Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.596
    Antall liker
    3.785
    Torget vurderinger
    96
    Det kommer helt og holdent an på om putin og putins eftf tror de vil slippe unna med det eller ikke. I det øyeblikket de begynner å innbille seg at NATO ikke har samhold, vilje og utholdenhet nok til å forsvare medlemsland vil de forsyne seg der de mener de har noe å tjene på det. Det hjelper ikke om Vesten kan slå muskovia ned i støvlene hvis Vesten ikke vil eller tør.
    Igjen, mye kreativ fantasi. Jeg skjønner at i mangel på gode nyheter fra Ukraina så er dette et tidsfordriv i denne tråden, og man heier hverandre fram og til slutt har dere alle mistet helt kontakt med virkeligheten. Kom igjen. Nå må dere stikke fingeren i jorda.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.079
    Antall liker
    3.769
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    HÆ?
    Nå motsier du jo deg selv.

    (....) russerne har sagt veldig klart ifra at natomedlemskap for Ukraina er å krysse en linje de ikke vil godta helt siden sovjetunionen ble oppløst.

    "Vi dikterer hva som skal skje og det må dere bare godta" er vel ikke akkurat den beste måten å drive diplomati på (....)
    Hadde du kutta setningen der jeg kutter sitatet, så hadde man jo sagt at ja, jo, at russland dikterer hva som skal skje også må Ukraina bare godta det, det er jo ikke noe som høres særlig bra ut. For det er jo det de gjør når de prøver å true dem slik du skriver i første setning.
    ...men så plutselig legger du skylda på USA for at russland truer Ukraina.

    Genialt.


    Dessuten, den "krysse en linje" kan du få billig av meg. Hvor mange ganger er ikke det sagt? Om absolutt alt?
    Og hva med å respektere og beskytte Ukrainas territorie som avtalen de selv dikterte tydelig garanterte for?
    Dessuten stanset russerne selv effektivt natomulighetene til Ukraina ved å på magisk vis innfinne seg på en viss halvøy. Så ikke no natomedlemskap på Ukraina.
    DESSUTEN uttrykker russerne selv at de ikke ser på nato som noe problem, og at de driter i om Ukraina ønsker å være med i Nato eller ikke.

    Argumentasjonen og ansvarsfraskrivelsen du lirer av deg er fullstendig oppbrukt og motbevist så lenge at det hører hjemme historiske arkivoppslag over Larsons tirader for to år siden, enn noe som man faktisk skulle finne på å skrive i dag i slutten av 2023.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    HÆ?
    Nå motsier du jo deg selv.


    Hadde du kutta setningen der jeg kutter sitatet, så hadde man jo sagt at ja, jo, at russland dikterer hva som skal skje også må Ukraina bare godta det, det er jo ikke noe som høres særlig bra ut. For det er jo det de gjør når de prøver å true dem slik du skriver i første setning.
    ...men så plutselig legger du skylda på USA for at russland truer Ukraina.

    Genialt.


    Dessuten, den "krysse en linje" kan du få billig av meg. Hvor mange ganger er ikke det sagt? Om absolutt alt?
    Og hva med å respektere og beskytte Ukrainas territorie som avtalen de selv dikterte tydelig garanterte for?
    Dessuten stanset russerne selv effektivt natomulighetene til Ukraina ved å på magisk vis innfinne seg på en viss halvøy. Så ikke no natomedlemskap på Ukraina.
    DESSUTEN uttrykker russerne selv at de ikke ser på nato som noe problem, og at de driter i om Ukraina ønsker å være med i Nato eller ikke.

    Argumentasjonen og ansvarsfraskrivelsen du lirer av deg er fullstendig oppbrukt og motbevist så lenge at det hører hjemme historiske arkivoppslag over Larsons tirader for to år siden, enn noe som man faktisk skulle finne på å skrive i dag i slutten av 2023.
    Fantastisk :ROFLMAO:
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Igjen, mye kreativ fantasi. Jeg skjønner at i mangel på gode nyheter fra Ukraina så er dette et tidsfordriv i denne tråden, og man heier hverandre fram og til slutt har dere alle mistet helt kontakt med virkeligheten. Kom igjen. Nå må dere stikke fingeren i jorda.
    Det er både skremmende og morsomt at så mange av de som i denne tråden helt ukritisk svelger propaganda fra hver eneste tilfeldige twitterkonto med et Ukrainsk flagg i profilen er de samme som kjemper mot magiske kabler og slangeolje i andre tråder.

    Rett og slett fascinerende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er både skremmende og morsomt at så mange av de som i denne tråden helt ukritisk svelger propaganda fra hver eneste tilfeldige twitterkonto med et Ukrainsk flagg i profilen er de samme som kjemper mot magiske kabler og slangeolje i andre tråder.

    Rett og slett fascinerende.
    Hyggelig at du lar deg underholde av det, da.

    Selv brukte jeg noen år tidlig i karrieren på å analysere scenarier for ubehagelige ting ved Forsvarets Forskningsinstitutt, helt på slutten av den kalde krigen, så jeg liker å tro at jeg fortsatt ikke er helt ukritisk på hverken den ene eller andre siden. Kunne du være så vennlig å fortelle litt om din egen erfaringsbakgrunn for å kvalitetsvurdere sikkerhetspolitiske analyser og vurderinger?
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hyggelig at du lar deg underholde av det, da.

    Selv brukte jeg noen år tidlig i karrieren på å analysere scenarier for ubehagelige ting ved Forsvarets Forskningsinstitutt, helt på slutten av den kalde krigen, så jeg liker å tro at jeg fortsatt ikke er helt ukritisk på hverken den ene eller andre siden. Kunne du være så vennlig å fortelle litt om din egen erfaringsbakgrunn for å kvalitetsvurdere sikkerhetspolitiske analyser og vurderinger?
    Forsvarets Forskningsinstitutt er vel neppe en objektiv institusjon. Eller tror du at du og de som jobber/har jobbet der er hevet over ideologiske blindveier? Det ville jo vært hysterisk morsomt.

    Og forresten, var det der du lærte begrepet "Muskovitter"? Fjortenåringene på reddit elsker å bruke det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.829
    Antall liker
    9.501
    Sted
    Trondheim
    Å tro at Russlands angrep på Ukraina har noe med redsel for at Ukraina skulle bli med i NATO er jo rimelig naivt. Et land som har uavklarte landdisputter (Krim, Luhansk ++) med en nabo kan ikke bli medlem i NATO. Det er ingen ting som tyder på at NATO skulle ønske å endre på dette statuttet. Orban og Erdogan ville jo uansett blokkert for dette.
    Angrepet på Ukraina er rett og slett en erobringskrig. Som bl.a. har ført til at Russlands grense mot NATO har blitt vesentlig lenger uten at det ser ut til å plage Putin nevneverdig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsvarets Forskningsinstitutt er vel neppe en objektiv institusjon. Eller tror du at du og de som jobber/har jobbet der er hevet over ideologiske blindveier? Det ville jo vært hysterisk morsomt.

    Og forresten, var det der du lærte begrepet "Muskovitter"? Fjortenåringene på reddit elsker å bruke det.
    FFIs jobb er å være en objektiv institusjon som rådgiver for både forsvarsdepartementet og den militære organisasjonen. Da jeg jobbet der var det en interessant blanding av fagmilitære, historikere og systemanalytikere. Du må gjerne mistenkeliggjøre, men da begynner du fort å ligne på Trumps rørende tillit til putins påstander fremfor analyser fra egne etterretningsorganisasjoner.

    Jeg velger å bruke begrepet muskovitter, siden det peker på kjernen i putins imperiebyggende prosjekt. Historisk er dette prinsipalitetet muskovia, vasall av den gyldne horde, som påberoper seg å være hersker over alle de rusiske landene i kraft av å ha vært mongolenes skatteoppkrever. Jeg foretrekker å sette fingeren der i stedet for å anerkjenne myten om "russland", implisitt å anerkjenne muskovias herredømme over alle de rusiske landene som har blitt trinnvis okkupert i forskjellige angrepskriger. putin må gjerne få lov til å gjenopprette sine historiske grenser hvis vi andre får lov til å velge hvilket år det skal gjelde.

    Den gang jeg jobbet på FFI brukte vi mest begrepet sovjetunionen, forresten.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.492
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Vi hørte heller ikke stort fra russhøla når Finland ble medlem. Skulle da tro at det også var en "rød" klut for dem.
    I tillegg ser vi at de har fjernet styrker og materiell som vanligvis er utplassert langs NATO grensen, for å bruke det i Ukraina.

    Men så har vi det opprinnelige. Russerne varslet for mange år siden at ukrainsk NATO medlemskap var et absolutt nei. De som fortsatt trekker fram det som en legitimering av krigen (samt å legge skylden på NATO; de har gått for langt nå) synes visst aldri det er nødvendig å begrunne hvorfor russerne burde blitt hørt og respektert i dette synet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.425
    Antall liker
    1.800
    Sted
    Bergen
    Heldigvis er det ytringsfrihet her, både på HFS og i landet forøvrig (jeg antar, men kan jo ikke vite helt sikkert..).
    Heldigvis er det også slik at ingen tvinges til å måtte lese eller forholde seg til ytringer, sanne eller ei, man ikke liker, både på HFS og ellers.
    Heldigvis er det helt lovlig å lukke øynene og bare drømme videre.

    Dessverre innkalles <15% av den vernepliktige ungdommen til verneplikt i Forsvaret.
    Kanskje er det resultatet av det man ser ift. manglende oppslutning og interesse for forsvar av eget land, og hvordan man skal vurdere en eskalerende situasjon.

    Jeg bor i BeRRRgen og når jeg nå ser ut av vinduet ser jeg resultatet av det meteorologene kaller en atmosfærisk elv. Det ser vått ut og jammen ble jeg søkkvåt da jeg var ute og forsøkte meg på noe enkelt arbeid.
    På samme måte er det meget lett å se og forstå at russland er en trussel mot demokratier først og fremst de som ligger nær russland, feks de med nabogrense til russland.
    Det har faktisk putin selv dokumentert gjennom sine mange taler siden han kom til makten, godt dokumentert her på HFS bla gjennom de til nå over 40.000 postene.
    I tillegg til alle de andre dokumenterte analysene av godt skolerte folk.

    Men sjølsagt, dersom man tviler på fagfolk og historiske dokumenter fra hele vesten så tviler man..

    Jeg har ingen tro på at russland slår seg til ro med Ukraina. Hvorfor skulle de det?
    - de starter våpen og militærtrening i barnehagen, det følges oppover i skolene
    - de synger sanger, om att og om att, der de beskriver å ta tilbake tapte områder feks både i sverige og finland
    - de arrangerer militærparader på Svalbard
    - de ønsker å sette dagens grense mot norge lenger vest slik den var på 1800 tallet
    - de omskriver historiske fakta for å bli tilpasset den russiske nasjonalismen
    - de truer baltikum mht at disse landene, på samme måte som ukraina, er del av russland

    osv
    osv
    Slå seg til ro ja...
    I must be blind
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Å tro at Russlands angrep på Ukraina har noe med redsel for at Ukraina skulle bli med i NATO er jo rimelig naivt. Et land som har uavklarte landdisputter (Krim, Luhansk ++) med en nabo kan ikke bli medlem i NATO. Det er ingen ting som tyder på at NATO skulle ønske å endre på dette statuttet. Orban og Erdogan ville jo uansett blokkert for dette.
    Angrepet på Ukraina er rett og slett en erobringskrig. Som bl.a. har ført til at Russlands grense mot NATO har blitt vesentlig lenger uten at det ser ut til å plage Putin nevneverdig.
    Det har ingenting med "redsel" å gjøre, det er geopolitiske realiteter.

    Se for deg at Mexico inngår en forsvarsavtale med Kina, og en del av denne avtalen er at Kina plasserer bakkestyrker og langttrekkende våpen på grensa til USA.

    Hvordan tror du USA ville reagert på det?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.425
    Antall liker
    1.800
    Sted
    Bergen
    Interessant, hvorfor skulle det skje og hva er sammenhengen til denne tråden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har ingenting med "redsel" å gjøre, det er geopolitiske realiteter.

    Se for deg at Mexico inngår en forsvarsavtale med Kina, og en del av denne avtalen er at Kina plasserer bakkestyrker og langttrekkende våpen på grensa til USA.

    Hvordan tror du USA ville reagert på det?
    Apropos geopolitiske realiteter: Se for deg at du selv bor i et lite, men ressursrikt land som har en stormakt til nabo.

    Se for deg at denne stormakten begår en angrepskrig med påfølgende folkemord i de mest ressursrike delene av et annet naboland for å plyndre og innlemme disse områdene i sitt eget imperie, etter mønster av tidligere angrepskriger, til tross for høytidelig underskrevne traktater om å respektere dette nabolandets territorielle integritet.

    Se for deg at det internasjonale samfunn fremstår som handlingslammet og at alliansen ditt eget lille land er medlem av knaker i sammenføyningene på grunn av femtekolonnister med vetomakt.

    Hvordan tror du at du ville reagert på det? Uttrykt forståelse for folkemordet og plyndringen som «stormaktens legitime sikkerhetsinteresser i sitt nærområde», og så begynt å prate om noe helt annet?
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg velger å bruke begrepet muskovitter, siden det peker på kjernen i putins imperiebyggende prosjekt. Historisk er dette prinsipalitetet muskovia, vasall av den gyldne horde, som påberoper seg å være hersker over alle de rusiske landene i kraft av å ha vært mongolenes skatteoppkrever. Jeg foretrekker å sette fingeren der i stedet for å anerkjenne myten om "russland", implisitt å anerkjenne muskovias herredømme over alle de rusiske landene som har blitt trinnvis okkupert i forskjellige angrepskriger. putin må gjerne få lov til å gjenopprette sine historiske grenser hvis vi andre får lov til å velge hvilket år det skal gjelde.
    Jeg lar dette snakke for seg sjøl.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Apropos geopolitiske realiteter: Se for deg at du selv bor i et lite, men ressursrikt land som har en stormakt til nabo.

    Se for deg at denne stormakten begår en angrepskrig med påfølgende folkemord i de mest ressursrike delene av et annet naboland for å plyndre og innlemme disse områdene i sitt eget imperie, dette til tross for høytidelig underskrevne traktater om å respektere dette nabolandets territorielle integritet.

    Se for deg at det internasjonale samfunn fremstår som handlingslammet og at alliansen ditt eget lille land er medlem av knaker i sammenføyningene på grunn av femtekolonnister med vetomakt.

    Hvordan tror du at du ville reagert på det? Uttrykt forståelse for folkemordet og plyndringen som «legitime sikkerhetsinteresser»?

    Det er påfallende at du glimrer med ditt fravær i trådene som handler om det som skjer i Gaza akkurat nå.

    Er det noen spesiell grunn til at du ikke er der og snakker om Israels åpenbare folkemord på det Palestinske folket?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    16.326
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er påfallende at du glimrer med ditt fravær i trådene som handler om det som skjer i Gaza akkurat nå.

    Er det noen spesiell grunn til at du ikke er der og snakker om Israels åpenbare folkemord på det Palestinske folket?
    Om du ønsker å belyse Russlands støtte til Hamas i denne tråden, så kjør på.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.044
    Antall liker
    19.885
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er påfallende at du glimrer med ditt fravær i trådene som handler om det som skjer i Gaza akkurat nå.

    Er det noen spesiell grunn til at du ikke er der og snakker om Israels åpenbare folkemord på det Palestinske folket?
    Det er en av de aller største paradokser akkurat nå; de som bobler over av moralsk fordømmelse, "Putler", folkemord osv, men som samtidig er helt tyst i forhold til det palestinske folk og hva de blir utsatt for. Eller enda verre; gir sin støtte til krigsmakten Israel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er påfallende at du glimrer med ditt fravær i trådene som handler om det som skjer i Gaza akkurat nå.

    Er det noen spesiell grunn til at du ikke er der og snakker om Israels åpenbare folkemord på det Palestinske folket?
    Nei, ikke egentlig. Jeg har aldri regnet meg som en av Israels venner og har vel deltatt i andre tråder om det temaet. Hamas-angrepet nå ser ut til å være regissert og planlagt i samarbeid med Iran, muskovittenes nærmeste allierte om dagen. Hamas-ledelsen var også på besøk hos putin for kort tid siden. Jeg regner det som en relativt vellykket avledningsmanøver for å få bort Vestens oppmerksomhet fra muskovittenes folkemord i Ukraina. Israels uproporsjonale respons på terrorangrepet var nokså forutsigbar. Hele den situasjonen er motbydelig.

    Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil svare på direkte spørsmål og heller vil snakke om andre ting enn tema for denne tråden?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.044
    Antall liker
    19.885
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt; enda verre. Makeløst, og en støtte til Ukraina står rett og slett ikke til troende, all den tid det ikke er en prinsipiell holdning å støtte de som blir utsatt for overgrep, okkupasjon, krigsmakt- men situasjonsbestemt.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.409
    Antall liker
    3.336
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    .... en støtte til Ukraina står rett og slett ikke til troende, all den tid det ikke er en prinsipiell holdning å støtte de som blir utsatt for overgrep, okkupasjon, krigsmakt- men situasjonsbestemt.
    Puh - makan til pisspreik. Kanskje du skal gli sakte og elegant ut av denne tråden....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.425
    Antall liker
    1.800
    Sted
    Bergen
    Hva i all verden? Er det noen formelle krav her på HFS at dersom man engasjerer seg sterkt i en sak MÅ man også engasjere seg i en annen tilsvarende sak?

    Israel/palestina saken er godt belyst og såvidt jeg klarer å se er det de samme konfliktlinjene nå som 6. okt, dvs helt tilbake fra opprettelsen av Israel og frem til 7 okt 2023

    Intet nytt, mange gode forklaringer og man kommer vel ikke så mye lengre ved å støte de samme argumentene, iht konfliktlinjene, om att og om att.. så fullt forståelig dersom man ikke orker å være på.. hele tia.

    Ukraina er nærmere og har mer direkte relevans for Norges sikkerhet, ve og vel (selv om MØ har stort spredningspotensiale). Derav mer å diskutere og mer å følge mer på. Vi har som kjent kun et liv, kun 24 timer i døgnet ..

    BTW; 100% sikker på at putler har en finger med i spillet om MØ og støtte til Hamas ift. 7 okt 2023. Desto mer viktig å følge med på ukraina
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.829
    Antall liker
    9.501
    Sted
    Trondheim
    Dette er uansett en tråd om hvorvidt Russland er å stole på eller om det er en tikkende bombe. Israel og Gaza kan man jo diskutere i en annen tråd.
    Det er likevel relevant å trekke fram om Russland har vært involvert i Hamas angrep på Israel eller ikke. Det tror jeg de har vært. At Israels respons har vært alt for hard kan vi sikkert være enige om, men det hører hjemme i en annen tråd.
    Det er vel forøvrig ikke så mye å diskutere lenger - Russland er en tikkende bombe. Så diskusjonen bør vel dreie seg om hvordan man kan uskadeliggjøre den. Det åpenbare svaret er å støtte Ukraina så mye vi kan.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er en av de aller største paradokser akkurat nå; de som bobler over av moralsk fordømmelse, "Putler", folkemord osv, men som samtidig er helt tyst i forhold til det palestinske folk og hva de blir utsatt for. Eller enda verre; gir sin støtte til krigsmakten Israel.
    Ja, man må lure på hvordan i all verden de klarer å rasjonalisere det.

    Eller vent litt nå, jeg tror jeg har skjønt det: "Det er ikke bra at hvite barn dør, men helt innafor at brune barn dør".

    Såpass enkelt og såpass motbydelig er det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, man må lure på hvordan i all verden de klarer å rasjonalisere det.

    Eller vent litt nå, jeg tror jeg har skjønt det: "Det er ikke bra at hvite barn dør, men helt innafor at brune barn dør".

    Såpass enkelt og såpass motbydelig er det.
    Nei, men jeg har stilt deg et par spørsmål og merker meg med en viss interesse at din respons er å ville snakke om noe annet. Hvorfor det, da?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.409
    Antall liker
    3.336
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hamas-angrepet nå ser ut til å være regissert og planlagt i samarbeid med Iran, muskovittenes nærmeste allierte om dagen. Hamas-ledelsen var også på besøk hos putin for kort tid siden. Jeg regner det som en relativt vellykket avledningsmanøver for å få bort Vestens oppmerksomhet fra muskovittenes folkemord i Ukraina.
    Ok, så det at Palestinerne har levd under apartheid i type 50-60 år betyr ingenting. Alt som skjer i verden handler om Ukraina og Russland.

    Ser du virkelig ikke hvor rart det er at du tenker sånn?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så det at Palestinerne har levd under apartheid i type 50-60 år betyr ingenting. Alt som skjer i verden handler om Ukraina og Russland.

    Ser du virkelig ikke hvor rart det er at du tenker sånn?
    Ser du virkelig ikke hvor rart det er at du stadig vil snakke om noe annet enn trådens tema, selv som respons på direkte spørsmål?

     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Nei, men jeg har stilt deg et par spørsmål og merker meg med en viss interesse at din respons er å ville snakke om noe annet. Hvorfor det, da?
    Hvilket svar er det du vil ha?

    Jeg er en simpel arbeider, jeg har jobba på fabrikk, jeg har jobba på gård, jeg har jobba på anlegg. Jeg har ingen formell høyere utdannelse. Faren min var snekker og moren min vaska golv. Uten oss så hadde du ikke hatt noe fungerende samfunn å leve i.

    Men jeg kan lese akkurat det samme som du kan lese. Og jeg har lest. Så mye mer enn du skulle tro.

    Er det nok for at du kan innbille deg at jobben din gjør deg bedre enn meg?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.044
    Antall liker
    19.885
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Whataboutisme, my ass. En som selv sier han regner seg som "venn av Israel", en ekstremist-organisasjon, skal altså diktere hva andre skal mene, med pondus til og med. Latterlig.

    Støtte Ukraina, den er vi med på. Støtte Israel, sammenlignbar opptreden som Russland? Bare i snart 80 år. No way. Og resultatet er at en støtte til Ukraina, samtidig som en støtter krigsmakten og okkupanten Israel, ikke på noen som helst måte står til troende.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Whataboutisme, my ass. En som selv sier han regner seg som "venn av Israel", en ekstremist-organisasjon, skal altså diktere hva andre skal mene, med pondus til og med. Latterlig.

    Støtte Ukraina, den er vi med på. Støtte Israel, sammenlignbar opptreden som Russland? Bare i snart 80 år. No way.
    Du er nå en av mine favorittrøndere :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.771
    Antall liker
    35.809
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket svar er det du vil ha?

    Jeg er en simpel arbeider, jeg har jobba på fabrikk, jeg har jobba på gård, jeg har jobba på anlegg. Jeg har ingen formell høyere utdannelse. Faren min var snekker og moren min vaska golv. Uten oss så hadde du ikke hatt noe fungerende samfunn å leve i.

    Men jeg kan lese akkurat det samme som du kan lese. Og jeg har lest. Så mye mer enn du skulle tro.

    Er det nok for at du kan innbille deg at jobben din gjør deg bedre enn meg?
    Det er jo interessant å forstå bakgrunnen for din egen analyse når du avfeier andres standpunkter som å «ukritisk svelge propaganda» og henviser til «geopolitiske realiteter». Høres flott ut, men da forstår jeg kanskje litt bedre hvorfor du ikke er interessert i å svare på oppfølgingsspørsmål eller å diskutere temaet. Bedre å avspore diskusjonen enn å gå inn i en debatt.

    Selv vokste jeg forøvrig opp på gård med far som kombinert gårdbruker/fabrikkarbeider og mor som sentralborddame/husmor/uføretrygdet, og jeg har selv en gang jobbet som mekaniker på smelteverk, så noen innbilning om rang tror jeg du kan la være å insinuere. Men jeg liker å vite hva jeg snakker om, og når noen hevder at jeg ikke gjør det blir jeg nysgjerrig.

    Den komplimenten innkasserer jeg med glede. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn