Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det handler hele tiden om den sterkestes rett, forvarliggjort med at "vi vet bedre". At andre nasjoner kan ha en annen mening er ubegripelig.

    Som sagt, jeg tror Vesten på mange måter er det beste alternativet, selv om vi fortsatt har bøttevis å lære. Jeg mener også at Kina har en skadelig adferd på flere områder, og at de må holdes i sjakk. Men, det overrasker meg at vi er overrasket over at de ser på ting annerledes, eller noen ganger, på akkurat samme måte.
    Vi som bor i vesten mener selvsagt at vestens er det beste alternativet. De som ikke bor i vesten og må tåle vestens maktbruk er ikke nødvendigvis enig i det.

    USA, UK og Australia har inngått en militærpakt, hvor USA bevæpner Australia (deres usenkelige hangarskip) med nye flotte atomdrevne ubåter, fly og andre våpen. Kina vil selvsagt se på dette som en trussel og provokasjon.

    Vi lever i en farlig tid nå.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Neida dette går så bra atte. Selv despoter og de dummeste amerikanere vil leve
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    ^ Noen år tilbake var Svalbard med i kartoversikten til norske ambassader, som del av Norge. Det ble mange protester fra andre land og UD sluttet å bruke den grafikken.

    Dårlig behandling av utsatte grupper russere er standardpåskuddet til Kreml når det rykker inn et sted.

    En korridor til Kaliningrad er uaktuelt, sammenlignet med det å skulle markere på Svalbard.

    Dette inngår i traktaten:

    The residents of Svalbard must follow Norwegian law, though Norwegian authority cannot discriminate against or favor any residents of any given nationality.

    Og nå har man altså gjort det, mot de russiske næringsdrivende på Svalbard.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    USA og UK ligger normalt på trygg avstand fra begivenhetene, hvilket antagelig er av betydning når de går inn i, eller skaper, ulike konflikter. Så vidt jeg kan bedømme har Russland begynt å stikke kjepper i hjulene for deres ambisjoner i Syria og Ukraina. Når Kina begynner å stikke kjepper i hjulene blir det alvor. De har opplagt ambisjoner, og de har industrielle resurser til å bli en mektig militærmakt, kanskje den mektigste. Jeg gleder meg ikke til den dagen Kina begynner å rasle med sablene, og jeg håper inderlig vi slipper å se deres soldater her. Jeg klarer meg godt uten den kinesiske samfunnsmodellen. Uansett, det kan se ut til at USA og UK kan få konkurranse når det kommer til å vinne folks "hearts and minds" med bomber og granater.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det første Kina valser over er vel et nedslitt og svekket Russland!!!!!!! Når den tid kommer.
    Kina har ingen tradisjon for å engasjere seg militært utenfor eget territorium.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    The residents of Svalbard must follow Norwegian law, though Norwegian authority cannot discriminate against or favor any residents of any given nationality.

    Og nå har man altså gjort det, mot de russiske næringsdrivende på Svalbard.
    Sysselmannen eller regjeringen har ikke innført noen restriksjoner for Svalbard. Det er et spesifikt unntak i sanksjonspakkene ift Svalbard.

    Det som er gjort av boikotter på Svalbard er gjort av private firma. De står fritt til å gjøre hva de vil, og er heller ikke styrt av Svalbard-traktaten på hva eller hvem de kan diskriminere mot.

    Johan-Kr
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, lar den stå som et symbol på at håp, tro, ideologi styrer hvordan selv militært ansatte tenker.

    Selv om jeg inderlig skulle håpe du hadde rett, er det svært sannsynlig at denne krigen varer utover slutten av neste uke. Det er også svært sannsynlig at dette derimot vil bli en langvarig krig, dersom ikke reelle forhandlinger iverksettes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sysselmannen eller regjeringen har ikke innført noen restriksjoner for Svalbard. Det er et spesifikt unntak i sanksjonspakkene ift Svalbard.

    Det som er gjort av boikotter på Svalbard er gjort av private firma. De står fritt til å gjøre hva de vil, og er heller ikke styrt av Svalbard-traktaten på hva eller hvem de kan diskriminere mot.

    Johan-Kr
    Greit å få satt ting på plass, krisemaksimering er det nok av her i tråden.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Svalbard er strategisk viktig for alle parter som er involvert og vil involveres.. nordpassasjen gjør at enormt masse logistikk vil gå der sjøveien.
    Da er det jo trivvelig med en snackbar på kaia på Svalbard.... :LOL:
    Pluss så vil vel russerne sette opp et rakettbatteri eller 10 der... :devilish:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    ⚡USA has evidence: Ukrainians who tried to surrender were executed by Russians near Donetsk — The Hill

    We have reliable information that the Russian military unit operating on the outskirts of Donetsk executed Ukrainians who tried to surrender, not put them in custody, — announced the US Special Ambassador-at-Large for Global Criminal Justice, Justice Beth Van Schaak, at the UN meeting

    According to her, this is a violation of the basic principle of the law of war: the prohibition of arbitrary punishment of civilians and combatants who capitulated, received injuries or other forms of disability.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det første Kina valser over er vel et nedslitt og svekket Russland!!!!!!! Når den tid kommer.
    Kina har ingen tradisjon for å engasjere seg militært utenfor eget territorium.
    Si ikke det. Vi har jo Korea-krigen det Kina stilte opp i et annet land. Men når det er sagt, er russere jeg snakket med for noen år tilbake opptatt av Bajkalsjøen. Den inneholder 20-25 prosent av alt flytende vann i verden. Mellom Kina og Russland ligger stakkars Mongolia (hyggelige folk). Kinas nordlige områder er tørre og nesten ørken. Vi vil nok se en kinesisk bevegelse i retning av å få tak i dette vannet. Russerne er bekymret. Men det var altså lenge før krigen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Sysselmannen eller regjeringen har ikke innført noen restriksjoner for Svalbard. Det er et spesifikt unntak i sanksjonspakkene ift Svalbard.

    Det som er gjort av boikotter på Svalbard er gjort av private firma. De står fritt til å gjøre hva de vil, og er heller ikke styrt av Svalbard-traktaten på hva eller hvem de kan diskriminere mot.

    Johan-Kr
    Ja, og russerne vil naturligvis skjele til slike distinksjoner i avskygninger av ansvarsplassering. :)

    En studievenn ble fungerende sysselmann på Svalbard. Det er andre forhold der, når det gjelder grensegang mellom private aktører og myndighetene. Men det er ikke poenget.

    Russland er nå på jakt etter første markeringssteder utenfor Ukraina, i forhold til landene det har definert som "fiendtlig innstilte".
    Så det er verdt å følge med.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er det vel også, men prinsipper er også viktige... :cool:
    Netopp. Ingen forbyder russerne å drive virksomhet. Det er vel helt opp til norske, private næringsdrivende,
    om de vil støtte russisk virksomhet eller ikke. Prinsipper, som du selv sa ;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Netopp. Ingen forbyder russerne å drive virksomhet. Det er vel helt opp til norske, private næringsdrivende,
    om de vil støtte russisk virksomhet eller ikke. Prinsipper, som du selv sa ;)
    Kollektiv avstraffing av all russisk virksomhet er ren stupiditet, naivt og med fullstendig mangel på kunnskap mht historie. Selv Spotify ble presset til å kutte tjenesten sin til russere. Hva faen oppnår man ved å isolere russere til Putin?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kollektiv avstraffing av all russisk virksomhet er ren stupiditet, naivt og med fullstendig mangel på kunnskap mht historie. Selv Spotify ble presset til å kutte tjenesten sin til russere. Hva faen oppnår man ved å isolere russere til Putin?
    Symbolpolitikk, og god følelse av å "gjøre noe".

    Det som visstnok diskuteres akkurat nå, er hvorvidt Internasjonalen kan spilles 1. mai....

    Selv vurderer jeg å hinke 27 mil på én fot- til støtte for Ukraina.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Prinsipper. Og påskudd.
    Principles and Pretexts, Jane Austens glemte roman!

    Russland har angrepet et naboland i total avvisning av internasjonale traktater, Folkeretten og konvensjoner.

    "Det er private firmaer som boikotter russerne på Svalbard."
    "Greit å få ting satt på plass."

    Gnore er naboland med Russland.

    Så, hvor slår Russland først til, utenfor Ukraina? Det er flere kandidater, selvsagt. Siden tyrkerne kjøper mengder av våpen fra Russland, mot betydelig misnøye fra NATO forøvrig, kan vi regne med at det ikke vil skje noe der.

    Svalbard-regionen er "trygg" som et første steg i en opptrapping.

    Skjermbilde 2022-04-29 kl. 13.36.27.png
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    e
    Symbolpolitikk, og god følelse av å "gjøre noe".
    Nettopp. Mens EU har prøvd å normalisere forholdet til Russland (på en overkant naiv måte), har USA fortsatt på sin gamle allergi mot Sovjet (av og på). «Kommunister» skal straffes.

    Vi har ikke en samlet tilnærming i vesten - som har ført oss inn i en situasjon der vi ikke har en god eller åpenbar måte å komme oss ut av problemet på, med unntak av mer våpen til Ukraina.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er så din mening. Prinsipløs eller helt mangel på etter min oppfattelse.
    En hodeløs høne med avanserte våpen og hevnlyst har jo lite med prinsipper å gjøre. Prinsipper er forbeholdt folk som bruker hjernen de har fått tildelt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.847
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, lar den stå som et symbol på at håp, tro, ideologi styrer hvordan selv militært ansatte tenker.

    Selv om jeg inderlig skulle håpe du hadde rett, er det svært sannsynlig at denne krigen varer utover slutten av neste uke. Det er også svært sannsynlig at dette derimot vil bli en langvarig krig, dersom ikke reelle forhandlinger iverksettes.
    Det er greit det, men når jeg skriver 2-3 uker, så synes jeg vel du kan gi det 3 uker før du proklamerer noe.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Vi som bor i vesten mener selvsagt at vestens er det beste alternativet. De som ikke bor i vesten og må tåle vestens maktbruk er ikke nødvendigvis enig i det.

    USA, UK og Australia har inngått en militærpakt, hvor USA bevæpner Australia (deres usenkelige hangarskip) med nye flotte atomdrevne ubåter, fly og andre våpen. Kina vil selvsagt se på dette som en trussel og provokasjon.

    Vi lever i en farlig tid nå.
    Utfra en tilnærmet objektiv vurdering av grad av personlig frihet for innbyggerne er det ganske klart for meg i allefall at det er langt bedre å bo i vesten enn i Russland eller Kina.

    USA, UK og Australia har vel være veldig nære allierte ganske lenge nå, jeg kan ikke se så mye nytt med det. Og at Australia har ett godt forsvar kan også tolkes som sikrere, da avskrekkingseffekten er mer effektiv.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Sett med kinesiske øyne:


    “While Europe and the international community are calling to end the war, the US continues to fan the flames and is ready to fight to the last Ukrainian.”

    “The US continues to provide Ukraine with money and weapons. Its true goal is not to attain peace, but for the conflict to continue. As they themselves say, their goal is to weaken Russia.”

    “As for whether the US brings peace or war, security or chaos, the world knows the answer to these questions.”

    Foreign Ministry spokesman Zhao Lijian
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Kollektiv avstraffing av all russisk virksomhet er ren stupiditet, naivt og med fullstendig mangel på kunnskap mht historie. Selv Spotify ble presset til å kutte tjenesten sin til russere. Hva faen oppnår man ved å isolere russere til Putin?
    Burde vel være en bedre strategi å gjøre det motsatte, vinne "hearts and minds" fra Putin.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kollektiv avstraffing av all russisk virksomhet er ren stupiditet, naivt og med fullstendig mangel på kunnskap mht historie. Selv Spotify ble presset til å kutte tjenesten sin til russere. Hva faen oppnår man ved å isolere russere til Putin?
    Hva oppnår man med å ikke gjøre det? Er det ikke nettopp det etterpåklokskaperne har vært så kritiske til, at vesten har vært altfor unnfallende?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Skal vel si takk for bekymringen.....Ikke at den er nøtvendig.
    Da du ikke er hverken lege eller medisinsk utdannet, bekrefter innligget ditt vel bare (som dine andre innleggene i denne tråden)
    din manglende innsikt i, hvor dine begrensninger ligger.
    Fortsett endelig.....Mye moro det.
    Ja, jeg har forlengst innsett mine begrensninger til å fortsette å diskutere cause and effect i denne tråden. Der blir som å spille sjakk med en som ikke kan reglene og som blir hysterisk når han bryter dem. Mye mer interessant å se hvordan ting blir skrevet når man prøver for hundrede gang å forklare det samme 😊.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^En eskalering på Svalbard fra Russland vil være interessant.
    Klarer ikke å se noen strategiske fordeler i det for Russland. Så hvorfor?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Klarer ikke å se for meg at russerne vil åpne konflikt på flere fronter per nå. De har nok å stri med i Ukraina.
    Men på den annen side er de helt virkelighetsfjerne.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn