Roysens Furtebu - Del 1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei Roysen,

    Lurte på om du har planlagt hvilke kabler du vil bruke, f.eks (Tara Labs Zero/Omega eller Siltech, med flere) ?
    Strømkabler til komponentene ?

    Lykke til med et enormt prosjekt som blir spennede og følge !

    Mvh Arnt Åge
    Nei, jeg har ikke bestemt det ennå. Det må nesten prøves ut først. Noe er temmelig sikkert. Wadia komponentene vil få digitale optiske glassfiberkabler fra Aural Symphonics. FM Acoustics komponentene kommer levert med FM Acoustics egne kabler. FM Acoustics anbefaler sterkt at disse benyttes og spesielt monoblokkene til FM Acoustics har spesielle høytalerterminaler som passer til bananplugger på deres egne kabler, men som ikke passer til vanlige termineringer på andre kabler. Rockport Technologies anbefaler sterkt kabler fra Transparent Audio til sine produkter. Esoteric anbefaler sterkt deres egne kabler kalt Mexcel som er laget av Acrolink.

    Mvh
    Roysen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes egentlig furteslott passer bedre enn furtebu. Regner med at du bygger hakket større enn gjennomsnitt for portable utsalgssteder for 'grill eller wiener'.... :cool:

    Når regner du med å være gang med furtinga, forresten? Det er ikke akkurat noe lite prosjekt du har gått i gang med.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dette handler om to ting.

    1) Jeg har allerede bestemt meg for Magico, Rockport Technologies og Tidal Audio. Hvor skal jeg da benytte Avalon Tesseract?

    2) Leveringstidspunkt og betalingsbetingelser passet ikke helt for meg.

    Mvh
    Roysen
    Det er flere vektige grunner, spør du meg.

    Furtebu er et topp navn.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Denne tråden synes jeg er noe helt utrolig artig å lese.
    Jeg betaler gjerne inngangspenger for å få lov til
    å lytte til dette en time eller to (uten at noen må prate)

    Mvh
    Lasse :)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    999
    1. Furtes det virkelig nok i Villa Roysen til å rettferdiggjøre dette?
    2. Hvordan i alle dager er det mulig å få gjennomført noe furting som helst blant alle disse kremgreiene? ;)

    Rockport Arrakis, mm... jeg kan komme å furte litt ved eventuelt behov (se pkt. 2). Jeg er lett gjenkjennelig på grønnfargen i ansiktet!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når regner du med å være gang med furtinga, forresten?
    Det vet jeg ikke. Dette er et langt lerett å bleke, som du sikkert skjønner.

    Mvh
    Roysen
    Jeg skjønner jo å det er utfordrende tidfeste et såpass ambisiøst prosjekt, men er dette noe som kan begynne å materialisere seg i slutten av året eller neste år - eller er det mer langsiktig plan som løper mange år frem i tid....?

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg jobber mot et mål om slutten av neste år.

    Mvh
    Roysen
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Musikkserver & Filbasert-Spiller (Audeeva Conbrio Server, Streamer & Master Clock samt dCS Vivaldi Transport, Upsampler, Master Clock & DAC):
    Jeg ser derfor for meg en løsning hvor jeg benytter min laptop mot internet hvor nedlasting og ripping av musikk foregår fra. Deretter har jeg planer om å sette opp en Mac Pro som server og brannmur mellom laptopen og en router. Jeg ønsker så å kable en 128TB ReadyNAS til det routeren. All nedlasting og ripping fra laptopen skal foregå til NAS i fullformat. Hver av de tre anleggenes musikkservere skal så stå kablet oppkoblet mot routeren og hver natt har jeg tenkt å lage scripts for å kopiere de delene av musikksamlingene jeg ønsker til de respektive musikkserverne. Da vil NASen fungere som både master og sikkerhetskopi.
    WOW !
    Har du vurdert muligheten for å kjøre en uPnP server embedded på NAS'en?
    Jeg kjører en Synology 712 med embedded Minim uPnP server. Denne håndterer også DSD.
    I avspillingssammenheng er der ingen PC/MAC i loopen og NAS er dead silent da jeg bruker 2*500GB SSD i RAID0.
    NAS kan også extendes med 5 nye bays over eSATA.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, det har jeg ikke gjort. Planen for NAS har imidletid endret seg i løpet av de siste dagene. Nå er det en Synology DS3612xs jeg har i tankene som NAS.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Rett over påske vil jeg få en skikkelig lyttekveld i selskap med Blekansikts Rockport Technologies Altair. De er jo egentlig en halv Rockport Arrakis. Så det vil gi meg en ny påminnelse om hva jeg kan forvente fra Arrakis. Jeg skal gi en lydrapport enten i denne eller i Stueanlegg tråden (fordi Altair vil spille med mine Dynaudio Arbiter som jo skal inn i mitt stueanlegg) senere.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Mitt engasjement i denne tråden avsluttes her! Jeg ønsker tråden aller helst fjernet eller stengt.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tar frem igjen denne fordi deler av denne nå kan se ut som det faktisk kan bli realitet likevel. Jeg har dog ikke lyst til å si så mye mer om det eller avsløre mer i øyeblikket. Jeg har brent meg på å være litt for tidlige ute før.

    Mvh
    Roysen
     
    J

    J.J

    Gjest
    Så du tar frem tråden for å si at du har brent deg før?
    Eller?
    Hvorfor ikke bare poste bilder når det er ferdig?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan trådens oppbygging og fremdrift skal være bestemmer jeg ut fra hva jeg ønsker selv. Det er fint mulig å ignorere innlegget dersom man blir provosert av dette.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg synes det er gøy å fortelle om hva jeg holder på med og hva mine fremtidsplaner er har jeg bestemt meg for at jeg skal fortelle om den nokså hektiske aktiviteten i Casa Roysen om dagen og hva som foregår til tross for at jeg i andre tråder har skrevet at jeg ikke ønsker å gjøre dette.

    Kort og godt er aktiviteten som foregår relatert til å realisere anlegget i denne tråden i sin helhet dog med noen endringer. Jeg tenkte imidlertid at for å ha noe å bedrive tiden med vil jeg skissere anlegget helt på nytt fra starten av. Spørsmål er velkommen og jeg lover at selv om det skulle komme kritikk skal jeg holde meg på matta.

    Høytalere (Rockport Technologies Arrakis 2):
    Dette har vært drømmehøytaleren i mange år nå. Etter at jeg fikk anledning til å være en del av Audio Norges demo av lillebroren Altair på Horten-messen 2011 ble det inntrykket bare forsterket. Lillebroren Altair, som i realiteten er en halv Arrakis, spilte med en dynamisk kontrast, åpenhet, klang og holografi som jeg ikke har hørt maken til fra noen annen høytaler. Den eneste svakheten jeg hørte med Altair var bassen. De bassproblemene vi hadde var nok vel så mye et romproblem og med hensyn på det er nok også den største forskjellen på Altair og Arrakis også i bassen, så bør det kunne bli referansenivå også på bassgjengivelsen. Arrakis har to 15" i mot Altairs ene 15". I tillegg har Arrakis aktiv deling i bassen. Det har ikke Altair. Til tross for sin enorme størrelse og store bass elementer er den en relativt enkel last for forsterkerne som skal drive den med sine 92 db følsomhet og 4 Ohm impedanse. Det aktive delefilteret som følger med er analogt og har kun en instillingsmulighet (nivå). Siden bassen er aktivt delt og resten av høytaleren har pasive deling må de bi-ampes. Det kan dog være at jeg forkaster det medfølgende 2-vegs delefilteret og benytter et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono delefiltere i stedet for å kunne benytte samme delefilter til å både hovedhøytalere og subwoofere (som nevnt nedenfr).

    Når det gjelder subwoofere kan det være at det blir endringer i forhold til de opprinnelige planene. Andy Payor (sjefsdesigner i Rockport Technologies) har lovt meg at han skal se på en custom bassløsning for å kunne få anlegget til å spille ned under 10Hz (som jeg har blitt avhengig av opp gjennom årene) dersom jeg skulle finne at jeg har behov for dette når jeg har brukt Arrakis en stund. I så fall utgår Wilson Audio Thor's Hammer subwooferne, deres delefilter og evt forsterkere for å drive de. Jeg kommer derfor ikke til å presentere noen ny subwoofer løsning nå og heller komme tilbake til det dersom det skulle bli akuelt. Endret i forhold til den opprinnelige løsningen er valget av finish på Arrakis. Jeg legger ut en sample av finishen jeg har forespurt litt lenger ned.

    Dedikert power conditioner til delefilteret vil bli en Jena Labs Sequoia som er avbildet nedest på siden.




    Bildet under viser finishen jeg ønsker på Arrakis (inklusive lakkert karbonbaffel i samme finish).
    Gold_Metallic_Finish_Arrakis.jpg

    Jena_Labs_Sequoia.png


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 bass (Goldmund Telos 5000):
    Forsterkerne som skal drive bassen i Rocport Technologies Arrakis 2 må være en av de forsterkerne som måler best av alle på markedet. Dette er en av av produktene Goldmund har laget i et begrenset opplag. Disse forsterkerne er det kun laget 20 par av. Jeg tror egentlig jeg nøyer meg med å legge ut et bilde og spesifikasjonene på disse forsterkerene. Deres kraft og hurtige impulsrespons burde gjøre de ideelle til å drive bassen i Arrakis 2.


    MAXIMUM CONTINUOUS POWER

    • 1250 W for-8 Ohms
    • 2500 W for 4 Ohms
    • 5000 W for 2 Ohms


    MAXIMUM INSTANTATEOUS POWER

    • 1510 W for 8 Ohms
    • 3020 W for 4 Ohms
    • 6050 W for 2 Ohms
    • Maximum instantaneous current: 252 A peak
    • Maximum voltage swing: 110 V peak


    FREQUENCY RESPONSE
    These figures are valid for the circuit alone, at any level between 0 and nominal power.

    • +/- 0.1 dB, 0 - 300 kHz,
    • +/- 1 dB, 0 - 800 kHz.
    • +/- 3 dB, 0 - 2.5 MHz.


    GROUP DELAY

    • Propagation delay < 100 ns stable with frequency from DC to 200 kHz.


    DISTORTION

    • THD + N input stage analog: 0.0005% (1 Vrms input, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N input stage + DA: 0.0005% (0 dBfs, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N amplifier: < 0,01% for max power < 0,001% for power below 1000W -CIRCUIT SPEED
    • Slew rate: > 200 V/us
    • Rise time: < 200 ns


    NOISE

    • Signal to noise ratio: > 122 dB
    • A Weighted: > 138 dB


    POWER SUPPLY

    • 16 separate transformers
    • Hyper-velocity rectifiers and large batch of 24 ultra-low impedance capacitors to increase speed


    OUTPUTS
    2 x 5-way binding post and 4 x balanced Goldmund Speaker cable Lemo connectors
    INPUTS

    • RCA Analog unbalanced input
    • XLR Analog balanced input
    • RCA Digital S-PDIF Input and Output


    MAXIMUM ANALOG INPUT LEVEL

    • 4.8 Vrms unbalanced
    • 9.6 Vrms balanced


    PROTECTION CIRCUIT
    Telos original protection circuit against overload acting in less than 10ns to protect the extremely fast circuit.

    SIZE AND WEIGHT

    • 47 cm (19 ") W x 39 cm (15.5 ") D x 94 cm (37.5 ") H. -Weight: 260 kg.


    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 mellombass, mellomtone og diskant (FM Acoustics Resolution Series 118
    Dette er selve drømmen. Muligheten til å kunne få i hus en limited edition jubileums monoblokk fra FM Acoustics. De har tatt svært hardt i når de har prootert disse forsterkerne. Dersom man skal tro på reklamematriellt har de kommet opp med en ny trafo som gjør at forsterkeren kan yte 600A (kontinuerlig!). Jeg vet dog ikke helt om jeg er med på den. Likevel er det noe stort å ha det beste FM Acoustics kan lage. Disse produktene er som håndlagede intrumenter og testingen de går gjennom før de slippes ut på markedet er helt vanvitttig. Denne modellen vil kun bli produsert i 40 par i forbindelse med FM Acoustics 40 års jubileium i år.

    Minimum Power Output:
    Precision non-bridged mono amplifier.
    As a general indication of capability: the numbers below are measured into resistive load while operating with continuous music or continuously repetitive toneburst. These ratings, however, cannot fully represent the actual performance when driving precision transducers.
    1000 W peak into 8 Ohm
    2000 W peak into 4 Ohm
    3500 W peak into 2 Ohm
    6000 W peak into 1 Ohm

    500 W RMS into 8 Ohm
    1000 W RMS into 4 Ohm
    1800 W RMS into 2 Ohm
    3000 W RMS into 1 Ohm

    Max. Audio Output Voltage: 180 Vpp.
    Max. Audio Output Current: Absolutely unlimited Peak current (600A peaks have been measured!) allows the FM 118 to drive any known load at peak performance level without any strain, harshness or any other negative influence on the audio signal. There are no fuses or limiters in the amplifier orpower supply circuity; absolutely no form of current limiting, voltage limiting or any other kind of limiting is employed which is one reason for the breathtaking dynamic rendering.

    Distortion: 0,003% THD
    Gain: 30.5dB

    Bandwidth including Anti-RFI circuit: 5 Hz to 60 kHz.
    Internally adjustable to other frequencies
    Hum and Noise: (22Hz-22kHz).
    Below full power typically: -115 dB
    Min. unweighted: better than -100 dB
    Input: Proprietary electronically balanced discrete enhanced class A circuitry, floating ground, noninverting or inverting mode.
    Input Sensitivity: 1,6 VRMS for full output
    Input Impedance: At all level settings from balanced and unbalanced sources: 40 KOhm Unbalanced sources are balanced right at the input of the FM 118.

    Chassis Resonance Damping: High-strength, dual anti-resonance chassis design effectively isolates sensitive electronic components from potential negative influence such as induced resonance. In addition, mechanical resonance damping on all panels is employed. The whole chassis including covers, plates, transformer mounting, transformer leaves, side panels, capacitor mountings etc. use FM ACOUSTICS’ proprietary resonance suppression techniques.
    Average Life Expectancy:
    At 25 oC ambient temperature, medium power,
    10 h/day, 365 days per year: 40 years
    AC Voltage: fixed at either 100-115 or 200 - 230V, 50-60 Hz
    Maximum Mains Over-voltage: Short-term, not on switch-on: 170% V nominal
    Long-term, incl. switch-on: 110% V nominal

    Input Stage Common Mode Rejection: >100dB at 50/60 Hz, even better at other frequencies.
    Maximum Input Level: +20 dBm (7,75 VRMS)
    Load Impedance: No minimum impedance. Designed for less than 1 Ohm to 10'000 Ohm systems. Can drive any speaker impedance - dynamic, electrostatic, ribbon, planar etc. - without any limiting, compression or other negative effects on the audio signal.
    The amplifier is fully protected against short circuits and other adverse conditions via a unique on board system that continuously surveys all important parameters. This system assures the amplifier is always working optimally.

    Protection:
    Unique protection systems proprietary to FM ACOUSTICS safeguard against adverse conditions such as short circuit, HF oscillation, RF interference, +DC and -DC offset, over-temperature, reduced air flow, blocked or dirty fan filters, damage to the protection system itself, etc.
    Open circuit stability protection assures that the amplifier remains absolutely stable even when no load is connected.
    Power Consumption:
    At idle: less than 200 W RMS
    At 30% power: 1800 W RMS
    At nominal power: 3030 W RMS
    With dynamic signals: >10000 W peak
    Mains Supply Requirement:
    No mains voltage drop when supplying:
    12.5 A cont., 60A peak at 220V-240V
    25 A cont., 125A peak at 110V-120V
    to each FM 118 amplifier.
    Operating Temperature:
    0 grader C to +40 grader C
    Operating Humidity:
    Short-term: 0 to 95%
    Long-term: 0 to 85%
    Amplifier works fine in high humidity areas but continuous high humidity may shorten lifetime of certain components somewhat.
    Burn-in Time at Factory: Minimum 200 hours (1000 thermal cycles)
    Vibration Test at Factory: Minimum 60 minutes (50’000 vibration cycles)

    Input Connector:
    Female XLR 3-pin balanced:
    Non-inverting: Inverting:
    Pin 1: ground Pin 1: ground
    Pin 2: return (cold)Pin 2: signal (hot)
    Pin 3: signal (hot) Pin 3: return (cold)
    Output Connectors:
    Paralleled FORCEPLUG 200, proprietary ultra low loss high-performance connector receptables.
    Continuous current handling = 200A, 1200A peak
    Spare Parts Availability: Guaranteed available for a minimum of 10 years. Guaranteed ex stock availability of 99% of all individual parts.
    Weight:
    46 kg net
    52 kg packed
    Dimensions:
    430 mm wide
    260 mm high
    550 mm deep

    IEC, DIN and MIL (Military)
    Standards of components used:
    IEC 68 = 55/155/56 DIN 384-4
    IEC 68 = 55/085/21 DIN 40040
    IEC 144/IP 65 DIN 40046
    IEC 40/100/56 DIN 40050 P 54
    IEC 115-1 DIN 41332 TYPE IIA
    IEC 384-9 DIN 44061
    IEC 384-8 IB DIN 44112
    IEC 68: 2-6 DIN 44356
    IEC 68: 55/085/056 DIN 45910 PART 1201
    IEC 68: 55/200/56 DIN 45921-107


    Note: A pair of FM 118' requires two separate mains supplies that each can provide at least 12.5A at 200-240V (or 25A at 100-120V) without any mains voltage drop.

    Mvh
    Roysen
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Et spørsmål:

    Hvilken informasjon ligger under 10 Hz ?
    Det er jo ingen instrumenter som går så dypt, en av dem få tingene jeg kan komme på som går under der er et massivt jordskjelv.
    Er det i det hele tatt noe "rominformasjon" på det nivået??
    Og hvilke innspillinger er det som har slik informasjon?


    I beste mening.
    /JR
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    iflg Rune Skramstad, som har en del erfaring(mere enn meg og mange andre) med både touring/live lyd og studioopptak, ligger ofte basstromme ned mellom 5 og 15 Hz
    bare til info...i beste mening...
    mvh
    Leif
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Forforsterker (FM Acoustics Resolution Series 268-C:
    Dette er kanskje den meste legendariske forforsterkeren på markedet. Den har vært i produksjon i mer enn ti år, men kom med en ny versjon nå i år til 40 prs jubileet til FM Acoustics. Endringen fra forrige versjon er tillegget av ny analog romkorreksjonselektronikk. Den har også noe så orginalt som en analog equalizer innbygget som man kan koble inn og ut av signalveien med en knapp. Dette er også en av to FM Acoustics forfrosterkere som kommer med fjernkontroll. Ut over det låter denne særdeles musikalsk i tråd med alle FM Acoustics komponenter. Deres testing og komponentkvalitet er uten sidestykke og mye av komponentene er hentet fra det sveitsiske forsvaret så vidt meg bekjent. Lydsignaturen er herlig luftig og åpent oppover med en varm men likevel nokså nøytral mellomtone og herlig autoritet i bassen. Den skal i mitt anlegg få selskap av strømrenseren Tripoint Audio Emperor AC.
    FM_Acoustics_Resolution_Series_268_C.jpg

    Tripoint_Audio_Emperor_AC.jpg


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Et spørsmål:

    Hvilken informasjon ligger under 10 Hz ?
    Det er jo ingen instrumenter som går så dypt, en av dem få tingene jeg kan komme på som går under der er et massivt jordskjelv.
    Er det i det hele tatt noe "rominformasjon" på det nivået??
    Og hvilke innspillinger er det som har slik informasjon?


    I beste mening.
    /JR
    Tror ikke jeg har tenkt å gå inn på den diskusjonen. Jeg vil bare skrive at jeg har fått betydelig forbedret lydbilde ved å benytte subwoofere som spiller mellom 30-25Hz og 5Hz. Jeg oppnår ikke det samme dersom jeg har satt opp subwooferen til å bare spille ned til 20Hz eller 15Hz f.eks. Det handler i stor grad om to ting. Det ene er et betydelig forstørret lydbildet i alle dimensjoner og en mer fysisk lydopplevelse der man i stor grad føler lyden på kroppen og ikke bare hører den. Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg synes at det medfører at jeg hører mer lavfrekvent informasjon fra innspillingen, men det er altså disse to parameterne det gjelder. Forøvrig finnes det ingen begrensninger på frekenser nedover på noen formater som er aktuelle for oss audiofile. Av den grunn tror jeg ikke vi skal bekymre oss for at opptak med slike frekvenser finnes - da spesielt liveinnspillinger hvor disse frekvensene plukkes opp fra omkringliggende faktorer som også bidrar til å skape et mer realistisk og troverdig lydbilde.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Er dette noe som er underveis? Hvor sikkert er det? Jeg tenker nå at det er lurt å ikke ha forskjellige effektrinn til samme høytaler. Skal en bi-ampe bør det være samme amp om det da ikke er aktivt delefilter med eq. Da er det en annen sak. Det neste jeg lurer på er hvordan er disse høytalerne plassert i stuen din? Tenker da takhøyde.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg synes det er gøy å fortelle om hva jeg holder på med og hva mine fremtidsplaner er har jeg bestemt meg for at jeg skal fortelle om den nokså hektiske aktiviteten i Casa Roysen om dagen og hva som foregår til tross for at jeg i andre tråder har skrevet at jeg ikke ønsker å gjøre dette.

    Kort og godt er aktiviteten som foregår relatert til å realisere anlegget i denne tråden i sin helhet dog med noen endringer. Jeg tenkte imidlertid at for å ha noe å bedrive tiden med vil jeg skissere anlegget helt på nytt fra starten av. Spørsmål er velkommen og jeg lover at selv om det skulle komme kritikk skal jeg holde meg på matta.

    Høytalere (Rockport Technologies Arrakis 2):
    Dette har vært drømmehøytaleren i mange år nå. Etter at jeg fikk anledning til å være en del av Audio Norges demo av lillebroren Altair på Horten-messen 2011 ble det inntrykket bare forsterket. Lillebroren Altair, som i realiteten er en halv Arrakis, spilte med en dynamisk kontrast, åpenhet, klang og holografi som jeg ikke har hørt maken til fra noen annen høytaler. Den eneste svakheten jeg hørte med Altair var bassen. De bassproblemene vi hadde var nok vel så mye et romproblem og med hensyn på det er nok også den største forskjellen på Altair og Arrakis også i bassen, så bør det kunne bli referansenivå også på bassgjengivelsen. Arrakis har to 15" i mot Altairs ene 15". I tillegg har Arrakis aktiv deling i bassen. Det har ikke Altair. Til tross for sin enorme størrelse og store bass elementer er den en relativt enkel last for forsterkerne som skal drive den med sine 92 db følsomhet og 4 Ohm impedanse. Det aktive delefilteret som følger med er analogt og har kun en instillingsmulighet (nivå). Siden bassen er aktivt delt og resten av høytaleren har pasive deling må de bi-ampes. Det kan dog være at jeg forkaster det medfølgende 2-vegs delefilteret og benytter et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono delefiltere i stedet for å kunne benytte samme delefilter til å både hovedhøytalere og subwoofere (som nevnt nedenfr).

    Når det gjelder subwoofere kan det være at det blir endringer i forhold til de opprinnelige planene. Andy Payor (sjefsdesigner i Rockport Technologies) har lovt meg at han skal se på en custom bassløsning for å kunne få anlegget til å spille ned under 10Hz (som jeg har blitt avhengig av opp gjennom årene) dersom jeg skulle finne at jeg har behov for dette når jeg har brukt Arrakis en stund. I så fall utgår Wilson Audio Thor's Hammer subwooferne, deres delefilter og evt forsterkere for å drive de. Jeg kommer derfor ikke til å presentere noen ny subwoofer løsning nå og heller komme tilbake til det dersom det skulle bli akuelt. Endret i forhold til den opprinnelige løsningen er valget av finish på Arrakis. Jeg legger ut en sample av finishen jeg har forespurt litt lenger ned.

    Dedikert power conditioner til delefilteret vil bli en Jena Labs Sequoia som er avbildet nedest på siden.




    Bildet under viser finishen jeg ønsker på Arrakis (inklusive lakkert karbonbaffel i samme finish).
    Vis vedlegget 287357
    Vis vedlegget 287358

    Mvh
    Roysen
    Det er mange av oss som synes dette er gøy å følge med på. Så keep up the good work :)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Er dette noe som er underveis? Hvor sikkert er det? Jeg tenker nå at det er lurt å ikke ha forskjellige effektrinn til samme høytaler. Skal en bi-ampe bør det være samme amp om det da ikke er aktivt delefilter med eq. Da er det en annen sak. Det neste jeg lurer på er hvordan er disse høytalerne plassert i stuen din? Tenker da takhøyde.
    Jeg gidder ikke å svare på hvor sikkert dette er. Du er en voksen mann og bør selv kunne vite at før alt står i stua her så er intent 100% sikkert. Det har vist seg flere ganger for meg også. Hvorfor spør du egentlig. Jeg føler ikke at jeg trenger å bevise noe overfor deg med hensyn til evnen for å realisere anskaffelse av hifiprodukter. Jeg tror ikke det finnes mange i dette landet som har dratt i hus så mye tung hifi som jeg har gjort.

    Det du her skriver er bare generelle betrakninger, McLaren. Det finnes tusen eksempler på at det fint kan spille fantastisk med to ulike forsterkere i et bi-amp oppsett. I dette tilfellet er jeg ikke bekymret siden begge disse forsterkerne spiller så bra.

    Høytalerne er ikke her ennå. Hvor de skal stå vil bli utarbeidet under installasjonen. Høyden på selve høytaleren er ikke det som er viktig i forhold til takhøyden. Det som er viktig er hvor høyt elementene er montert over gulvnivå i kassen. I dette tilfellet er det ikke noe problem.

    Mvh
    Roysen
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst til å gi et lite tips til subwoofere:

    Har jo jobbet litt med bass i rommet ditt, hvor det er litt utfordring å få fram bassen til lytteposisjon.

    Noe jeg tror ville fungert veldig bra i rommet ditt er basstårn stående i ytterkant av høyttalerne.

    Hvis du ser for deg bildet av Rockportene du har lagt ut fra siden av høyttaleren.
    Kapp av frontdelen med diskant/mellomtone, utvid kassene til bassene litt slik at det blir pass til 4 15-tommere i høyden og lakker den i samme finish som hovedHT og plasser de på tvers på yttersiden bak høyttalerne.
    Et lukket kammer til hver av elementene, en god DSP og en (eller 4) gode forsterkere til hver side.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Phono forforsterker (FM Acoustics Resoluiton Series 223):
    Dette er FM Acoustics nyeste phono forforsterker. Den har noe så orginalt som to paralelle kretsløp til signalveien som kalles anti-pop og anti-click. De to kretsløpene aktiveres ved hver sin knapp og fungerer altså i paralell med signalet for å fjerne pop og click. Ut over det har denne phono forforsterkeren tre ulike equalizing kurver for de som måtte ha gamle plater spilt inn med avikende kruve. Når man benytter denne phono forforsterkeren sammen med FMA 268-C linjetrinnet trenger man ikke det tilhørende PSUet som heter FMA 203. Man justerer impedansetilpasning til pickup ved å sette inn motstander. Hos meg vil denne få selskap av strømrenseren HMS Elektronik Energia Definitiva.

    Med FM Acoustics phono forforsterker, forforsterker og effektforsterkere for diskant, mellomtone og mellombass håper jeg at den synergien de har sammen skal kunne skape en god stamme i anlegget og lydbildet. Det vil fremkomme at den samme synergi-tankegangen med flere produkter fra samme produsent også gjelder Rockport Technologies i dette anlegget.



    Mvh
    Roysen
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.893
    Antall liker
    38.776
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det skal dem ha,ingen lager så flotte produkter som FM Acoustics :)

    mvh
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å gi et lite tips til subwoofere:

    Har jo jobbet litt med bass i rommet ditt, hvor det er litt utfordring å få fram bassen til lytteposisjon.

    Noe jeg tror ville fungert veldig bra i rommet ditt er basstårn stående i ytterkant av høyttalerne.

    Hvis du ser for deg bildet av Rockportene du har lagt ut fra siden av høyttaleren.
    Kapp av frontdelen med diskant/mellomtone, utvid kassene til bassene litt slik at det blir pass til 4 15-tommere i høyden og lakker den i samme finish som hovedHT og plasser de på tvers på yttersiden bak høyttalerne.
    Et lukket kammer til hver av elementene, en god DSP og en (eller 4) gode forsterkere til hver side.
    Jeg har hatt flere som har målt rommet etter at du var her EHED og konsensus er faktisk at rommet mitt har en meget god bassrespons. Det gjelder spesilt etter at jeg fikk Roald til å justere de 6 SMT V6 bassfellene jeg har her nå. Det du må huske på var at når du var her og jobbet med systemet hadde vi en hovedhøytaler hvor alle basselementene var koblet ut av fase internt på bassforsterkeren.

    Forøvrig har jeg definitivt ikke tenkt å gjøre noen inngrep på Arrakis, men som sagt har Andy Payor (designeren av høytalerne) lovet at vi skal få til en custom løsning dersom behovet oppstår. Da anser jeg meg i trygge hender uansett det ene eller det andre.

    Forøvrig har jeg forespurt Andy om jeg kunne få et custom laget Arrakis sett med fire 15" basselementer. To elementer på hver side av kabinettet konfigurert i push-push konfigurasjon slik at de kansellerer ut hverandres vibrasjoner i kabinettet. Andy er en mann som er særdeles stolt over sine kreasjoner og etter at denne forespørselen kom fra min side ble det fort tyst i andre enden. Jeg antar det var et svar som antyder at det ikke var aktuelt.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Platespiller (Rockport Technologies System III Sirius Turntable & Tonarm & Lyra Olympos PU):
    Platespiller i dette anlegget blir en kombinasjon av Rockport Technologies System III Sirius platespiller og arm sammen med en Lyra Olympos PU. Denne kombinasjonen er kjent fra flere anlegg både i USA og Asia. Blant annet var dette en kombinasjon som Mike Lavigne benyttet i sitt anlegg tidligere. Som dedikert strømrenser til denne kombinasjonen vil Running Springs Audio Dmitri bli benyttet.






    Mvh
    Roysen
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst til å gi et lite tips til subwoofere:

    Har jo jobbet litt med bass i rommet ditt, hvor det er litt utfordring å få fram bassen til lytteposisjon.

    Noe jeg tror ville fungert veldig bra i rommet ditt er basstårn stående i ytterkant av høyttalerne.

    Hvis du ser for deg bildet av Rockportene du har lagt ut fra siden av høyttaleren.
    Kapp av frontdelen med diskant/mellomtone, utvid kassene til bassene litt slik at det blir pass til 4 15-tommere i høyden og lakker den i samme finish som hovedHT og plasser de på tvers på yttersiden bak høyttalerne.
    Et lukket kammer til hver av elementene, en god DSP og en (eller 4) gode forsterkere til hver side.
    Jeg har hatt flere som har målt rommet etter at du var her EHED og konsensus er faktisk at rommet mitt har en meget god bassrespons. Det gjelder spesilt etter at jeg fikk Roald til å justere de 6 SMT V6 bassfellene jeg har her nå.

    Forøvrig har jeg definitivt ikke tenkt å gjøre noen inngrep på Arrakis, men som sagt har Andy Payor (designeren av høytalerne) lovet at vi skal få til en custom løsning dersom behovet oppstår. Da anser jeg meg i trygge hender uansett det ene eller det andre.

    Forøvrig har jeg forespurt Andy om jeg kunne få et custom laget Arrakis sett med fire 15" basselementer. To elementer på hver side av kabinettet konfigurert i push-push konfigurasjon slik at de kansellerer ut hverandres vibrasjoner i kabinettet. Andy er en mann som er særdeles stolt over sine kreasjoner og etter at denne forespørselen kom fra min side ble det fort tyst i andre enden. Jeg antar det var et svar som antyder at det ikke var aktuelt.

    Mvh
    Roysen
    Tanken var ikke å endre noe på Arrakis, men å lage et basskabinett i nogenlunde samme utførelse, slik at de matchet Arrakis visuelt.
    Vil absolutt anbefale å få bass-systemet ut av hovedhøyttalerne, slik at de kan plasseres der de gir best mulig lydbilde som du liker og bassen plasseres der de trives best.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å gi et lite tips til subwoofere:

    Har jo jobbet litt med bass i rommet ditt, hvor det er litt utfordring å få fram bassen til lytteposisjon.

    Noe jeg tror ville fungert veldig bra i rommet ditt er basstårn stående i ytterkant av høyttalerne.

    Hvis du ser for deg bildet av Rockportene du har lagt ut fra siden av høyttaleren.
    Kapp av frontdelen med diskant/mellomtone, utvid kassene til bassene litt slik at det blir pass til 4 15-tommere i høyden og lakker den i samme finish som hovedHT og plasser de på tvers på yttersiden bak høyttalerne.
    Et lukket kammer til hver av elementene, en god DSP og en (eller 4) gode forsterkere til hver side.
    Jeg har hatt flere som har målt rommet etter at du var her EHED og konsensus er faktisk at rommet mitt har en meget god bassrespons. Det gjelder spesilt etter at jeg fikk Roald til å justere de 6 SMT V6 bassfellene jeg har her nå.

    Forøvrig har jeg definitivt ikke tenkt å gjøre noen inngrep på Arrakis, men som sagt har Andy Payor (designeren av høytalerne) lovet at vi skal få til en custom løsning dersom behovet oppstår. Da anser jeg meg i trygge hender uansett det ene eller det andre.

    Forøvrig har jeg forespurt Andy om jeg kunne få et custom laget Arrakis sett med fire 15" basselementer. To elementer på hver side av kabinettet konfigurert i push-push konfigurasjon slik at de kansellerer ut hverandres vibrasjoner i kabinettet. Andy er en mann som er særdeles stolt over sine kreasjoner og etter at denne forespørselen kom fra min side ble det fort tyst i andre enden. Jeg antar det var et svar som antyder at det ikke var aktuelt.

    Mvh
    Roysen
    Tanken var ikke å endre noe på Arrakis, men å lage et basskabinett i nogenlunde samme utførelse, slik at de matchet Arrakis visuelt.
    Vil absolutt anbefale å få bass-systemet ut av hovedhøyttalerne, slik at de kan plasseres der de gir best mulig lydbilde som du liker og bassen plasseres der de trives best.
    Aha, da blir det noe annet. Jo, det er en mulighet jeg faktisk jobber med. Jeg har forespurt tre custom-endringer på Arrakis:

    1) Det installeres ytterligere to 15" basselementer på den andre siden av hver høytalere og konfigurere de parivs med de eksisterende basselementeen i push-push konfigurasjon slik at de kansellerer ut hverandres påvirkning på kabinettet.

    2) Andy designer to passive basstårn til Arrakis som han mener de bør konstrueres.

    3) Det medfølgende aktive delefilteret endres til tre-vegs og modifiserer det slik at subwoofer-kanalene kan spille mellom 25-20 Hz og 5Hz.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Om du velger å være lukket om når evt dette realiseres får være opp til deg. Nå tenkte jeg mer på at det var fysisk mulig å ha ett par fungerende Arrakis stående rett opp og ned uten at de stanger i taket. Kanskje tråden burde døpes om til Roysens ønskeliste? Det er snakk om millioner for realisering av alt samnen. Kjenner ikke til dine økonomiske rammer for tiden dog.


    Vedrørende bi amping var det generelt ment da det ikke er fasit på dette. Det er forskjellig gain og inngangsimpedanser ute å går som en må matche nøye.

    Jeg synes du begynner å bli stygg i munnen din mot meg her må. Du må ikke bevise moe som helst for meg. Ett spørsmål som stilles fortjener ett skikkelig svar når det er stilt skikkelig. Du lufter mye planer men blir aggresiv i tonen din når du ikke kan/vil svare. Det kler deg ikke. Kutt ut med det.

    Lykke til med planene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en kompis har en slik arm på Nesodden
    med Koetsu Urushi og Red platinum signature
    veldig bra arm
    mvh
    Leif
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn