oppsett er med JMLC horn at disse uten tvil har en finere og renere behandling av lyden enn CD horn.
    Det vil i seg selv låte klarere.
    Andre fordel er at en kan benytte drivere helt optimalt for sitt arbeidsområde.

Jeg er selv ikke i tvil om at oppdeling der en benytter driverne slik får dem til å yte sitt beste.
    Har selv prøvd hva storformat gjør i forhold til småformat og hvor dem hver for seg gjør sitt beste.

Begge løsningene har kompromisser, den ene har ikke drivere som er optimalisert for sitt best egnede område.
    Den andre får en overganger med deling, samt gjerne det kan være problematisk med lobing.
    No free lunch.

I tillegg til disse løsningene fins mellomting.
    Storformat i lag med småformat.
    Storformat opp til diskant.
    To eksempler der.
    Begge med sine egne kompromisser.
    Vi er vel såpass opplyste at kompromissene er kjent.

Selv kom jeg med påstand om at storformat driver har ingenting over 10k å gjøre. Det var hardt sagt.
    Ser likevel ikke noen grunn til å være så hårsår at en fyker i taket av den grunn vel?
    Men jeg har enda til god å høre en storformat driver gjøre det bra over 10k.
    Enten spiller dem med resonanser, ellers med beryllium så låter det daft.
    Men setter man fordelene med punktkilde høyt og ønsker å ha det slik så er det en helt ærlig sak.

Det fins flere måter å løse ting på, og en skal ha respekt for andre sine løsninger, heller forstå hvorfor ting blir skrevet.
    Hele greia er faktisk rimelig nyansert om en går i dybden.

Mvh
    oks

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    670
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Javel, TAD var nok helt på jordet da de lanserte Studiomonitoren 2402. Mye av musikken vi lytter til idag ble mixet med disse.
    -m

2

2xJ

Gjest
    Jeg er så gammal jeg.... At jeg husker at Or-so var hornhater..... Og nei... la meg slippe og finne sitater ifra HFS 1 eller 2 :cool:

Det er ingen ren fasit på hva som er best... spørsmålet blir med hvilket kompromiss som du kan leve med selv, innenfor de prioriteringer enn har, ift budsjett, rom og evt estetikk med tanke på størrelse eller utseende.......

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Så så guttær! Interessant diskusjon/krangel bevares, men nå sporer dette helt vekk fra trådstarters intensjon og blir mer forvirrende enn opplysende

På tide å lå det ligge?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    635
    Torget vurderinger
    6
    Det er ingen ren fasit på hva som er best... spørsmålet blir med hvilket kompromiss som du kan leve med selv, innenfor de prioriteringer enn har, ift budsjett, rom og evt estetikk med tanke på størrelse eller utseende.......
    Dette oppsummerer alt. Case closed og alle er happy uenige.:)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Men jeg har enda til god å høre en storformat driver gjøre det bra over 10k.

Mvh
    oks
    Det skal du ikke være lei deg for:cool:
    Det er ikke det verste i verden, å ha positive overraskelser i Vente!

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Det er vell få som er totalt uenig i at en god diskant kan være optimalt gjort rett, men det er stor forskjell på det og si det at det er ubrukelig uten :)

Tar en utgangspunkt i trådstarter hvor det var snakk om 20’ budsjett (?) så må en inngå kompromiss, og da ville jeg ihvertfall vurdert å klare meg uten diskant og heller brukt mer penger andre steder.

«Alt» av JBL toppmodeller (inkl Everest til ganske mye penger) bruker storformat langt over 10k men for all del, endel mener nok det ikke fungerer men for mitt ambisjonsnivå holder det ihvertfall :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Det har jeg heller ikke sagt :) Trodde heller ikke trådstarter var låst til det men han er kanskje det?

Jbl S9500 bruker storformat (475nd) uten diskant og var tidligere toppmodell men den hadde nok også 1,5» munning tror jeg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    TAD monitorene låter nok nydelig, og er nok et eksempel på en vellykket 2-veis høyttaler :)
    Kombinasjonen driver og horn har vert jobbet mye med slik jeg forstår det.
    Ta godt vare på dem madman, ikke akkurat hyllevare! :)

Mvh
    oks

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.285
    Torget vurderinger
    10
    Prøvde JBL 2446 med beryllium i Tractrix 200 fra 600 Hz og hele veien opp justert med EQ.

På målingene så det bra ut og det var deilig med punktkilde men diskanten ble ekstremt «tett» pga beaming.

Man må ha jevn spredning.

Til mitt bruk i et lite 17m2 rom har det beste kompromisset blitt JBL 2384 med 2451be fra 800 Hz og hele veien opp.

Skulle jeg anbefale en to veis løsning ville det blitt med 2384 som nevnt sammen med en eller to 15 tommere av ypperste lettdrevne musikalske kvalitet: TAD / Altec / JBL sin gamle Everest driver / Acoustic Elegance TD15M

medister

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Antall liker
    74
    Hei! Har landa på en 3veis jbl-greie med 2xJBL2225, JBL2446+Yuchi 290F horn + JBL 077. Får tak i alt dette brukt for godt under 20 og er superhappy med det!

Siden jeg skal dele aktivt med Audiolense og RME så frykter jeg ikke 3veis. Uansett, kunne sikkert valgt hundre andre løsninger, men etter mye hjelp fra dere så er jeg rimelig sikker på at dette ikke er bortinatta.

..Etterhvert vil jeg trenge en forsterker:) Er på utkikk etter en 6 eller 8-kanals klasse-D fiks ferdig, hvis noen vil kvitte seg med noe sånt så rop ut :) Hvis jeg ikke finner brukt kjøper jeg nok en 8kanals Nord tenker jeg, hvis ingen har et bedre (les billigere) forslag? :)

medister

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Antall liker
    74
    Forresten, noen her som var skeptiske til JBL 24xx + det Yuichi-hornet? Er det pga av den overgangen? Tar fortsatt imot tips på å få lagd den helt riktig/kjøpe overgang. På siden hans står det:

This horn with TAD 4001 or
    JBL 2441 or equivalent driver covers mid to high frequency
    range in 2 way or 3 way system.
    However, very high frequency response depends upon the driver capability.

Så det virker jo ikke som at JBL-driver ikke er kompatibelt med hornet?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Lite innspill , vil tro jbl 077- 2405 trenger en relativt høy delfrekvens - spørsmålet er om titan 4" membranen rekker opptil deling på tilfredsstillende måte, finnes det alternative løsninger ? Ville en 1" Jbl /bms driver i lite horn være en totalt bedre løsning ?

Oks sitter kanskje på noen svar der ?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Forresten, noen her som var skeptiske til JBL 24xx + det Yuichi-hornet? Er det pga av den overgangen? Tar fortsatt imot tips på å få lagd den helt riktig/kjøpe overgang. På siden hans står det:

This horn with TAD 4001 or
    JBL 2441 or equivalent driver covers mid to high frequency
    range in 2 way or 3 way system.
    However, very high frequency response depends upon the driver capability.

Så det virker jo ikke som at JBL-driver ikke er kompatibelt med hornet?
    Vil tro 2441 har mindre magnetkraft enn 4001 og derfor får mindre nivå i toppen

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    077 takler 8k fint. Delefrekvens er innafor med 4" ti membran
    Dette blir en utprøvd, klassisk treveisløsning som funker knall

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hakke peiling på noe :D
    Men har prøvd 2402 bullets, 2404 baby cheek og 2405 spaltediskanten.

Jeg deler 2405 ved 9k med filter fra 4350, den låter imo veldig bra delt så høyt.
    En kan dele den 7k men den låter da ikke like bra, under 7k har den ingenting å bestille selv om den vil tåle det.

Å dra 2446 helt til 9k med standard titan membran er helt ok det :)
    Det er over 10k det går på skeiva med 2446, da det meste en vil lytte til der er kantresonanser fra diamantopphenget på titan membranet.

2404 diskantene var dem som egentlig passet best med 2360 hornet, men jeg fikk refleksjoner fra tak og stuebord siden den har 100x100 spredning.
    Derfor ble valget til slutt 2405.
    2402 bulletene er kule saker som låter bra delt 7k. Men en får litt smalere spredning med disse over 10k.

Radial horn har jeg desverre lite kjennskap til bortsett fra på papiret det en kan lese seg til.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Du foretrakk standard ti i forhold til aquaplas i oppsettet ditt oks81 ?
    Har jo spilt med begge membranene selv, men ikke krysslyttet. Det som overrasket og skuffet mest med aquaplas i 2360 var redusert følsomhet oppover
    Opplevde ikke ti som hardt hverken i radial eller multicell delt mot 077. Men fikk desverre aldri prøvd ut aquaplassa i de horna

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn