Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Det er vel om lag like mange ukrainere i Ukraina som det er irakere i Irak. Ukrainere har dessuten en meget innflytelsesrik diaspora, ikke minst i Canada.

    Russland har nok sannsynligvis tilstrekkelig militær kapasitet til å innta Kiev, men ikke kontrollere landet. Å ta de delene av Donetsk og Luhansk Putin alt de facto kontroller er knappest noen seier eller særlig å samle på for den del. Tenk post-sovjetisk Flint, Michigan. Det vil i tilfelle også bare fremskynde en prosess mot ukrainsk NATO medlemskap for rest-Ukraina.

    Derimot har det jo lenge blitt spekulert i om et nytt russisk militært angrep mot Ukraina kan ha som strategisk mål å ta Mariupol, Melitopol, Kakhovka og så ned langs østre bredde av Dnieper for å knytte sammen Donbas med Krim på landsiden, og samtidig som de da kontrollerer hele Azovsjøen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene er litt på høykant i dag.

    Det er vel ikke helt opplagt hvordan russiske landgangsfartøy i Østersjøen skulle støtte en russisk innmarsj i Ukraina.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.628
    Antall liker
    15.704
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene sender styrker til Gotland og øker beredskapen. For Putin handler det nok om bestemmelse 7 i NATOs regler for «enlargement», som ikke åpner for innlemmelse av stater med etnisk strid eller grensekonflikter.
    Samt at russerne ønsker fjerning av sanksjonene mot sin oligark-nomenklatura, Putin inkludert.
    Lite hyggelig om man ikke kan nyte det å ha vært kleptokrat i verdensklasse.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Jeg fikk nylig svar på melding fra en flink Ukrainsk ung mann, (nær venn) om hvordan han tolket situasjonen. Hans morfar er kjernefysiker og bor nå nær Smolensk.
    Liten bekymring der i gården.
    Selv er han ind-øk-ing. og jobber i PWC, (barcode et eller annet)
    De har ikke fulgt noe særlig med i den siste utviklingen og er ikke bekymret for noe krig, og hevder dette er vesentlig en media greie og propaganda.
    Jeg håper de har rett. Selv er jeg usikker som på de fleste områder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Det virkelige 10.000 krones spørsmålet er vel hva Putin egentlig tenker han vil gjøre og hva han ønsker å oppnå.

    Vi skal ikke i dette spillet glemme et godt gammelt militært spørsmål:

    "Er hovedframstøtet egentlig en avledningsmanøver, og er det avledningsmanøveren som er hovedmålet?"
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, si det. Dronene over svenske atomkraftverk i natt fikk ihvertfall opp pulsen hos broderfolket, men det er ganske opplagt bare psy-ops. Hvis en drone lastet med Semtex kan gjøre alvorlig skade på et atomkraftverk, dvs mer enn å slå av strømmen noen timer, så har noen tenkt veldig feil da det ble bygget.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Kald krig får man med å la USA ture avgårde i Europa. Hadde protesterende mot Russland vært fra Tyskland og Frankrike hadde det vært mye mer legitimt etter mitt syn.
    Frankrike og Tyskland, sammen med Russland og Ukraina, har alt i årevis vært direkte involvert gjennom den såkalte "Normandy"-gruppen.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Blir jo enkelt å selge et fiendebilde hjemme hvis opponenten oppfører seg som en dust. ...og hvis opponenten virkelig er en dust, hvorfor ikke stå imot? Er det ikke slik det har blitt da? USA er blitt to big to fail - akkurat slik man nå vil ha det. Til helvete med resten av verdenen. Er det en pris verdt å betale for et samfunn som ikke klarer å riste av seg republikanere og Trump-stemmere?

    Jeg er overbevist om at vi kunne oppløst NATO og flyttet Russland/Ukraina-spørsmålet over til EU/Russland-interesser. Vi kunne sågar vist fingern til USA og levd like lykkelig som nå. Å kutte ut USA ville egentlig bare betydd en demilitærisering. Det er jo godt?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er litt nerdete, men for spesielt interesserte: Hvor kom den C-17’en med svenske soldater til Gotland fra? Sverige har ikke slike fly selv.
    Enheten flögs med ett C-17-plan från Heavy Airlift Wing, ett internationellt samarbete som Sverige deltar i där planet är baserat i Papá i Ungern. Transportplanet flög till Kallax i Norrbotten där personal och materiel lastades ombord under fredagen. Delar av beredskapsstyrkan från I 19 transporterades med fordon och anlände under natten mot lördag till Gotland med färja. Insatsen ska ses som anpassning till det spända läget mellan Ryssland och Ukraina.
    Vingen disponerer tre Boeing C-17 Globemaster III militære transportfly som flyr under ungarsk flagg. HAW ledes for tiden av en amerikansk oberst som er sjef for rundt 150 menn og kvinner fra 12 ulike nasjoner, Norge, Bulgaria, Estland, Finland, Ungarn, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovenia, Sverige og USA. Av de 12 SAC-nasjonene er ti medlemsland i NATO og to er medlemmer av Partnership for Peace, og de bidrar med personell både til militære og sivile stillinger i Heavy Airlift Wing.[2]
    Ledelsen i Heavy Airlift Wing er bemannet av de nasjonene som har tildelt flest flytimer i SAC-programmet. Dette er USA, Sverige, Nederland og Norge.[5]
    • Oberst James S. Sparrow fra USAF er Sjef HAW.
    • Oberst Peder Söderström fra Svenska flygvapnet er nestkommanderende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir jo enkelt å selge et fiendebilde hjemme hvis opponenten oppfører seg som en dust. ...og hvis opponenten virkelig er en dust, hvorfor ikke stå imot? Er det ikke slik det har blitt da? USA er blitt to big to fail - akkurat slik man nå vil ha det. Til helvete med resten av verdenen. Er det en pris verdt å betale for et samfunn som ikke klarer å riste av seg republikanere og Trump-stemmere?

    Jeg er overbevist om at vi kunne oppløst NATO og flyttet Russland/Ukraina-spørsmålet over til EU/Russland-interesser. Vi kunne sågar vist fingern til USA og levd like lykkelig som nå. Å kutte ut USA ville egentlig bare betydd en demilitærisering. Det er jo godt?
    Når Trump og hans lakeier fortsetter å pisse på demokratiet så skal du ikke se bort i fra at Nato blir oppløst. Å være i en allianse med religiøse kleptokrater frister ikke stort. Da må vi i Europa finne sammen rimelig raskt. Vi kan greie det men da må vi ikke ha en moderne utgave av Nygaardsvolds regjering fremover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En eventuell Trump II kan godt finne på å melde USA ut av NATO, ut fra en begrunnelse om at de europeiske NATO-landene ikke viser nok respekt for godgutten Putin, eller at de ikke betaler nok beskyttelsespenger til USA. Det vil helt klart være en eksistensiell krise for europeisk sikkerhetspolitikk. Scenariet da er kanskje heller et NATO uten USA (men med Sverige og Finland) enn oppløsning av NATO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert en ren tilfeldighet:
    MSTIC assesses that the malware, which is designed to look like ransomware but lacking a ransom recovery mechanism, is intended to be destructive and designed to render targeted devices inoperable rather than to obtain a ransom.
    Løsepengevirus uten løsepenger. Hærverket på offentlige nettsider var for show, dette er fiendtlig handling.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    – Vi måste absolut tänka på att inte gå i fällan där de ber om mer och får lite grann, säger Estlands premiärminister, Kaja Kallas, i en intervju med SVT:s Agenda.

    Hon beskriver den nuvarande situationen som ”väldigt märklig”, och poängterar vikten av varken USA eller EU ger efter för de ryska hoten.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.199
    Antall liker
    3.685
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er litt nerdete, men for spesielt interesserte: Hvor kom den C-17’en med svenske soldater til Gotland fra? Sverige har ikke slike fly selv.

    Sverige har knyttet seg så tett til NATO at de like godt kunne blitt medlem
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.199
    Antall liker
    3.685
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Tror du Finland kommer til å søke i og med at de har gått til anskaffelse av F-35?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tror ikke det. De kjøper F-35 fordi det er de beste flyene de kan kjøpe som troverdig avskrekking og med mest slagkraft hvis det blir alvor. Finnene kommer til å insistere på at det er de selv som bestemmer om medlemsskap eller ikke, men jeg tror ikke Finland vil søke om NATO-medlemskap med det første.

    Jeg er mer usikker på Sverige. Sveriges forhold til NATO er nokså likt Norges forhold til EU - vil gjerne ha alle fordelene, men for all del ikke ha stemmerett ved bordet eller innrømme hvor godt integrert man er. Det er ikke et tydelig flertall i befolkningen for å søke, men nært et flertall i Riksdagen. Om Russland gjør noe stupdumt i Ukraina kan det føre til en opinionsendring som ender opp med en søknad, på samme måte som dette kan ende opp med at Norge behøver å revurdere sitt forhold til EU hvis USA faller bort som sikkerhetsgarantist.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen har det ihvertfall moro på svenskenes bekostning.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    USA melder nå at det kan komme et snarlig angrep på Ukraina. Selvfølgelig har de etterretning som tilsier dette.
    Forsvarsmisteren ser dypt bekymret ut på Tv.

    Hvis Russland innleder et invadjonsangrep på Ukraina, tror dere at USA og vesten kjører på med absolutt alt de har av sanskjoner, uten å bruke militære virkemidler, eller en gradvis opptrapping av økonomiske sanksjoner?
    Hvem vil være spåmann?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge jeg slipper å legge penger i det så:

    Null tro på militære virkemidler, utover leveranser av militært utstyr til Ukraina. Full pupp fra start når det gjelder sanksjoner, inkl. utestengelse fra Swift. Det har nå blitt truet med heftige sanksjoner over så lang tid at å begynne moderat for så å trappe opp kun vil bli sett som et tegn på svakhet av Putin.

    Men som sagt, jeg setter ikke penger på det....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Så lenge jeg slipper å legge penger i det så:

    Null tro på militære virkemidler, utover leveranser av militært utstyr til Ukraina. Full pupp fra start når det gjelder sanksjoner, inkl. utestengelse fra Swift. Det har nå blitt truet med heftige sanksjoner over så lang tid at å begynne moderat for så å trappe opp kun vil bli sett som et tegn på svakhet av Putin.

    Men som sagt, jeg setter ikke penger på det....
    Men full isolasjon av Russland og utestengelse fra Swift, kan Russland tolke det som en krigserklæring? Alle store kriger begynner nettopp på det viset, det ene leder til det andre, som igjen leder til…osv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å spå, men en observasjon: Da Russland begynte å sende tropper inn i Hviterussland for "øvelse" der ble dette plutselig blodig alvor. Det er forskjellen på en plan om å annektere Donbass og en fullskala invasjon mot Kiev. Den nyheten likte jeg virkelig ikke.
    Det er heller ikke noe godt tegn at Russland evakuerer ambassadepersonale fra Kiev nå.

    Svenskene er ellers ganske på høykant i dag også:
    De er på nivået rett under mobiliseringsordre nå:

    Om det smeller tipper jeg at det blir massive reaksjoner og økonomiske sanksjoner fra dag 1. Gradvise tiltak har ikke avskrekket Putin tidligere, så det må bli heavy duty rettet direkte mot kleptokratiet hans.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men full isolasjon av Russland og utestengelse fra Swift, kan Russland tolke det som en krigserklæring? Alle store kriger begynner nettopp på det viset, det ene leder til det andre, som igjen leder til…osv.

    Klart de kan, de tolker ting som Putin vil de skal tolke ting. Og klart det kan føre til krig, noe som igjen er opp til Putin. Spørsmålet koker ned til om man skal la en sosiopatisk despot diktere at NATO og Europa frafaller sine helt basale moralske og folkerettslige prinsipper? Hvor er NATO og Europa da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men full isolasjon av Russland og utestengelse fra Swift, kan Russland tolke det som en krigserklæring? Alle store kriger begynner nettopp på det viset, det ene leder til det andre, som igjen leder til…osv.
    Putin tolker uansett ting nøyaktig slik det passer ham, men på et eller annet tidspunkt blir det jo et spørsmål om han virkelig ønsker å utløse en atomkrig eller ikke. Jeg tipper at det rosa oligarkpalasset hans ved Svartehavskysten ikke vil være like pent etter noen direkte treff, så et eller annet sted går det nok en smertegrense for hvor langt selv han ønsker å eskalere ting.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Putin tolker uansett ting nøyaktig slik det passer ham, men på et eller annet tidspunkt blir det jo et spørsmål om han virkelig ønsker å utløse en atomkrig eller ikke. Jeg tipper at det rosa oligarkpalasset hans ved Svartehavskysten ikke vil være like pent etter noen direkte treff, så et eller annet sted går det nok en smertegrense for hvor langt selv han ønsker å eskalere ting.
    Utrolig intrikat situasjon for vesten og NATO dette. Jeg er bare glad for at vi har en Biden-administrasjon nettopp nå, og ikke en Trump-administrasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed. Vesten har heller ikke gitt opp det diplomatiske sporet ennå, Putins bøllefakter til tross.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Det er jo tenkelig at droneaktiviteten, marinefartøy og en mulig bevisst plantet disinformasjon om et snarlig angrep som vestlig etterretning er tiltenkt å plukke opp, nettopp er for å utøve ytterligere press på kommende forhandlinger mellom russlands og USAs utenriksministre kommende fredag.

    Men da spiller Russland et høyt spill. USA kan simpelthen ikke gi noen garantier til Putin av den art Putin vil ha. Jeg kan heller ikke se for meg at Putin vil se at han selv blir sittende igjen med svarteper når alle rundene med forhandlinger er tatt. Han er ikke typen til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det som pågår nå er et spill for viderekomne. Man skal for ordens skyld heller ikke utelukke muligheten av at dronene kan være sendt opp av noen helt andre enn Putins små grønne menn. Noen ser seg tydeligvis tjent med å stresse opp svenskene. Det ser ut til å lykkes ganske bra. Hvem og hvorfor vet vi ikke.

    Det var mye rart som ruslet rundt under svensk farvann på 1980- og-90-tallet. Svenskene lot seg stresse den gangen også. Noe av det var russisk, noe var det ikke.

    Nå har forresten de seks russiske landgangsfartøyene gått ut av Østersjøen igjen gjennom Storebælt, og er så vidt jeg vet på vei nordover langs norskekysten. Jeg regner med at noen vet eksakt hvor de er.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du som følger med og har styr på linkene Asbjørn: Putin refererer hele tiden til aggresjon og provokasjoner fra NATOs side, men jeg har aldri sett/hørt ham være spesifikk på hva han snakker om. Vet du?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De kan jo ikke engang bygge et gassrør i samarbeid med Tyskland uten omfattende amerikanske protester og sanksjoner….
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva vil du regne det som når en betydelig sterkere part benytter enhver anledning til å presse på alle områder hvor de har anledning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Putin tolker uansett ting nøyaktig slik det passer ham, men på et eller annet tidspunkt blir det jo et spørsmål om han virkelig ønsker å utløse en atomkrig eller ikke. Jeg tipper at det rosa oligarkpalasset hans ved Svartehavskysten ikke vil være like pent etter noen direkte treff, så et eller annet sted går det nok en smertegrense for hvor langt selv han ønsker å eskalere ting.
    Hvorfor skal det eskalere til atomkrig når bare en part har den slags våpen? Det at det er et ønske om eskalering er åpenbart med tanke på forsyninger med våpen og etterretning er åpenbart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du som følger med og har styr på linkene Asbjørn: Putin refererer hele tiden til aggresjon og provokasjoner fra NATOs side, men jeg har aldri sett/hørt ham være spesifikk på hva han snakker om. Vet du?
    Nei, bortsett fra det generelle om i det hele tatt å eksistere og ha sluppet inn tidligere Warzawa-paktmedlemmer og Sovjetrepublikker som medlemmer. Her om dagen skyldte de også på Sverige for å ha opptrådt aggressivt mot Russland og dermed selv være skyld i økt spenning i sine nærområder. Ikke noe konkret der heller.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har man problemer på hjemmebane flytter man gjerne fokus og medialys over på noe annet, og våpenindustrien « over there» trenger noen konflikter

    Nato med US inn i bakgården til Putin er nødt til og lage rabalder
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Våre krigshissende naboer ja; de er jo kjent for å være spesielt stridige.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Svenskene ja, historisk er det jo de vi må passe oss for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.628
    Antall liker
    15.704
    Torget vurderinger
    2
    Finn Ukraina på kartet. (Fra svensk fjernsyn. Godt program om eskaleringen).

    Akkurat nå er det veldig lønnsomt å være rådgiver for hvordan man unngår løsepengeangrep på data, samt vernetiltak mot hybridangrep.

    5E186174-A05C-4BDA-83DB-4B7251B285F4.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn