Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Ja, Hønndjevelen. Det har siden 2014 vært en defacto borgerkig i øst-ukraina og vi har gitt fullstendig blanke. Det var heller ikke så rart at russland-sympatisører der ønsket autonomi. De så jo hvordan russere ble behandlet i Odessa, og språket deres var blitt degradert. De så tegningen på veggen.

    Jeg har ikke sett deg protestere på narrativet om at vesten nå forsvarer det vestlige demokratiet i Ukraina. Det er en påstand som har blitt gjentatt en rekke ganger i denne tråden. Nesten like mye som påstanden om at Russland var uprovosert.


    At jeg forsvarer en fullskala krig har jeg aldri gjort. Det er noe som foregår inni skallen din.
    Om du veit noe som foregår i skallen min, da har du ikke bare skylapper men er totalt blindfolda.
    Om det er noe verden burde ha lært, så er det at å invadere et land der du ikke liker styresettet kommer det aldri noe godt utav.
    Være seg Tsjekkoslovakia, Iran, Afghanistan, Ukraina.......
    Jeg misliker styresettet og de korrupte toppene i en haug land, men løsningen er ikke invasjon og krig.
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Kilde: steigan.no, du kunne ha nevnt det, men for deg kanskje ikke relevant.
    Jeg vurderte å advare slik at jeg skulle unngå denne typen piss. Uansett, artikkelforfatteren er artikkelforfatteren. Steigan har kopiert artikkelen fra artikkelforfatterens blogg. Trist for hyklere som ikke klarer annet enn å henge seg opp i bagateller. Helt strålende for oss andre.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Jeg vurderte å advare slik at jeg skulle unngå denne typen piss. Uansett, artikkelforfatteren er artikkelforfatteren. Steigan har kopiert artikkelen fra artikkelforfatterens blogg. Trist for hyklere som ikke klarer annet enn å henge seg opp i bagateller. Helt strålende for oss andre.
    De fleste her som legger ut artikler legger de ut slik at det går klart fram hvor de kommer fra.
    Selv på vgs lærte jeg at kildehenvisning var viktig.
    Men for deg enten piss, eller pinlig!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er det jo bra å observere at i denne krigen ser det ut til at langt færre sivile drept, enn feks krigen i Syria.
    Du har kommet deg opp i moralens høyborg igjen - bedre å klappe seg selv litt på ryggen som bedre menneske enn oss andre.

    Dette har vi jo regnet på før i tråden - hvor mange sivile drepte per uke regner du i Ukraina og hvor mange regner du i Syria..? Eller er det slik at du sammenligner 10 års krig i Syria med drøye 2 mnd i Ukraina?

    Ellers kan vi jo ta et par tilbakeblikk til på dine treffsikre analyser av krigen:

    Mener du fortsatt at det er en vellykket invasjon?
    Screenshot (18).png


    Nå har det jo blitt noen våpenleveranser fra NATO land - føler du det har styrket Putin sin forhandlingsposisjon? Og tror du fortsatt en fredsavtale blir fremforhandlet "over hodet "på Ukraina?

    Screenshot (12).png

    Eller hva med denne - har du sett tegn til at Ukraina presser russerne tilbake? (Hint - Kiev).

    Screenshot (16).png

    Og er du fortsatt like sikker på at Russerne vinner dette?
    Screenshot (14).png
    Screenshot (15).png
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    2. Registrerer at du avviser som propaganda at det er 8 år siden 42 mennesker ble drept i mordbrann i Odessa utført av høyreradikale ukrainere, med bakgrunn i at du tror den som skrev tweeten er en høyreradikaler.

    Jeg fatter ikke hvordan det er relevant for 5 flate øre hvem som nevner det. I Odessa er det årlige markering etter hendelsen. Er disse som deltar også høyreekstreme i dine øyne?

    Hendelsen i Odessa er avært relevant for bakgrunnen for borgerkrigen i øst-ukraina pg dermed relevant som bakgrunnsstoff for krigen som nå foregår, men vi i Norge vet knapt om den.

    I år er markeringen forbudt, noe vi alle forstår hvorfor.
    Så lenge noe er nevnt av Putin så er det ikke lenger sant. Det er heller ikke relevant eller interessant. Faktisk, å nevne noe som helst gjør deg til en psykofant.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    De fleste her som legger ut artikler legger de ut slik at det går klart fram hvor de kommer fra.
    Selv på vgs lærte jeg at kildehenvisning var viktig.
    Men for deg enten piss, eller pinlig!
    Mye kloak bare fordi du ikke liker budskapet til Bjørn Eidsvig. Det tok deg to sekunder å finne, ikke kilden, men mediet som kilden formidles igjennom. Det røde banneret til Steigan er vanskelig å unngå. Kilden er åpenbart ikke av interesse Jeg synes avsender og hans oppfatning er mer interessant enn kanalen han formidles igjennom. Jeg kunne selvsagt ha leitet frem forfatterens egen blogg, men jeg mener at dette burde være unødvendig. Folk med interesse for det som foregår i Ukraina tar inn fortolkninger fra ulike hold med den hensikt å danne sin egen oppfatning om saken. Og, de er i stand til å imøtekomme et synspunkt med saklige motforestillinger.

    Unødvendige personangrep er fjernet fra teksten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    2. Registrerer at du avviser som propaganda at det er 8 år siden 42 mennesker ble drept i mordbrann i Odessa utført av høyreradikale ukrainere, med bakgrunn i at du tror den som skrev tweeten er en høyreradikaler.

    Jeg fatter ikke hvordan det er relevant for 5 flate øre hvem som nevner det. I Odessa er det årlige markering etter hendelsen. Er disse som deltar også høyreekstreme i dine øyne?

    Hendelsen i Odessa er avært relevant for bakgrunnen for borgerkrigen i øst-ukraina pg dermed relevant som bakgrunnsstoff for krigen som nå foregår, men vi i Norge vet knapt om den.

    I år er markeringen forbudt, noe vi alle forstår hvorfor.
    Nei, Larson, jeg avviste IKKE at dette kan ha vært i tråd med virkeligheten. Jeg digger ikke at du nedverdiger deg til å juge meg mitt opp i trynet. Dette er ordrett hva jeg skrev:
    Jeg betviler ikke at dette er i tråd med virkeligheten, men du snakker altså om en stygg, kriminell handling utført under et annet regime enn det som sitter ved makten i Ukraina i dag. Dermed blir det litt vanskelig å se at dette kan være den direkte årsaken til det som skjer i Ukraina nå. Videre er det hevet over tvil at nazi-problemet er (minst) like stort i Russland som i Ukraina, som tidligere vist gjentatte ganger.
    Relevansen omkring hvem som er kilden, er vet tydelig nok for de som er mer opptatt av virkeligheten enn av å heie på sitt lag. Selvsagt kan ekstremister snakke sant innimmellom, de også, men jeg er ekstra forsiktig når IS-soldater påstår noe, eller nynazister og andre konspirasjonstullinger kommer opp med diverse påstander.

    Som sagt, hendelsen din nynazistiske kilde beskriver, er vel ikke helt rett fram, den, heller. Denne beskrivelsen virker å være noe mer balansert:
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Dette er publisert på Steigan så da gjelder det ikke.

    Det som gjelder at russland må stanse aggresjonen. Meningsløst og amoralsk å forlange at de angrepne skal gi seg til en makt som har erklært å utslette dem. Det er utrolig at vi i det hele tatt har denne debatten. Hvor lang ned i den amoralske gjørma er det mulig å synke?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Så lenge noe er nevnt av Putin så er det ikke lenger sant. Det er heller ikke relevant eller interessant. Faktisk, å nevne noe som helst gjør deg til en psykofant.
    Poenget er at påstander må underbygges, såpass burde så vel du som Larson forstå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mye kloak bare fordi du ikke liker budskapet til Bjørn Eidsvig. Det tok deg to sekunder å finne, ikke kilden, men mediet som kilden formidles igjennom. Det røde banneret til Steigan er vanskelig å unngå. Kilden er åpenbart ikke av interesse Jeg synes avsender og hans oppfatning er mer interessant enn kanalen han formidles igjennom. Jeg kunne selvsagt ha leitet frem forfatterens egen blogg, men jeg mener at dette burde være unødvendig. Folk med interesse for det som foregår i Ukraina tar inn fortolkninger fra ulike hold med den hensikt å danne sin egen oppfatning om saken. Og, de er i stand til å imøtekomme et synspunkt med saklige motforestillinger.
    Forutsetningen kommer ganske tidlig i teksten - en gjenganger blant Putin fanboysenen: Russerne vil jo utvilsomt til sist vinne kampene likevel!

    Men, hva om de ikke vinner - det ser jo mildt sagt ikke slik ut.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bryr meg ikke om kilden, men når artikkelen viser til de fredselskende demokratisk anlagte separatistene, altså fri fantasi (for å si det mildere enn BE fortjener) så kan jeg glatt avfeie hele innlegget som søppel. Og da er det kanskje ikke så dumt å henge seg opp i kilden likevel, siden steigandåttno er en stadig kilde til forvrengning og forfalskning
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Forutsetningen kommer ganske tidlig i teksten - en gjenganger blant Putin fanboysenen: Russerne vil jo utvilsomt til sist vinne kampene likevel!

    Men, hva om de ikke vinner - det ser jo mildt sagt ikke slik ut.

    Hvis de ikke vinner vil alle disse folka bli veldig lei seg. Såpass er tydelig....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Enig i det, og derfor er det litt dumt at det hagler påstander her inne som går på person som eks.
    Kildekritikk går ikke på person. Benytter du nynazister som kilde, så må du akseptere at folk reagerer, og sjekker noe mer nøyaktig hva som egentlig er tilfellet, i stedet for å svelge unna og ta det for god fisk.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Problemet er at internasjonale idrettsorganisasjoner er så korrupte, og ingen behersker korrupsjon bedre enn Russland, og med spesialisering innen Kompromat – Wikipedia vet de som regel hvordan de får det som de vil.
    UEFA tar et standpunkt...

    Russland stenges ute fra mesterligaen

    Russiske klubber får ikke delta i mesterligaen neste sesong 2022-2023, eller andre Uefa-turneringer. Det har Uefa bestemt.


    Årsaken er krigføringen i Ukraina.

    Uefa sier også at Russland ikke vil bli vurdert som vertsnasjon for EM i 2028 eller 2032, slik de har søkt om.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    UEFA tar et standpunkt...

    Russland stenges ute fra mesterligaen

    Russiske klubber får ikke delta i mesterligaen neste sesong 2022-2023, eller andre Uefa-turneringer. Det har Uefa bestemt.


    Årsaken er krigføringen i Ukraina.

    Uefa sier også at Russland ikke vil bli vurdert som vertsnasjon for EM i 2028 eller 2032, slik de har søkt om.

    Tenk bare om, om det hadde vært omvendt !!!! :love:




    (bryr meg 0 om foppall) ;)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    @Larson: hvorfor tar du deg bryet med å publisere åpenbare forfalskninger og forvrengninger av begivenhetene? Tror du på de selv? Eller tror du at folk her inne ikke er i stand til å sjekke ting sjøl?
    Brannen i Odessa fx. Når Wikipedia.en har en såpass grundig gjennomgang av begivenhetene, og godt dokumentert med kilder, de nevner til og med forvrengningene som du publiserer som fakta. Du gidder jo ikke engang å lete opp noe som er troverdig i mer enn 10 sekunder. Hverken når det gjelder faktisk innhold eller hvor du henter det fra.
    Du tar frem igjen ferdig debunkede spins og ber om å bli trodd, og når du møter motstand etterpå så kommer bare det samme våset om ensretting, «bare de som har den rette lære får lov til å snakke» osv.
    Det er vel så enkelt som at det du sier ikke holder mål. Syns også at det er rart at du får støtte av trippelR på slikt. jfr # 17.652 Men det kan jo hende at han tror deg?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Interessant vinkling fra Japan:

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, Larson, jeg avviste IKKE at dette kan ha vært i tråd med virkeligheten. Jeg digger ikke at du nedverdiger deg til å juge meg mitt opp i trynet. Dette er ordrett hva jeg skrev:


    Relevansen omkring hvem som er kilden, er vet tydelig nok for de som er mer opptatt av virkeligheten enn av å heie på sitt lag. Selvsagt kan ekstremister snakke sant innimmellom, de også, men jeg er ekstra forsiktig når IS-soldater påstår noe, eller nynazister og andre konspirasjonstullinger kommer opp med diverse påstander.

    Som sagt, hendelsen din nynazistiske kilde beskriver, er vel ikke helt rett fram, den, heller. Denne beskrivelsen virker å være noe mer balansert:
    Løgn? Du avviser det hele og vil ikke snakke om det. Du vil snakke om det du mener er en nazist.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Løgn? Du avviser det hele og vil ikke snakke om det. Du vil snakke om det du mener er en nazist.
    Jeg sjekket til og med opp historien, og kom med motargumenter, du benekter at jeg vil diskutere sak, det er blank løgn, og jeg har bevist det for deg og alle andre som leser denne tråden. Selv om jeg rett nok tok feil i det at du beskrev de faktiske forhold, for det gjorde du ikke.
    Det er DU som ikke forholder deg til saken her, jeg gjør det. Og jeg (+ Burntisland) har vist deg at du feilfremstiller saken.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Bare og minne om dette. Hadde det vært en nynasist her og skrevet slikt hadde det blitt tatt affære asap


    HFS:

    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

    Husk at Hifisentralen ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med våre regler, og ellers med god folkeskikk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg sjekket til og med opp historien, og kom med motargumenter, du benekter at jeg vil diskutere sak, det er blank løgn, og jeg har bevist det for deg og alle andre som leser denne tråden. Selv om jeg rett nok tok feil i det at du beskrev de faktiske forhold, for det gjorde du ikke.
    Det er DU som ikke forholder deg til saken her, jeg gjør det. Og jeg (+ Burntisland) har vist deg at du feilfremstiller saken.
    Aha, så saken er at dette var et slag mellom pro- og anti-maidan og det ble tilfeldigvis et bål i den bygningen. Ingen kan klandres. De tente på seg selv til og med, skal vi tro noen vinklinger på wikipedia.

    Nei, dette var koordinert av ytre høyre som tok til vold på maidan februar 2022. Disse ble sendt til Odessa for å ta et oppgjør med de som protesterte.

    Men nå som disse høyreekstreme og til med nazistene er på vårt lag, så er det ultraviktig å si at Russland sliter med nazister og relativiserer det hele, og ikke minst passe på hvem som sa hva. For hadde den personen sagt noe tvilsomt en gang i fortiden, så kan det umulig være sant det som sies nå.


    Du skulle ha sett "Ukraine on fire", den er linket i denne tråden for over en måned siden, men det gidder du ikke, fordi det innebærer at du lærer noe om hva som foregikk i Ukraina fra 1920 og frem til 2015. Viktig bakgrunnsstoff for krigen. Det var ingen søndagsskole, for å si det forsiktig.

    Men sånt skal ikke sees. Vi skal i denne tråden bare telle døde russere og døde generaler, og ikke minst ødelagt russisk utstyr. Vi skal heie mest mulig på nasjoner som sender våpen til Ukraina og kritisere Norge for at vi står langt nede på listen. Vi skal rope på hvor slemme russerne er som bomber sivile, sykehus, skoler og what-not, handlinger som skjer i absolutt alle kriger, og vi skal så absolutt aldri ta ukrainerne for at de ved en rekke tilfeller iscenesetter propaganda eller regelrett plasserer soldater i ambulanser og skoler. Å få frem viktige nyanser, nei det vil du ikke. Å protestere der det hevdes at 1 % av russiske styrker daglig dør, nei det skal du selvsagt ikke gjøre. Om det var sant ville russerne ikke hatt tid til annet enn å pleie sine sårete.

    Nei, det viktige er å ta de som forteller at media ikke forteller hva som foregår nede på jorden på ukrainsk jord. Norske journalister forstår ikke annet enn norsk og engelsk, så da blir det engelske kilder. CNN, BBC. Nøytrale kilder som vi alltid kan stole fullt og helt på, der deres myndigheter lobber for krig og atter krig i Ukraina. Disse mediene har aldri fortalt løgner. Disse mediene har ikke vært krigshissere som fikk nasjonen til å stille seg bak bomberaid på andre nasjoner.

    Nei, de som ønsker fred i Ukraina ved en diplomatisk løsning, de må tas. Fred i Ukraina skal kun oppnås ved militær makt hvor ukraina kaster ut russland.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Nei, de som ønsker fred i Ukraina ved en diplomatisk løsning, de må tas. Fred i Ukraina skal kun oppnås ved militær makt hvor ukraina kaster ut russland ut.
    Ser dessverre ut som det er det eneste språket krigsherrene i Kreml forstår.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var noe med det å forstå hva forhandlingsposisjon betyr
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Larson, din påstand om at norske journalister bare forstår norsk og engelsk!!!
    Er det i det hele tatt nødvendig å kommentere?
    Bare der har du meldt deg helt ut eller vist hvor lite du kjenner norske medier.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de ikke vinner vil alle disse folka bli veldig lei seg. Såpass er tydelig....
    Og det går visst ikke så veldig bra:



    mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Angående 9 mai i Russland; håper vestlig etterretning pøser på med daglige oppdateringer om at Putin sannsynligvis vil erklære krig mot nazistene i Ukraina, og på den måten vil mobilisere styrker. For da vil Putin ikke gjøre det den 9 mai, han vil aldri gi vesten den gevinsten.
    Sannsynligvis vil han vente et par uker før han eventuelt gjør det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn