royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Undrer meg ofte over konstruksjoner som dette - og det er etter hvert mange av dem - som deler rundt 380 hz mellom en tung bassdriver og en liten lett softdome. Skulle tro det ville bli hørbart på instrumenter eller stemmer som befinner seg rundt delefrekvensen, men antar du heller ikke klarer høre noen problematikk her?!
    Jeg klarer ikke å høre noen problemer der. Det skyldes neppe at mellomtonen er like treig som bassen, men at bassen er like kjapp som mellomtonen.

    Alternativet er selvsagt at jeg overhører hele problemstilligen fordi alt annet virker så bra, eller at jeg hører dårligere enn jeg tror :)

    Roy
    Tror mye av denne skepsisen bunner i at man ser på et stort element som tregt, men jeg oppfatter at det motsatte er tilfellet. Store element trenger ikke bevege seg mye og gir et helt annet trykk og følelse av "kropp" enn mindre elementer som må ha lengre slaglengde.
    Ser ut som samtlige produsenter av studiemonitorer har løst dette, så høyt opp som 380 Hz, for PMC sin del også overfor hjemme stereo.

    I tillegg til at de har denne basstunnelen som gir folk hakaslipp under messer uansett hvilken PMC det spilles på :)

    Du er heldig Roy :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Ser ut som samtlige produsenter av studiemonitorer har løst dette, så høyt opp som 380 Hz, for PMC sin del også overfor hjemme stereo.

    I tillegg til at de har denne basstunnelen som gir folk hakaslipp under messer uansett hvilken PMC det spilles på :)

    Du er heldig Roy :)
    For å ta det siste først. Ja :)

    Så vidt jeg har skjønt er den eneste forskjellen på MB2 SE og studio-varianten av høyttalerne finishen, så jeg har samme lyd som de passive studio-høyttalerne med samme bestykning.

    EDIT: Dette står på nettsiden til PMC under FAQ:

    What is the difference between the Studio ‘S” version of PMC speakers and the domestic veneered versions?

    The studio version’s are exclusively for professional customers as the matt black paint finish is very hard wearing and robust, which is ideal for vigorous use in a studio like environment.

    Bassen er allerede imponerende etter 10-15 timer spilling, så den blir nok enda bedre når de er ferdig innspilt.

    Roy
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    3.735
    Torget vurderinger
    6
    Ser ut som samtlige produsenter av studiemonitorer har løst dette, så høyt opp som 380 Hz, for PMC sin del også overfor hjemme stereo.

    I tillegg til at de har denne basstunnelen som gir folk hakaslipp under messer uansett hvilken PMC det spilles på :)

    Du er heldig Roy :)
    For å ta det siste først. Ja :)

    Så vidt jeg har skjønt er den eneste forskjellen på MB2 SE og studio-varianten av høyttalerne finishen, så jeg har samme lyd som de passive studio-høyttalerne med samme bestykning. Bassen er allerede imponerende etter 10-15 timer spilling, så den blir nok enda bedre når de er ferdig innspilt.

    Roy
    Det benyttes samme drivere på SE og pro, men annerledes tunet som monitorer.
    Studio monitorer er ikke alltid spesielt egnet til hjemmebruk!
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Ser ut som samtlige produsenter av studiemonitorer har løst dette, så høyt opp som 380 Hz, for PMC sin del også overfor hjemme stereo.

    I tillegg til at de har denne basstunnelen som gir folk hakaslipp under messer uansett hvilken PMC det spilles på :)

    Du er heldig Roy :)
    For å ta det siste først. Ja :)

    Så vidt jeg har skjønt er den eneste forskjellen på MB2 SE og studio-varianten av høyttalerne finishen, så jeg har samme lyd som de passive studio-høyttalerne med samme bestykning. Bassen er allerede imponerende etter 10-15 timer spilling, så den blir nok enda bedre når de er ferdig innspilt.

    Roy
    Det benyttes samme drivere på SE og pro, men annerledes tunet som monitorer.
    Studio monitorer er ikke alltid spesielt egnet til hjemmebruk!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Så det er feil det som står på nettsidene til PMC?

    What is the difference between the Studio ‘S” version of PMC speakers and the domestic veneered versions?

    The studio version’s are exclusively for professional customers as the matt black paint finish is very hard wearing and robust, which is ideal for vigorous use in a studio like environment.
    Roy
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    3.735
    Torget vurderinger
    6
    Det benyttes samme drivere på SE og pro, men annerledes tunet som monitorer.
    Studio monitorer er ikke alltid spesielt egnet til hjemmebruk!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Så det er feil det som står på nettsidene til PMC?

    What is the difference between the Studio ‘S” version of PMC speakers and the domestic veneered versions?

    The studio version’s are exclusively for professional customers as the matt black paint finish is very hard wearing and robust, which is ideal for vigorous use in a studio like environment.
    Roy
    Skal ikke si det er feil. Men etter min informasjon så er det at både finishen og at PRO versjonene er tunet mer skarp for å overvåke produksjonen mer spissfindig som et analyse verktøy.
    Jeg skal gi deg nærmere og mer utfyllende svar på det over helgen.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Kan jo hende at man opprinnelig ikke gjorde noe med tuningen, men at man har begynt med det etterhvert. Men så har man glemt å oppdatere FAQ-siden.

    Roy
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    3.735
    Torget vurderinger
    6
    Kan jo hende at man opprinnelig ikke gjorde noe med tuningen, men at man har begynt med det etterhvert. Men så har man glemt å oppdatere FAQ-siden.

    Roy
    Det kan være en stor mulighet Roy Ervin. Derfor så skal jeg sjekke det nærmere opp så at det blir avklart!
    Håper lyden står til både forhåpninger og forventingene;)

    Mvh
    Morten N.A.T
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser ut som samtlige produsenter av studiemonitorer har løst dette, så høyt opp som 380 Hz, for PMC sin del også overfor hjemme stereo.

    I tillegg til at de har denne basstunnelen som gir folk hakaslipp under messer uansett hvilken PMC det spilles på :)

    Du er heldig Roy :)
    For å ta det siste først. Ja :)

    Så vidt jeg har skjønt er den eneste forskjellen på MB2 SE og studio-varianten av høyttalerne finishen, så jeg har samme lyd som de passive studio-høyttalerne med samme bestykning. Bassen er allerede imponerende etter 10-15 timer spilling, så den blir nok enda bedre når de er ferdig innspilt.

    Roy
    Studio monitorer er ikke alltid spesielt egnet til hjemmebruk!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Nærfelts studiemonitorer, beregnet på å stå på toppen av miksebordet (og som regel små toveiss konstruksjoner) - beregnet på å kunne skille på mikrodetaljer i opptakene - og de gjør det! Men låter alle helt jævelig hjemme som fulltone høyttalere :) Derimot låter "main studio monitorer" like bra hjemme, men er ikke alltid designet for å tiltrekkes av et yttre.

    Litt av et agentur du har, forresten, i PMC :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Håper lyden står til både forhåpninger og forventingene;)

    Mvh
    Morten N.A.T
    Javisst. Nå har jeg også tatt vekk plattformene med hjul på, så nå er diskantene enda mer i ørehøyde.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    M

    MusicBear

    Gjest
    Håper lyden står til både forhåpninger og forventingene;)

    Mvh
    Morten N.A.T
    Javisst. Nå har jeg også tatt vekk plattformene med hjul på, så nå er diskantene enda mer i ørehøyde.

    Roy
    Gratulerer så mye med nye og flotte høyttalere! Nå får du se å poste flere bilder her :)

    -BB-
    Det første bildet var bare med mobil, så det trengs jo noe finere. Enig i det.

    Vis vedlegget 528712

    Roy
    Par, tre six-pack (uten at du trenger å vedde i mot) på at disse neppe blir å finne på brukt'n med det første :)

    Kan også tenke meg det er et godt verktøy for deg, det å selv sitte med noen av klodens beste høyttalere, når du skal lage tester av andre.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Kan også tenke meg det er et godt verktøy for deg, det å selv sitte med noen av klodens beste høyttalere, når du skal lage tester av andre.
    Ja, og nei. De avslører utrolig lett forskjeller som oppstår ved å bytte andre ting i oppsettet, så sånn sett er de ypperlige. Ulempen med dem, er at de krever mye kraft. PMC anbefaler selv mellom 200 og 800 watt forsterkerkraft. Da er det en del forsterkere som jeg må teste på andre høyttalere.

    Men de låter jo så ekstremt bra, så det offeret får jeg heller leve med.

    Roy
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    3.735
    Torget vurderinger
    6
    Kan også tenke meg det er et godt verktøy for deg, det å selv sitte med noen av klodens beste høyttalere, når du skal lage tester av andre.
    Ja, og nei. De avslører utrolig lett forskjeller som oppstår ved å bytte andre ting i oppsettet, så sånn sett er de ypperlige. Ulempen med dem, er at de krever mye kraft. PMC anbefaler selv mellom 200 og 800 watt forsterkerkraft. Da er det en del forsterkere som jeg må teste på andre høyttalere.

    Men de låter jo så ekstremt bra, så det offeret får jeg heller leve med.

    Roy
    Fungerte utmerket med din 150W!
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Kan også tenke meg det er et godt verktøy for deg, det å selv sitte med noen av klodens beste høyttalere, når du skal lage tester av andre.
    Ja, og nei. De avslører utrolig lett forskjeller som oppstår ved å bytte andre ting i oppsettet, så sånn sett er de ypperlige. Ulempen med dem, er at de krever mye kraft. PMC anbefaler selv mellom 200 og 800 watt forsterkerkraft. Da er det en del forsterkere som jeg må teste på andre høyttalere.

    Men de låter jo så ekstremt bra, så det offeret får jeg heller leve med.

    Roy
    Fungerte utmerket med din 150W!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Ja, heldigvis. Jeg hadde også tro på at det skulle gå bra. Boulder er ikke det verste av forsterkeri man kan sette til å styre et par høyttalere.

    Roy
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.662
    Antall liker
    15.657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer RES. Nå kan vi bare ønske oss et Påsketreff Med Coz uten sidestykke ;)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Gratulerer! Lest mye om disse siste dagene og virker å være noe for seg selv
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer! Lest mye om disse siste dagene og virker å være noe for seg selv
    Jeg er i hvert fall veldig imponert så langt. Ikke minst det at de er fullstendig alt-etende på musikk. Tung elektronika, klassisk, jazz, pop, rock. Alt høres ut som om høyttalerne er laget akkurat for den sjangeren alene.

    De tegner også opp et digert lydbilde både i dybde og bredde. I tillegg er de - jeg hadde sagt selvfølgelig - mer presise i holografien enn de høyttalerne jeg har hatt de siste årene. Det kan nok skyldes at i hvert fall etter min ringe erfaring, så er domediskanter mer presise holografisk enn bånddiskanter.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Enda en ny ting inn i anlegget. Jeg måtte jo ha en platespillerforsterker til Reloop-spilleren, og valget falt på den kliss nye Parasound Zphono XRM. Jeg ville ha en platespillerforsterker (riaa-trinn) som ikke var altfor dyr. Dessuten ønsket jeg meg balansert ut, siden Boulder-forsterkeren min kun har balanserte innganger.

    xrm.jpg


    Dermed har jeg en high-end vinylrigg og en mellomklasse-rigg. Begge spiller faktisk veldig bra, men Zphono XRM trenger nok en del timer med innspilling før den yter maks.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Burmesteren din har to innganger? Husker du hadde et resonnement rundt MM/MC men husker ikke helt hva konklusjonen ble.

    Og gratulerer med PMC. Det er hel ved!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Burmesteren din har to innganger? Husker du hadde et resonnement rundt MM/MC men husker ikke helt hva konklusjonen ble.

    Og gratulerer med PMC. Det er hel ved!
    Takker for gratulasjonen. Regner med det er heltre valnøtt og ikke finer, men hva vet vel jeg...

    Burmesteren har helt riktig to innganger, men begge er MC, da high-end-riggen vil være utstyrt kun med MC-pickuper. Når jeg tester litt billigere utstyr, så kan det uansett være greit å ha en platespiller i litt billigere prisklasse, med pickup som heller ikke koster all verden og det samme med riaa-trinnet. Det har i hvert fall vært tanken.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende ved så var jeg i overført betydning. Tviler på at det er heltre, det er nok en eller annen platekonstryksjon med finér. Og det er sikkert gjort av lydhensyn. PMC er av det beste jeg vet, imponerende høyttalere.

    Vedrørende riaa så synes jeg det hadde vært mer interessant å lese tester av hva enkle pickuper prestere under optimale forhold. Men, forstår at dere som profesjonelle anmeldere må gjøre ting enkelt og greit og ikke har mulighet for å optimalisere for alt, eller bruke god tid.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Vedrørende riaa så synes jeg det hadde vært mer interessant å lese tester av hva enkle pickuper prestere under optimale forhold. Men, forstår at dere som profesjonelle anmeldere må gjøre ting enkelt og greit og ikke har mulighet for å optimalisere for alt, eller bruke god tid.
    Det er vel de færreste som benytter en pickup til 800 eller 2000 kroner på et riaa-trinn til 150.000 kroner og en platespiller til langt over 200.000 kroner, så selv om det selvsagt hadde vært morsomt, så mener i hvert fall jeg at det beste er å forsøke - om mulig - å teste utstyr i oppsett som er mer naturlig for testproduktene.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tenker heller som så at en optimal rigg (drivverk + arm, og gjerne ulike armer + super riaa) gir bedre betingelser for testobjektet enn en middelmådig rigg. Dermed er det lettere å uttale seg om egenskapene av det aktuelle produktet i seg selv. Jeg mener at jo færre feil og begrensninger i tilstøtende utstyr, jo mer hører man av produktet. Ikke noe galt i tilnærmingen din, bare interessant å lese at vi har ulike betraktninger, og så har vi sikkert ulike mål med kombinasjonene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kombinasjonar vil uansett vere interessante å prøve ut. Har du ein superarm med optimal effektiv masse, er det veldig greitt å få klargjort potensialet. Eg var til dømes svært imponert over kor godt Ortofon 2M Red høyrdest ut i ein modda Thorens TD 160 Swissonor tappar gammal vin på nye flasker - sveitsisk fornying av Thorens TD 160. Så er det sjølvsagt viktig å ha godt nok utstyr til å matche veldig ambisiøse pickupar, elles høyrer ein ikkje det fulle potensialet til konstruksjonen.
    Endeleg er det veldig moro å oppdage at ein pickup i relativt dyr prisklasse fiksar samlivet med relativt enkle armar, og ikkje minst riaatrinn. Tenkjer til dømes på kor godt VdH-pickupar matchar relativt "fornuftige" riaatrinn (sjølv om dei kan vere ei utfordring for pickuparmen)
    Konklusjonen min må vel vere at vi bør gjere som Roy, og bruke to testriggar.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    De to siste kveldene har jeg hatt besøk av folk som har fått høre anlegget slik det er oppsatt nå. Selv synes jeg jo det låter formidabelt, og tilbakemeldingene fra de som har vært på besøk, tyder på at de også har likt det de har hørt.

    Nå har jeg også fått ordnet meg med skikkelige jumpere i stedet for de metallskinnene som høyttalerne leveres med.

    kabler.jpg


    Roy
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    809
    Antall liker
    355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Var skinnene for dårlige?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    809
    Antall liker
    355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Placebo, la ting spille seg inn


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    I forbindelse med en kommende oppussing av stua, så blir stereobenken min for høy. Derfor har jeg nå montert ned hele greia.

    51712594_10155817663031583_5149011209118285824_o.jpg


    Hvis det er noen som vil ha dører og stammer/benkeplate, så gi beskjed før jeg kjører det på fyllinga.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn