royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    3.092
    Fantastisk, R.E.S! Får vi videoklipp av hårklippen også?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Da begynner det å nærme seg ferdig i det nye rommet mitt. Det som gjenstår er å sjekke ut ulike bassfelle-typer, få tilbake highend-platespilleren og platespilleforsterkeren, samt å få koblet opp og stilt inn multikanals-biten av anlegget.

    Vis vedlegget 560585

    Jeg har to stk. RPG Broadsorber 120 x 80 x 7,9 cm i taket og en RPG Broadsorber med bildetrykk på 240 x 80 x 10,4 cm bak lytteposisjon.

    Vis vedlegget 560586

    Bassfellene på bildet har jeg fått låne av Mala Audio for å sjekke ut, men jeg mistenker at jeg kunne trengt noe som går dypere i bassen.

    Vis vedlegget 560587

    Racket er også bare av midlertidig status, og står veldig mye lenger framme på gulvet enn det jeg vil ha permanent. Har bestilt USM Haller, men det kommer først om en måneds tid.

    Vis vedlegget 560588

    Rommet er ca. 345 x 355 x 235 cm, vinduet er 110 x 120 cm og skyvedørsåpningen er 140 x 200 cm. Det betyr at rommet ikke er "hermetisk lukket". Jeg får med andre ord "luftet ut" litt bass.

    Oppsettet består for øvrig av følgende:

    Boulder 865 integrert forsterker

    Bergmann Galder platespiller

    Bergmann Odin tonearm

    Lyra Etna pickup

    Burmester 100 platespillerforsterker

    PS Audio Directstream Memory Player (digitalt drivverk)

    PS Audio Directstream DAC digitalkonverter

    Aurender N100C streamer

    Reloop Turn 5 platespiller

    Ortofon OM40 pickup

    Parasound Zphono XRM platespillerforsterker

    Anthem MRX1120 AV-receiver

    Pioneer UDP-LX500 4K-spiller

    Samsung Q90R 65-tommers TV

    PMC MB2 SE fronthøyttalere

    PMC Wafer 2 senterhøyttaler

    PMC Wafer 1 surroundhøyttalere

    OSD R82 og R82A takhøyttalere

    Paradigm Millennia subwoofere (to stk)

    PS Audio P20 strømrenser (regenerator)
    Hva er dine erfaringer med Parasound Zphono XRM, etter litt tilspilling?

    Mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Hva er dine erfaringer med Parasound Zphono XRM, etter litt tilspilling?

    Mvh
    Jeg er veldig godt fornøyd med den. Synes den passer fint til Reloop-spilleren min med Ortofon OM40-pickupen (tilsvarer 2M Black). Etter min mening utmerker den seg ikke på spesielle områder, men er jevnt god på alt. Både klang, dynamikk og holografi synes jeg den gjør veldig bra.

    Roy
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    15.560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den siste låta gav i det minste et vokalt håp....

    Synes at du skal være veldig stolt av deg sjæl Roy Ervin. Jeg tror at du har det ganske så veldig morro ...og jeg har hørt værre - MYE værre! KEEP ON TRUCKIN' OUT THE COWSHIT RES - Vi jubler så høyt vi bare kan :).


    Jeg setter dessuten en posjon oksehalesuppe på at du innen tre år har gitt ut en 10" orange splattered vinyl på Solstaden Records.
    '
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Den siste låta gav i det minste et vokalt håp....

    Synes at du skal være veldig stolt av deg sjæl Roy Ervin. Jeg tror at du har det ganske så veldig morro ...og jeg har hørt værre - MYE værre! KEEP ON TRUCKIN' OUT THE COWSHIT RES - Vi jubler så høyt vi bare kan :).


    Jeg setter dessuten en posjon oksehalesuppe på at du innen tre år har gitt ut en 10" orange splattered vinyl på Solstaden Records.
    '
    Takk for det, Grumpy. Jeg tar meg ikke selv så høytidelig, men synes det er moro å spille og synge. Singer's Lounge er ekstremt lavterskel, og jeg hadde vel totalt ti minutter med husbandet på begge låtene til sammen i ettermiddag før konserten i kveld. Da blir det som det blir, men det viktigste er at både de som hører på og vi som er på scenen kan ha det gøy. Og tilbakemeldingene, særlig på My Church-låta, tydet på at publikum også koste seg.

    Roy
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    15.560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ...og misunner DEG den gleden der altså!!!

    Fortsatt god hælj.

    :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Med Alphamale sin hjelp så fikk vi målt også. Pluss/minus 7dB i hele frekensområdet.

    psycho_new.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.090
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kan jeg spørre hva slags objektiv du brukte på bildene i post 3092 ? Jeg tar en sjanse på 35mm 1:1,4 grunnet perspektiv og (mangel på) dybdeskarphet. Veldig kule bilder !
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Kan jeg spørre hva slags objektiv du brukte på bildene i post 3092 ? Jeg tar en sjanse på 35mm 1:1,4 grunnet perspektiv og (mangel på) dybdeskarphet. Veldig kule bilder !
    Nesten blink. 50mm 1:1,8

    EDIT: Eksempelvis på bildet av Burmester-riaaen så var innstillingene 1/100 sek. f/3,2 50 mm, ISO 8000. Kamera er Nikon D750.

    Roy
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Men korleis opplever du endringane etter ombygginga, sånn reint auditivt?
    Det er er ganske stor forskjell. Mest i bassen, siden jeg nå sitter tettere på bakveggen. Jeg hadde også større dybde, men med diffusorer og høyttalerne dratt enda lenger fram (nå står de nesten 160 cm fra frontvegg, målt fra diskanten) så har holografien kommet seg veldig.

    Når det gjelder bassen, så liker jeg at det er mer trøkk i bunn enn jeg hadde tidligere, selv om jeg nok gjerne helt ideelt sett kunne hatt den et hakk eller to mer dempet (og litt mer der jeg har dippen).

    Hegel-forsterkeren hadde jeg ikke i det gamle lytterommet, og den er en oppgradering lydmessig fra det jeg hadde før. Den har mer trøkk og pondus uten å miste transparens og detaljer.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Her synes bassabsorbentene fra GIK Acoustics bedre. De er spesialbestilt på mål. I hvert fall de to øverste (en i hvert hjørne). Jeg bestilte to standard med 120 cm høyde og to med 113,5 cm. Jeg har 234 cm takhøyde i rommet.

    Aborbentene er bestilt med Range Limiter som gjør at de ikke demper oppover i frekvens, kun i bassområdet. Da tar jeg ikke "livet" av musikken.

    GIK beskriver det slik:

    RANGE LIMITER includes a membrane system which improves lower frequency absorption – up to 50% more low end (below 60Hz) – while retaining 75% more high end (from 400Hz and above).

    Det som kan være et ekstra akustisk tiltak er å få en flyttbar absorbent som jeg kan sette foran vinduet i 1. refleksjonen på den veggen.

    DSC_1519 (2).JPG
    DSC_1519 (2).JPG
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg fått på plass et teppe på gulvet, og da forsvant refleksjonene fra gulvet som vi målte på lørdag.

    DSC_1529 (2).JPG


    Det jeg lurer litt på er om jeg skal skru opp hylle og sidevegg der borte hvor Bergmann-spilleren står. Da vi jeg få platespilleren oppå USM Haller-racket, ikke gjemt nede på siden slik det er nå. Det vil imidlertid si at jeg må heve TVen bak diffusorene noen centimeter siden platespilleren er for høy slik TVen er plassert nå. Nedre kant av TV-skjermen er nå omtrent på linje med dekselet til Reloop-platespilleren

    Noen synspunkter på det?

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Bo det inn litt, da er det lettere å se behov og bruksmønster over tid:)
    Det har nok mer med estetikk enn bruksmønster å gjøre. Synes kanskje den flotte Bergmann-spilleren "forsvinner" litt når den står nedsenket på den ene kanten.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    9.573
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble lekkert Roy!!! Og lyden sikkert bedre også etter justeringene.
    Er det en veggabsorbent som skimtes mellom vegg og høyttalerbakkant til venstre?
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Dette ble lekkert Roy!!! Og lyden sikkert bedre også etter justeringene.
    Er det en veggabsorbent som skimtes mellom vegg og høyttalerbakkant til venstre?
    Nei, bare samme gardin som jeg har foran vinduet som også kan trekkes foran skyvedørene.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    I kveld hadde jeg veldig hyggelig besøk av Atle. Som alltid gir slike "treff" masse musikalske tips, og Atle dro fram flere artister jeg ikke har hørt om eller noe av.

    Drew Holcomb, Cory Wong og en jeg allerede har glemt som han hadde med på vinyl. Makan til teflon-hjerne.

    Roy
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vi koste oss! Tusen takk for invitasjon, Roy. Jeg må si at jeg stadig overraskes positivt over hvor hyggelige «alle» som har denne hobbyen er. Utrolig lett å bli kjent med nye folk. Så, takk igjen, Roy. Du er velkommen til meg når som helst.

    Den siste du nevner er denne, som anbefales varmt:

    DC0DC1C5-2739-4BA6-88EF-8620418F58B8.jpeg


    Blake Mills
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Fantastisk tråd.. motiverande.. her må eg gå grundigare til vers å sjekke ut.. handle målingsutstyr å slikt.. kor handlar du desse dempe tinga ifrå ?
    Absobentene på bakvegg og i taket er kjøpt av lydogakustikk.no. De heter RPG Broadsorber
    Diffusorene er kjøpt av Mala Audio og heter Eli Acoustic 3D Fussor
    Bassfellene er kjøpt direkte av GIK Acoustics. Det er Tritraps med Range Limiter

    Roy
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.338
    Antall liker
    16.442
    Sted
    Østfold
    Når det gjelder bassen, så liker jeg at det er mer trøkk i bunn enn jeg hadde tidligere, selv om jeg nok gjerne helt ideelt sett kunne hatt den et hakk eller to mer dempet (og litt mer der jeg har dippen).
    Alt står jo på en måte i forhold til hverandre i en frekvensrespons. Du har jo relativt sett en mangel på energi mellom ca 100 og 800Hz, mest mot nedre del av dette området men egentlig tildels hele veien. Det kan godt tenkes at om du hadde høyttalere som fylte ut dette området kan det hende samme bassmengde som du nå opplever å være i overkant i stedet ville oppleves mer nøytral.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Har skjedd litt endringer her i det siste. En Trinnov ST2 Hi-Fi romkorreksjonssenhet er kjøpt inn. Det samme med Musical Innovation MI23.5 med den største strømforsyninga + en Matrix Element X digitalkonverter. Det eneste som gjenstår nå er effektforsterker.

    Jeg fikk prøve et par Auralic Merak monoblokker av Duet Audio. Det spiller veldig bra, men jeg skal nok prøve meg litt fram med ulike effektforsterkere før jeg bestemmer meg.

    Begge Vera Audio-forsterkerne er interessante. Det samme med NADs nye C298 med Purifi-moduler (samme som sitter i Vera sin nyeste).

    Disse Merakene er heller ikke utelukket, snarere tvert imot.

    Roy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Hvordan søker du å implementere Trinnov når du evt skal teste utstyr?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.163
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer! Hvordan søker du å implementere Trinnov når du evt skal teste utstyr?
    Vet ikke helt ennå. Har ikke fått koblet den inn i anlegget ennå i det hele tatt, så foreløpig går det veldig bra. :)

    Så vidt jeg har skjønt er det to måter å koble den til anlegget på. Det ene er å koble alle signalkildene til Trinnov-boksen og den til en av inngangene på forforsterkeren. Den andre er mellom forforsterker og effektforsterker. Det er mulig at den sistnevnte er den enkleste måten å gjøre det på hvis jeg skal koble meg rundt Trinnoven når jeg har utstyr på test.

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med flott rom R.E.S. Dette ble stilrent og ryddig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    4.203
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har skjedd litt endringer her i det siste. En Trinnov ST2 Hi-Fi romkorreksjonssenhet er kjøpt inn. Det samme med Musical Innovation MI23.5 med den største strømforsyninga + en Matrix Element X digitalkonverter. Det eneste som gjenstår nå er effektforsterker.

    Jeg fikk prøve et par Auralic Merak monoblokker av Duet Audio. Det spiller veldig bra, men jeg skal nok prøve meg litt fram med ulike effektforsterkere før jeg bestemmer meg.

    Begge Vera Audio-forsterkerne er interessante. Det samme med NADs nye C298 med Purifi-moduler (samme som sitter i Vera sin nyeste).

    Disse Merakene er heller ikke utelukket, snarere tvert imot.

    Roy
    Vera var så oppsiktsvekkende bra at jeg får de ikke helt ut av hodet.
    De har også seriøs strømforsyning.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    15.560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var såvidt innom R.E.S. i går og kan bekrefte at god musikk - i det nye lytterommet hans - låter som god musikk hvor-som-helst der hvor musikk låter bra 🙏

    Det er i det minste betryggende å vite enten du er testkritiker, eller medhårs-slikker som meg ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn