Ble flasket opp på Goon Show av en far som også hadde abonnement på Private Eye bladet. Egentlig et arbeidsuhell at jeg endte opp med å studere i USA, målet var å reise til UK så tidlig som mulig.
Et uforglemmelig øyeblikk kom da jeg satt utenfor studenthybelen i Oslo, en vårdag i 1979, med kortbølgeradio på BBC World Service, og helt uten varsel fikk inn første episode av Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
BBC4 radioserien I'm Sorry I Haven't A Clue spilte ping-pong i hjernen min i årevis og jeg introduserte min datter for den. Hun ble også avhengig -- og vi ble begge overrasket da vi oppdaget at "gutta" var utgamle. Vi hadde lyttet til radioen og ikke sett dem før jeg bestilte CDer med programmet. Der lærte jeg også å spille Mornington Crescent, et spill der man kommer seg gjennom Londons undergrunnssystem fra ett sted til Mornington Crescent, men vha ordspill og assosiasjoner som ofte gikk langt over hodet på meg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mornington_Crescent_(game)
Det er mulig dette er en "acquired taste" og man kan trenge litt tid for å komme inn i de ulike utfordringene deltakerne takler. Jeg har ledd mye av av britisk humor, den burde stå på Unescos verdensarvliste, og sannsynligvis aldri ledd så godt som av en del sendinger av ISIHAC.
De reiser rundt i Storbritannia og tar opp showet live. Hvert show begynner med en beskrivelse av stedet de er kommet til, publikum kjenner showformatet og er med på notene, og det er en dødssynd å noensinne skulle nøle så mye som et millisekund med å ta ballen videre i spillet mellom paneldeltakerne. Ad Lib improvisasjon med språk er fantastisk å oppleve når utøverne er de beste i UK, nærmest å anse som mutanter. Panelet i I'm Sorry I Haven't A Clue har hjerner på turbospeed som tar Times Crossword en passant.
I segmentet Sound Charades skal en deltaker finne et ord, slik man vanligvis spiller Charades, men med lydspill i stedet for ordassosiasjoner. Som her - publikum kjenner ordet - watchdog:
De beste episodene er med Humphrey Lyttelton som programvert.
‘The funniest comedy quiz show of them all.’ Sue Arnold, Observer The inimitable Humphrey Lyttelton is in the chair for these 36 hilarious editions, collected together for the first time. He presides over regular players Tim Brooke-Taylor, Barry Cryer, Graeme Garden and Willie Rushton; plus guests including Stephen Fry, Tony Hawks, Andy Hamilton, Paul Merton, Sandi Toksvig and Jeremy Hardy. Hear them having their wicked way with favourite rounds including One Song to the Tune of Another, Limericks, Sound Charades, Cheddar Gorge and Swanee Kazoo. The teams are helped along by lively audiences from a variety of British towns and cities and, as is customary on Clue, Colin Sell is at the piano and the lovely Samantha sits on Humph's right hand. Also included is a special episode, Everyman’s Guide to Mornington Crescent, which reveals the full and unexpurgated history of The Greatest Game on Earth
Read more at
https://www.penguin.co.uk/books/1111804/i-m-sorry-i-haven-t-a-clue-treasury/#SOoMrA3wksVmjT1j.99