Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.686
    Antall liker
    10.256
    Timothy Snyder har skrevet et nytt essay om krigen.
    Interessant og innsiktsfull analyse, selv om jeg kjenner meg noe mer pessimistisk enn Snyder.
    På den annen side, dersom det er korrekt som Snyder hevder i sin kronikk, at en halv million (!!) unge russiske menn i vernepliktig alder har forlatt Russland etter mobiliseringen, er det jo allerede å anse som et skred på gli, med kurs mot Kreml.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Timothy Snyder har skrevet et nytt essay om krigen.
    Interessant. Jeg la merke til denne:
    To be sure, there is a certain temptation to concede mentally to nuclear blackmail. Once the subject of nuclear war is raised, it seems overwhelmingly important, and we become depressed and obsessed. That is just where Putin is trying to lead us with his vague allusions to nuclear weapons. Once we take his cue, we imagine threats that Russia is not actually making. We start talking about a Ukrainian surrender, just to relieve the psychological pressure we feel.

    This, though, is doing Putin's work for him, bailing him out of a disaster of his own creation. He is losing the conventional war that he started. His hope is that references to nuclear weapons will deter the democracies from delivering weapons to Ukraine, and buy him enough time to get Russian reserves to the battlefield to slow the Ukrainian offensive. He's probably wrong that this would work; but the rhetorical escalation is one of the few plays that he has left.
    Scenariet Snyder beskriver for hvordan krigen kan slutte ser også plausibelt ut: Maktkamp mellom ulike fraksjoner i russland som forutsetter at respektive private hærer (wagner, rosgvardia, tiktok-kadyrovittene) heller bør befinne seg i nærheten av moskva enn på slagmarken. Krigen i Ukraina slutter når den russiske ledelsen må fokusere på egne maktkamper i stedet.

    Jeg tror ikke vi er helt der ennå. Kadyrov antydet at han ville gå av, ble på en eller annen måte overtalt til å fortsette, og skryter nå av å ha blitt utnevnt til generaloberst. Prigozhin har kommet ut av skyggene og ser ut til å sikte på forsvarsministerjobben, minst. De to forbryterne ser ut til å være på stigende kurve. Krigsforbryteren Girkin og andre milbloggere får lov til å kritisere de uniformerte militære, men fengsles hvis de tråkker putin selv for nær. Det virker til og med som en del av videoene med mobiliseringskaos kan være iscenesatt av wagner for å krisemaksimere. Shoigu og Gerasimov får skylden for alle nederlag og fadeser, men det vil komme fler nederlag og fadeser før dette er over, så ingen vil ta over for tidlig heller. Dessuten ser det ut til å være i de andre bandittenes interesse å desimere regulære militære styrker mest mulig før den kommende maktkampen.

    End game ser ut til å bli noe i retning av at militære mister makt etter en ydmykende retrett fra «spesialoperasjonen», en svekket putin fortsetter på toppen, og hardlinere med støtte i private hærer rykker inn i stedet for det tradisjonelle militære hierarkiet. Kriminelle, hele bunten, men forhåpentligvis redusert til sin naturlige størrelse under tyngden av økonomisk og militær kollaps. Det vil gå noen år før den banden igjen vil være i stand til å bløffe seg til internasjonal innflytelse.

     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.072
    Antall liker
    3.759
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Maktkamp mellom ulike fraksjoner i russland som forutsetter at respektive private hærer (wagner, rosgvardia, tiktok-kadyrovittene) heller bør befinne seg i nærheten av moskva enn på slagmarken. Krigen i Ukraina slutter når den russiske ledelsen må fokusere på egne maktkamper i stedet.
    Har vi noen grunn til å tro at disse private hærene faktisk vil være samkjørte, og ikke ender opp på ulike sider i en eventuell intern maktkamp?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    9.230
    Ja, det høres ut som du er uenig i at mange på høyresiden i USA løper Russlands ærend.
    Jøss. Hvor skrev jeg noe slikt?

    Hvis evnen er tilstede så ser du at jeg stilte et spørsmål om definisjonen på ordet quisling, det var til og med et spørsmåltegn bak der som skulle være til hjelp.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jøss. Hvor skrev jeg noe slikt?

    Hvis evnen er tilstede så ser du at jeg stilte et spørsmål om definisjonen på ordet quisling, det var til og med et spørsmåltegn bak der som skulle være til hjelp.
    Sorry. Da bedrev du uskyldig flisespikkeri over en definisjon du måtte få forklart (og ikke hvilken som helst definisjon, men en vi nordmenn burde ha under huden).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har vi noen grunn til å tro at disse private hærene faktisk vil være samkjørte, og ikke ender opp på ulike sider i en eventuell intern maktkamp?
    Nei, de skyter jo allerede på hverandre i Ukraina. Det var en wagneritt som skjøt en arméoffiser så sent som i går, og det var et eller annet internt oppgjør mellom russiske fraksjoner i Kherson city for et par uker siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Musk dobler innsatsen:
    Fyren er ikke i vater. Det pro-russiske partiet Harmoni var også største parti i Latvia etter forrige valg, men denne gangen fikk de 4.8 % og havnet under sperregrensen, selv med 25 % etniske russere i landet. Det er ingen grunn til å tro at et valg i Ukraina nå ville gitt mer enn mikroskopisk oppslutning om russisk-vennlige partier. Uansett er ikke støtte til et russisk-vennlig parti det samme som å stemme for å bli annektert av russland. Eksempelvis har russiskspråklige soldater og innbyggere i Kharkiv forsvart seg med nebb og klør mot en slik skjebne siden 24 februar. Det er ingen ting i Musks kart som støtter konklusjonen hans.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Han har flyttet til Texas og trener på å bli republikaner.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.042
    Antall liker
    6.299
    Googlet Roger Waters nyheter, og da kom steigan.no opp som øverste treff....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.686
    Antall liker
    10.256
    Googlet Roger Waters nyheter, og da kom steigan.no opp som øverste treff....
    En annen (wannabe) stjerne, er Joe Lynn Turner, og mannen er fullstendig uten gangsyn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Fyren er ikke i vater. Det pro-russiske partiet Harmoni var også største parti i Latvia etter forrige valg, men denne gangen fikk de 4.8 % og havnet under sperregrensen, selv med 25 % etniske russere i landet. Det er ingen grunn til å tro at et valg i Ukraina nå ville gitt mer enn mikroskopisk oppslutning om russisk-vennlige partier. Uansett er ikke støtte til et russisk-vennlig parti det samme som å stemme for å bli annektert av russland. Eksempelvis har russiskspråklige soldater og innbyggere i Kharkiv forsvart seg med nebb og klør mot en slik skjebne siden 24 februar. Det er ingen ting i Musks kart som støtter konklusjonen hans.
    Han har tidligere jobbet for å bli oppfattet som en dust. Nå ser vi at han er en idiot i tillegg.

    Og fortsatt et forbilde for mange…
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    52 er nok. Vi burde heller fått tak i noe ala RQ-4 til overvåkning og andre droner som kan utføre patruljer. F-35 opererer fra Ørland og Evenes, men kan vel i teorien lande på de fleste striper. Dog blir jeg sjokkert om vi har ammo og annen kapasitet tilgjengelig andre steder enn det - det vill jo vært strategisk og lite likt oss.
    Ikke nok nei.
    Vi hadde minst 100 f-16
    Overvåkingsfly har vi.. Sjekk forsvaret for detaljer..
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Det første F-16 flyet ankom Rygge flystasjon 15. januar 1980. Norge anskaffet totalt 60 F-16A (ensetere) og 14 F-16B (tosetere).
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.405
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dagens sending med Arestovych - Det var ett utsagn jeg merket meg:

    "After WW2, many germans had shock due to brutality seen. Average russian citizen does support pulled teeth, torture, firing squad, rape of children, mass graves. Their breakdown will be not due to brutality witnessed, but due to loss to Ukraine."

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    F-35 er helt fint, men jeg kan ikke helt se for meg at vi har bruk for mange store tanks. Ser ikke helt scenarioet der vi får utnyttet dem. I Finnmark blir de plukket lett hvis russerne skulle komme.

    Jeg mener enda vi burde balansert med 50/50 F-35 og Gripen. Det er ganske mange sletter som kunne vært flyplass rundt om i Norge.

    Nå er det slik at russerne ikke er særlig mobile utenfor vei, og i slikt terreng ( ikke på vei ) vil nok en panservogn, eller egentlig hva som helst med kanon være greit å ha.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    F-35 finnes i 3 varianter, Norge har F-35A laget for vanlig rullebane. F-35B har, som Gripen, vertikal take-off, mens F-35C er laget for hangarskip. En miks av disse er alt man trenger:)
    Gripen er ikke et VTOL fly! Som sine forgjengere behøver det kort rullebane, men VTOL? NEI!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.617
    Antall liker
    35.553
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Brann i rosenes leir..
    Ja, det er interessant. Jeg regnet rosgvardia som putins private hær tidligere i dag. Når de går løs på en av prigozhins wagneritter for å ha tråkket for nær putin i sin kritikk av militær inkompetanse kan det tyde på et eller annet, kanskje en advarsel til prigozhin selv om at han begynner å bli litt for ambisiøs. Tidligere har folk som girkin sluppet unna med forbausende åpen situasjonsrapportering og kritikk av generalstaben, formodentlig fordi noen i fsb holder en hånd over ham og fordi kritikk av uniformerte shoigu og gerasimov er i denne noens interesse. Nå ser det ut til å strammes inn. Et sted går tydeligvis putins smerteterskel.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    52 er nok. Vi burde heller fått tak i noe ala RQ-4 til overvåkning og andre droner som kan utføre patruljer. F-35 opererer fra Ørland og Evenes, men kan vel i teorien lande på de fleste striper. Dog blir jeg sjokkert om vi har ammo og annen kapasitet tilgjengelig andre steder enn det - det vill jo vært strategisk og lite likt oss.

    Den dagen Russland kommer på besøk vil vi ikke ha så mange flyplasser å fly våre F35 på. Av ymse årsaker har vi samlet litt for mange
    egg i en kurv med økonomisk innsparin som formål og samtidig gjort oss, ikke kun sårbare, men garantert å miste styring på de fleste flyplassene våre!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.708
    Antall liker
    15.857
    Torget vurderinger
    2
    Biden var i Saudi Arabia og "sikret" forsyninger, for å holde oljeprisene så lave som mulig.

    Men ...

    A coalition of oil-producing nations led by Russia and Saudi Arabia announced Wednesday it will slash oil production by 2 million barrels per day, in a rebuke to President Biden that could push up gas prices worldwide, worsen the risk of a global recession and bolster Russia in its war in Ukraine. The move by the Organization of the Petroleum Exporting Countries and its partners prompted a blistering reaction from White House officials and reverberated almost immediately through domestic and global financial markets, threatening higher energy costs for the United States and European countries already grappling with inflation and economic instability.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.708
    Antall liker
    15.857
    Torget vurderinger
    2
    Den dagen Russland kommer på besøk vil vi ikke ha så mange flyplasser å fly våre F35 på. Av ymse årsaker har vi samlet litt for mange
    egg i en kurv med økonomisk innsparin som formål og samtidig gjort oss, ikke kun sårbare, men garantert å miste styring på de fleste flyplassene våre!
    Ikke mulig for lille Norge å ha tilstrekkelig med trente mannskaper og logistikk på mange flyplasser, for et såpass komplisert fly. (50.000 deler og mye nødvendig operativt vedlikehold/time i luften).

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Biden var i Saudi Arabia og "sikret" forsyninger, for å holde oljeprisene så lave som mulig.

    Men ...

    A coalition of oil-producing nations led by Russia and Saudi Arabia announced Wednesday it will slash oil production by 2 million barrels per day, in a rebuke to President Biden that could push up gas prices worldwide, worsen the risk of a global recession and bolster Russia in its war in Ukraine. The move by the Organization of the Petroleum Exporting Countries and its partners prompted a blistering reaction from White House officials and reverberated almost immediately through domestic and global financial markets, threatening higher energy costs for the United States and European countries already grappling with inflation and economic instability.

    Men etter det jeg har fått med meg så innebærer kuttet de har blitt enige en reduksjon i måltall og ikke faktisk produksjon, og at det nye måltallet ikke er så forskjellig fra det de klarer å forsyne markedet med i dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.708
    Antall liker
    15.857
    Torget vurderinger
    2
    Men etter det jeg har fått med meg så innebærer kuttet de har blitt enige en reduksjon i måltall og ikke faktisk produksjon, og at det nye måltallet ikke er så forskjellig fra det de klarer å forsyne markedet med i dag.
    Så at den reelle reduksjonen kunne bli på ca 900 tusen fat, men det var nok til å påvirke oljeprisen.

    Det vesentlige er vel SAs "faff-off" til Biden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn