Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Thus far, what are the positives for Russia in this war?

    There is not a single aspect that can be named in terms of this war benefitting anyone, not even Putin.

    No positives at all for Russia? None?

    Russia has already lost this war and lost itself in the process.

    Det handler lite om hva Russland taper; desto mer om hva Ukraina lider. Og så lenge Russland står i Ukraina, er dette langt fra over. Telling eller ei.

    Send det hele til regnskap, skrev RojohII. Godt forslag, men først når tellegutta har spilt ferdig videospillet...
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Og så? Hva han sier, forandrer ikke det spøtt. Ikke telling, tro og håp heller. Russland er der, like fordømt.
    Presidentens ord er politikk. Du representerer en forunderlig deterministisk verdensanskuelse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Presidentens ord er politikk. Du representerer en forunderlig deterministisk verdensanskuelse.
    Jeg gir da pokker i hva presidenten sier, siden det ikke forandrer noe som helst. Samme med telling. Det eneste som kan forandre noe, er å knuse russerne økonomisk. Ergo slutt på import av russisk gass, olje, varer. Slutt på salg til Russland.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Jeg gir da pokker i hva presidenten sier, siden det ikke forandrer noe som helst. Samme med telling. Det eneste som kan forandre noe, er å knuse russerne økonomisk. Ergo slutt på import av russisk gass, olje, varer. Slutt på salg til Russland.
    Rimelig lite historisk kjære herr L E.
    Churchill's ord hadde enormt å bety for utfallet av andre verdenskrig.
    Tyskerne sto like fordømt 6 år på kontinentet, men til slutt var det slutt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som bekymrer meg minst; er antall falne soldater. Denne krigen handler mest om collateral damage IMO. Deri ligger det groteske - som må regnes på.
    Ja, men når man ser hva Putin er villig til å gjøre mot det ukrainske folk, så skjønner man godt at de vil kjempe. Håper du skjønner at dette er en krig som Putin har påført Ukraina, og at det ikke er noen vei ut, annet enn å kjempe.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rimelig lite historisk kjære herr L E.
    Churchill's ord hadde enormt å bety for utfallet av andre verdenskrig.
    Tyskerne sto like fordømt 6 år på kontinentet, men til slutt var det slutt.
    Tenker at det vil gå en smule raskere med de riktige handlinger enn de riktige ord.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    For enhver pris?
    Det skal jeg ikke uttale meg bastant om.

    De kunne oppgitt landet sitt den 24. februar. Det hadde også hatt sin pris.

    Zelinskyj har tatt et moralsk valg - ganske uvanlig i vår tid, og kanskje derfor vanskelig å forstå.

    Å sette seg ved forhandlingsbordet nå med det militære styrkeforholdet er nok uaktuelt.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, men når man ser hva Putin er villig til å gjøre mot det ukrainske folk, så skjønner man godt at de vil kjempe. Håper du skjønner at dette er en krig som Putin har påført Ukraina, og at det ikke er noen vei ut, annet enn å kjempe.
    Jeg ser den - men tror det mangler et stykke på vår kollektive betalingsvilje for å ta opp hansken. Desverre tror jeg Ukraina havner et sted midt mellom regnskap og PR. Synd for dem, og sjela solgte vi. Business as usual. Krigen burde reise noen helt grunnleggende spørsmål og avkreve svar - og forpliktelse kanskje?.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jaja, du fornekter utviklingen etter 24. februar. Da var det snakk om dager før russisk seier. Se på dem nå. Skyldes det ord - eller handlinger?
    Faktum er at Russsland fortsatt står der. Faktum er også at det er liten vilje til å stoppe handel med Russsland.

    Handlinger er alltid det som avgjør, ikke ord.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Faktum er at Russsland fortsatt står der. Faktum er også at det er liten vilje til å stoppe handel med Russsland.

    Handlinger er alltid det som avgjør, ikke ord.
    Det er et faktum i dag, i morgen, men om 6 måneder? Ingen forventer en rask seier. Men den russiske hæren kan kollapse, hvem vet 😎
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Faktum er at Russsland fortsatt står der. Faktum er også at det er liten vilje til å stoppe handel med Russsland.

    Handlinger er alltid det som avgjør, ikke ord.
    Det er også et faktum at Kiev, Kharkiv Odessa er fritt selv om du spådde at russerne tok dette lett. Russerne holder mindre land nå enn i for 1 mnd siden.

    Kan du ikke revurdere denne skråsikkerheten din, siden du har bommet monumentalt så langt?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et faktum i dag, i morgen, men om 6 måneder? Ingen forventer en rask seier. Men den russiske hæren kan kollapse, hvem vet 😎
    Ønsketenkning. De har millioner av soldater å ta av. De som teller, kommer til å bli slitne...
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jo, det vet vi. Det er en funksjon av taktikk på hver side. Russerne slenger inn nyankomne soldater rett i strid i små grupper, sender panser uten infanteristøtte og infanteri uten panserstøtte. Å organisere koordinert opptreden fra infanteri, panser, artilleri og fly virker å være helt utenfor deres kompetansesone. Dessuten er det en ren kommandodisiplin, hvor en gitt ordre skal utføres, uansett hvor idiotisk den viser seg å være. (Ref elvekryssingen her forleden.) Det nærmest garanterer at russiske tap kommer til å være et sted mellom 5 og 10 ganger høyere enn de ukrainske, som anvender mer vestlig taktikk og organisasjon.

    Om vi nå er på ca 30000 russiske falne vs 5000 ukrainske blir jeg ikke veldig overrasket. Under vinterkrigen tapte russerne 200000 mann mot 25000 finske. Ser ikke ut at Ivan har lært en pøkk siden det. Taktikken på hver side er som under vinterkrigen, med motti’er og det hele.
    Jeg ser ikke bort fra at russerne fortsatt er rigide i sine kommandostrukturer, som under andre verdenskrig. Evnen til koordinerte operasjoner med ulike våpengrener er kanskje også sterkt begrenset? Men, er ukrainerne bedre? I hvilken grad har de nå fungerende våpengrenser som kan utføre koordinerte operasjoner? Bombingen av elvekryssingen er jo behørig rapportert i alle mulige kanaler, men er dette noe annet enn en ørliten innsidens i det store spillet? Under forflytning er utstyr og mannskap sårbare, spesielt under krysning av en elv. Tro ikke at ukrainske avdelinger har mistet mannskap og materiell på akkurat samme måte. Det er mulig russerne er elendige, men hvem av partene er mest elendig? La oss ikke glemme at de ar utraderte Azov bataljonen. Så de kan opplagt når de vil. Russerne angriper mål dypt inne i Ukraina, faktisk helt opp til grensen mot Polen. Transportknutepunkt, militærleire, detpoter, oljelager, og andre strategiske mål treffes med høy presisjon og ildkraft. Russerne har fortsatt luftstridskrefter i området, de har mengder av artilleri, stridsvogner og andre kampkjøretøy. Listen over våpenhjelp til Ukraina, fra ulike land, er imponerende, men er dette virkelig tilstrekkelig? Jeg antar at nytt artilleri er det russiske fotsoldater vil merke mest av, om Ukraina klarer å få orden på alt som skal til for å treffe målet. I øvrig ser jeg ikke bort fra at ulike kortholds antiluftskyts gjør livet utrivelig for russiske helikopter og bakkemålsfly. På den annen side så har faktisk russerne jagerfly, bakkemålsfly og kamphelikotere. Det må da bety noe?

    Når det gjelder tellingen av tap på begge sider så er vel denne oryx siden den beste. Antagelig er tapene atskillig større. Og det er ingen selvfølge at informasjonsstrømmen er like god på begge sider. Russernes kapasitet til å supplere bør være betydelig bedre enn ukrainas. Russland har fortsatt en industri som produserer våpen og ammo, og de leverer utstyr som folkene på bakken kjenner.

    Summa summarum: jeg synes det er vanskelig å dømme ut russerne på bakgrunn av informasjonsstrømmen. Selv om jeg forestilte meg at de skulle gå raskere frem enn hva de faktisk har gjort.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvilket er et faktum. ...og hvis man har hjerneceller til overs: Det er en aktiv krigssone med collateral damage.
    Neida. Det er en heroisk kamp i et videospill. Der det heies og telles. Og hvor vi ofrer akkurat ingenting, annet enn våpen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket er et faktum. ...og hvis man har hjerneceller til overs: Det er en aktiv krigssone med collateral damage.

    Hva er meningen med dette idiotiet? Det er da ingen som hevder at ikke står russiske soldater i Ukraina, og at det er en krigssone med collateral damage. Skal man krangle med seg selv er bedre å gjøre det sånn helt privat.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva er meningen med dette idiotiet? Det er da ingen som hevder at ikke står russiske soldater i Ukraina og at det er en krigssone med collateral damage. Skal man krangle med seg selv er bedre å gjøre det sånn helt privat.
    Hvis du mener det er idioti å gremmes over tilstanden i nåtid, så be my guest...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Halmstrået av dine påstander i begynnelsen av krigen.

    UA har nå 700 000 soldater mot russernes 100 000.
    Ja? Rart russerne ikke er jagd ut for lengst da. Det minnes meg også å ha vært en del av påstandene i tråden.

    Med millioner av soldater å ta av, er det kun stopp av all handel som kan stoppe Russland.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du mener det er idioti å gremmes over tilstanden i nåtid, så be my guest...
    Fortiden er irrelevant, nåtiden er irrelevant. Det er nå konsensus om at kun framtiden er viktig. Og der vinner Ukraina, fordi slik ER det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.741
    Sted
    Oslo
    Ja? Rart russerne ikke er jagd ut for lengst da. Det minnes meg også å ha vært en del av påstandene i tråden.

    Med millioner av soldater å ta av, er det kun stopp av all handel som kan stoppe Russland.
    Jeg har repeat funksjon på en CD spiller.
    Men faen ikke på hjernebarken, og tastaturet når jeg diskuterer!
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Ja? Rart russerne ikke er jagd ut for lengst da. Det minnes meg også å ha vært en del av påstandene i tråden.
    Vi får se om 6 måneder, Ukraina er et stort land, og de virker ikke like interesserte i kjøttkvern-taktikken som russerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side så har faktisk russerne jagerfly, bakkemålsfly og kamphelikotere. Det må da bety noe?
    Det har Ukraina også, tre måneder etter at russerne påsto de hadde ødelagt det ukrainske flyvåpenet på bakken og etablert luftherredømme.

    Du må ellers tro hva du vil om tapstallene, men jeg skriver hvordan jeg selv vurderer situasjonen ut fra tilgjengelig informasjon, historiske paralleller og egen bakgrunn i militær analyse. Tapstallene for de to sidene vil være radikalt forskjellige, og det er mange grunner til det. Jeg står ved at det bør være en faktor på mellom 5x og 10x i antall falne og sårede mellom de to sidene.

    Det er også påfallende hvordan ambisjonsnivået for den russiske «knipetangmanøveren» stadig krymper. Først var det en storstilt operasjon mellom Kharkiv og Kherson som skulle klippe av store deler av den ukrainske hæren og tvinge frem en kapitulasjon. Så var det en nedskalert versjon med aksen ned fra Izyum for å omringe storbyene Slovyansk og Kramatorsk. Nå hører vi ikke så mye om den planen heller, men desto mer om fremrykning fra Dovasne for å omringe småbyene Severodonetsk og Lysychansk. Skalaen på offensiven reduseres med 80-90 % i hvert trinn nedover. Og når Dovasne også feiler vil målstolpene nok en gang flyttes til å omringe en bondegård ingen har hørt om for at Putin skal kunne utrope en vellykket knipetangoperasjon og en seier på slagmarken.

    Men du har kanskje ikke sett på kartet og fått med deg hvordan Putins våroffensiv krymper bort?

    1653165924776.jpeg
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Fortiden er irrelevant, nåtiden er irrelevant. Det er nå konsensus om at kun framtiden er viktig. Og der vinner Ukraina, fordi slik ER det.
    Der er vi nok inne på dekadans-sporet jeg har postet tidligere. En uvillig evne til å regne rubel og bit inn i balansen. Akkurat som aksjemarkedet vil helst prate det opp - da det gir mest vinst. Ingen gir bæng om hva som skjer på bakkenivå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi får se om 6 måneder, Ukraina er et stort land, og de virker ikke like interesserte i kjøttkvern-taktikken som russerne.
    For 6- 7 uker siden skulle vi få se innen maks tre uker. Dersom det nå skal være nye 6 måneder, kan det nok sies at tro og håp styrer dette- mens Ukraina fortsatt lider. Og vi fortsetter med å la være og gjøre det som virkelig hadde monnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn