Router! Har det noe å si hvilken? Eller en router bare en router?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig innspill. Helt enig i det med diffusorer og absobenter. Dette er allerede på plass i lytterommet. Det har mye å si ja!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det virker på meg som de audiofile routere og switcher kun virker hos de som absolutt ikke evner å forstå hvordan data transporteres. Men hos den gruppen er de etter signerende ekstremt gode og great value for the bucks. Desto dyrere desto bedre og når det blir vulgært dyrt så speller det fletta av alt. Men dessverre skjer dette bare for de som ikke evner å forstå hvordan data fungerer og gjerne handler hifi et sted hvor firmaets profil er at her skal man ikke ha skrupler. Kan kunden lures skal kunden lures.
    Jeg vet grunnprinsippene bak overføring av data. Jeg trenger ikke å bli fortalt det, med analogier til posten og postnord. Jeg vet også forskjellen på en router og en switch, som noen forklarte lenger oppe her. 😀
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Har hardnakket trodd at lan ikke støyer. Nuller og enere kommer frem, eller ikke, osv
    Så prøvde jeg en slik:
    AB2A5335-439C-49F1-8830-A935A284BD96.jpeg


    Det skjer helt klart noe på lan, som påvirker sotm produktet som tar imot fra Roon. Det er ikke bare såvidt hørbart - det ble påfallende mer stille og detaljert.
    Jeg har en vanlig ASUS Router. Og - for alt jeg vet kan det hende at sotm er spesielt følsom for støy/jordstøy i lan-kabelen/strømmen som bærer datasignalet.

    Har aldri forsøkt en audiofil router, men det har blitt tydelig at det foregår ting på lan som påvirker/forstyrrer lyden fra stereoanlegget.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og derfor bruker man wifi istedet... Drive og tulle med unødvendige kabler i 2020 når wifi6 er faktisk blitt en standard. Wifi er også kjappere på hjemmenettverk enn kablet for tiden, enda en grunn til at jeg bruker wifi. Ikke at jeg har hørt forskjell på kablet og wifi, men wifi er bare mer behagelig og man slipper unna enda mer kabelsalat.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Unngå å ha noe som forstyrrer luftlinja, den støyen du får du får pga. isolasjon, gip, tre ol. er utrolig irriterende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det skjer helt klart noe på lan, som påvirker sotm produktet som tar imot fra Roon. Det er ikke bare såvidt hørbart - det ble påfallende mer stille og detaljert.
    Jeg har en vanlig ASUS Router. Og - for alt jeg vet kan det hende at sotm er spesielt følsom for støy/jordstøy i lan-kabelen/strømmen som bærer datasignalet.

    Har aldri forsøkt en audiofil router, men det har blitt tydelig at det foregår ting på lan som påvirker/forstyrrer lyden fra stereoanlegget.
    Galvanisk skille er standard i nettverksutsyr, ellers kunne det bli noe jobbigt å koble sammen ting i ulike bygninger. Om man er ekstra bekymret kan man bare bruke optisk kabel som det ikke går strøm gjennom i det hele, kun lys. Det er også skrevet mange spaltemetere om hvor dårlig optisk låter, selv om det altså pr. def. er immunt mot jordstøy og elektrisk støy da ingen strøm overføres i kabelen i det hele.

    Det er mye nærmere en naturlov at alt som en audiofil innbiller seg kan påvirke lyden påvirker lyden mer enn noe som faktisk kan påvirke lyden.

    Du kan jo prøve å kable anlegget med fiber og så vurdere hvordan det låter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Takk for det sitatet. Satte nesten vinen i feil hull. Så gikk det opp for meg at dette tøvet ikke kom fra meg heldigvis…… peeewh.
    Vet ikke hva som skjedde med sitatfunksjonen i dette tilfellet men glad du slapp å få vinen i anus.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Prøvd mange rutere og endte for noen år siden opp på en Asus i den litt dyrere enden av skalaen. Største forskjellen er at nå driver jeg ikke å tar strømmen til ruteren for å restarte den. Imponerende hvor stabil den har vært.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Og for ordens skyld. Skulle noen som eier disse produktene bli fornærmet så beklager jeg Det er de som selger slike produkter som etter min mening burde la være. Rett og slett holde seg for gode til å selge dem. Det er ikke et produkter som gjør det lett å respektere butikker som har de i sitt sortiment rett og slett. Det finnes så mye bra hifi som kanskje koster litt, men det er i det minste produkter som har en funksjon ut over det å trigge phantomendringer. Endringer som er der fordi man forventer de skal være der.
    Et ekstra galvanisk skille trengs ikke.
    dersom et produkt hevder å påvirke datastrømmer retningsbestemt og stemmer blir det krøll. .
    dersom et produkt hevder å gjøre noe bare ved å være koblet til uten å motta eller sende informasjon tar det kun plass
    Dersom man kan skille ut hva som er audio i strømmen av tall og forbedre dette er det teknologi som ikke finnes og dermed vet ikke noen å benytte seg av dette.
    Jeg vet jeg er bombastisk her, men noen ganger så har nettverket kun en eneste funksjon. Transportere data iht til standarder slik at man får flyttet data. Ikke mer. Ikke mindre.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Fra nuller og ettall og strøm har du kommet og til lyd og musikk skal du blir
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    I teorien kan en man in the middle pakke ut kryptert data og equalize lyden og kryptere data igjen. Har hørt på youtube at noen er veldig veldig gode på data koding sammen med kreativitet og intelligens på høyt nivå.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I teorien kan en man in the middle pakke ut kryptert data og equalize lyden og kryptere data igjen. Har hørt på youtube at noen er veldig veldig gode på data koding sammen med kreativitet og intelligens på høyt nivå.
    Vel, dette er ikke normalt. Det høres så enkelt ut i teorien, men vanskelig i praksis. Det som er normalt med en man in a middle slik som en brannmur fungerer er at data (les dere opp på OSI modellen og hvordan header og data fungerer på TCP/UDP) forblir urørt men sertifikatet kan erstattes, dvs. brannmur pakker ut data og sjekker den også setter den opp et nytt sertifikat for kryptering som går imot brannmuren istedet for den originale kilden (data blir kun lest, og ikke endret). Dette gjør at man får kryptert data hele veien. Om man tukler med data og krypterer på nytt så vil pakken feile da det er uventet/feil data som går inn i enheten og data er da korrupt, det er sikkerhetsmekanismer her som sjekker om sertifikatet er gyldig og om data er gyldig og dette er det ikke veldig lett å tukle med og erstatte på TLS1.2 og høyere. Det krever dessuten endel CPU for dekryptering samtidig som det skal krypteres på nytt. Kryptering og sertifikater brukes for å beholde integriteten på data, dvs. at den ikke kan tukles med uten at det blir oppdaget.

    Edit: Men her snakker man om over lag 4 for at det skal være mulig med man in a middle og fikle med sertifikater og krypteringer, lag 3 som er router så vil det ikke fungere og lag 2 som er switch så er det ihvertfall ikke mulig.. Lag 1 som er kabel, så sier det seg selv, den rører ikke data og eneste oppgave er å frakte den fra A til B og B til A. Vanskeligere er det ikke.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har hardnakket trodd at lan ikke støyer. Nuller og enere kommer frem, eller ikke, osv
    Så prøvde jeg en slik:
    Vis vedlegget 755721

    Det skjer helt klart noe på lan, som påvirker sotm produktet som tar imot fra Roon. Det er ikke bare såvidt hørbart - det ble påfallende mer stille og detaljert.
    Jeg har en vanlig ASUS Router. Og - for alt jeg vet kan det hende at sotm er spesielt følsom for støy/jordstøy i lan-kabelen/strømmen som bærer datasignalet.

    Har aldri forsøkt en audiofil router, men det har blitt tydelig at det foregår ting på lan som påvirker/forstyrrer lyden fra stereoanlegget.
    Jeg kjøpte noe tilsvarende som var "hot" for et halvt år siden (Pink Faun):
    Kjøpte den midt i den værste debatten for å være en av dem som kan si jeg har prøvd selv om jeg er skeptisk. Trodde kanskje jeg kunne høre en forbedring ved første lytt. Ble litt overrasket men så husket jeg at dette er et kjent fenomen når man får noe nytt i anlegget... ikke første gang, husker godt hvor euforisk jeg var over et par strømkabler fra EC som var ren svindel i gummihylse.

    Lot Pink Faun stå i en ukes tid. Så tok jeg den ut og hørte absolutt ingen forskjell. Satt den inn igjen og hørte ingen forskjell. Hadde tilbudt meg å prøve blindtesting i all diskusjonen som pågikk i februar-mars men innså at det var null poeng siden jeg virkelig ikke klarer å identifisere en eneste egenskap ved lyden som endrer seg selv etter masse lytting på samme spor omatt og omatt...

    Så kan du sikkert si at min observasjon er en smule "teoriladet" siden jeg i utgangspunktet har ingen tro på at en slik dings kan fikse noe som ikke allerede er fikset i en godt konstruert streamer/DAC, siden det faktisk er selve GHz-signalet som er "hovedstøyen" og den må uansett isoleres i selve komponenten. Da klarer den nok å håndtere litt strøstøy rundt de samme frekvensene i tillegg, og støy på jord kan enkelt isoleres. Alternativt kan hørselen min mistenkes for å være dårlig, men jeg hører fint nyanser i forskjellige småtweaks av DSP, en liten akustikkplate i førsterefleksjon osv.. og har holdt på med dette i 40 år siden jeg var 15-åring.
    I mitt tilfelle velger jeg tro at det er samsvar mellom teori og observasjon, altså ingen effekt.

    Men hvis det likevel ER en uforklarlig forskjell så er ikke det en forskjell jeg klarer å rekonstruere eller høre i mitt oppsett. Så derfor:
    Pink Faun til salgs - pent brukt litt til og fra i 7 mnd - 100kr, nypris 1800kr inkl. moms men sendes ikke (du må komme og oppleve forskjellen selv så får du den med deg for hundrelappen;-)
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har hardnakket trodd at lan ikke støyer. Nuller og enere kommer frem, eller ikke, osv
    Så prøvde jeg en slik:
    Vis vedlegget 755721

    Det skjer helt klart noe på lan, som påvirker sotm produktet som tar imot fra Roon. Det er ikke bare såvidt hørbart - det ble påfallende mer stille og detaljert.
    Jeg har en vanlig ASUS Router. Og - for alt jeg vet kan det hende at sotm er spesielt følsom for støy/jordstøy i lan-kabelen/strømmen som bærer datasignalet.

    Har aldri forsøkt en audiofil router, men det har blitt tydelig at det foregår ting på lan som påvirker/forstyrrer lyden fra stereoanlegget.
    Hvis teorien er at wifi mottakere i routere og streamere støyer og sender ut rfi, så kan ethernett teoretisk være en bedre løsning. Jeg har en slik en jeg også og jeg opplever at det blir tammere i diskantområdet. Koblet til apple tv, blir lyden og bildet myyyyyyye bedre. :alien: :alien: :alien:;)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Og derfor bruker man wifi istedet... Drive og tulle med unødvendige kabler i 2020 når wifi6 er faktisk blitt en standard. Wifi er også kjappere på hjemmenettverk enn kablet for tiden, enda en grunn til at jeg bruker wifi. Ikke at jeg har hørt forskjell på kablet og wifi, men wifi er bare mer behagelig og man slipper unna enda mer kabelsalat.
    Så da kan en sånn en ha noe for seg hvis man har gammel router/modem??
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så da kan en sånn en ha noe for seg hvis man har gammel router/modem??
    Om man har noe 10-20 år gammelt ræl, så hjelper det alltid å kjøpe noe nytt som mest sannsynlig garantert er kjappere. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvis teorien er at wifi mottakere i routere og streamere støyer og sender ut rfi, så kan ethernett teoretisk være en bedre løsning. Jeg har en slik en jeg også og jeg opplever at det blir tammere i diskantområdet. Koblet til apple tv, blir lyden og bildet myyyyyyye bedre. :alien: :alien: :alien:;)
    Alt som går på strøm sender ut støy, men ikke alt er relatert frekvensene på hifi. Kablet nettverk er 100MHz++ og trådløst er 2.4/5GHz. Om man har noe i hifien som faktisk tar inn såpass bredbåndet og høy frekvens og nedskalerer den til hørbare frekvenser så ville jeg heller ha sørget for å kjøpe hifi som har stål chassi, for det skjermer lett for ganske mye frekvenser oppover i registeret.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    En må skille mellom "støy" fra wifi og annet sender utstyr som basestasjoner og
    støy fra strømforsyningene til wifi, rotere, ladere etc.
    Strømforsyningene, smps forsøpler strømnettet i installasjonen og påvirker elektronikken.
    WiFi og annet sender utstyrt i heimen gir lite problemer. Men Nkom har hatt en del saker der basestasjoner har påvirket audio utstyr,
    som er luftbåret støy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    En må skille mellom "støy" fra wifi og annet sender utstyr som basestasjoner og
    støy fra strømforsyningene til wifi, rotere, ladere etc.
    Strømforsyningene, smps forsøpler strømnettet i installasjonen og påvirker elektronikken.
    WiFi og annet sender utstyrt i heimen gir lite problemer. Men Nkom har hatt en del saker der basestasjoner har påvirket audio utstyr,
    som er luftbåret støy.
    Ja, det beste er å ikke ha strøm! Grammofon med sveiv, så slipper man støy og problemer med støyende nettverk som bare kan merkes med hifiører og ingenting annet..
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Har kun en repeater som tar imot trådløst og kabel inn i streamer. Enten virker det eller så må jeg restarte den, skjer vanligvis dersom pc har oppgradert. Merker ikke degradering av lyd.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det beste er å ikke ha strøm! Grammofon med sveiv, så slipper man støy og problemer med støyende nettverk som bare kan merkes med hifiører og ingenting annet..
    Ja, men da begynner kampen mot vibrasjoner. :rolleyes::)
     

    Cappuccino

    Medlem
    Ble medlem
    26.10.2021
    Innlegg
    24
    Antall liker
    8
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har først en Telenor ruter og deretter begge svitsjene det er linket til over. (Silent Angel Bonn N8 og Uptone ER)
    Min erfaring er at det er flere ting som påvirker lydkvaliteten. Utvilsom løftet svitsjene det hele. MEN det viktigste og største oppgraderingen jeg har erfart å gjøre rett mht rutere og svitsjer er:

    1) Strøm
    Jeg benytter utelukkende Farad Super3 LPSU og det har gitt et voldsomt løft over elendige switch mode strømforsyninger.
    Har også solide strømkabler og strømrens foran disse som også løfter det hele langt utover hva jeg tidligere hadde trodd var mulig.

    2) Å slå av Wi-Fi i Telenor ruteren ga også et solid løft så jeg skjønner den har vært kilde til mye støy uten at jeg var klar over det.

    Jeg har i stedet kjøpt en ekstra Trådløs ruter som jeg har plassert etter Silent Angel svitsjen og plassert lenger unna for å minimere støyen fra wifi.

    Ellers kan man tweake ytterligere med dempeføtter, shakti steiner, oppgradere nettverkskabler o.l. Jeg har også noen Acoustic Revive RLT-1 LAN terminator jeg har puttet inn i ledige ethernet porter på svitsjene. Den gjør også noe helt magisk med lyden og var verdt det synes jeg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også noen Acoustic Revive RLT-1 LAN terminator jeg har puttet inn i ledige ethernet porter på svitsjene. Den gjør også noe helt magisk med lyden og var verdt det synes jeg.
    For det første, du aner ikke hvordan en switch fungerer.. Nettverk og magi er to begreper som ikke brukes i samme setning. Den terminatoren, kortslutter den pinnene i switchen?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har først en Telenor ruter og deretter begge svitsjene det er linket til over. (Silent Angel Bonn N8 og Uptone ER)
    Min erfaring er at det er flere ting som påvirker lydkvaliteten. Utvilsom løftet svitsjene det hele. MEN det viktigste og største oppgraderingen jeg har erfart å gjøre rett mht rutere og svitsjer er:

    1) Strøm
    Jeg benytter utelukkende Farad Super3 LPSU og det har gitt et voldsomt løft over elendige switch mode strømforsyninger.
    Har også solide strømkabler og strømrens foran disse som også løfter det hele langt utover hva jeg tidligere hadde trodd var mulig.

    2) Å slå av Wi-Fi i Telenor ruteren ga også et solid løft så jeg skjønner den har vært kilde til mye støy uten at jeg var klar over det.

    Jeg har i stedet kjøpt en ekstra Trådløs ruter som jeg har plassert etter Silent Angel svitsjen og plassert lenger unna for å minimere støyen fra wifi.

    Ellers kan man tweake ytterligere med dempeføtter, shakti steiner, oppgradere nettverkskabler o.l. Jeg har også noen Acoustic Revive RLT-1 LAN terminator jeg har puttet inn i ledige ethernet porter på svitsjene. Den gjør også noe helt magisk med lyden og var verdt det synes jeg.
    Siste registrerte medlem
    Vis gjerne fram et bilde av anlegget ditt. Kjekt å se.
    Dette er så far out at det er vanskelig å tro på, skjønt ikke noe er umulig...Regner med at du er et tidligere medlem i "ny" drakt. Helt greit det men send gjerne en pm om det slik at vi evt. kan gjøre ditt forrige brukernavn til "passivt"..
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Er dette en intern spøk? At en router kan påvirke lydkvalitet?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når mye annet som ikke kan påvirke noe som helst påvirker opplevelsen av lyd, så kan vel en router også det? I hodet på folk altså.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    måtte google og innser at alle disse produktene nevnt like over her faktisk er for salg.
    Jeg kan ikke annet en å tro at de som skriver om disse produktenes egenskaper (dvs produsenter) har truffet gullkornet med å slå sammen retorikken fra Illustrert Vitenskap og Åndens Makt.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Bruker MikroTik rutere, Cisco svitsjer og billig kabler.
    Stabil og bevist teknologi, dog ikke mye magi på lydfronten.
    Heldigvis er lydkvaliteten og gleden det gir meg på topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn