Router! Har det noe å si hvilken? Eller en router bare en router?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er en fersking med streaming men liker det godt. Mine audiofile nevroser sier at kanskje valg av router har betydning. Og hva med ethernet kabel fra router til streamer? Er det bare mumbo jumbo eller?
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Router! Har det noe å si hvilken? Eller er en router bare en router?

    Er en fersking med streaming men liker det godt. Mine audiofile nevroser sier at kanskje valg av router har betydning. Og hva med ethernet kabel fra router til streamer? Er det bare mumbo jumbo eller?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Audiofile ruter er bare mumbo jumbo ja. Men én router er ikke bare en router. Viktig å kjøpe en som er tilpasset din bruk. Krever du mye båndbredde og lav latency til f.eks spilling, ikke kjøp de billigste. Rekkevidde og penetrering er også noe man må være obs på, alt etter hvilken layout man har på kåken
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Svaret er et uforbeholdent ja, fordi nettverkstrafikk består av bufrede pakker som ankommer i vilkårlig rekkefølge uten deterministisk timing. Betydelige mengder jitter er en grunnleggende rammefaktor i IP-nettverk, så pakkene bufres derfor av mottaker før innholdet pakkes ut og avspilles etter intern klokke uavhengig av trafikkmønsteret på det som kommer inn over nettverket, selvsagt gitt at bufrene kan holdes tilstrekkelig fulle til å sikre en avbruddsfri avspilling. I nettverkssammenheng er trafikkmengdene audio krever så uendelig små at dette normalt sett ikke er noe stress, og uansett vil tomme buffere gi seg utslag i avbrudd i lyden, ikke subtile lydmessige ting.

    Annen digital audio som f.eks SPDIF fungerer helt annerledes. Her klokker kilden ut dataene og mottaker må gjenvinne klokken fra signalet, så tidsmessige avvik her kan faktisk påvirke den analoge lyden ut, selv om gode komponenter håndterer kilder med jitter på mer intelligente måter enn som så.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er en fersking med streaming men liker det godt. Mine audiofile nevroser sier at kanskje valg av router har betydning. Og hva med ethernet kabel fra router til streamer? Er det bare mumbo jumbo eller?
    Så lenge den gir deg stabilt nett så er det rasende likegyldig. Om du hører noe forskjell så ligger det mest sannsynlig i hodet ditt ;)
    Som nevnt tidligere - dette er pakker og det går i buffer. Hele internett er bygget opp rundt dette prinsippet. Joda, man kan få "støy" gjennom ethernet-kabelen, men dette er påtenkt når ethernetstandarden ble laget. Potensielt kan du overføre via stabil wifi; da er dette problemet helt borte. Naturligvis så påpeker enkelte at wifi mottaker kan generere støy som påvirker resten av elektronikken i streameren. Anbefaler på det sterkeste å ikke kaste bort penger og heller kose deg med musikken :)

    Ethernet er faktisk laget uten alle problemene som finnes i SPDIF/USB osv. Standarden er relativt bombesikker i sin konstruksjon.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det har noe å si. :D

    Anbefaler å kjøpe en switch med god strømforsyning som du setter foran streameren. Det er til en viss grad forskjell på nettverkskabler også. Med et godt oppsett er det fullt mulig å høre forskjell.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er poenget med å kable routers switch til en ny switch(med mindre man har behov for flere porter)?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det har noe å si. :D

    Anbefaler å kjøpe en switch med god strømforsyning som du setter foran streameren. Det er til en viss grad forskjell på nettverkskabler også. Med et godt oppsett er det fullt mulig å høre forskjell.
    Hvis vi ser bort fra subjektive opplevelser her, hva slags forklaringsmodell har du på dette? Tid/jitter/klokke kan ikke være en faktor fordi vi her snakker om et IP-nettverk, så det må være noe annet, og RJ45-portene er isolert fra jord by design, så jeg greier rett og slett ikke å se hvordan dette rent teknisk skal kunne ha noe å si.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo massevis av forklaringer både på at det ikke har noe å si, og at det har noe å si.

    Jeg brukte 300 kr på å å kjøpe en supra cat 8 nettverkskabel. Så kjøpte jeg en brukt cisco 2960 switch for 750 kr. Dette var ihvertfall en kjempefin hifi-investering hos meg. Andre opplever kanskje ikke det samme. Anbefaler å prøve selv!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøp en helt vanlig router og bruk en helt vanlig nettverkskabel frem til streamer så er du i mål. Ikke pådra deg digitale nevroser. Legg pengene i det analoge hvis du har penger som brenner i lommeboka.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    910
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes jo massevis av forklaringer både på at det ikke har noe å si, og at det har noe å si.

    Jeg brukte 300 kr på å å kjøpe en supra cat 8 nettverkskabel. Så kjøpte jeg en brukt cisco 2960 switch for 750 kr. Dette var ihvertfall en kjempefin hifi-investering hos meg. Andre opplever kanskje ikke det samme. Anbefaler å prøve selv!
    På engelske fora sverger man til Cisco 2960 - 8porter.
    Jeg gjorde det samme, da det kostet meg en 500 - lapp.
    Hadde en god halvannen times nedetid, og vil ikke pårope meg å høre noe spesiell forskjell.
    Men for 500,- var det vel verdt å få bort en switchmode veggvorte fra stuekursen. I tillegg kan man da benytte audiofil strømkabel i switchen :cool:
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Om du tar bort cisco igjen nå, hører du da forskjell? Jeg tok bort min etter noen uker og følte at lydbildet klappet litt sammen. Jeg er ihvertfall fornøyd med å ha gjort den investeringen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Altså, dersom man virkelig mener noe med dette her så kan man like gjerne gjøre det ordentlig. Det vil si 10 gbit/s via SFP+ og fiber. Fordi fiber er et mye bedre medium enn kobber for dataoverføringer trengs det mye mindre feilkorrigerende kode, og latencyen er lavere enn f.eks 10 gbit/s og 1 gbit/s via TP på grunn av dette i typiske enterprise grade switcher. Fiber har også den viktige egenskapen at den ikke leder strøm, så du får ingen smitte av grums mellom nettverksutstyret.

    Har man behov for flere switcher, f.eks i hifi-racket kan man drive disse via PoE fra den proffe switchen med ordentlig PSU. Switchene som er laget for dette drar knapt strøm og du kan da ha strømleveransen til nettverksutstyret i et helt annet rom enn hifi-racket.

    Uansett bør man gå for en PoE switch, siden disse har vesentlig kraftigere dimensjonerte strømforsyninger for å kunne levere masse strøm til nettverkskomponenter som kan drives via PoE.

    Det dere driver med her er jo bare å polere bæsjen i praksis og kun en skrape i overflaten av hva som kan gjøres dersom man først mener noe som helst med såkalt "audiofilt" nettverk.

    Denne er tilknyttet kjerneswitch (som forøvrig er av enda bedre kvalitet) med 2 stk 10 gbit/s SFP+ fiber forbindelser og har selvsagt en integrert PSU uten veggvorte. TP kablene er selvsagt Cat 7. Fordi man kan. Bare det beste er godt nok for de skjøre lydbit'ene etter at de har traversert hele internett, muligens via et verdenshav, og nå står og lurker noen meter unna utstyret mitt.
    20200128_002433.jpg


    Se bak Hi-Fi switchen her - veggvorten for å fore den med strøm trengs ikke. Switchen over forer den med strøm via PoE (dvs nettverkstilkoblingen) 15 meter unna på en helt annen kurs.
    20200128_002448.jpg
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ikke vet jeg noe konklusivt om dette, men kunne vært morro og testet ,Men det er vel bare sånn det er og verden går videre ,og noen der ute tar vel hobbyen noen knepp videre ,til og med langt utover noens fornuft og grenser , de mangler kansje en fasinasjon med hjemmemekk, ikke vet jeg , men observerer att dette har fått ett marked pga streaming og sider ved dette, men overasket...nei, ikke når man ser hva man bruke penger og tid på innen andre områder ,som platespillere og tilhørende dibbedutter for eks :) herlig hobby er det

    https://www.stereo.net.au/forums/to...-a-list-of-switches-related-info-experiences/
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo massevis av forklaringer både på at det ikke har noe å si, og at det har noe å si.

    Jeg brukte 300 kr på å å kjøpe en supra cat 8 nettverkskabel. Så kjøpte jeg en brukt cisco 2960 switch for 750 kr. Dette var ihvertfall en kjempefin hifi-investering hos meg. Andre opplever kanskje ikke det samme. Anbefaler å prøve selv!
    Jeg har flere overprisede managed switcher fra Cisco her også. Ikke pga lydkvalitet, men pga stabilitet av nettverket. Routeren fra Get kræsjet hyppig, etter å ha kun koblet til en enkelt kabel fra en heftig Cisco switch til routeren ble alle disse problemene borte. Så på generelt grunnlag kan man få ekstremt mye bedre kvalitet på nettverket (både internt og ut i verden) om man bruker kvalitetskomponenter (jeg bruker PoE).
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Dette var voldsomme saker. Er alt dette gjort for å få et stabilt hjemmenett, og har ikke noe å si for lyden?

    Har du prøvd hva som skjer med lyden hvis du kobler fra dette og kobler streamer til en normal elkjøp ruter?

    Den dyreste lumin streameren har vel optisk nettverksinngang, så de mener ihvertfall at dette er best.


    Altså, dersom man virkelig mener noe med dette her så kan man like gjerne gjøre det ordentlig. Det vil si 10 gbit/s via SFP+ og fiber. Fordi fiber er et mye bedre medium enn kobber for dataoverføringer trengs det mye mindre feilkorrigerende kode, og latencyen er lavere enn f.eks 10 gbit/s og 1 gbit/s via TP på grunn av dette i typiske enterprise grade switcher. Fiber har også den viktige egenskapen at den ikke leder strøm, så du får ingen smitte av grums mellom nettverksutstyret.

    Har man behov for flere switcher, f.eks i hifi-racket kan man drive disse via PoE fra den proffe switchen med ordentlig PSU. Switchene som er laget for dette drar knapt strøm og du kan da ha strømleveransen til nettverksutstyret i et helt annet rom enn hifi-racket.

    Uansett bør man gå for en PoE switch, siden disse har vesentlig kraftigere dimensjonerte strømforsyninger for å kunne levere masse strøm til nettverkskomponenter som kan drives via PoE.

    Det dere driver med her er jo bare å polere bæsjen i praksis og kun en skrape i overflaten av hva som kan gjøres dersom man først mener noe som helst med såkalt "audiofilt" nettverk.

    Denne er tilknyttet kjerneswitch (som forøvrig er av enda bedre kvalitet) med 2 stk 10 gbit/s SFP+ fiber forbindelser og har selvsagt en integrert PSU uten veggvorte. TP kablene er selvsagt Cat 7. Fordi man kan. Bare det beste er godt nok for de skjøre lydbit'ene etter at de har traversert hele internett, muligens via et verdenshav, og nå står og lurker noen meter unna utstyret mitt.
    Vis vedlegget 568857

    Se bak Hi-Fi switchen her - veggvorten for å fore den med strøm trengs ikke. Switchen over forer den med strøm via PoE (dvs nettverkstilkoblingen) 15 meter unna på en helt annen kurs.
    Vis vedlegget 568858
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Prøv å koble fra nettverkskabel i streamer når du spiller. Fortsetter det? Dvs. innehar den en buffer?
    Tror du evt. bufferen fylles opp med renere, mer audiofile tcp(evt udp) pakker om en har audiofile switcher/routere?

    Uansett, det blir jo ikke feil å ha en normal kvalitetsswitch i huset. Varer lenge og bringer trafikken fram dit den skal.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å koble fra nettverkskabel i streamer når du spiller. Fortsetter det? Dvs. innehar den en buffer?
    Tror du evt. bufferen fylles opp med renere, mer audiofile tcp(evt udp) pakker om en har audiofile switcher/routere?

    Uansett, det blir jo ikke feil å ha en normal kvalitetsswitch i huset. Varer lenge og bringer trafikken fram dit den skal.
    Jeg har 120 gb minne, så det fortsetter nok en god stund. ??????

    Dette har vel ikke så mye med datapakker og gjøre, men elektrisk støy? Jeg har ikke kompetanse til å melde meg på i den tekniske diskusjonen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En Cisco svitsj er kurant nok innkjøp til nettverket - dette er en profesjonell nettverksenhet, med kanskje mere funksjonalitet enn en hjemmebruker har behov for, men helt innafor.

    Det jeg mener er ikke fornuftig pengebruk, er "Audiofile svitsjer" - som da typisk er en billigste sort hjemmesvitsj i nytt kabinett, oppfrika med lineær strømforsyning og 20-50-gangeren på prislappen.

    Jeg har stort sett proff-svitsjer selv, men jeg har måttet organisere meg med en styrt små-svitsj ved anlegget, for å få korrekt VLan til streamer, Apple TV og Rikstv-boks.

    Johan-Kr
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hvis det var uklart så var innlegget mitt ment delvis sarkastisk og delvis informerende. Dette er IKKE gjort av lydmessige hensyn, men fordi det er den profesjonelle måten å bygge et bunnsolid nettverk på. Jeg er systemadministrator av yrke og kan alt for mye om nettverk og datamaskiner til at hjernen min på noe vis kan overbevises om at noe som skjer i et normalt fungerende nettverk kan påvirke lyden på noe vis uten en meget plausibel teknisk forklaring. Jeg lider altså sterkt av såkalt "nocebo" på denne fronten :)

    Poenget er at de "audiofile" switchene og routerne som visstnok har til hensikt å forbedre påvirkning fra støy, mer presis utklokking av data, lavere latency, mindre jitter osv, har en irrasjonell og åpenbart inkompetetent tilnærming til problemet. De tar en skrotplatform fra f.eks TP-link, klasker inn noen "hifi"-komponenter som entusiaster kjenner igjen fra stereokomponentene sine og kaller det en massiv win! Dersom man FAKTISK ønsker å gjøre noe med disse tingene, selv om man ikke TRENGER å gjøre noe med disse tingene (in my not so humble opinion selvsagt), så burde man heller bruke ordinær nettverksteknologi til å gjøre dette, som faktisk tar alle disse påståtte problemene ved roten. Det vil si forhindring av støyoverføring og påvirkning med fiber, høyere båndbredder (som da automatisk vil gi bedre presisjon), kvalitetsswitcher i stedet for skrot og rasjonell kabling.

    Audiofile switcher og kabler ville aldri i verden blitt godkjent til bruk i noe som helst seriøst nettverk av nettverksfagfolk, så det er jo noe å ta med seg for den gjengse audio-entusiast som ikke driver med disse tingene til daglig.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Prøv å koble fra nettverkskabel i streamer når du spiller. Fortsetter det? Dvs. innehar den en buffer?
    Tror du evt. bufferen fylles opp med renere, mer audiofile tcp(evt udp) pakker om en har audiofile switcher/routere?

    Uansett, det blir jo ikke feil å ha en normal kvalitetsswitch i huset. Varer lenge og bringer trafikken fram dit den skal.
    Helt klart.
    Når svitsjen er god nok, så blir det ikke bedre.
    Og det sikrer man med god kabling, både med hensyn på terminering (dvs tikobling av kontaktmateriell) og kabelkvalitet.
    Dette binder sammen annet nettverksutstyr av tilsvarende god kvalitet.

    Men det er greit å tenke på at man trenger ikke samme utstyr hjemme som Telenor eller Get benytter i sine systemer.
    Cisco 2960 ble nevnt ovenfor, en svitsj jeg har satt opp i diverse sammenhenger, og som for de fleste hjemmeinstallasjoner har mye mer enn tilstrekkelig kapasitet.

    Vår venn marsboer nevnte PoE, som er veldig kjekt å ha, siden det gjør mange ting veldig lettvint, kanskje spesielt hjemme hvor vi ikke har strøm over alt.
    Ulempen er at det drar opp prisen en del.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må le litt av meg selv.
    Hifi-nevrosene mine er mange, og enda flere spøkelser har jeg jaktet på og noe jager jeg enda, men nettverk er ikke en av de.

    Som f.eks marsboer beskriver med litt mange fancypancy ord så har han rett i beskrivelsen av nettverk. Flere andre er på samme linje ser jeg.
    Du har eller får mange nevroser som gir bekymringer, men nettverket ditt skal ikke være en av de så lenge du har et stabilt fungerende nettverk, være seg kablet eller trådløst.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kommer det musikk fra streameren ut av høyttalerne, uten hakk eller avbrudd, da gjør nettverket jobben sin. Da er det ingenting mer å hente på lydkvalitet fra nettverksutstyret.

    Sånn er det bare. :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er svitsj og ruter det samme?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Audiofile ruter er bare mumbo jumbo ja. Men én router er ikke bare en router. Viktig å kjøpe en som er tilpasset din bruk. Krever du mye båndbredde og lav latency til f.eks spilling, ikke kjøp de billigste. Rekkevidde og penetrering er også noe man må være obs på, alt etter hvilken layout man har på kåken
    Noen tips til rutere med solid rekkevidde og god penetreringsevne?

    mvh
    Proffen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Den siste og nyeste fra GET er mangler USB port og er slett ikke bedre enn den gamle som må være 5-6 årgammel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har en inteno eg400 på inntaket fra get, den har usb. Men hele greia står bare i bridge uansett og er "ikke i bruk"
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Er en fersking med streaming men liker det godt. Mine audiofile nevroser sier at kanskje valg av router har betydning. Og hva med ethernet kabel fra router til streamer? Er det bare mumbo jumbo eller?
    De lærde strides så der bør man teste ut på egenhånd, bare husk at selve data overførings protokollen fungerer som tiltenkt. :)

    Det som kan ha noe å si teknisk er å benytte galvanisk skille for minimalisere EMI fra strømforsyning som forurense mellom komponenter...Måten å løse det på er bruk av optisk kontakt typ SFP port fra nettverkskontakten eller router. Som regel trenger man en router(splitter) som er kompatibel med SFP da de fleste streamer og dac'er ikke har det. Eneste jeg kjenner til pr i d.d. er MSB som har egen spesialmodul.

    Klikk Her for å se div audiophile switcher, noen av de har SFP port.


    Bonus video...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audiofile ruter (evt switch) finnes ikke. Kun marketing ord. Det er data det streames ikke lyd...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Audiofile ruter (evt switch) finnes ikke. Kun marketing ord. Det er data det streames ikke lyd...
    Tullegutten, fins mange Audiofile ruter/switcher...for eksempel disse fire. Titt litt nøye, kun en med wifi...de andre er switch for hardwire mellom flere enheter.
    Hoved parolen er reduksjon av EMI mellom komponenter koblet på samme nettverk, om det er hørbart eller ei uavhengig av pris kan diskuteres. :p

    Melco.jpg
    Ansuz_PowerSwitch_Supreme_white_rear_1200px.jpg
    sNH-10G_8.jpg

    WRouter_180704_08257_r-min.png
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn