Router! Har det noe å si hvilken? Eller en router bare en router?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det disse er bedre på enn f.eks. denne?

    9659092.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er åpen for en forklaring på hvordan audiodata blir regenerert, mens resten "bare passerer"........
    Det er innebygd en audiosniffer i ruterne som skiller ut audiodata fra annen data ut fra en proprietær algoritme som involverer både automagi og en ikke ubetydelig dose binærolje. Binærolje er bældyrt, derav det høye prisleiet. Automagi er open source.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har flere overprisede managed switcher fra Cisco her også. Ikke pga lydkvalitet, men pga stabilitet av nettverket. Routeren fra Get kræsjet hyppig, etter å ha kun koblet til en enkelt kabel fra en heftig Cisco switch til routeren ble alle disse problemene borte. Så på generelt grunnlag kan man få ekstremt mye bedre kvalitet på nettverket (både internt og ut i verden) om man bruker kvalitetskomponenter (jeg bruker PoE).
    PoE sier vel ikke noe om kvaliteten?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har prøvd disse audiofile switchene som tør å si noe om erfaringer?

    Jeg synes det er mer spennende enn å lese alle de tekniske teoriene fra de som ikke har prøvd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det har noe å si. :D

    Anbefaler å kjøpe en switch med god strømforsyning som du setter foran streameren. Det er til en viss grad forskjell på nettverkskabler også. Med et godt oppsett er det fullt mulig å høre forskjell.
    Tullball. Har du lest innleggene før deg,? Sjekk litt opp på hvordan internnett og nettverk fungerer før du sprer fake news. Selv en dårlig nettverkskabel maange ganger bedre enn det som kreves til audio. Feks er bitraten til CD 1.4Mbit/s mens den dårligste nettverkskabelen fra Clahs Olson gir 100Mbit/s.


    Påstanden din er som om betalingbsløpet på en papirfaktura endres om det er Posten eller Postnord som leverer den i postkassen, fordi den ene bruker elbil
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke mange år siden vitenskapen var overbevist om at jorda var flat. Så var det en som filosoferte litt over hva han så: En seilbåt som kom over horisonten hvor man bare så toppen av masta... 😀.

    Jeg prøver ikke å spre vranglære, men bare utfordre folk som har prøvd til å komme med sine erfaringer. Det må da være flere som har prøvd?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det virker som om det er flere og flere idag igjen som har endret oppfatning tilbake til at jorda er flat.
    Akkurat på samme måte som at mange er overbevist om at audiofile routere gjør mye positivt. Det var jo et ikke tema inntil den audiofile bransjen kom med produktene....

    Jeg har ikke kompetanse til å melde meg på i den tekniske diskusjonen.
    Det er ikke noe annet enn teknikk som er tema jo.
    Musikk er kunst/kultur; lydgjengivelse er teknikk.

    Å opparbeide seg korrekt kompetanse på området er en effektiv måte å avskrive audiofile nettverksprodukter som ikke nødvendige. Bra for deg og bra for lommeboka.
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Tilbake til tema som er teknikk, da. Da må jeg dessverre melde meg ut av diskusjonen. 😀
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du lærte noe og sparte litt penger også…;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg kan si er at Roon remote og appen fungerer langt bedre med en ny god router enn min 10 år gamle fra GET. Ingen forskjell på lyden
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Har ikke prøvd audiofil switch da DAC'n ikke har nettverkstilgang ei heller wifi.
    Derimot har jeg erfaring med strømforsyning.
    Uavhengig av hva du har prøv å holde nettverkskablene unna strømkabler og eventuelt USB.

    At folk ikke har lyst å legge ut positive erfaringer er ganske åpenbart, gidder ikke krangling. Send gjerne en PM.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Switch og router er to forskjellige ting.. Om man ikke skjønner det tekniske på en switch, så skjønner man ihvertfall ikke hva en router er. Switch snakker på lag 1 og 2 i OSI modellen. Router er på lag 3 (kort fortalt, tydeligvis ikke noe vits i å gå i dybden i denne tråden med kompetansen som florerer her av de som vil ha alt audiofilt stemplet på utstyr)... Dette blir bare dummere og dummere, kjøp heller en grønn overledning med kortslutning i høyre-enden.

    Det trengs endel kompetanse for å sette opp en router sammenlignet med en switch, men de fleste rimelige hjemmeroutere er satt opp ferdig med NAT så her trenger man ikke å gjøre noe annet enn å kable opp så fungerer det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og hvorfor har vi ikke sett noen audiofile routere enda!? Joda, her har man IP på utstyret og har link imot internett. Sikkerhet, sårbarhet, bug patching og support på utstyret er derfor utrolig viktig, og ikke minst kompatibilitet på protokoller. Audiofilt utstyr blir gjerne lagd i kina, billig. Og mange av de audiofile merkene som selger slikt har ikke filla peiling på nettverk, tror dere at man får support/hjelp fra de? Hva kan de hjelpe med? Sette deg over til callsenteret i India og få programvare fra Kina der de like greit overvåker alt du gjør. Har en boks en IP og koblet imot internett, så kan den hackes.

    De som lager audiofilt utstyr er ikke dumme, så jeg tviler på at dette kommer også for her kan de ødelegge mye for seg selv med å komme med slikt inn i hus til folk, 10 år gammelt utstyr som er end of support og aldri blir patchet? Men igjen så er de jo utrolig griske da..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Musikk er kunst/kultur; lydgjengivelse er teknikk.
    OK. Javel.
    Men, da betyr det at Kari Bremnes høres lik ut - dvs. hennes eget stemmeleie - enten det gjengis via 5’’ eller 6,5’’ eller 8’’ drivere store drivere, uavhengig av type motorsystem eller også uavhengig av om membran materialet er av papir, polymer-materiale, aluminium, keramikk eller magnesium?
    Lyder alle fioliner likt fordi de er laget av samme treslag?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det er fortsatt ingen i denne lange tråden som har noen innspill utfra egen erfaringer?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du tenker på swingers. Jeg tenkte på switch. 😀 det er helt risikofritt og prøve!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes flere tråder som omhandler switcher, router og ethernetkabler.
    Det er lite nytt, og det blir en evig runddans hvor så og si ingen hører på hverandre, hver gang.
    Det var en periode at forumet var dominert av ørkenvandringer rundt ethernetkabler og switcher.


    Du må rett og slett prøve switcher sjøl, for her tviler jeg på at du får det svaret du ønsker. 😊
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er ikke mange år siden vitenskapen var overbevist om at jorda var flat. Så var det en som filosoferte litt over hva han så: En seilbåt som kom over horisonten hvor man bare så toppen av masta... 😀.

    Jeg prøver ikke å spre vranglære, men bare utfordre folk som har prøvd til å komme med sine erfaringer. Det må da være flere som har prøvd?
    Vitenskapen har visst at jorda er rund i alle fall i over 2000 år. De gamle egypterene beregnet endatil jordens omkrins ganske nøyaktig ca 200 år før kristus.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vitenskapen har visst at jorda er rund i alle fall i over 2000 år. De gamle egypterene beregnet endatil jordens omkrins ganske nøyaktig ca 200 år før kristus.
    Den gangen hadde de kun live-musikk. Ingen målinger som medførte at romerne fikk grå hår av det. Vannklosett, og sentralvarme oppvarming, hadde de også. Og med steinhus var kanskje akustikken lik overalt. Spørs om ikke Sonus Faber har sine røtter fra den gang, Extrema kan tyde på det, var nok godt øyemål og nok romersk hjemmebrygget øl som lå til grunnlag for et høyttaler design man ikke har sett maken til. Sågar med slave bak, kan være inspirert etter datidens slaver - jeg vet ikke.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    OK. Javel.
    Men, da betyr det at Kari Bremnes høres lik ut - dvs. hennes eget stemmeleie - enten det gjengis via 5’’ eller 6,5’’ eller 8’’ drivere store drivere, uavhengig av type motorsystem eller også uavhengig av om membran materialet er av papir, polymer-materiale, aluminium, keramikk eller magnesium?
    Lyder alle fioliner likt fordi de er laget av samme treslag?
    QUE?
    Hva prøver du å si?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror han prøver å si at noen synes det som er gøy med denne hobbyen er å prøve og feile og diskutere erfaringer med andre som har samme hobby.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Den gangen hadde de kun live-musikk. Ingen målinger som medførte at romerne fikk grå hår av det. Vannklosett, og sentralvarme oppvarming, hadde de også. Og med steinhus var kanskje akustikken lik overalt. Spørs om ikke Sonus Faber har sine røtter fra den gang, Extrema kan tyde på det, var nok godt øyemål og nok romersk hjemmebrygget øl som lå til grunnlag for et høyttaler design man ikke har sett maken til. Sågar med slave bak, kan være inspirert etter datidens slaver - jeg vet ikke.
    Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette, men jeg tar en råsjanse og satser på at du bare prater tullball.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror han prøver å si at noen synes det som er gøy med denne hobbyen er å prøve og feile og diskutere erfaringer med andre som har samme hobby.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette, men jeg tar en råsjanse og satser på at du bare prater tullball.
    Kall det gjerne tullball eller humor :ROFLMAO:
    Men allikevel en slags bekreftelse (som weld77 var inne på) om hvor ufattelig langt fremme romerne var i sin tid (y)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Send meg PM dersom du ikke skjønte ordene/setningene jeg skrev. Og hvilken betydning dette tegnet - ? - i min siste setning har.
    Vi er på et diskusjonsforum, ikke et pm forum.
    Tolket du utsagnet mitt slik du gjenga?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Extrema var en OK høyttaler...men heller ikke mer.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Anekdotene diner gått ut på dato @MusicBear , akkurat som erfaringene dine er basert på gamle ting.
    At Seas er det eneste du kan skryte av og at mellomtonen på B&W er hevet og låter dritt.
    Kan du finne noe annet og repetere.. for vi har hørt dette nå...
    Ja, og alt med trakt forran låter rævva... har jeg glemt noe ?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Anekdotene diner gått ut på dato @MusicBear , akkurat som erfaringene dine er basert på gamle ting.
    At Seas er det eneste du kan skryte av og at mellomtonen på B&W er hevet og låter dritt.
    Kan du finne noe annet og repetere.. for vi har hørt dette nå...
    Ja, og alt med trakt forran låter rævva... har jeg glemt noe ?
    Well, synd du tror jeg mener at kun Seas mellomtoner låter bra. Men ja jeg tør mene mellomtonen på 802 og 803 D3 i mine øyne låter dårlig, og jeg tør mene 805 D3 helt motsatt låter sykt bra. Heller ikke rett for å innrømme jeg ikke liker lyden fra hornhøyttalere, ig da snakker jeg om det som tilbys som «kjøpevare» - annet du sliter med?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @bruce2
    Hvis du synes det er gøy å prøve ting i denne hobbyen så er det vel gøyest å prøve ting som har en merkbar effekt på lyden?
    Kjøp noen diffusorplater og noen absorbenter og sleng de på vegg/tak i førsterefleksjon og foran og bak lytteposisjon. Prøv å plassere stuebord / eventuelt en stor pute på førsterefleksjon fra gulvet. Det er ikke så dyrt, man kan prøve det midlertidig og det kan gjøre underverker.

    Det eneste som kan ha en effekt på dette med switch og router er strømforsyningen som i noen tilfeller kan være såpass støyende at den kan påvirke strømnettet og finne på å støye inn på Hi-Fi elektronikken din. Det er ikke så vanlig det heller, men jeg har nå plassert mine nettverksdingser på en annen kurs.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det virker på meg som de audiofile routere og switcher kun virker hos de som absolutt ikke evner å forstå hvordan data transporteres. Men hos den gruppen er de etter signerende ekstremt gode og great value for the bucks. Desto dyrere desto bedre og når det blir vulgært dyrt så speller det fletta av alt. Men dessverre skjer dette bare for de som ikke evner å forstå hvordan data fungerer og gjerne handler hifi et sted hvor firmaets profil er at her skal man ikke ha skrupler. Kan kunden lures skal kunden lures.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn