Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husker da jeg fikk meg sykkelcomputer som støttet GOS og Glonass. Det var først mer presist med begge enn kun med GPS. Så ble det mindre presist enn det hadde vært. Kuttet Glonass. Da ble det ble bedre igjen. Må ha vært noe vekting-greier i computeren. Har ingen bedre forklaring enn at Glonass dro ned presisjonen etter som tiden gikk..
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal de oppnå med det?
    Det tar flere måneder å mobilisere og trene noen, og innen den tid har de ikke noe bruktbart utstyr igjen.


    Av alle de titusentalls tanks som russerne angivelig har på lager, tyder denne omtrentlige analysen (fra april) av satelittbilder på at bare ca. 6000 er reelle, og av dem er færre enn 3000 i noenlunde stridsdyktig tilstand.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Men om russerne har så fantastiske kapabiliteter, hvorfor ser det ikke ut til at de er i stand til å gi den typen utstyr til tropper i felt, da? De viser frem en prototype eller to på TV, skryter fælt av sitt nyeste Wunderwaffe som skal endre alt, men i praksis er det T-72, Grad stalinorgler og AK-47 som gjelder. Hvorfor det, tror du?
    Det går nok helst i AK-74 og ikke AK-47.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Poenget er at russerne er flere og større og ikke bryr seg om tap. Dette har intet med sider under www2 å gjøre. Putin kan ikke tape ansikt og dette vil derfor vare lenge, like lenge som Vietnamgrigen?
    Nok ikke like optimistisk som OMF men tror heller ikke den blir langvarig, og i hvert fall ikke med dagens intensitet i Donbas.

    Etter Mariupol så vil vel mye stå og falle på om russerne klarer å ta og holde hele Luhansk fylke. Klarer de det så har de oppnådd å «frigjøre» et av de to fylkene de har anerkjent som «selvstendig». Klarer de ikke en gang å ta og konsolidere Luhansk ser jeg definitivt ikke hvordan de skal kunne ta hele Donetsk, hvor de har et langt større lerret å bleke.

    Spørsmålet da er om de nok en gang skalerer ned ambisjonene til realitetene på bakken og fokuserer på holde landbroen til Krim og stenger ukrainerne ute fra hele Azovhavet, selv om de ikke helt kontrollerer de fire fylkene fra Kherson til egen grense.

    Som erato poengterte for noen sider siden, det at de vestligste av disse, Kherson og Zaporizhzhia, for det meste er farget rødt betyr ingenlunde at disse fylkene er under noen konsolidert kontroll av russerne. Det samt at russerne tre måneder ut i krigen ikke har valgt å proklamere noen endret status for disse to.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Av alle de titusentalls tanks som russerne angivelig har på lager, tyder denne omtrentlige analysen (fra april) av satelittbilder på at bare ca. 6000 er reelle, og av dem er færre enn 3000 i noenlunde stridsdyktig tilstand.

    Det er heller ikke sikkert at de vil sende de som er igjen til Ukraina for destruering.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Men om russerne har så fantastiske kapabiliteter, hvorfor ser det ikke ut til at de er i stand til å gi den typen utstyr til tropper i felt, da? De viser frem en prototype eller to på TV, skryter fælt av sitt nyeste Wunderwaffe som skal endre alt, men i praksis er det T-72, Grad stalinorgler og AK-47 som gjelder. Hvorfor det, tror du?
    Jeg aner ikke hvilken relevans dette har i forhold til SVP-24. Dette er et system som benyttes i fly og helikopter for å gi bedre treffsikkerhet for dumme bomber. Det har ingen ting å gjøre i felt.

    Når det kommer til skryt av wunderwaffens så ser det ut til at den store wurmen her inne handler mest om javelins, M777 og annet utstyr i fra vest. Sikkert fantastiske våpen, men det gjenstår å se hvilken nytte de i praksis gjør.

    SVP-24 kan nok ikke måle seg med det beste av våpen som styrer mot målet, men det representerer en type tenkning som medfører at russernes slagkraft øker til en relativt lav kostnad.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Tok en liten titt tilbake i tråden i ukene før invasjonen. Ikke alt står seg like godt, for å si det forsiktig.
    Selv om vi er store i kjeften så blir det vel mest synsing fra de fleste av oss. Jeg trodde det hele skulle gå over etter et par uker. Jeg tok feil :D
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Han motsier seg vel egentlig litt i videoen. Men det var nå engang tittelen. Han sier vel at de har litt momentum men at det egentlig ikke er av betydning
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Hvilken vei da?
    Ser ikke bort fra at russerne kommer til å fortsette å stabbe seg noe fremover i Donbas, og gjøre både Russland mer «hvitt» og destruere mer av eget militært «overskuddslager» i prosessen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det har jeg ikke grunnlag for å hevde, utover at man bør være skeptisk til det meste. Men det fremstår som ganske underlig at de velger å uttrykke sin misnøye på en måte som de må vite at uunngåelig vil bli brukt i den pro-russiske propagandaen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Nei, det har jeg ikke grunnlag for å hevde, utover at man bør være skeptisk til det meste. Men det fremstår som ganske underlig at de velger å uttrykke sin misnøye på en måte som de må vite at uunngåelig vil bli brukt i den pro-russiske propagandaen.
    Videoen fra DPR kan vel umulig tolkes som prorussisk propaganda?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Om South Front:

    Det var ikke veldig langt ute i denne innledende setningen at jeg ikke så særlig poeng i å fortsette:

    «A similar video, the authenticity of which does not arouse suspicion, was recorded by servicemen of the 3rd Rifle Battalion of the 105th Rifle Regiment of the Donetsk People’s Republic.»
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Hører at det har vært 5 drapsforsøk på putler den siste tiden.....
    De vil vel bare forsøke igjen tenker jeg
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det var ikke veldig langt ute i denne innledende setningen at jeg ikke så særlig poeng i å fortsette:

    «A similar video, the authenticity of which does not arouse suspicion, was recorded by servicemen of the 3rd Rifle Battalion of the 105th Rifle Regiment of the Donetsk People’s Republic.»
    Kan du forklare? Hva er problemet?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jo, det vil jeg si. På tilsvarende måte som at Ukraina publiserer avlyttede samtaler mellom russiske soldater og familiene hjemme.

    Kan du forklare? Jeg begriper ikke hvorfor DPR soldater som syter og klager er russisk propaganda
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Det viktigste med sanksjoner er vel effekten på volum av ting - ikke at det er 100% effektivt. Noe vil jo russerne få tak i men da antagelig i lave volum til høy kostnad.
    Sanksjoners virkning, hmmmmm.......
    - rubelen er på det høyeste den har vært i løpet av 5 år
    - ruzzlands oljeinntekter er gått kraftig opp siden 24 Februar
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    For øvrig interessant program på NRK2 vedrørende Kinas oppførsel i havet omkring
    Vi har en stor utfordring og d e lett å se hvor samkjørt oppførselen til Xi og Putin er
    De skal helt åpenbart bryte opp den eksisterende verdensordenen
    Skremmende og d e som å se Hitler før W2
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    For øvrig interessant program på NRK2 vedrørende Kinas oppførsel i havet omkring
    Vi har en stor utfordring og d e lett å se hvor samkjørt oppførselen til Xi og Putin er
    De skal helt åpenbart bryte opp den eksisterende verdensordenen
    Skremmende og d e som å se Hitler før W2
    Det som er mer skremmende er de som er frakoblet nok, eller lønnet høyt nok av de, til å mene de bare skal ture frem. Selv her i steinrøysa hvor vi har nytt godt av de goder et utviklet demokrati fører med seg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    For øvrig interessant program på NRK2 vedrørende Kinas oppførsel i havet omkring
    Vi har en stor utfordring og d e lett å se hvor samkjørt oppførselen til Xi og Putin er
    De skal helt åpenbart bryte opp den eksisterende verdensordenen
    Skremmende og d e som å se Hitler før W2
    Grønt viser landene som har vedtatt sanksjoner mot Russland.

    Skjermbilde 2022-05-24 kl. 23.30.54.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn