Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Om man skal tro en seniorforsker ved NUPI gjengitt i Dagbladet så er den pågående krigen som krever flest liv i verden om dagen i Etiopia. Men her på forumet er det vel ingen utover korpsforbundet som har prøvd å innbille omverdenen at all lidelse er likeverdig. Det murres angivelig, i følge samme forsker, i FN-systemet over at man kun er opptatt av Ukraina mens det er andre ting som skjer i verden.
    Det er desverre helt som forventet.
    Er ikke sikker, men tror ikke det er lidelsen som nødvendigvis er hovedfokus for flertallet på forumet. For egen del er det vel så viktig mht hva fremtiden bringer for oss med grense mot russland og vårt levesett. Europa og verden blir ikke den samme som 23 feb 22, men alternativet dersom russerne skulle vinne ser vi utfolde seg in real time.
    Det vil ha enorme konsekvenser for langt langt flere en konflikten i Eritrea/konfliktene i Afrika. Det er global vs regional.
    Desto nærmere egen heim desto større oppmerksomhet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Desto nærmere egen heim desto større oppmerksomhet
    Ja, det sier seg selv.

    Men det er heller ikke så merkelig om nasjoner som befinner seg langt unna Ukraina etter hvert murrer litt i internasjonale organer.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Det er desverre helt som forventet.
    Er ikke sikker, men tror ikke det er lidelsen som nødvendigvis er hovedfokus for flertallet på forumet. For egen del er det vel så viktig mht hva fremtiden bringer for oss med grense mot russland og vårt levesett. Europa og verden blir ikke den samme som 23 feb 22, men alternativet dersom russerne skulle vinne ser vi utfolde seg in real time.
    Det vil ha enorme konsekvenser for langt langt flere en konflikten i Eritrea/konfliktene i Afrika. Det er global vs regional.
    Desto nærmere egen heim desto større oppmerksomhet
    Jeg synes det er en god regel at man konsentrerer hjelpen til sitt eget nærområde. Man begynner med seg selv. At man er ovenpå, er en forutsetning for å kunne hjelpe andre. Så følger de nærmeste: Barn, foreldre og øvrig familie. Så venner og bekjente. Naboer. Hjelpe-sirkelen sprer seg utover, som ringer i vannet, så langt midlene rekker. Man virker lokalt hvor man har best innsikt, nærkontakt og derav best effekt. Hvis alle følger dette prisnippet, vil også hjelpeapparatet bli globalt.
    Dette som en hovedregel. Så kan man sette av en mindre andel til "fjernhjelp".

    Forøvrig viser stemmegivningen i FN, at flere afrikanske land ikke anser Ukrainas lidelser som sitt problem. Ignoransen går begge veier, naturlig nok.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Om man skal tro en seniorforsker ved NUPI gjengitt i Dagbladet så er den pågående krigen som krever flest liv i verden om dagen i Etiopia. Men her på forumet er det vel ingen utover korpsforbundet som har prøvd å innbille omverdenen at all lidelse er likeverdig. Det murres angivelig, i følge samme forsker, i FN-systemet over at man kun er opptatt av Ukraina mens det er andre ting som skjer i verden.
    Joda, kan bekrefte at spesielt russerne murrer noe voldsomt i FN-systemet over "politiseringen av den lille spesialoperasjonen i Ukraina" alt mens det er så mange andre viktigere saker å ta opp, som kampen mot nynazismen og vestlig imperialisme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Joda, kan bekrefte at spesielt russerne murrer noe voldsomt i FN-systemet over "politiseringen av den lille spesialoperasjonen i Ukraina" alt mens det er så mange andre viktigere saker å ta opp, som kampen mot nynazismen og vestlig imperialisme.
    Nå pekte vedkommende på misnøye fra afrikanske land, ikke fra Russere. Da jeg ikke følger med på hva som skjer i FN har jeg ingen formening om dette medfører riktighet eller ikke.

    Her er hva vedkommende sa:

    Forskeren forteller at flere land begynner å reagere på Sikkehetsrådets fokus på Ukraina, når det pågår mange andre konflikter i verden.

    - Men det er også en balansegang mellom det at møtene bidrar til å opprettholde press og fokus på den ene siden og hvorvidt enkelte land kan begynne å oppfatte mengden møter som en overfokusering på Ukraina. Enkelte afrikanske land, samt Brasil og India, har begynt å reagere. Sikkerhetsrådet har også mange andre konflikter på sin agenda, og den krigen som har krevd flest menneskeliv i verden i år foregår i Etiopia, sier Schia.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Steikke, blir stadig imponert over all kunnskap som fremkommer i denne tråden. Lærer en hel masse hver dag - rein fornøyelse læremessig selv om tema er så forferdelig tragisk
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Nå pekte vedkommende på misnøye fra afrikanske land, ikke fra Russere. Da jeg ikke følger med på hva som skjer i FN har jeg ingen formening om dette medfører riktighet eller ikke.

    Her er hva vedkommende sa:

    Forskeren forteller at flere land begynner å reagere på Sikkehetsrådets fokus på Ukraina, når det pågår mange andre konflikter i verden.

    - Men det er også en balansegang mellom det at møtene bidrar til å opprettholde press og fokus på den ene siden og hvorvidt enkelte land kan begynne å oppfatte mengden møter som en overfokusering på Ukraina. Enkelte afrikanske land, samt Brasil og India, har begynt å reagere. Sikkerhetsrådet har også mange andre konflikter på sin agenda, og den krigen som har krevd flest menneskeliv i verden i år foregår i Etiopia, sier Schia.
    Joda, derfor "spesielt". De får åpen støtte av sine demokratiske fyrtårn i Nord Korea, Syria og Venezuela.

    Så er det klart at for land som Tuvalu og Malawi så er nok ikke Ukraina første pri.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg så en dokumentar om Mariupol på TV2 i går. Kvinner og barn som over natta gikk fra et vanlig sivilisert liv slik vi kjenner det til å oppleve at hus ble bombet sønder og sammen, venner bli drept, begravd i ruiner, ektemenn som sluttet seg til de ukrainske styrkene hvorav noen omkom, frykt, kulde, uro for egen familie, redde barn, traumatiserte folk. Det var helt grusomt å se på...
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Steikke, blir stadig imponert over all kunnskap som fremkommer i denne tråden. Lærer en hel masse hver dag - rein fornøyelse læremessig selv om tema er så forferdelig tragisk
    Det er denne tråden som gjør at jeg er innom hifisentralen hver dag.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg så en dokumentar om Mariupol på TV2 i går. Kvinner og barn som over natta gikk fra et vanlig sivilisert liv slik vi kjenner det til å oppleve at hus ble bombet sønder og sammen, venner bli drept, begravd i ruiner, ektemenn som sluttet seg til de ukrainske styrkene hvorav noen omkom, frykt, kulde, uro for egen familie, redde barn, traumatiserte folk. Det var helt grusomt å se på...
    Som den lesevante du er, sett av 20-30 minutter til denne:


    Den late ville brukt ctrl+f violence eller torture for å finne sitater som går rett på sak.

    Man må spørre seg: Er det noe galt hos eller med vår nabo i nord?

    Et svært ubehagelig spørsmål som ser ut til å besvares av faktisk, dokumentert atferd.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    jeg har vel politisk sett mer og mer blitt radikalisert. muligens er dette mer relativt; etter som dette sentrum flyter sammen uten gravitasjonskraft, distanserer jeg meg mer og mer fra det. det er et sentrum som mister populismen; det vil administere, og blir irritert over alt som i vrede sier «ikke faen». det er det stedet i politikk som blir administrasjon, og ikke stedet for politisk kamp. det er stedet for politisk dvale. jeg forlot ap (som medlem) da de begynte å bygge det norske hus.

    68 var en mangfoldig sak. det var kampen for borgerettigheter som ble videreført; det var kampen mot koloniale kriger, det var kampen mot undertrykkelse; det var et vulkanutbrudd av frihet. og det var samtidig arnestedet for avviklingen av det politiske; det selvsentrerte, selvrealiseringen og annet forfall.
    Interessant skille mellom administrasjon og politikk, ut fra magefølelsen ville jeg kanskje sett det skillet innad i et hvert parti, fremfor mellom ulike konstellasjoner.

    Selv var jeg skyldig i å trekke fram 68erne da de første evneveike, reaksjonære holdningene kom frem i «forståelsen» av Russland. 68erne er mer enn bare denne sedate reaksjonen, men de som målbærer den er til gjengjeld 99,9% 68ere.

    68erne er kanskje mer: de var motstandere av autoriteter, gjennomførte reformer, et nytt tankesett, men alt rakk de ikke over. Ser vi på klimakrisen er det et hav mellom foreldrene og 68erne. Det synes jeg er et godt eksempel på avviklingen av det politiske, forfallet, som du skriver om.

    Rødt er vel fremdeles et parti fostret på kamp i politikken som strever med veien videre for Ukraina og krisen Russland har skapt. Det er interessant å lese, nærmest linjene oppover her, at det nå foregår en storstilt forvandling av sikkerhetssonen i nord. Dette er ønskelig «respons» på krisen for den samme venstresiden, men synet på den nye forsvarsalliansen er nok mer praktisk orientert hos organisatorene enn i venstresidens heimevernsdrøm.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Som den lesevante du er, sett av 20-30 minutter til denne:


    Den late ville brukt ctrl+f violence eller torture for å finne sitater som går rett på sak.

    Man må spørre seg: Er det noe galt hos eller med vår nabo i nord?

    Et svært ubehagelig spørsmål som ser ut til å besvares av faktisk, dokumentert atferd.

    Jeg har stor sans for fenomenologisk orientert kunnskap. Det handler om å ta på alvor hvordan folk opplever sin egen virkelighet.

    Jeg ser hva det du linker til handler om, det ble kun 5 minutter, det er relevant, men i en annen gate. Det er noe helt annet å besiktige noen av de lidelsene som skjer.


    Vi har forskere i Norge som har forsøkt å forstå Putin-rasjonalitet en stund. De er blitt gjenstand for personforfølgelse nå og det er ikke ok. Samtidig: Det virker som de ikke evner å skille mellom å forstå Russlands rasjonalitet på egne premisser og se det litt fra utsiden der det er klart som blekk at også Russerne har valg. Sosialvitenskapelig determinisme på sitt svakeste.

    Moralsk sett burde det være umulig å sette i gang en sånn operasjon som Putin har gjort … når man skjønner hvilke lidelser det skaper.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har stor sans for fenomenologisk orientert kunnskap. Det handler om å ta på alvor hvordan folk opplever sin egen virkelighet.

    Jeg ser hva det du linker til handler om, det ble kun 5 minutter, det er relevant, men i en annen gate. Det er noe helt annet å besiktige noen av de lidelsene som skjer.


    Vi har forskere i Norge som har forsøkt å forstå Putin-rasjonalitet en stund. De er blitt gjenstand for personforfølgelse nå og det er ikke ok. Samtidig: Det virker som de ikke evner å skille mellom å forstå Russlands rasjonalitet på egne premisser og se det litt fra utsiden der det er klart som blekk at også Russerne har valg. Sosialvitenskapelig determinisme på sitt svakeste.

    Moralsk sett burde det være umulig å sette i gang en sånn operasjon som Putin har gjort … når man skjønner hvilke lidelser det skaper.
    Poenget til den finske etterretningsoffiseren (nå professor of practice) er at løgn og vold hører til den russiske kultur og tradisjon. Akkurat den påstanden er tung å svelge. For hva hjelper det å vise til vår forståelse av moral hvis motparten har et helt annet begrepsapparat.

    Jeg har inntrykk av at polakker og folk i Baltikum forstår hva finnen sier, og samtidig ser jeg at påstandene virker uhyre for oss i Norge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Helt sikkert riktig. Det er ingen empati i det Russland gjør. Og russere er misledet av sine nyhetsformidlere.

    En ukrainsk kvinne forteller at hun ringte sin far i Russland for å fortelle om bombingen av Mariupol. Faren var overbevist om at det måtte være Ukraina som sto for ugjerningene. Hun må ha følt seg veldig ensom etter den telefonen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Helt sikkert riktig. Det er ingen empati i det Russland gjør. Og russere er misledet av sine nyhetsformidlere.

    En ukrainsk kvinne forteller at hun ringte sin far i Russland for å fortelle om bombingen av Mariupol. Faren var overbevist om at det måtte være Ukraina som sto for ugjerningene. Hun må ha følt seg veldig ensom etter den telefonen.
    Hvis man ser på samtalen som om den var mellom en person i 2020 og 1220, er det kanskje enklere å se før seg «knuten» på tråden.

    Og når man slutter å omtale herskeren i Russland som president Putin, og i stedet omtaler herskeren som Vladimir den første, blir det kanskje enklere å forestille seg realitetene hos motparten. For da ser man at Nato og FN er helt irrelevant, og at motparten orienterer seg helt annerledes enn en verden som (i alle fall i Vesten) stort sett har opplysningstiden bak seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget til den finske etterretningsoffiseren (nå professor of practice) er at løgn og vold hører til den russiske kultur og tradisjon. Akkurat den påstanden er tung å svelge. For hva hjelper det å vise til vår forståelse av moral hvis motparten har et helt annet begrepsapparat.
    Dne russiske FN-ambassadøren satte en eller annen rekord her forleden, da han ville ha Sikkerhetsrådet til å tro at den russiske terrorbombingen av sivil infrastruktur egentlig var nedfall fra ukrainske S-300 luftvernbatterier, ingen ting som har noe med russland å gjøre.

    Vi må slutte å la «begge parter få komme til orde» når den ene parten lyver oss rett opp i ansiktet uten å blunke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litauen har ingen tro på forhandlinger med Putler, her er det en ting som gjelder;
    Flere tyngre våpen til Ukraina.


    Bl.a.
    Litauen var blant de første landene til å kutte helt ut importen av gass og olje fra Russland. Men landene er fortsatt forbundet med hverandre i form av et felles strømnett fra Sovjet-tiden.

    – Vi jobber for å gjøre oss helt uavhengig av Russland som leverandør av energi. Det er etablert kraftkabler til Sverige og til Polen, og vi har siden 2014 en terminal for mottak av flytende naturgass, sier Landsbergis.

    For fem år siden hadde Litauen passert Natos to-prosent mål med god margin. Landsbergis sier at i år vil hans regjering bruke om lag 2,5 prosent av BNP på forsvar. Til sammenligning bruker Norge nå rundt 1,6 prosent av BNP.

    På Natos utenriksministermøte i Romanias hovedstad Bucuresti i neste uke, vil Landsbergis argumentere for nettopp dette: Å gi Ukraina enda flere og tyngre våpen. Og han har gått ut med støtte for å donere kampfly til Ukraina, noe som er svært omstridt internt i alliansen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gode nyheter hvis dette er korrekt:

    Britisk etterretning: Russland skyter trolig uarmerte raketter mot Ukraina
    I sin daglige oppdatering skriver britisk etterretning at Russland sannsynligvis fjerner atomstridshoder fra kryssermissiler og skyter dem mot Ukraina uten stridshoder.
    Britene sier stridshodet i den aktuelle raketten trolig er byttet ut med ballast, altså ren dødvekt.

    – Uansett hva grunnen til Russland er, viser denne improviseringen at Russland har brukt opp mye av sitt lager av langdistanseraketter, skriver forsvarsdepartementet.

    Selv om en slik rakett fortsatt kan gjøre skade basert fordi den kommer i stor hastighet og ekstra drivstoff om bord kan bli antent, vil den neppe ha stor effekt mot et utpekt mål, skriver departementet.

    Videre skriver de at Russland mest sannsynlig håper at missilene vil fungere som en avledning for å villede det ukrainske luftforsvaret.

    (NTB/VG)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva annet en å øke sjansen for å komme igjennom med virkelig ødeleggelse kan de brukes til.

    Putin er virkelig på Hail Mary-nivå. De ubrukelige troppene hans er ikke helt ubrukelige. De fungerer som skjold for artilleriet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Som den lesevante du er, sett av 20-30 minutter til denne:


    Den late ville brukt ctrl+f violence eller torture for å finne sitater som går rett på sak.

    Man må spørre seg: Er det noe galt hos eller med vår nabo i nord?

    Et svært ubehagelig spørsmål som ser ut til å besvares av faktisk, dokumentert atferd.
    Takk for den, meget interresant gjennomgang av historien, også Snyder er innom de historiske fakta.
    Det forklarer ganske så mye for egen del som har lurt på hvordan dette går an.
    Da er det bare å forholde seg til at slik er russerne, og holde seg langt unna (noe jeg må innrømme at jeg alltid har gjort-uvisst av hvilken grunn)
    Forbrødring, folk til folk,… mm, ikke en sjanse i vår levetid Håpe ungdommen skjønne tegninga og ikke prøver 91-22 på nytt
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk for den, meget interresant gjennomgang av historien, også Snyder er innom de historiske fakta.
    Det forklarer ganske så mye for egen del som har lurt på hvordan dette går an.
    Da er det bare å forholde seg til at slik er russerne, og holde seg langt unna (noe jeg må innrømme at jeg alltid har gjort-uvisst av hvilken grunn)
    Forbrødring, folk til folk,… mm, ikke en sjanse i vår levetid Håpe ungdommen skjønne tegninga og ikke prøver 91-22 på nytt
    Sad but true, som det heter i sangen😢

    Og en konsekvens av dette er å slutte å tenke på Putin som «president Putin» osv. (begrepet «president» tilhører en helt annen statstradisjon enn den russiske), men anse ham som «Vladimir den første», selve legemliggjøringen av Guds vilje på jorden. Europa hadde imidlertid sin investiturstrid for over 1000 år siden. Uvisst for meg hvordan russere forholder seg til denne striden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Det tar på materiellet også på ukrainsk side



    WASHINGTON — Ukrainian troops fire thousands of explosive shells at Russian targets every day, using high-tech cannons supplied by the United States and its allies. But those weapons are burning out after months of overuse, or being damaged or destroyed in combat, and dozens have been taken off the battlefield for repairs, according to U.S. and Ukrainian officials.

    A third of the roughly 350 Western-made howitzers donated to Kyiv are out of action at any given time, according to U.S. defense officials and others familiar with Ukraine’s defense needs.

    ...
    The effort to repair the weapons in Poland, which has not previously been reported, began in recent months. The condition of Ukraine’s weapons is a closely held matter among U.S. military officials, who declined to discuss details of the program.

    ...


    The United States has shipped hundreds of thousands of rounds of 155-millimeter ammunition for Ukraine to fire in the largest barrages on the European continent since World War II and has committed to providing nearly a million of the shells in all from its own inventory and private industry.

    Ukrainian forces have also received 155-millimeter shells from countries besides the United States. Some of those shells and propellant charges had not been tested for use in certain howitzers, and the Ukrainian soldiers have found out in combat that some of them can wear out barrels more quickly, according to U.S. military officials.

    ...

    “It’s not altogether surprising that there are maintenance issues with these weapons,” said Rob Lee, a military analyst at the Foreign Policy Research Institute. “They didn’t get a full training package for them and then were thrown into the fight, so you are going to get a lot of wear and tear.”

    ...


    The Western artillery weapons provided to Ukraine, in the form of rocket launchers and howitzers, have sharply different maintenance needs. Of the former, HIMARS vehicles need little work to keep firing their ammunition, which is contained in pods of pre-loaded tubes. But howitzers are essentially large firearms that are reloaded with ammunition — shells weighing about 90 pounds each — and fired many hundreds or thousands of times, which eventually takes a toll on the cannon’s internal parts.

    The nature of the artillery duels, in which Ukrainian crews often fire from extremely long distances to make Russian counterattacks more difficult, places additional strain on the howitzers. The larger propellant charges required to do that produce much more heat and can cause gun barrels to wear out more quickly.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Hører at den ukrainske delegasjonen til OSSEs parlamentarikerforsamling trekker seg fra videre deltakelse der etter forsamlingen ikke klarte å få det nødvendige kvalifiserte flertall (litt usikker på hva det er der men vet de har litt andre regler enn konsensusprinsippet i OSSE ellers) for å suspendere medlemskapet til Russland og Belarus.

    Etter det jeg også hører så hadde både Sveits (?) og Tyrkia sagt de ville stemme i mot, i tillegg til at noen andre (vil tippe Armenia, Aserbajdsjan og det meste av Sentral Asia samt Ungarn og Serbia), visstnok hadde signalisert at de ville avstå fra å stemme. Dermed ble resolusjonsforslaget trukket fra dagsorden.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, har de ikke vinduer å falle ut fra i Belarus ?
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.936
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.936
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    2
    Litt på sidelinjen, men et klipp fra starten av februar. En kjent reporter det der nå. Lukashenko virker helt seriøs.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Som den lesevante du er, sett av 20-30 minutter til denne:


    Den late ville brukt ctrl+f violence eller torture for å finne sitater som går rett på sak.

    Man må spørre seg: Er det noe galt hos eller med vår nabo i nord?

    Et svært ubehagelig spørsmål som ser ut til å besvares av faktisk, dokumentert atferd.
    Jeg leste mer fra linken din. Det var nyttig👍
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spenningen øker, vil Belarus bli et lydrike eller blir det revolusjon?


    Den tidligere svenske utenriksministeren Carl Bildt skriver på Twitter etter dødsfallet lørdag:

    – Sist jeg møtte Vladimir Makej var han veldig klar på sin vilje til å forhindre at landet hans kom under kontroll av Kreml. Han gikk heller ikke av veien for å beskrive Moskvas politikk som imperialistisk.

    Robert Lansing Institute publiserte tidligere i uken en rapport der de hevdet at den russiske militære ledelsen har bestemt seg for å trekke Belarus inn i krigen i Ukraina - enten gjennom et attentat mot Aleksandr Lukasjenko eller gjøre noe som skremmer ham til å beordre troppene sine til krigen mot Ukraina, sammen med russiske styrker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn