Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De har erklært at det er ortodokst land og rettmessig hører hjemme i moder Russland, men foreløpig er de storsinnede nok til ikke å kreve det tilbakelevert etter uretten de mener å ha lidd i 1826. Inntil de plutselig ser seg nødt til trå til for å befri russiske barnefamilier fra overgrep fra det nazistiske barnevernet, da.
    Ja, har vel fått med meg noe om den erklæringen, men har tenkt at de ikke vil prøve seg så lenge vi er med i NATO iallfall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.945
    Antall liker
    19.796
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har Sjøkrigsskolen og 10 år som yrkesmilitær, men det er vel i grunn ingen ting fra den erfaringen som hjelper til å analysere hva Putin gjør.

    Hvorvidt invasjonene var helt fjern - er vel heller ikke riktig. Jeg leste nå på VG nett at Putin kom til å invadere mange dager før han gjorde det. Og hvis man ser på hvilken enorm fadese hele invasjonen har vært, så er det vel mye som tyder på at Ukraina med sine vestlige allierte også viste hva som kom.

    Jeg ser du hele tiden kommer med argumenter i retning av at "hadde vi bare...et eller annet for X-antall år siden" så hadde vi sluppet dette. For meg så fremstår det som ren ønsketenkning. Hva skulle vi har gjort - hadde vi innført strengere sanksjoner - så hadde Putin vendt seg mot østen på samme måte han gjør nå.

    Hvis vi legger til grunn at Ukraina er et selvstendig land som må få lov til å velge sine allianser fritt - hva er det egentlig du tenker kunne vært gjort anerledes - og hvorfor tror du Putin hadde bøyd av for disse "sanksjonene" vi skulle ha innført for lenge siden - når han er villig til å bombe sivile og har såpass menneskeforakt at han faktisk har anskaffet mobile krematorier?

    Kunne du forklart hva vesten skulle ha gjort for å tøyle Putin uten at det hadde eskalert til krig? Jeg greier ikke helt å se denne prosessen - spesielt når vi ser russernes syn på Ukraina som egen nasjon/folk.
    Griper fatt i det siste, siden det burde vært åpenbart; benytte de samme sanksjoner som det nå benyttes, avskaffet avhengighet av gass og olje fra Russland, knekt landet økonomisk. Vist at man ser hva de har drevet med.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Tøv.

    Jeg prøvde å sette meg inn i hvordan Putin tenkte. Noe som har vært en total mangelvare, og som medførte at man faktisk innbilte seg at han ikke var noen trussel.

    For Putin ER selvsagt Nato en trussel, derfor vil han ha Krim og Donbas som offisielt russisk territorium, noe som igjen betinger nøytralitetsavtale- slik at resten av Ukraina ikke kan bli medlem. Det betyr faktisk IKKE at jeg mener han har legitime rettigheter, kun at slik tenkes det i Russland.

    Hadde militære analyser prøvd å inkludere hva Putin tenkte, hadde de muligens kommet fram til at 2022 var den eneste tenklige oppfølging av 2014.
    Hvorfor er Nato en trussel for Putin så lenge han holder seg hjemme?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom "vi" knekker russland økonomisk, hvorfor skulle de IKKE gå til angrep på oss? Da er vi jo faktisk en reell fiende som prøver å utslette dem.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.945
    Antall liker
    19.796
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gleder meg ikke til dagen vi er nødt til å dra frem dette sitatet fra deg.
    Det slipper du. Vi er medlem av NATO, så det vil han aldri våge. Eneste unntak, er dersom krigen i Ukraina utvikler seg til en atomkrig. Men da kommer det på det samme.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.945
    Antall liker
    19.796
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom "vi" knekker russland økonomisk, hvorfor skulle de IKKE gå til angrep på oss? Da er vi jo faktisk en reell fiende som prøver å utslette dem.
    Hva prøver vi på nå da? Bekjempe de med de fleste midler. Hadde kanskje vært greit å gjort det tidligere....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315

    Og dette er hva det har blitt til. 😢
    En hver som gjentatte ganger har postulert at man skal la Russland få det Russland vil ha, bare for å spare menneskeliv, bør vel i prinsippet lære seg hva skam betyr.

    Som mangeårig pasifist, må jeg selv også se meg i speilet å innse at det finnes grenser for hvor langt en slik livsanskuelse rekker.
    Respekt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    ❗Russia issued a genocide handbook for its war on Ukraine

    Yale historian Timothy Snyder analyzes why "denazification" in official Russian usage just means the destruction of the Ukrainian state and nation.
    The Russian official press agency "RIA Novosti" published last Sunday an explicit program for the complete elimination of the Ukrainian nation as such.

    ❌ For anyone still out there who believes that Putin's Russia opposes the extreme right in Ukraine or anywhere else, the genocide program is a chance to reconsider.

    "Putin’s regime is the extreme right. It is the world center of fascism. It supports fascists and extreme-right authoritarians around the world" — writes Timothy Snyder.

    The evidence of atrocity and of intent mounts

    Russia's genocide handbook
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Det ovenfor viser hvorfor det viktig å kjempe mot dette nå. Det er helt på høyde med Nazityskland.
    Den gode nyheten er at den russiske hær, marine og antagelig flyvåpen, har vist seg total inkompetent og pill råttent, i likhet med en politiske ledelsen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.945
    Antall liker
    19.796
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ovenfor viser hvorfor det viktig å kjempe mot dette nå. Det er helt på høyde med Nazityskland.
    Selvsagt må det bekjempes, selv om det langt fra "er på høyde med Nazityskland". Har til gode å se millioner drept, jøder gasset osv.

    Men det burde vært gjort FØR Ukraina!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det ville faktisk vært en "fordel" om Russlands konvensjonelle styrker var mer kapable enn de er. Nå tvinges Putin til å velge midler som kan eskalere "ut av kontroll". Og det er nok dette amerikansk etterretning har advart om, de ser at russerne kan velge å hoppe bukk.
    Selv om etterretningen og kunnskapen bak er upåklagelig, så kjøper jeg ikke uten videre synspunktet.

    Premisset mitt er at vi ikke kan la Putin forsyne seg som han vil.

    Hvis vesten greier å holde Putin i sjakk, så vil han gå tom for konvensjonelle våpenstyrker før eller siden uansett. Jo tidligere det skjer, jo større vil spranget være for å bruke masseødeleggelsesvåpen. Og jo senere det skjer, jo flere liv vil ha gått tapt og jo større ødeleggelser vil det være. Da er spranget til å ta i bruk «godsakene» mindre.

    Hvis man tror på sunk cost fellen, så kan ikke Putin gå tom for konvensjonell slagkraft fort nok.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Griper fatt i det siste, siden det burde vært åpenbart; benytte de samme sanksjoner som det nå benyttes, avskaffet avhengighet av gass og olje fra Russland, knekt landet økonomisk. Vist at man ser hva de har drevet med.
    Hva får deg til å tro at den oljen og gassen ikke hadde blitt solgt til Kina, India, +++?
    Å knekke Russland ytterligere økonomisk vil jo i all hovedsak gå utover den vanlige russer.

    Jeg synes (mildt sagt) det er et merkelig standpunkt å mene at sanksjonene som nå er innført ikke virker, og samtidig hevde at de samme sanksjonene skulle knekt Russland i en periode hvor de ikke var i krig, og hadde tid til å omstille seg, og også ville hatt langt flere allierte enn de har i dag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har Sjøkrigsskolen og 10 år som yrkesmilitær, men det er vel i grunn ingen ting fra den erfaringen som hjelper til å analysere hva Putin gjør.

    Hvorvidt invasjonene var helt fjern - er vel heller ikke riktig. Jeg leste nå på VG nett at Putin kom til å invadere mange dager før han gjorde det. Og hvis man ser på hvilken enorm fadese hele invasjonen har vært, så er det vel mye som tyder på at Ukraina med sine vestlige allierte også viste hva som kom.

    Jeg ser du hele tiden kommer med argumenter i retning av at "hadde vi bare...et eller annet for X-antall år siden" så hadde vi sluppet dette. For meg så fremstår det som ren ønsketenkning. Hva skulle vi har gjort - hadde vi innført strengere sanksjoner - så hadde Putin vendt seg mot østen på samme måte han gjør nå.

    Hvis vi legger til grunn at Ukraina er et selvstendig land som må få lov til å velge sine allianser fritt - hva er det egentlig du tenker kunne vært gjort anerledes - og hvorfor tror du Putin hadde bøyd av for disse "sanksjonene" vi skulle ha innført for lenge siden - når han er villig til å bombe sivile og har såpass menneskeforakt at han faktisk har anskaffet mobile krematorier?

    Kunne du forklart hva vesten skulle ha gjort for å tøyle Putin uten at det hadde eskalert til krig? Jeg greier ikke helt å se denne prosessen - spesielt når vi ser russernes syn på Ukraina som egen nasjon/folk.
    Jeg tror militær erfaring er holdningsskapende i den forstand at man får mer sansen for å sette hardt mot hardt framfor å la seg harselere med. Det gir også innsikt i hvordan man tenker i militæret. Så jeg vil si du underspiller dine forutsetninger for å forstå situasjonen.

    Og i forlengelsen av det du skrev, så har det etterhvert kommet klart fram at Ukrainske styrker,, med god hjelp fra NATO, har forberedt seg på denne krigen siden 2014. Jeg tipper de har hatt både skrivebordsøvelser og feltøvelser som har foregrepet mange av russernes offensiver.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.945
    Antall liker
    19.796
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva får deg til å tro at den oljen og gassen ikke hadde blitt solgt til Kina, India, +++?
    Å knekke Russland ytterligere økonomisk vil jo i all hovedsak gå utover den vanlige russer.

    Jeg synes (mildt sagt) det er et merkelig standpunkt å mene at sanksjonene som nå er innført ikke virker, og samtidig hevde at de samme sanksjonene skulle knekt Russland i en periode hvor de ikke var i krig, og hadde tid til å omstille seg, og også ville hatt langt flere allierte enn de har i dag.
    Jeg har ikke sagt at sanksjoner nå ikke virker, kun at de er for milde. Samt at sanksjoner trenger tid for å virke ordentlig, og derfor burde vært satt inn langt tidligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    RE: NATO-medlemskap.
    Finland og antagelig også Sverige kommer til å søke medlemskap, men så må de jo godkjennes. Vil USA (og evt Ungarn) godkjenne søknaden? Kan Trump-blokken i USA blokkere dette? Hva med Ungarn?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    RE: NATO-medlemskap.
    Finland og antagelig også Sverige kommer til å søke medlemskap, men så må de jo godkjennes. Vil USA (og evt Ungarn) godkjenne søknaden? Kan Trump-blokken i USA blokkere dette? Hva med Ungarn?
    Alle medlemsland må godkjenne nye medlemmer, men jeg skal like å se om Ungarn og Trump-idiotene vil prøve å blokkere dette.
    Det vil bli et press uten sidestykke for å få Nato til å ta opp disse Asap.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Ja, faren er vel liten, men ingen ting forbauser meg ved Trump-gjengen i USA eller Victor Orban i Ungarn.

    Det er mye som skjer som forbauser meg - nå leser jeg at ukrainske kvinner som er blitt gravide etter å ha blitt voldtatt av russiske soldater blir nektet abort i Polen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, faren er vel liten, men ingen ting forbauser meg ved Trump-gjengen i USA eller Victor Orban i Ungarn.

    Det er mye som skjer som forbauser meg - nå leser jeg at ukrainske kvinner som er blitt gravide etter å ha blitt voldtatt av russiske soldater blir nektet abort i Polen.
    Religiøse fanatikere er det dessverre endel av....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Jeg tror militær erfaring er holdningsskapende i den forstand at man får mer sansen for å sette hardt mot hardt framfor å la seg harselere med. Det gir også innsikt i hvordan man tenker i militæret. Så jeg vil si du underspiller dine forutsetninger for å forstå situasjonen.
    Enig i dette. Har jobbet med en del yrkesmilitære opp gjennom og det er en grunn til at når krisesituasjoner er i ferd med å utarte til militær konflikt så har man i de kretser et ordtak om «bedre aldri enn sent».

    Ting blir sjelden bedre av å bare se det hele an, eller tro fienden er en så upersonlig, perfekt informert og rasjonell maskin at det er best å legge seg på rygg i håp om å få det hele overstått så raskt og smertefritt som mulig.

    Det sagt så tror jeg heller ikke militær bakgrunn alene er nok til å fullt ut forstå og forutse hvorfor og hvordan en (menneskeskapt, for det er de oftest) krise kan eskalere til en militær konflikt. Her kommer innsikt fra en rekke faglige disipliner inn, ikke minst fra politikk og økonomi fra mikro til makro.

    Dette vet naturligvis dyktige militære analytikere og strateger godt, i motsetning til skrivebordsgeneraler som forelsker seg i den første og enkleste modell de snubler over på nettet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, faren er vel liten, men ingen ting forbauser meg ved Trump-gjengen i USA eller Victor Orban i Ungarn.

    Det er mye som skjer som forbauser meg - nå leser jeg at ukrainske kvinner som er blitt gravide etter å ha blitt voldtatt av russiske soldater blir nektet abort i Polen.
    Det burde kanskje ikke forbause….
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    All relgiøse sekter er til stor bekymring. Jehovas Vitne er betraktet som vranglære av'' normale'' relgiøse. Ellers mye rart av ''relgiøse'' sekter i USA.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bør leses av mange her inne:


    Kortversjon: Diesen tror at om Putin vinner denne vil det føre til enda verre konfrontasjoner i fremtiden. Og han har liten tro på en kjernefysisk eskalering. Hans løsning ligner på ting jeg har promotert: Gi ukrainerne det de trenger og sleng til Putin et kjøttbein for innenriks bruk. Og fortell tydelig hva konsekvensen av å ikke akseptere kjøttbein et vil være.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Det er mye som skjer som forbauser meg - nå leser jeg at ukrainske kvinner som er blitt gravide etter å ha blitt voldtatt av russiske soldater blir nektet abort i Polen.
    Vi skal ikke glemme at den polske regjeringen har gjort mye ugagn de siste årene, inklusive å kjøre gjennom Europas største innstramming i abortlovgivning i nyere tid. Tilfeldigvis samtidig med at forsamlingsfriheten var sterkt begrenset som følge av Corona.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.748
    Torget vurderinger
    2
    Russland trapper opp. Samtidig underlig at de ikke har tatt ut slike mål tidligere - kanskje hadde man en forhåpning om at fabrikkens teknologi skulle være tilgjengelig for Russland når okkupasjonen var gjennomført.

    Skjermbilde 2022-04-15 kl. 17.55.23.png

    Russerne tyr til "teppebombing" i andre aksjoner, som en ytterligere opptrapping.

     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Enig i dette. Har jobbet med en del yrkesmilitære opp gjennom og det er en grunn til at når krisesituasjoner er i ferd med å utarte til militær konflikt så har man i de kretser et ordtak om «bedre aldri enn sent».

    Ting blir sjelden bedre av å bare se det hele an, eller tro fienden er en så upersonlig, perfekt informert og rasjonell maskin at det er best å legge seg på rygg i håp om å få det hele overstått så raskt og smertefritt som mulig.

    Det sagt så tror jeg heller ikke militær bakgrunn alene er nok til å fullt ut forstå og forutse hvorfor og hvordan en (menneskeskapt, for det er de oftest) krise kan eskalere til en militær konflikt. Her kommer innsikt fra en rekke faglige disipliner inn, ikke minst fra politikk og økonomi fra mikro til makro.

    Dette vet naturligvis dyktige militære analytikere og strateger godt, i motsetning til skrivebordsgeneraler som forelsker seg i den første og enkleste modell de snubler over på nettet.
    Enig i det, man ksn sikkert beskylde en del ledere med militær bakgrunn for å ha hatt for stor tro på at konflikter kan løses militært. Dette tror jeg gjelder mange av USAs intervensjoner som etterhvert råtner på rot.

    Tilbake til det jeg skrev, så tror jeg at noen med OMF sin bakgrunn har bedre forutsetninger enn de fleste på hfs (ikke nødvendigvis, men kanskje alle på hfs) til å forstå hvordan Putin resonnerer, og hvor tilbøyelig han er til å etterleve sine tanker.

    Jeg var også befalingsmann, av lav rang må sies. Jeg har ikke de rette refleksene i ryggmargen til å agere brutalt hvis jeg skulle befinne meg i frontlinjen med et overtak, men jeg fikk med meg at krigføring krever trening. I en krigssituasjon så skal du attakkere der og når fienden er svakest og feige ut når du er den svake. Det motsatte av en nevekamp mellom gentlemen. Det betyr ofte å ta livet av folk som der og da er forsvarsløse. De som ikke har god nok militær skolering eller erfaring vil vegre seg. De som har skolering (eller erfaring) forstår betydningen av å benytte enhver anledning til å svekke fienden. Og betydningen av å følge ordre.

    Oss andre vil vegre oss til vi er målskiven … men da er det for sent.

    Det var den psykologiske biten. Den andre er at en krigssituasjon utløser såkalt dominant respons. Folk reagerer under press med det mest innøvde handlingsmønsteret. Hvis msn ikke har trent på å holde hue og rævva nede når man kryper framover, så gjør man det ikke i krigen heller, og da ksn man få en kule. Og hvis man ikke har trent på å sikte på en russisk soldat og fyre av med dødelige intensjoner når man har klart skudd, så gjør man ikke det heller.

    Putin har den samme mentaliteten på hele arsenalet av våpen, fra økonomiske virkemidler til a-bomber. Det handler bare om makt.

    Hvis Machiavelli hadde levd lenge nok til å se det som utspiller seg her, så hadde «Fyrsten» blitt beriket med norn flere innsikter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    All relgiøse sekter er til stor bekymring. Jehovas Vitne er beraktet som vranglære av'' normale'' relgiøse. Ellers mye rart av ''relgiøse'' sekter i USA.
    Religionsfrihet er ekstremt viktig i USA sitt demokrati. Veldig mange europeere som emigrerte gjorde det for å få den friheten. Det har jo fått noen pussige utslag, men jeg respekterer det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    7.787
    Sted
    Oslo
    Religionsfrihet er ekstremt viktig i USA sitt demokrati. Veldig mange europeere som emigrerte gjorde det for å få den friheten. Det har jo fått noen pussige utslag, men jeg respekterer det.
    Religionsfrihet er ikke frihet til å påtvinge andre dine meninger.
    Det gjør abortmotstandere i USA og andre land.
    Å ikke bli påtvunget andres meninger er også det Ukraina nå står opp mot.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Religionsfrihet er ikke frihet til å påtvinge andre dine meninger.
    Det gjør abortmotstandere i USA og andre land.
    Å ikke bli påtvunget andres meninger er også det Ukraina nå står opp mot.
    Isolert sett enig, men det var en veldig grunn kommentar fra deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, man ksn sikkert beskylde en del ledere med militær bakgrunn for å ha hatt for stor tro på at konflikter kan løses militært. Dette tror jeg gjelder mange av USAs intervensjoner som etterhvert råtner på rot.
    Mitt inntrykk er snarere at militære er mer tilbakeholdne med å utløse krig enn visse politikere. Kan hende noe låter smart i en haukete tenketank, men offiserene vet at det blir et h..s søl og krevende logistikk.

    Donald Rumsfelds militære karriere var f eks som flyinstruktør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.282
    Antall liker
    9.130
    Hvis man setter «Moskva» opp/ned så er den faktisk høyere enn Oslo Plaza i flg. Dagsrevyen. Greit å vite.


    Skjermbilde 2022-04-15 kl. 19.30.53.png
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Enig i det, man ksn sikkert beskylde en del ledere med militær bakgrunn for å ha hatt for stor tro på at konflikter kan løses militært. Dette tror jeg gjelder mange av USAs intervensjoner som etterhvert råtner på rot.

    Tilbake til det jeg skrev, så tror jeg at noen med OMF sin bakgrunn har bedre forutsetninger enn de fleste på hfs (ikke nødvendigvis, men kanskje alle på hfs) til å forstå hvordan Putin resonnerer, og hvor tilbøyelig han er til å etterleve sine tanker.

    Jeg var også befalingsmann, av lav rang må sies. Jeg har ikke de rette refleksene i ryggmargen til å agere brutalt hvis jeg skulle befinne meg i frontlinjen med et overtak, men jeg fikk med meg at krigføring krever trening. I en krigssituasjon så skal du attakkere der og når fienden er svakest og feige ut når du er den svake. Det motsatte av en nevekamp mellom gentlemen. Det betyr ofte å ta livet av folk som der og da er forsvarsløse. De som ikke har god nok militær skolering eller erfaring vil vegre seg. De som har skolering (eller erfaring) forstår betydningen av å benytte enhver anledning til å svekke fienden. Og betydningen av å følge ordre.

    Oss andre vil vegre oss til vi er målskiven … men da er det for sent.

    Det var den psykologiske biten. Den andre er at en krigssituasjon utløser såkalt dominant respons. Folk reagerer under press med det mest innøvde handlingsmønsteret. Hvis msn ikke har trent på å holde hue og rævva nede når man kryper framover, så gjør man det ikke i krigen heller, og da ksn man få en kule. Og hvis man ikke har trent på å sikte på en russisk soldat og fyre av med dødelige intensjoner når man har klart skudd, så gjør man ikke det heller.

    Putin har den samme mentaliteten på hele arsenalet av våpen, fra økonomiske virkemidler til a-bomber. Det handler bare om makt.

    Hvis Machiavelli hadde levd lenge nok til å se det som utspiller seg her, så hadde «Fyrsten» blitt beriket med norn flere innsikter.
    Mitt hovedpoeng i det forrige var at militærfaglig bakgrunn er en nødvendig men ikke tilstrekkelig faglig forutsetning for forståelsen av moderne storkriger.

    Hva gjelder hvordan Putin tenker om dette og hint så har er det vel ikke akkurat kompetent militærfaglig bakgrunn som mest har preget hans bakgrunn eller presidentskap.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man setter «Moskva» opp/ned så er den faktisk høyere enn Oslo Plaza i flg. Dagsrevyen. Greit å vite.
    Jeg forsøker å finne andre sammenligningspunkter. Med forbehold om at jeg kan ha oversett noe:
    - Største krigsskip senket av kystartilleri siden «Blücher» (1940)
    - Største russiske krigsskip senket siden «Marat» (1941)
    - Største krigsskip senket i kamp siden «Yamato» (1945)

    Dette er ganske svære greier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn