Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    233
    Antall liker
    318
    Sted
    Minhus
    Omstarter Roon Server bare når den oppdateres eller at jeg må oppdatere OS (Ubuntu 20.04 LTS).
    Oplever ingen problemer med lag eller heng.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Har heller ikke hatt noen problemer hos meg. Det er vel et par år siden jeg har opplevd noen som helst problemer som har krevd en omstart. Kjører Roon serveren i en Debian 12 virtuell maskin på egnet server maskinvare. Kan det være Roon bridge enheten som fusker? Kjører Roon i Ropieee på en Rpi4 over wifi her hjemme, så ikke noen avanserte greier. Eventuelt småproblemer med internett som Roon vel har gjort seg ganske avhengig av nå.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt har ikke «oppgradert» etter Roon 1.8 og alt fungerer. Har aldri noe på over natten og starter kun Roon når jeg trenger det( Roon på laptop) . Noen ganger må jeg logge inn på nytt. Og det kan ta lang tid -minutter- å rescanne 60 000 spor en gang i blant. Med en bedre ruter forsvant alle Roon og Remote problem for mange år siden..Med Get/Telia ruteren var det hakking og utfall . Uten å vite det tror jeg Roon krever god nettverkskvalitet
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det kom en oppdatering til meg i midten av uken, men bruke ikke Roon før i går. Jeg hadde ikke et feilskjær i går.
    Roon serveren min har ikke vært restartet på uker eller måneder av meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min ble "verre" etter nyeste oppdatering.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.142
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Restatet Roon idag og da var plutselig alt jeg hadde lagt til i library på plass. Merkerkelig.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    598
    Har det kommet opp noe godt alternativ til Intel NUC for å kjøre ROON ROCK? Tror jeg klarer meg med spesifikasjon Small.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ASUS har tatt over utvikling og support av Intel NUC https://www.anandtech.com/show/18962/asus-signs-agreement-to-continue-nuc-dev-and-support


    Andre mini PCer:

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om det er størrelsen på biblioteket eller noe annet. Har i det siste fått utfordring med NUC8i7 (32GB RAM) hvor Roon blir ekstremt treigt etter et par uker. Alt fungerer, men systemet tar flere sekunder fra man trykker på en knapp til noe skjer. Samme med lasting av albuminfo/tekster osv. Restart av NUC8i7 så er alt helt fint igjen. Mistenker det kan være noe kurrupt i databasen, så vurderer å starte på nytt igjen. Noen flere som har vært borti dette?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på om det er størrelsen på biblioteket eller noe annet. Har i det siste fått utfordring med NUC8i7 (32GB RAM) hvor Roon blir ekstremt treigt etter et par uker. Alt fungerer, men systemet tar flere sekunder fra man trykker på en knapp til noe skjer. Samme med lasting av albuminfo/tekster osv. Restart av NUC8i7 så er alt helt fint igjen. Mistenker det kan være noe kurrupt i databasen, så vurderer å starte på nytt igjen. Noen flere som har vært borti dette?
    Har samme boks men med 8GB, hadde litt problemer med at den ble litt treg etter noen måneder tidligere og en reboot fikset alltid problemet. Pleier å ta en reboot etter noen måneder med oppetid og har ikke merket noe problemer på lang tid (men bruker den nok også mindre nå).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har det kommet opp noe godt alternativ til Intel NUC for å kjøre ROON ROCK? Tror jeg klarer meg med spesifikasjon Small.
    Buker en laptop som står i et annet rom.
    i7-7500U @ 2.70GHz 2.90GHz
    16gb ram
    Fungerer uten noen som helst problemer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på om det er størrelsen på biblioteket eller noe annet. Har i det siste fått utfordring med NUC8i7 (32GB RAM) hvor Roon blir ekstremt treigt etter et par uker. Alt fungerer, men systemet tar flere sekunder fra man trykker på en knapp til noe skjer. Samme med lasting av albuminfo/tekster osv. Restart av NUC8i7 så er alt helt fint igjen. Mistenker det kan være noe kurrupt i databasen, så vurderer å starte på nytt igjen. Noen flere som har vært borti dette?
    Jepp, min rock har også vært treigere den siste tiden, regner med at problemet ligger hos roon og de fikser det snart.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Buker en laptop som står i et annet rom.
    i7-7500U @ 2.70GHz 2.90GHz
    16gb ram
    Fungerer uten noen som helst problemer.
    Jeg har også brukt en gammel Lenovo jobb laptop (I5 tror jeg) med ROCK, ikke gjort stort annet enn å laste inn software og codec. Antall reboots siste 12måneder er vel en eller to. Meget stabilt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på om det er størrelsen på biblioteket eller noe annet. Har i det siste fått utfordring med NUC8i7 (32GB RAM) hvor Roon blir ekstremt treigt etter et par uker. Alt fungerer, men systemet tar flere sekunder fra man trykker på en knapp til noe skjer. Samme med lasting av albuminfo/tekster osv. Restart av NUC8i7 så er alt helt fint igjen. Mistenker det kan være noe kurrupt i databasen, så vurderer å starte på nytt igjen. Noen flere som har vært borti dette?
    Hvis du må begynne på nytt igjen med blank database, hva mister du da?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om det er størrelsen på biblioteket eller noe annet. Har i det siste fått utfordring med NUC8i7 (32GB RAM) hvor Roon blir ekstremt treigt etter et par uker. Alt fungerer, men systemet tar flere sekunder fra man trykker på en knapp til noe skjer. Samme med lasting av albuminfo/tekster osv. Restart av NUC8i7 så er alt helt fint igjen. Mistenker det kan være noe kurrupt i databasen, så vurderer å starte på nytt igjen. Noen flere som har vært borti dette?
    Jeg har samme NUC, men sikkert med mindre RAM, og jeg har hatt samme laggen i en liten stund nå.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.066
    Antall liker
    2.526
    @YGB @ynot - kjører dere Windows kan dere skjekke om det ikke er en service som kødder det til for dere. Jeg opplever treghet på laptop'n min siste ukene. Hvor bl.a disken skannes hele tiden. Det hjalp litt å deaktivere indeksering for Seach funksjonen til Windows. Men nå er til samme dritten igjen. Jeg tror den holder på med forberedelse til oppdatering som jeg da egentlig ikke ønsker deaktivere.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjører ROCK, på NUC.
    Remote er windows og Android, samme på begge.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det alt databasen inneholder??
    Selvsagt referanse til alle instillinger, filer, album, artister og spor (men dette kan repreoduseres basert på filene). Samt eventuelle metadata man har overstyr, album man har knyttet sammen osv.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.930
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nei, har du sett
    Screenshot_20240127-224929.png


    Har ingen problemer med å strømme ting fra Qobuz tross feilen, ei heller søke opp album og artister. Regner med at en fiks kommer rett over helgen.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.930
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ikke problem jeg heller, men irriterende.
    Hvis jeg synes Roon er irriterende bruker jeg å sveive i gang platespilleren, ta på aluminiumsfoliehatten og lete etter idg, w&f, ujevn kanalseparasjon og støy i alle varianter. Etter en slik økt er en feilmelding i Roon som en dråpe i havet. Kan anbefales.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg synes Roon er irriterende bruker jeg å sveive i gang platespilleren, ta på aluminiumsfoliehatten og lete etter idg, w&f og støy i alle varianter. Etter en slik økt er en feilmelding i Roon som en dråpe i havet. Kan anbefales.
    Du om det. Synes det skal fungere slik det er tenkt å gjøre, platespilleren fungerer til tross for "alt du må gjøre".
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.930
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Du om det. Synes det skal fungere slik det er tenkt å gjøre, platespilleren til tross for "alt du må gjøre".
    Godt det er lov å være forskjellige. Hos meg har til dags dato aldri vinyl fungert som tiltenkt. Makan til møkkaformat, men moro å fikle med når Roon gjør at hobbyen blir motstandsløs og ting bare virker. En hobby uten utfordringer er definitivt ikke noe for meg, derav hangen til vinyl.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Roon og digitalt er fantastisk, men skal musikk nytes så mener jeg vinyl har langt mer sjel.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon og digitalt er fantastisk, men skal musikk nytes så mener jeg vinyl har langt mer sjel.
    Den konklusjonen var jo ikke veldig logisk - Vinyl er jo mikset digitalt, og vanligvis er jo også innspillingen gjort digitalt :geek:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den konklusjonen var jo ikke veldig logisk - Vinyl er jo mikset digitalt, og vanligvis er jo også innspillingen gjort digitalt :geek:
    Men ikke spillingen, hvis det er så hos deg så har du gjort noe feil underveis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn