royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.654
    Antall liker
    15.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Superhyggelig påsketreff hos R.E.S. med enorm godlyd og 3/4 dusin festglade mennesker i Røyken.

    Ubeskrivelig deilig å tidligstarte påsken uten bakglatte ski og klister i håret.

    IMG20230402154730.jpg


    IMG20230402174912.jpg
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    helt konge :). Ser så vanvittig fint balansert ut.. og med Accuphase i racket må dette bare spille nydelig :). Knallfint.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.654
    Antall liker
    15.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant jaggu et bilde til der selveste Orakelet stilte seg i skuddlinjen og besvarte alle våre spørsmål så "hanekammen" stod til værs.

    IMG20230402165225.jpg

    Morsom var øvelsen der vi AB-testet Trinnov'en, enten som fullt involvert, eller bypass'a.

    Målekurvene (tre i tallet) kan sees på bildet. (grønn kurve = venstre kanal / blå kurve = høyre kanal)
    -Den øverste kurven viser UTEN korreksjon fra Trinnov.
    -Den midterste kurven viser MED korreksjon fra Trinnov.
    -Den nederste kurven viser korreksjonene (filteret) som R.E.S. har satt Trinnov til å gjøre for å oppnå ønsket lyd.


    Det hersket liten tvil om at Trinnov forbedret opplevelsene betraktelig i rommet til R.E.S. - såpass at jeg måtte tilfredsstille nysgjerrigheten ved å lese litt mer om Trinnov ST-2 Hifi når jeg kom hjem.

    GOD PÅSKE.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Mye har skjedd siden sist. Blant annet har jeg ikke hatt noe anlegg å spille på siden slutten av april. Årsaken er flytting til Drammen med påfølgende oppussing av stua.
    Nå nærmer det seg heldigvis igjen, og jeg håper at anlegget er oppe og går i løpet av et par uker.
    Det blir med nye høyttalere. Jeg hsr byttet mine PMC med Magnepan MG20.7 og solgt både Trinnov-boksen og effektforsterkeren A-75 fra Accuphase. Sistnevnte blir rett og slett for veik for høyttalere med følsomhet på ca 79 dB (om man skal tro uavhengige målinger). Så nå skal jeg prøve litt ulike effektforsterkere før jeg bestemmer meg, men det hadde jo vært fint rent designmessig med en Accuphase P-7500.

    Nye hyller til å ha LP-platene og stereoanlegget i er straks på vei fra England. Jeg fikk tilsendt disse bildene forleden. Det ser solid ut.
    20230622_155154.jpg
    20230622_155307.jpg

    LP-hyllene er 160 x 120 x 45 cm (BxHxD) og racket er 130 x 101 x 50 cm (BxHxD). Avstanden mellom hyllene er 35 +25 +25 cm, så har jeg delt den ene 35 cm-åpningen i to.

    Finishen vil kle finishen på Accuphase-produktene, tror jeg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mye har skjedd siden sist. Blant annet har jeg ikke hatt noe anlegg å spille på siden slutten av april. Årsaken er flytting til Drammen med påfølgende oppussing av stua.
    Nå nærmer det seg heldigvis igjen, og jeg håper at anlegget er oppe og går i løpet av et par uker.
    Det blir med nye høyttalere. Jeg hsr byttet mine PMC med Magnepan MG20.7 og solgt både Trinnov-boksen og effektforsterkeren A-75 fra Accuphase. Sistnevnte blir rett og slett for veik for høyttalere med følsomhet på ca 79 dB (om man skal tro uavhengige målinger). Så nå skal jeg prøve litt ulike effektforsterkere før jeg bestemmer meg, men det hadde jo vært fint rent designmessig med en Accuphase P-7500.

    Nye hyller til å ha LP-platene og stereoanlegget i er straks på vei fra England. Jeg fikk tilsendt disse bildene forleden. Det ser solid ut.
    Vis vedlegget 930302 Vis vedlegget 930303
    LP-hyllene er 160 x 120 x 45 cm (BxHxD) og racket er 130 x 101 x 50 cm (BxHxD). Avstanden mellom hyllene er 35 +25 +25 cm, så har jeg delt den ene 35 cm-åpningen i to.

    Finishen vil kle finishen på Accuphase-produktene, tror jeg.
    E styr den flyttinga. Med oppussing ol som du sei. Tek sikte på å få lyd i nye leligheita i midten av august. Kjenner eg mangla nåke i livet om dagen. Så ser skikkelig fram til å få det på plass.

    Dei racka der var veldig flotte synes eg. Effekttrinn er gøy å teste ut, så rekna med du finn nåke som vil kle Magnepanene raskt. Sjøl så kan eg nok tipse om Andreas Knedahl sine konstruksjonar. Berre i tilfelle at hans sine har gått forbi deg. Vel verdt å prøve vertfall.
    . Lykke til oppkobling og livet i ny plass å bu.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    E styr den flyttinga. Med oppussing ol som du sei. Tek sikte på å få lyd i nye leligheita i midten av august. Kjenner eg mangla nåke i livet om dagen. Så ser skikkelig fram til å få det på plass.

    Dei racka der var veldig flotte synes eg. Effekttrinn er gøy å teste ut, så rekna med du finn nåke som vil kle Magnepanene raskt. Sjøl så kan eg nok tipse om Andreas Knedahl sine konstruksjonar. Berre i tilfelle at hans sine har gått forbi deg. Vel verdt å prøve vertfall.
    . Lykke til oppkobling og livet i ny plass å bu.
    Ikke vært borti hans ICE-kreasjoner, nei. Lager han med Accuphase-finish på fronten, tro?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.616
    Antall liker
    35.624
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Neppe Accuphase-finish... Men skal få høre noe fra han nå i nærmeste fremtid, testet opp mot ec.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Størrelsen er etter hvilket kabinett du evnt velger. Er flere å velge i. Send en mld til han så får du nok svar på slikt. Bare er tips fra sidelinjen her dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.616
    Antall liker
    35.624
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Be om å få teste ut en somm passer ditt system, monoblokker eller stereo.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    990
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere med å komme tilbake til MG:). Har du sett noe på nett i forhold til impedanse på 20.7. Mistenker at hele MG.7serien kan være litt vanskelige i toppen. Min foreløpig erfarin med minne 1.7 er at det er vanskelig å finne gode forsterkere til dem. Tror det er mye lavere impedanse i diskanten en MG oppgir. Sikkert litt å banne i kirka her. Men tror du PS Audio M1200 eller noe mindre Vera 400/600 klarer drive de? Hva benyttet tidliger eier av 20.7?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.148
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Be om å få teste ut en somm passer ditt system, monoblokker eller stereo.
    Hadde en veldig god opplevelse/handel med Knedahl. Fikk skreddersydd en 6 kanals forsterker med samme kabinett som deg. Valgte maksimal kjøling samt andre oppgraderinger. Fikk i tillegg dempet kabinettet uten ekstra kostnader da produksjonen tok litt lengre tid enn planlagt. Er veldig fornøyd. AS1200 modulene men trenger ikke de større grunnet lettdrevet hornsystem på tur inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Gratulere med å komme tilbake til MG:). Har du sett noe på nett i forhold til impedanse på 20.7. Mistenker at hele MG.7serien kan være litt vanskelige i toppen. Min foreløpig erfarin med minne 1.7 er at det er vanskelig å finne gode forsterkere til dem. Tror det er mye lavere impedanse i diskanten en MG oppgir. Sikkert litt å banne i kirka her. Men tror du PS Audio M1200 eller noe mindre Vera 400/600 klarer drive de? Hva benyttet tidliger eier av 20.7?
    Forrige eier hadde en diger integrert Musical Fidelity.

    Mener å ha hørt at en med 30.7 bruker M1200 med strålende resultat.

    Andre alternativer kan være Hegel H30a, Electrocompaniet AW800
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    990
    Torget vurderinger
    2
    Companiet forsterkeren i mono burde gi nok krefter selv for 20.7:)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.575
    Antall liker
    5.220
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler å gi Morten en sjanse med Bladelius Ask. Rå lyd, masse kraft, superdyktig og hyggelig produsent og ditto forhandler med snill kalkyle på produktet. Whats not to like?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    990
    Torget vurderinger
    2
    Magnapan er veldig mye høytalere for pengene. Ulempen er at de trenger mye forsterker også:)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forrige eier hadde en diger integrert Musical Fidelity.

    Mener å ha hørt at en med 30.7 bruker M1200 med strålende resultat.

    Andre alternativer kan være Hegel H30a, Electrocompaniet AW800
    Hei Roy!

    Det blir spennende hva du får til med 20.7.
    Jeg har vært med på en stor runde med 20.1 20.7 30.7 så kan fortelle litt hva vi kom til.
    Stellar 1200 er perfekt til MG, jeg syntes de forsterkerne kan være litt diffuse i toppen på «vanlig» diskanter, men på MG får de virkelig liv i høyttalerne.

    Mellomtone og diskant er noe bedre på .7 enn .1 pga delefilteret. Bassen på .7 har fått folie i stedet for kobber kabel på membran så bassen kan fort bli litt usynlig og tam, men den måles god! ☺

    Har hørt 30.7 flere ganger hvor de står nå, jeg er ikke helt overbevist av hva de leverer, men 20.1 hos en annen spiller kassebass til tross for han har de pga han hater kasse lyd. (Han har 40cm krypkjeller som spiller med)

    Du vet sikkert alt dette, men ønsket å dele historien.
    Blir spennende hva du får til, på rett rom og justeringer spiller det heftig! Lykke til! ☺
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Kanskje ein Vera eller to kan funke? Maggisar har vel grei impedans, og mine erfaringar med Vera saman med svært tungdrivne høgtalarar er svært positive
    De dipper ned til 2,5 Ohm, minnes jeg å ha lest.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.344
    Antall liker
    9.582
    Torget vurderinger
    2
    Hei Roy, - Så bildene fra påskebesøket. Har du prøvd å la Trinnov korrigere høyere opp i frekvens?, Det kan gjøres med 1/3 oktav slik at man ikke overkorrigerer lokale variasjoner men bare tar større avik tonalitet. Det blir da en slags høyttalerkorreksjon over 1000 Hz. Jeg synd det fungerer bra
    Display smoothing 1/6 her
    1687682925096.png


    EDIT: så nå at Trinnov er ute av anlegget. Beklager.
     
    Sist redigert:

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville sjekket ut Coda No 8 eller oppover 🙂 Vera kjenner du jo også👍
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.711
    Antall liker
    7.966
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bruker du en eller to?
    Eg fann ut at 1 var nok til mitt rom på 41m2. 2 var usunt å guffe på med, spelar sjeldan ekstremt høgt, og 1000 watt pr kanal er overkill etter mine behov. Eigentleg greidde eg å drive mblane aller best med manleyane på 500 watt, men så ombestemte eg meg i eit anfall av fornuft...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    MBLene dine sin laveste målte impedanse (fra Stereophile) ser ut til å være 3,3 Ohm. Følsomhet på 81 dB.
    Magnepanene mine har laveste følsomhet på 2,5 Ohm (fra Hifi News) og følsomhet på 79,2 dB.

    Så de trenger litt kraft, begge de to høyttalerne.

    Roy
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    990
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være at du ender opp i en loop, tilbake til Vera 400/1000 R.E.S? Hvordan husker du lyden i Vera. Kan det passe med sånn du opplever 20.7?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Kan det være at du ender opp i en loop, tilbake til Vera 400/1000 R.E.S? Hvordan husker du lyden i Vera. Kan det passe med sånn du opplever 20.7?
    Jeg hadde jo to stk. P150/600, ikke P400/1000, men det er absolutt en mulighet. Mangler nok litt den varmen i klangen jeg fikk med Accuphase, men foreløpig har jeg ikke en gang koblet opp Magnepanene, da vi er midt i innflytting i den nye leiligheten vår.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn