ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, så nå må jeg forberede meg at enten går sikringen eller så gjør den det ikke hehe. Det verste var at det bare var PC'n som stod på. Og en laptop på lading. Uansett takk igjen for svar. :)
    Nada problemos og lykke til 🙂
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Nada problemos og lykke til 🙂
    Jeg har funnet ut at den slår ut strømmen hver gang jeg skrur den på.
    Er det forsterker som er gåen da? Eller må jeg ha tregere automatsikring?

    Edit: Jeg skal gjøre litt feilsøking i morgen. slår den ut andre sikringer i huset, så er det forsterker og ikke sikringsskapet. Annoying er det jo..
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.591
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det er ein 10A kurs så kan straumtrekket ved start løyse ut sikringa.
    Prøv med ein treig sikring eller helst, kople forsterkaren til ein 16A kurs.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Dersom det er ein 10A kurs så kan straumtrekket ved start løyse ut sikringa.
    Prøv med ein treig sikring eller helst, kople forsterkaren til ein 16A kurs.
    Det er 16A over alt, bortsett fra kjøkkenet som har 20A.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Et spørsmål det er naturlig å stille seg/sjekke, er om sikring slår ut pga overlast eller jordfeil. :unsure:
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Om du har ovnar ol. som trekker ein del straum på same kursen så kan det ver grunnen.
    Har en varmepumpe, den var skrudd av. Det var kun PC'n som stod på. Og en laptop på lading. Problemet startet i dag, så jeg regner med at jeg må sende forst på service. Men, jeg skal teste den på en annen 16A kurs i morgen og se om den er like ille, evt skifte kabel osv. Feilsøking er ikke gøy, men må gjøres. Den er også koblet til kontakten i veggen, og ikke på en padde.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Når sikringen har slått ut av forsterkeren, ta et bilde og legg ut. Skal normalt være fort å se om det er jordfeil som er årsaken (aka jordfeil-flagg satt på sikringen).
    Edit: Jeg antar det er jordfeilautomat på kursen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så evt ha en tregere automatsikring eller noe? Btw,. testet å skru av og på nå, sikringen gikk ikke.
    Noen amper har for dårlig soft start , De beste bruker 2 stage rele eller thermistor og tids rele .

    Prøv en anne kurs ,,, men det vil funke hver gang Kathrine hvis du visste å skru på bryteren i null fase punktet : )
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Noen amper har for dårlig soft start , De beste bruker 2 stage rele eller thermistor og tids rele .

    Prøv en anne kurs ,,, men det vil funke hver gang Kathrine hvis du visste å skru på bryteren i null fase punktet : )
    Jeg kan med trygghet si at jeg har ingen idé hva du sa nå hehe. Hvilken bryter i nullfasepunktet? Jeg vet ikke hva slags soft start den har, jeg tipper på ingen. Den åpner med alt den har, så bare øker den på etter hvert :D
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Hei på dere :)
    Jeg fikk et problem da jeg stod opp i dag. Jeg skrudde på min 1592 mk2, og sikringen i sikringsskapet gikk, er det et problem dere kjenner?
    Jeg hadde samme problemet med Rotel 1582 Mk2
    Jeg måtte til slutt få laget en ekstern softstart i et pent kabinett.
    Ikke optimalt, men det løste mye frustrasjon for min del.
    Screenshot_2024-03-21-22-50-07-12_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159.jpg
    Screenshot_2024-03-21-22-49-57-41_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan med trygghet si at jeg har ingen idé hva du sa nå hehe. Hvilken bryter i nullfasepunktet? Jeg vet ikke hva slags soft start den har, jeg tipper på ingen. Den åpner med alt den har, så bare øker den på etter hvert :D
    Det er nesten en umulighet det Kathrine : )

    : ) nettet er jo AC alternating current 50 ganger på sek

    Men det er en måte å gjøre det på er ;

    Men hvis din amp har power knapp som kan stilles på fast on "
    ryker sikringen , så lar du ampen stå på ,,,,går til sikring skapet og slår på ampen derfra ,, hvis sikring releaser , kjør runde 2 og evt runde 3
    Sjensen for at du treffer 0 punktet der strømmen er 0 eller low kan inntreffe : )

    Been there done that og bygget om noen av verstingene med det største trafoene
    Faktisk ,,,, rotel : ) og evt eksterne soft starts

    Det er nød løsningen ,,, du får smigre vaktmesteren litt og spørre om å få montert en tregere sikkring : )
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Det er nesten en umulighet det Kathrine : )

    : ) nettet er jo AC alternating current 50 ganger på sek

    Men det er en måte å gjøre det på er ;

    Men hvis din amp har power knapp som kan stilles på fast on "
    ryker sikringen , så lar du ampen stå på ,,,,går til sikring skapet og slår på ampen derfra ,, hvis sikring releaser , kjør runde 2 og evt runde 3
    Sjensen for at du treffer 0 punktet der strømmen er 0 eller low kan inntreffe : )

    Been there done that og bygget om noen av verstingene med det største trafoene
    Faktisk ,,,, rotel : ) og evt eksterne soft starts

    Det er nød løsningen ,,, du får smigre vaktmesteren litt og spørre om å få montert en tregere sikkring : )
    Hmm, det er bare det at ting skjedde i dag, jeg har jo hatt forsterkeren i en uke, eller to.. Men, som Rorres og du refererte til, så har dere laget en soft start. Er det noe som blir solgt i en butikk? Btw, snakket med tidligere eier, han hadde ikke problemer med det. Som sagt, skjedde det i dag, ellers så har det gått fint. Har ingen vaktmester dessverre, måtte bli en elektriker i tilfelle, såfremt jeg ikke kan kjøpe en softstart boks.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Starter du forsterkren fra boksen? .Det er jo enkelt om power on " på ampen har en fast setting og ikke fjern kontrollert
    min tok sikringen enten om det var fjernkontroll fra standby, eller powerknapp på forst.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, det er bare det at ting skjedde i dag, jeg har jo hatt forsterkeren i en uke, eller to.. Men, som Rorres og du refererte til, så har dere laget en soft start. Er det noe som blir solgt i en butikk? Btw, snakket med tidligere eier, han hadde ikke problemer med det. Som sagt, skjedde det i dag, ellers så har det gått fint. Har ingen vaktmester dessverre, måtte bli en elektriker i tilfelle, såfremt jeg ikke kan kjøpe en softstart boks.
    Nei Kathrine , modulene er egentlig for innbygging i amplifier , men hendig i som stand alone for vanskelige amper å starte ,, litt avhengig av åssen din amp startes ,,,
    mulig har jeg en som ikke brukes og som kan evt bygges om evt ,,, sjekker med rorres
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det er en rød strek på overspenningsvernet, dette har jeg absolutt ikke greie på.
    Hmm - hadde vært interessant med eit bilde av det overspenningsvernet! Kan eine fasen på nettet i huset/anlegget være ute?

    Dersom ein moderne automatsikring m/integrert jordfeilsbryter ‘lyser rødt’ tyder det på at eit apparat på den kursen har jordfeil. Skifter ‘lyset’ til grønt nå forsterkeren er dratt ut av veggen, har du synderen!

    Mvh Arild
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja slik jeg forstår det så er det rødflagga en over spennings event og ene modulen bør byttes

    Tror umulig rotellen har forårsaket den ,, Vet du evt når du fikk varsling "
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Ja slik jeg forstår det så er det rødflagga en over spennings event og ene modulen bør byttes

    Tror umulig rotellen har forårsaket den ,, Vet du evt når du fikk varsling "
    Jeg mener å huske at den har vært rød en stund. Litt usikker. Uansett må den fikses. Kan evt snakke med elektriker om han kan måle noe. Jeg vet ikke, padden jeg bruker er noen år nå, kanskje den har en innvirkning. Uansett, sikringsskapet må være i orden før jeg kan sjekke noe som helst tror jeg. For alt jeg vet så kan det ha vært uvær, evt lynnedslag som har gjort det. Har tatt forsterker av padda nå, og har den rett i veggen. Jeg skal spørre hvor mye h*n skal ha for en ekstra kurs til anlegget. Det var de skattepengene liksom..
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ja slik jeg forstår det så er det rødflagga en over spennings event og ene modulen bør byttes

    Tror umulig rotellen har forårsaket den ,, Vet du evt når du fikk varsling "
    👍🏻 Overspenningsvernet er jo et vern! Skal hindre overspenning å komme inn i ‘huset’. Neppe noke ein strømforbruker (som Rotel’en) kan påvirke. Men definitivt bli påvirka av, når den kun får strøm frå halve kursen.

    Bytt vernet @Kathrine, og få sjekka at det ikkje ligg noke grums der, så kjem nok Rotel’en til å leve godt sjølv uten egen kurs!

    Mvh Arild 😊
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du napper ut støpselet til Rotelen og vipper bryteren på overspenningsvern ned og opp igjen, blir ikke kursen grønn da?

    image_2024_03_22_00_27_34.jpg
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    👍🏻 Overspenningsvernet er jo et vern! Skal hindre overspenning å komme inn i ‘huset’. Neppe noke ein strømforbruker (som Rotel’en) kan påvirke. Men definitivt bli påvirka av, når den kun får strøm frå halve kursen.

    Bytt vernet @Kathrine, og få sjekka at det ikkje ligg noke grums der, så kjem nok Rotel’en til å leve godt sjølv uten egen kurs!

    Mvh Arild 😊
    Ja jeg får nesten få en elektriker hit for å se over. :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.676
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å huske at den har vært rød en stund. Litt usikker. Uansett må den fikses. Kan evt snakke med elektriker om han kan måle noe. Jeg vet ikke, padden jeg bruker er noen år nå, kanskje den har en innvirkning. Uansett, sikringsskapet må være i orden før jeg kan sjekke noe som helst tror jeg. For alt jeg vet så kan det ha vært uvær, evt lynnedslag som har gjort det. Har tatt forsterker av padda nå, og har den rett i veggen. Jeg skal spørre hvor mye h*n skal ha for en ekstra kurs til anlegget. Det var de skattepengene liksom..
    Ja Kathrine ,,, over spenning vernet beskytter hoved saklig ømfindtlig elektronikk som pC , tv , steron mm , Nå er 1 stk over spennings vern av 3 defekt

    Sjekk med eltriker hva skifte av ovespenning en fase og evt en ny treg 16 A

    Uansett kan jeg sjekke om min soft start boks kan katrine customiseres
    Eh.. Kanskje @HAREPUSEN eller @arild vet noe om det?
    Nei den må byttes
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    296
    Antall liker
    423
    Ja Kathrine ,,, over spenning vernet beskytter hoved saklig ømfindtlig elektronikk som pC , tv , steron mm , Nå er en over spennings for en av 3 faser defekt

    Sjekk med eltriker hva skifte av ovespenning en fase og evt en ny treg 16 A
    Ja, det høres ut som det er hva som trengs.

    Uansett kan jeg sjekke om min soft start boks kan katrine customiseres
    :) :)

    Nei den må byttes
    Ja, like greit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn