Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Når jeg er tilbake fra jobbtur i Bergen skal nok det ordne seg…………
Flott, men jeg lurer litt på hvor mye vits i det er (det er jo en del arbeid) før plasseringen av Q7 er endelig avgjort?

Bildene dine Roysen har sterkt blåstikk (gal hvitbalanse?) da blir brunt grått/sort;)

Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Når jeg er tilbake fra jobbtur i Bergen skal nok det ordne seg…………
Flott, men jeg lurer litt på hvor mye vits i det er (det er jo en del arbeid) før plasseringen av Q7 er endelig avgjort?

Mvh.KW
Etterkontroll vil bli foretatt av Matts Oddemalm fra Svanå Miljøteknik når høytalerne er endelig plassert og satt på føtter. Det hadde dog vært litt gøy å fått de grovjustert før dette. Derav ønsket om litt hjelp fra Roald.

Mvh
Roysen
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Plasserer du de diffusorene på sideveggene i speilbildet av høyttalerne fra lytteposisjonen eller på bakvegg bak hodet (om mulig), så vil du trolig får mer utbytte av de. Høyttalerne sender tross alt ikke særlig med høyfrekvent energi bakover. De har jo baffel hvor det meste blir stoppet.
 
R

Roysen

Gjest
Plasseringen av de diffusorne er et ikke påbegynt kapittel ennå, Orso. De er bare satt så de ikke står i veien foreløpig. Deres optimale plassering vil også finnes når Matts Oddemalm kommer. Høytalerne vil trolig bli plassert noe bredre og diffusorne vil nok da bli plassert mot førsterefleksjonspunktene mellom høytalerne. Avstanden til sidevegg er såpass stor at jeg ikke er så redd for førsterefleksjon derfra. Det kan hankes inn to til dersom det skulle bli behov for å gjøre noe med sideveggene.

Det skal også installeres diffusorer i taket.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gikk utifra det, men uansett noe du kan prøve ut før Matts kommer. Det kan muligens ta litt av de skarpe kantene.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.290
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Når jeg er tilbake fra jobbtur i Bergen skal nok det ordne seg…………
Flott, men jeg lurer litt på hvor mye vits i det er (det er jo en del arbeid) før plasseringen av Q7 er endelig avgjort?

Bildene dine Roysen har sterkt blåstikk (gal hvitbalanse?) da blir brunt grått/sort;)

Mvh.KW
Det kommer an på hvor mye unoter det er på frekvensresponsen og hvordan disse slår ut i forhold til eierens preferanser.
Det ser ikke ut som det er mye spillerom på plasseringen, mulig bildene lyver men +- 40cm i alle retninger?

Om jeg får lov å trille litt på de slik at vi oppnår mest akseptable respons under 300hz er jeg sikker på at justeringene av HH blir ganske optimal.:)
 
R

Roysen

Gjest
Det er bare å trille i vei. Håper vi kan gjøre noe med peaken jeg har på 40Hz.

Mvh
Roysen
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Noen bilder med et ordentlig kamera. Lyset i stua er dog ikke så lett å hanskes med. Et bilde med blitz (første) og de andre uten. Fargen på høytalerne er særdeles vanskelig å fange på bilde.

Mvh
Roysen
Kameraet er ordentlig nok, men det er nok ikke fotografen ennå... :rolleyes:
Vet ikke hvilket bildebehandlingsprogram du bruker, men du må justere fargetemperaturen/fargebalansen.
Et tips er å se på det hvite taket i bildet. Det skal jo ikke ha det blåskjæret. Juster fargebalansen til det hvite blir hvitt.
I mange program finnes det en automatisk funksjon for dette som av og til gjør en god jobb.

En ting jeg også vil anbefale er for all del å ikke bruke blitz!
Sats heller på å ta bilde når det er godt lys ute og still opp ISO-verdien. Dra for en gardin om det er nødvendig for å hindre direkte sollys å komme inn.
Lykke til!

Og husk, som de sier i Sverige: Kan nån, kan Canon! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL
R

Roysen

Gjest
Noen bilder med et ordentlig kamera. Lyset i stua er dog ikke så lett å hanskes med. Et bilde med blitz (første) og de andre uten. Fargen på høytalerne er særdeles vanskelig å fange på bilde.

Mvh
Roysen
Kameraet er ordentlig nok, men det er nok ikke fotografen ennå... :rolleyes:
Vet ikke hvilket bildebehandlingsprogram du bruker, men du må justere fargetemperaturen/fargebalansen.
Et tips er å se på det hvite taket i bildet. Det skal jo ikke ha det blåskjæret. Juster fargebalansen til det hvite blir hvitt.
I mange program finnes det en automatisk funksjon for dette som av og til gjør en god jobb.

En ting jeg også vil anbefale er for all del å ikke bruke blitz!
Sats heller på å ta bilde når det er godt lys ute og still opp ISO-verdien. Dra for en gardin om det er nødvendig for å hindre direkte sollys å komme inn.
Lykke til!

Og husk, som de sier i Sverige: Kan nån, kan Canon! :)
Det er nok fotografen og ikke kameraet det er noe galt med. Bildebehandlingsprogram? Det har jeg ikke tid til. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
80
Antall liker
103
Gratulerer Roysen,....det må være opplevelse i seg selv.
 
R

Roysen

Gjest
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
 
T

tce-teams

Gjest
Gratulerer igjen roysen må være ein drøm komme i oppfylelse dette :)
 
T

Tittentei

Gjest
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
Artig og gratulerer så mye.

Du har ikke tenkt til å investere i en UMIK-1 og bruke open source programmet REW for å måle litt selv da? Greit å ha, hvis man skal flytte litt på møbler, kjøper noen absorbenter el.l., men plassering og alt er kanskje låst i granitt nå som du har oppnådd dette? ;D
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
Høres bra ut Roysen!

Hadde vært moro med noen grafer fra rommet nå.
 
R

Roysen

Gjest
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
Høres bra ut Roysen!

Hadde vært moro med noen grafer fra rommet nå.
Det synes jeg også. Dessverre var jeg ikke til stede når disse målingene ble tatt, så slike grafer har jeg ikke.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
Artig og gratulerer så mye.

Du har ikke tenkt til å investere i en UMIK-1 og bruke open source programmet REW for å måle litt selv da? Greit å ha, hvis man skal flytte litt på møbler, kjøper noen absorbenter el.l., men plassering og alt er kanskje låst i granitt nå som du har oppnådd dette? ;D
Personlig er jeg egentlig ikke sååååå opptatt av hvordan det måler. Jeg er opptatt av hvordan jeg oppfatter lyden. Av den grunn vil slike fintuninger bli gjort kun med øret som måleinstrument.

Mvh
Roysen
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roald var en tur hjemme hos meg og tunet V6ene mine for et par uker siden. Etterklangstiden ble målt til 0,2. Mr. Yair Tammam fra Magico var på besøk hos meg denne uken. Han sa at med V6ene tunet av Roald har rommet mitt den beste frekvensresponsen i bassen han hadde hørt og målt i en vanlig stue.

Dette er gøy!

Mvh
Roysen
Artig og gratulerer så mye.

Du har ikke tenkt til å investere i en UMIK-1 og bruke open source programmet REW for å måle litt selv da? Greit å ha, hvis man skal flytte litt på møbler, kjøper noen absorbenter el.l., men plassering og alt er kanskje låst i granitt nå som du har oppnådd dette? ;D
Personlig er jeg egentlig ikke sååååå opptatt av hvordan det måler. Jeg er opptatt av hvordan jeg oppfatter lyden. Av den grunn vil slike fintuninger bli gjort kun med øret som måleinstrument.

Mvh
Roysen
Vakker lesning. Tiltredes!
 

audioline

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
26
Antall liker
1
Hej Roysen

Hvordan går det i Casa Roysen. Er Magicoerne ved at være tilspillet?
 
R

Roysen

Gjest
Helsen svikter. Jeg har derfor vært mye på sykehus. Anlegget har stått urørt mens jeg har vært borte. Av den grunn er innspillingen bare så vidt påbegynt.

Mvh
Roysen
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.646
Antall liker
15.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du har så rett LMC!

De aller beste ønsker herifra om en God Jul til deg og dine R.O.
Måtte hver eneste dag fremover blir fyllt med positiv optimisme og bedring.
 

audioline

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
26
Antall liker
1
Helsen svikter. Jeg har derfor vært mye på sykehus. Anlegget har stått urørt mens jeg har vært borte. Av den grunn er innspillingen bare så vidt påbegynt.

Mvh
Roysen
Det er jeg ked af. God bedring og god jul.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.428
Antall liker
13.014
Godeste Roysen.
LMC har allerede fortalt deg hva som er viktig.
Helsa, kjæresten og gode venner er så mye mer verdt enn allverdens dubbeditter.
Så bit tenna sammen, og hold fokus på de små viktige gledene i hverdagen.
Ønsker deg god bedring, og en GOD JUL fylt med optimisme.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
Riktig god jul og lykke til med de tøffe utfordringer som råder!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ønsker deg alt godt i tiden vi nå går inn i.

Som det blir nevnt av Power`n; fokus på det som er viktigst. Din ståpåvilje er uvurderlig og kommer godt med.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Stå på videre, ønsker deg alt godt videre, ta med alle gullkorn i hverdagen
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ Roysen: Alvorlig sygdom til tross, tror jeg du klarer deg. Måtte alle gode makter stå deg bi. Et slikt anlegg alene, er et incitament til fortsatt livsutfoldelse i årevis fremover.


mvh
 

Creed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2009
Innlegg
281
Antall liker
151
Kom i form Roysen, vi trenger deg. God Jul.

Creed.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.840
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei, hvordan går det?
Kipt med sykdommen, håper helsen forbedrer deg med tiden. Helsen er det viktigste, ingen ting annet betyr noe. Husker selv at jeg lå på sykehuset i flere måneder og satt i rullestol i et halvt år. Da betydde ikke den fine bilen og den flotte leiligheten noe, men satt veldig pris på at moren til datteren min ga meg en discman og et headsett på sykehuset.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn