Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Usikkerheten er skapt gjennom Putins manglende respekt for de avtaler som de russiske myndighetene har signert på.

    Har vi da råd til å tru at dette kun er indremedisin? Hva med Putins tale tilbake i 07/08? Den sier vel egentlig det samme som nå fremføres på Russiske tv program? Altså en forberedelse av det russiske folk på hva som skal skje
    Som sagt så er ikke dette bare indremedisin, det er også beregnet på oss i vest. Dette må vi stå i, om Putier truer med helvete så får vi bringe helvete til Putler.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Nylig lest.
    Italias leder hadde telefonsamtale med Putin for noen dager siden og kunngjorde at det var bortkastet tid. Det var umulig og føre en rasjonell og fornuftig samtale.
    Lavrov avsluttet et møte i India ganske nylig med konklusjonen: Jeg kan ikke lenger stole på mine vestlige kolleger.
    Så slik er ståa.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Til lars erik
    @Stein 99 Dersom du skal sitere, får du sitere det jeg faktisk skrev;


    Jeg trollet.
    Nei da, helt klart. Jeg prøvde på noe men fikk ikke til. Høy alder og tungnem og av tarvelige folk, serru.
    Unnskyld
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Jeg leser dette innlegget som at du mener at norsk politikk ikke er tjent med partier på venstresiden. Forstår jeg deg korrekt ?
    Nei, men de bør slutte å rokke med bærebjelken i norsk sikkerhetspolitikk fordi intent alternativ finnes og de har ikke noe alternativ selv utover at de ikke liker USA og NATO. Nå innrømmer de det langt på vei selv, men det har jo vært tingenes tilstand hele tiden. Det er et rent luftslott tuftet på et utgangspunkt om antiamerikanisme og det er der resonnementet starter. Ikke hva Norge trenger for å kunne forsvare seg.

    Nå kan man selvsagt innvende at det ikke har noe å si da de er såpass marginale at de aldri vil få Norge ut av NATO, men over tid er det en farlig holdning å ha og det gjelder veldig mye annet av tankegodset til spesielt Rødt. Det er et parti tuftet på en fjern drøm om slik de innbiller seg at Sovjetunionen var i gamle dager og det, sammen med partiet, bør kastes på den skraphaugen hvor det hører hjemme så kan de evnetuelt gjenoppfinne seg som et radikalt venstreparti innen sosialpolitikk osv, men noenlunde oppegående folk burde bli mørkeredde av å lese partiprogrammet til Rødt og se forbi Moxnes sin karisma som er hva jeg regner med faktisk sanker stemmer. Denne renselsesprosessen er forsåvidt i gang og vil bli akselleret nå når det burde bli ganske åpenbart for alle hvor stupdumt og virkelighetsfjernt det de står for her er nå som det er et politikkområde som får mye større oppmerksomhet.

    SV vil bytte ut NATO med en nordisk forsvarsallianse. Hvordan de skal få til det nå som Sverige og Finland er på full fart inn i NATO er det sannsynelgivis kun SV som vet og det har aldri vært noe reelt alternativ heller men har kun eksistert i en utopi for SV.

    Rødt har vel i det minste kuttet ut at revolusjonen skal være væpnet nå, men revolusjon skal det være. En revolusjon ingen vil ha. Men like vel stemmer noen på dette. Det er et av livets store mysterier.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nu er det lørdag kveld.

    Får jeg anbefale våre venner der borte i St. Petersburg om å ta helgefri og sette seg ned med noen "Baltika 5" som er et

    aldeles utmerket russisk øl som jeg for tiden, og mest sansynlig i lang tid framover er avskåret fra å få tak i!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    aldeles utmerket russisk øl som jeg for tiden, og mest sansynlig i lang tid framover er avskåret fra å få tak i!
    Hva er greia der opp i Nord om dagen? Kan du ta deg en svipptur over grensa eller er det no-go ?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    I all denne fanskapen som Putte har stelt i stand, ja det er Putte og kun Putte som er ansvarlig, og så er det slike

    som vår glitrende tåketaler J.G.Støre omtaler som "vanlige menesker" som virkelig betaler prisen!

    Sist onsdag, 4 dager siden, reiste jeg fra Tromsø og hjem med fly. Foran meg i securitykøen var det en mor med en datter

    på rundt 5 år tror jeg. Mamma gikk med mobilen til øret, tårene rant og ungen gråt ganske stille mens tårene rant.

    Mamma snakket russisk eller ukrainsk, jeg hører ikke forskjell. Jeg spurte på engelsk om det var noe jeg kunne hjelpe

    med og mor sa bare "papa" og pekte på datteren mens hun ristet på hodet. Kanskje ikke så vanskelig å tenke seg hva

    som hadde skjedd?

    Etter securitysjekken fant jeg dem ikke igjen så jeg fikk aldri bekreftet det jeg trodde eller om det var mulig å hjelpe dem.

    Men uansett er nok risikoen for at en liten frøken hadde mistet faren sin ganske stor.

    Man kan kun håpe at "Gammel Erik" har forberedt en plass veldig nær grillen for Putte!

    Krig er ganske for jævlig men av og til er det dessverre nødvendig, og i denne krigen dør russiske gutter og menn helt

    unødvendig, mens ukrainske gutter menn og kviner dør for å overleve som folk! Det burde ha vært unødvendig, men

    skal de forsvare sine familier er det dessverre uungåelig at noen av dem dør! Alternativet er som de av oss som tar

    realitetene inn over oss ikke plagsomt bedre! De siste tallene jeg har sett sier at over en halv million ukrainere er

    deportert til langt øst i Russland! Så selv om Larson ikke vil tro, later som han ikke tror, så er det etnisk rensing

    russerne driver i Ukraina.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Hva er greia der opp i Nord om dagen? Kan du ta deg en svipptur over grensa eller er det no-go ?
    Det har vært no-go helt siden coronaen kom. De hadde ganske groteske smittetall så det var ikke fristende. Nå etter

    at Putte gikk til krig har han stengt grensa for oss slemme "NATO folk". Men russere får komme inn til oss??

    Oppsiden ved det er jo at det gir folk muligheten til å flykte til vesten. Men det virker jo litt pussig.

    Russere som bor her kan fortsatt krysse fram og tilbake, skjønt flere av dem jeg kjenner tør ikke reise over da de

    er redd for å bli arrestert fordi de åpent har protestert mot krigen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne var bra. Poster konklusjonen. Har du / dere lest den? Alt peker mot en langvarig konflikt der Russland ikke gir slipp på sine mål. Det må bety at de også har kapabiliteter til å fortsette i lang tid. Dessverre tok jeg feil når jeg trodde / håpet på en konklusjon med etterfølgende fredsforhandlinger etter 9.mai. De stopper ikke med Donbas og Mariupol - de skal mot Moldova. Akkurat det blir en veldig stygg kamp ano WW2.
    Ja, jeg har lest den. Poster derfor også den delen av konklusjonen som du ikke tok med, uvisst av hvilken grunn.
    Finally, the Russian decision to double down is a high-stakes gamble. If Russia mobilises and eventually overcomes Ukrainian resistance then NATO will face an aggressive, isolated and militarised state. If Russia loses then President Putin has now begun radicalising the population in the pursuit of policies that he will struggle to deliver. Failure to defeat the Ukrainian state after relentlessly comparing it to the Nazi regime may have serious consequences for Putin and those around him. To frame a conflict as existential and to lose must necessarily call the suitability of a leader into question among Russia’s political elites. NATO states therefore need to consider how to manage escalation pathways that follow if Russia is not only defeated in Donbas but finds its newly mobilised and poorly trained troops, with few remaining stocks of precision munitions, unable to deliver a victory in the summer. The death of Putin’s political project is plausible, but it has already inflicted immense damage internationally and risks doing considerably more.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aftonbladets lederside, oberoende socialdemokratisk, men toneangivende i folkhemmet:
    Sveket mot en möjlig svensk alliansfrihet togs av de politiker som avvecklade vårt folkförsvar och därmed vår kapacitet att försvara oss själva.

    Det hördes inga starka vänsterröster emot när försvaret försvann. Inga från höger heller, de lade till och med ner värnplikten efter Rysslands attack på Georgien 2008. Nu står vi här och måste snabbt öka vår försvarsförmåga och få säkerhetsgarantier. Då finns bara ett realistiskt alternativ på bordet och det är NATO.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    helt klart at det er mye kunnskapsløshet ute og går, men dette er jo også propaganda for massene; deltagerene trenger ikke være like «dumme» som de som skal skoleres inn i dumskapen.

    etter hvert er det andre ting jeg synes er mer skremmende. tyskland synes mer og mer avkledd, og det ikke fordi de ansvarlige var kunnskapsløse. de skulle bedrive handel og endring, misaktet at handelens gjensidiget endte opp i å bli avhengighet av handelspartneren; de bedriver evindelige rasjonaliseringer om hvorfor de ikke kan levere tungt skyts til heltene i ukraina, og ender til slutt opp med at de ikke har et forsvar selv som er utstyrt nok til å kunne avgi noe til en trengende «alliert». og avhengigheten av tyranniet er delvis tuftet på en hodeløs vending inn i grønn energi og nedstenging av atomverka. alt sammen mens de levde under amerikansk beskyttelse, samtidig som de kunne underholde sin koselige antiamerikanisme

    gud må vite hvor kunnskapsløseheten har adresse, eller hvilken kynisme som gjør et land til en foregangsland i økonomiske termer; tysk økonomisk vidunder; maktpolitisk kastrert, og i skjebnestunden bare et skuldertrekk verdig. jeg forstå de ukrainske helters agg! hva skal vi med en steinmeier på våre blodige marker. og scholz tar ikke turen fordi han lite har å melde.

    5000 hjelmer var utgangsbudet!
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    om jeg ikke er helt skjev i husken, så antydet jeg ved «spesialoperasjonens» begynnelsen, at det ikke var det russiske overgrepet som forsamlet «vesten», men de ukrainske helters motstand.

    jeg er i det minste overbevist om det i dag. det var plutselig noe å dø for som vi hadde helt glemt. det må alltid læres, igjen og igjen. nå var det ukraina som var lærer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Og igjen;

    Det viktige er ikke å dø for ditt land, men å la han andre dø for sitt!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, jeg har lest den. Poster derfor også den delen av konklusjonen som du ikke tok med, uvisst av hvilken grunn.
    Rapporten indikerer på lang vei at dette blir langvarig - styrket av Russlands uttalte ambisjoner om en ny korridor til Moldova. Det betyr nødvendigvis også at de har evne til å gjennomføre dette - tross en risiko for å feile.

    Etter hva jeg kan bedømme er derfor den gjennomgripende troen i tråden på at Russland sliter for mye og at Ukraina har en reell sjanse - bare vi gir dem nok våpen - sannsynligvis er basert på et ønsket utfall.

    Forhandlinger kan derfor være eneste måte for å redde mest mulige sivile, og vi er raskt over til garantier for nøytralitet og avgi områder til Russland. Jeg tror Larsson har et poeng som ennå ikke er helt forstått av majoriteten av tråden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rapporten indikerer på lang vei at dette blir langvarig - styrket av Russlands uttalte ambisjoner om en ny korridor til Moldova. Det betyr nødvendigvis også at de har evne til å gjennomføre dette - tross en risiko for å feile.
    hæh?

    stod det i rapporten, eller var det bare innskrevet i dine synapser?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Rapporten indikerer på lang vei at dette blir langvarig - styrket av Russlands uttalte ambisjoner om en ny korridor til Moldova. Det betyr nødvendigvis også at de har evne til å gjennomføre dette - tross en risiko for å feile.

    Etter hva jeg kan bedømme er derfor den gjennomgripende troen i tråden på at Russland sliter for mye og at Ukraina har en reell sjanse - bare vi gir dem nok våpen - sannsynligvis er basert på et ønsket utfall.

    Forhandlinger kan derfor være eneste måte for å redde mest mulige sivile, og vi er raskt over til garantier for nøytralitet og avgi områder til Russland. Jeg tror Larsson har et poeng som ennå ikke er helt forstått av majoriteten av tråden.

    Så langt har de utelukkende vist at de ikke har evne til å gjennomføre sine "uttalte ambisjoner". Nøytralitet er meningsløst; Russland aksepterer ikke nøytralitet, det har majoriteten av deltakerne i tråden forstått....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    hæh?

    stod det i rapporten, eller var det bare innskrevet i dine synapser?
    Les den så forstår du hva jeg mener. Det er en mulighet for at de kan klare det, men at kreml tar en risiko på egen overlevelse ved å gjøre det. High stakes.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så langt har de utelukkende vist at de ikke har evne til å gjennomføre sine "uttalte ambisjoner". Nøytralitet er meningsløst; Russland aksepterer ikke nøytralitet, det har majoriteten av deltakerne i tråden forstått....
    De er på veg til å gjennomføre noen av dem. Russland hadde nøytralitet som et hovedbudskap i forhandlingene før krigen, som ikke ble akseptert av NATO. Russland vil nok kreve Korridor + krim i dag + nøytralitet ja.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    De er på veg til å gjennomføre noen av dem. Russland hadde nøytralitet som et hovedbudskap i forhandlingene før krigen, som ikke ble akseptert av NATO. Russland vil nok kreve Korridor + krim i dag + nøytralitet ja.

    Dette er oppgulp av russisk propaganda. Nøytralitet har aldri vært på programmet, annet enn i putinsk forstand. Putins mål er å utslette Ukraina som nasjopn og underlegge det Russland.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.648
    Antall liker
    15.732
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns kritikken av Tyskland er feilslått. Landet har lagt sterke begrensninger på egen utbygging av militærmakt etter solid påtrykk utenfra og har føyet seg for å lage ro i forhold til tidligere fiender, som det har mange av. Nå har det utnyttet situasjonen til å gjøre kuvending, men opprusting og opptrening tar tid.

    At Tyskland fokuserte på industri og tjenester ligger i landets natur. Å hente ressurser fra Russland var også åpenbart lenge mer enn gangbart i Europa, for flere enn Tyskland. Med Merkel som forbundskansler lå det nok også et incitament til å åpne dører mot øst. Hennes far, en prest, flyttet familien til Øst-Tyskland da hun var et barn og hun fikk hele sin utdannelse der. Det lå nok skutt inn i margen hennes å forsøke å bygge bro mellom både de to Tysklandene, men også videre mot øst.
    Sjekk utdannelsen hennes: https://en.wikipedia.org/wiki/Angela_Merkel#Education_and_scientific_career

    Og tyskernes nedleggelse av atomkraftverk får mye kritikk, som regel fra folk som ikke har en anelse om hvor mye de seks kraftverkene betød for tysk energiforsyning. Man får innimellom inntrykk av at det må ha vært 90%. Det riktige er ca 1/8 av tysk energiforsyning.

    Som illustrasjon: om Tyskland, eller andre, skal satse på atomkraft for å erstatte russisk olje og gass som går til Europa, må det bygges nær 1000 reaktorer av den klassiske typen, og fire ganger så mange om de skal være de teoretiske "små" som folk som ikke har satt seg inn i utfordringene gjerne skriver om. (Sjekk med Reistad, Norges reaktorsjef, om hva han syns om de luftslottplanene. Google is your friend).

    Til illustrasjon. Tyskland mottar ca. 1000 TWh med energi i form av russisk olje og gass, hvert år. Skulle man erstattet dette med atomkraft, måtte man bygd 175 store reaktorer. Landet hadde 17, og har stengt halvparten. Hvor har man tenkt seg at disse reaktorene skal stå? Hva skal de fyres opp med? Uran? Russland og Kazakhstan står for 40% av brenselstoffet til europeiske kjernekraftverk.

    Gøy å skjelle ut Tyskland nå, men landet gjorde bare som alle andre, og sendte sin produksjon østover, mens det hentet nødvendige ressurser og reservedeler derfra også. Tysk bilindustri står, pga at landet fikk mengder av viktige reservedeler fra Russland og Ukraina. Og det samme gjelder for alt fra tungindustri ned til symaskinfabrikker.
    Russerne fikk en autokrat som sjef, han drømte om å reetablere Sovjetunionens dominans. Næringslivet og politikere i Europa (og USA) overbeviste seg selv om at ting kom til å gå veien, og åpnet dører for russere de visste rundstjal sine land. (Sjekk skandalen som er avslørt om gullvisa som er gitt til russiske oligarker i UK, ETTER anekteringen av Krim.)

    Energikilder i Tyskland. Ikke tro på alt atomlobbyen vil ha oss til å tro på. Den vet at det er umulig å tiltrekke private investeringsmidler til kjernekraftverk og jobber hardt for å forsøke å få nye finansert over ulike lands statskasser. Det er mye spin ute og går og "Tyskland var idioter som stengte sine kjernekraftverk" er blitt nevnt så ofte at det er blitt en jevn dur.

    Skjermbilde 2022-04-23 kl. 22.36.38.png
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.095
    Som Dr Dong var inne på for litt siden. For Kreml handler ikke et nøytralt Ukraina om et slags svartjordens Sveits. Det handler om et nøytralisert land og nasjon.

    Og i det vi er på tredje måneden så skal man fortsatt lese om USA/Vesten/NATOs store «flørt østover».
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette er oppgulp av russisk propaganda. Nøytralitet har aldri vært på programmet, annet enn i putinsk forstand. Putins mål er å utslette Ukraina som nasjopn og underlegge det Russland.
    Dette kravet fra Russland ble omhyggelig diskutert av NRK og Stoltenberg himself. De konkluderte med at kravet om å bestemme nøytralitet (ikke medlemskap) på vegne av Ukraina var uakseptabelt. Om kravet fra Russland var reelt eller ikke er selvsagt en annen sak.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «At Tyskland fokuserte på industri og tjenester ligger i landets natur.»

    he he

    det siste landet som industrialiserte seg i europa, om du tillater spissformuleringen. …
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.648
    Antall liker
    15.732
    Torget vurderinger
    2
    Som Dr Dong var inne på for litt siden. For Kreml handler ikke et nøytralt Ukraina om et slags svartjordens Sveits. Det handler om et nøytralisert land og nasjon.

    Og i det vi er på tredje måneden så skal man fortsatt lese om USA/Vesten/NATOs store «flørt østover».
    Syns Holtsmark trekker det greit opp i denne gjennomgangen i Dagbladet.


    Det er bare tre ting som med sikkerhet kunne forhindret krigen i Ukraina, ifølge Sven G. Holtsmark, professor ved Institutt for forsvarsstudier (IFS) på Forsvarets høgskole.

    To av dem er umulige, og den tredje ville uansett ført til katastrofale konsekvenser for landet, mener han.

    De to første - et ukrainsk Nato-medlemskap og en storstilt vestlig opprustning av Ukraina - er begge «hypotetiske og fiktive» scenarioer som aldri var politisk gjennomførbare på noe tidspunkt, mener han.

    - Så nei, jeg kan ikke se hva som kunne vært gjort for å unngå denne krigen.

    Holtsmark trekker på det.

    - Med mindre ukrainerne hadde bukket og neiet og sagt: «Vær så god, vi gir avkall på vår selvstendighet, vi vil gjerne bli medlem av Putins diktatur». Det ville forhindret krigen. De som tar til orde for det, forstår ikke hva det innebærer å være en del av Putin-Russlands interessesfære.

    Artikkelen har mange gode betraktninger, samt dette:

    Sjefforsker Tor Bukkvoll ved Forsvarets forskningsinstitutt er mer usikker på om kraftigere sanksjoner på et tidligere tidspunkt i seg selv ville ha vært nok til å dytte Russland av krigskursen.

    - Man ser i beslutningstakingen nå at Ukraina er så stort og viktig for Putin at han setter det over økonomien. For ham er Russland så stort og ressursrikt at man alltids kan rette opp i de økonomiske skadene seinere, men mister de Ukraina nå, mister de det for alltid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da ble det på tide å bryte helgefreden.

    Den artikkelen Fela siterer litt! av, har som viktigste innhold dette;

    - Ekspertene er samstemte om at det neppe er én enkeltfaktor som kunne fått avgjørende betydning. De trekker imidlertid fram tre hovedforutsetninger som har preget opptakten til krigen:

    Vestens svar på Russlands tidligere bruk av militærmakt, Europas avhengighet av russisk gass og manglende vestlig evne til avskrekking.

    Holtsmark vil ikke si med sikkerhet at vestlige reaksjoner på tidligere russisk aggresjon kunne forhindret krigen i Ukraina. Men én ting er han ganske sikker på:

    - Jeg antar at Putin-regimet har registrert at de slipper unna med stort sett alt, sier han.

    ....

    Altså akkurat det samme som noen av oss tidlig poengterte.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    jeg har lest den. står intet i den rapporten om det du mener.
    Usikker på om jeg kan hjelpe deg. Dette har med sannsynlighet og konsekvens å gjøre. Det er ulike reelle scenarioer som tas opp, og som vi må ta høyde for. Disse blir begrunnet med ulike datakilder og tilgjengelig informasjon.

    Enkelt sagt er det høy sannsynlighet for at konflikten varer over lengre tid. Det betyr nødvendigvis at Russland har kapasitet til å holde ut, avhengig hvilen risiko de selv tar mht utvidelse.

    Eller for å si det på en annen måte, om Russland ikke hadde hatt kapasitet hadde ikke dette vært scenarioer som vi må ta høyde for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.648
    Antall liker
    15.732
    Torget vurderinger
    2
    jeg synes vi har det meste av slik innsikt i tråden. eller som det heter; ta en gjennomgang i tråden!
    Den har jeg fulgt tett og setter pris på dine bidrag fra tyske medier. Men er også klar over at opposisjonen i Tyskland har lyst til å ta gjenvalg i avisene, mot en skjør trafikklyskoalisjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn