Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    33
    Antall liker
    159
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Hei hei alle sammen ☺ er det noen som har prøvd å kjøre 2 stk convolution filter på likt i roon, Sammen med lydkort? Fks eget filter for sub ?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Stor oppdatering for de som kjører roon på mac/windows.

    Change requires change, AKA “Roon Core” is dead - long live Roon Server.
    Yes, you read that correctly. As part of these changes, we’ve decided to retire the term Roon Core in favor of wording that more accurately reflects the key aspects of our Windows/Mac software optimization changes.

    The old all-in-one nature of Roon Core is no more. Roon’s control functions and Roon Server may still be bundled together in a single install, but they now function independently. Roon Server runs as a separate background process and continues to run when you close Roon.

    As of today, no matter where you run Roon: macOS, Windows, Linux, or Roon OS (on Nucleus or ROCK), the core software piece driving your system is Roon Server. With that, we’d like to thank Roon Core for its long-standing and loyal service - and reintroduce it anew as Roon Server. Hail, hail, Roon Server!



    https://community.roonlabs.com/t/roon-2-0-25-is-live/255491
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    Fikk tilbud via e-post en tid tilbake med tilbud på kjøp av Roon og slo til. Hadde månedsabonnement etter en del krøll med å få betalt årsabbonementet via kortet. Så får tiden vise om det var et godt kjøp eller ei.

    Harman International eier bl.a Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson, Martin, og Revel. Mens Harman selv er et datterselskap av Samsung. Ser at de driver Adobe Air sammen med Adobe så de er ikke helt ukjent med å drive et mykvareselskap.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eller hvis "lifetime" forsvinner...

    Rettelse...
    Screenshot_20231128_072515_Facebook.jpg
     
    Sist redigert:

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Noen som merker trøbbel med volumkontroll fra app etter ny Roon-versjon? Bruker iPhone-app til kontroll av device-volum på Minidsp SHD. Kan justere volum, men volumet i appen oppdateres ikke. Eksempelvis slik:

    Volum står på -24dB.
    Jeg øker volumet i appen til -21dB; dette fører til at volumet på Minidsp SHD øker tilsvarende. Men etter noen sekunder viser volumet i appen igjen -24dB; volumet på Minidsp SHD er fortsatt -21dB.
    Hvis jeg så øker volumet med +1dB i appen settes volumet til -23dB (altså setter lyden som om den skulle økes med 1dB fra -24dB). Etter dette er volumet på Minidsp altså redusert fra -21dB til -23dB. I appen spretter volumet tilbake til -24dB etter noen sekunder.
    Volumkontroll direkte mot Minidsp virker som det skal.

    Noen som har opplevd noe lignende? Frem til om lag siste oppgradering av Roon har volumkontrollen i appen fungert perfekt. Men har nylig også gjort oppdatering av Minidsp, så er ikke sikker på hva som har utløst problemet.

    /paalel
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg tenker at det i utgangspunktet er positivt at Roon får en eier som har finansielle muskler. Så blir det spennende å se hvordan dette går.

    Jeg kjøpte Roon lifetime i 2018 og har ikke sett meg tilbake siden, så jeg har egeninteresse av at Roon overlever så lenge som mulig..
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg må se etter årstallet for lifetime for å finne ut når jeg går i pluss. Etter det er alt bonus, og jeg må bare holde meg i live, og håpe på at Roon også gjør det. Veldig fornøyd så langt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Selv om Samsung skulle se for seg å nytte Roon som brukerflate for egen strømmetjenste kan jeg ikke se for meg de vil gjøre større endringer for markedet Roon allerede besitter. Eneste er om dem skulle få en fiks idé at dem ikke lenger vil tilby connectoren til konkurenter. Men det skulle vel i praksis bli samme som å dra teppet unna selve produktet.

    Jeg tipper det værste som skjer her er at grunderne, — gutta med idéene blir borte om kort tid. Slik vi ofte ser når arbeidsoppgaver og uenighet med ny ledelse blir for kjedelig og utfordrene. Trøsten er vel at produktet stort sette er ferdig utviklet, — det som gjenstår er kosmetisk fiksing og reprasjon.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Jeg tolker kjøpet av ROON som utelukkende positivt.

    ROON ble kjøpt fordi de har gjort en fremragende jobb med å posisjonere merkevaren sin i en (ny) tjenestekategori (å samle strømmetjenester i et eget brukerunivers der sluttbrukere (og produsenter) er villige til å betale for bruk av tjenesten/sertifisering i tillegg til (for forbrukerne) strømmetjenesten de allerede betaler for).

    Harman har funnet at de kan kapitalisere på innlemming av ROON i konglomeratet av merkevarer (som fortsetter å leve i beste velgående med Harman som (finansiell) eier).

    Det er en klassisk strategi for store selskaper og merkevarer at de ofte overlater rollen til å introdusere noe nytt på markedet til mindre aktører/gründere. Når den nye tjenesten virker lovende og har fått en passe stor gruppe av brukere, kjøper de store aktørene opp de mindre.

    Harman eier selskaper innenfor profesjonell lyd, hjemmekino, bilunderholdning, hifi/hiend etc., og med sine markedsføringsmidler og distribusjonsmuskler så tipper jeg at kjøpet vil gjøre ROON enda bedre, mer relevant og synlig for de store massene/kundene.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Harman eier selskaper innenfor profesjonell lyd, hjemmekino, bilunderholdning, hifi/hiend etc., og med sine markedsføringsmidler og distribusjonsmuskler så tipper jeg at kjøpet vil gjøre ROON enda bedre, mer relevant og synlig for de store massene/kundene.
    Alt kommer an på hvordan de ser Roon i deres eierskap.
    Muligens blir Roon bedre med fokus på hva de nye eiere ser for seg, det behøver ikke å være en fordel for nåværende Roon brukere.

    Det er framtiden som har svaret.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Due diligence. Avtalen. Offentlig kommunikasjon rundt kjøpet. Dette blir garantert bra 👍
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Deling og kjøp av teknologi er jo allerede utbredd i industrien så langt tilbake som kassetter, Dolby, CD plater og moderne tid Atmos som eksempler. Roon blir neppe monopolisert for Harmans egen portefølge om det er det man frykter.
    I beste fall vil man se enda større utbredelse med lavere lisenspriser. Og bundler hvor Roon kan bli inkludert for kortere eller lengre perioder ved kjøp av nye produkter hvor Harman 's egne portefølge kan dra veksler på eierskapet.

    Jeg tipper det værste som kan skje er at man kan få Harman logo på fjernstyringen til sitt komplette McIntosh-anlegg ;)
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Helt siden Adobe endret modell fra at du kunne kjøpe programvaren til at du måtte abonnere på den, har store selskap latt seg inspirere til å gjøre akkurat det.
    Om jeg skulle tippe er det dette som ligger bak interessen fra Harman/Samsung: Å ha en inntekt som bare tikker og går, i motsetning til å bare være ute og krige om salg av bokser.
    Tipper at muligheten til å kjøpe lifetime lisens er noe av det som forsvinner først ;)
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tolker kjøpet av ROON som utelukkende positivt.

    ROON ble kjøpt fordi de har gjort en fremragende jobb med å posisjonere merkevaren sin i en (ny) tjenestekategori (å samle strømmetjenester i et eget brukerunivers der sluttbrukere (og produsenter) er villige til å betale for bruk av tjenesten/sertifisering i tillegg til (for forbrukerne) strømmetjenesten de allerede betaler for).

    Harman har funnet at de kan kapitalisere på innlemming av ROON i konglomeratet av merkevarer (som fortsetter å leve i beste velgående med Harman som (finansiell) eier).

    Det er en klassisk strategi for store selskaper og merkevarer at de ofte overlater rollen til å introdusere noe nytt på markedet til mindre aktører/gründere. Når den nye tjenesten virker lovende og har fått en passe stor gruppe av brukere, kjøper de store aktørene opp de mindre.

    Harman eier selskaper innenfor profesjonell lyd, hjemmekino, bilunderholdning, hifi/hiend etc., og med sine markedsføringsmidler og distribusjonsmuskler så tipper jeg at kjøpet vil gjøre ROON enda bedre, mer relevant og synlig for de store massene/kundene.
    Er ikke like positiv. Etter at Samsung kjøpte Harman har mange avdelinger gått i dvale. Ikke mye innovasjoner hos feks JBL pro siste 6-7 årene, BSS i dvale, hva skjer av nytt hos Crown? De fleste av produktene der ble sluppet for mer enn 6 år siden (forsåvidt positivt med lange livssykluser for ting som virker perfekt).

    Edit pga skrivefeil
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    59
    Antall liker
    13
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Har aldri testet, fungerer den på flere systemer? Bruker roon fem plasser i huset. Så bruker jeg arc på ferie.
    Det fungerer litt som Roon i o m at det er sentralisert til en maskin, og at iPhone, iPad, laptop, og sånt kun er fjernkontroller. Har klienter som roon-tui: https://rybczak.net/ncmpcpp/ men mangler blad i vinyl-feeling til Roon, da alt ser ut som spotify eller tidal, tja, noen klienter har nok litt go'saker, som f eks https://github.com/Difegue/Stylophone
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kevin hos Roon har nå etter fem uker med ukentlige purringer, funnet det for godt å svare. Han har dessverre ikke noe nytt å melde:

    I apologize for not getting back to you sooner - we're a small support team, and it's the busiest time of the year. With the recent updates, holiday promotions, and a reduced staff due to personal time off, our immediate focus is assisting customers experiencing difficulties accessing/playing their music.

    While that's certainly no justification for the delay, I hope it offers some understanding of our current situation. I realize how frustrating it can be to feel ignored, and I assure you that was never our intention.

    Regarding your concerns about our privacy policy, please understand that our support team is not equipped to engage in detailed legal discussions. We are not legal experts and are not authorized to debate or interpret the complexities of international privacy laws.

    However, I want to reiterate that we take your privacy concerns very seriously. Although Roon is primarily a music application, we still apply stringent privacy measures akin to those used by apps handling highly sensitive data, eg. personal photo storage apps, medical billing systems, messaging apps, etc.

    This includes implementing multi-factor authentication, not storing passwords, crafting a human-readable privacy policy, consulting with legal experts, and making continual updates to address customer feedback. As much as I wish I could tell you more, I must also reiterate that discussing our internal processes in detail would compromise our security measures and is not something we can do.

    Lastly, please understand that while your feedback is valuable and we deeply appreciate your giving us the benefit of the doubt, I can't promise the specific responses or outcomes you might be demanding.

    Rest assured, we're committed to providing a secure and enjoyable experience with Roon. Roon has operated for 8 years without a single data breach, and we plan to keep it that way.
    Legg merke til det med uthevet skrift – hvorfor i alle dager skulle support ta denne diskusjonen? De skulle kunne vise til etablert policy eller regelverk. Med andre ord finnes ikke noe sånt hos Roon. Resten av e-posten er bare fluff.

    Nå får vi vel bare følge med på om Harman/Samsung er villige til å risikere opptil 4% of the firm’s worldwide annual revenue from the preceding financial year i bot for brudd på GDPR…
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Saken gjelder en supporthendvendelse hvor det kommer fram at i tilleg til alt som står på den nettsiden har Roon support tilgang til detaljerte logger som viser nettverkshistorikk på kundens datamaskin. Mens dette var nyttig for å finne løsning på supporthendvendelsen var slik informasjon samlet inn uten samtykke fra kunde.

    Jeg mistenker Roon her vil bruke at de opplyser kunde om at dem samler Location som ryggdekning for denne praksisen. Som det slett ikke er umilig de rent juridisk kan slippe unna med bakrunn i Google sin praksis på området. Dette til tross for at de fleste brukerne neppe forstår konsekvensen av at hva de i praksis deler av informasjon når man tvinges* til å samtykke til UELA.


    *) Som eksempel er det ikke mulig å konfigurere Cromcast, Samsung sine audioprodukter m.flere om man ikke aktiver Posisjon på mobilen. Altså tvinges brukerne til å legge ifra seg informasjon de enkelt kunne optet ut av ved å legge inn IP adresse manuelt.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Saken gjelder en supporthendvendelse hvor det kommer fram at i tilleg til alt som står på den nettsiden har Roon support tilgang til detaljerte logger som viser nettverkshistorikk på kundens datamaskin. Mens dette var nyttig for å finne løsning på supporthendvendelsen var slik informasjon samlet inn uten samtykke fra kunde.

    Jeg mistenker Roon her vil bruke at de opplyser kunde om at dem samler Location som ryggdekning for denne praksisen. Som det slett ikke er umilig de rent juridisk kan slippe unna med bakrunn i Google sin praksis på området. Dette til tross for at de fleste brukerne neppe forstår konsekvensen av at hva de i praksis deler av informasjon når man tvinges* til å samtykke til UELA.


    *) Som eksempel er det ikke mulig å konfigurere Cromcast, Samsung sine audioprodukter m.flere om man ikke aktiver Posisjon på mobilen. Altså tvinges brukerne til å legge ifra seg informasjon de enkelt kunne optet ut av ved å legge inn IP adresse manuelt.
    Ok, hadde ikke fått med meg det.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    En kan jo lure på om de har benytta anledninga til å tenke seg om, og funnet ut at det er bedre å ligge lavt…
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Se her - kanskje de har forbedret praksisen sin allerede:


    could you please reproduce the issue and share the specific date, time and name of the track playing when the issue occurs?

    Once you let me know this info, I’ll go ahead and enable diagnostics for your account so I can review the logging for clues.

    If you’d rather do it yourself manually, please use the directions found here and send over a set of logs to our File Uploader.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjører roon server på en Mac mini og sliter med at brannmur på mac blokker roon arc.
    Alt er ok med brannmur av, men jeg vil helst ha den på. Noen som har løst dette?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    @storab - Mulig dette tar deg et steg videre?
    Problemet er at jeg ikke finner ut hvordan jeg får satt portnummer i Mac firewall oppsettet.
    Det er åpning for roon og roon appliance applikasjoner men port 55000 blokkeres allikevel.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Problemet er at jeg ikke finner ut hvordan jeg får satt portnummer i Mac firewall oppsettet.
    Det er åpning for roon og roon appliance applikasjoner men port 55000 blokkeres allikevel.
    It is possible to open a specific port in OS X, although you’ll need to jump into Terminal. In OS X 10.10 you use the pfctl command (use man for instructions). Earlier versions of OS X use ipfw, which is now depreciated. Follow these steps to open a specific port (in this example 8080) in OS X.
    1. Open Terminal (Go > Utilites).
    2. Enter sudo pfctl -vnf /etc/pf.conf
    To open the port at system startup use sudo nano /etc/pf.conf and add the sudo pfctl -vnf /etc/pf.conf to this pf.conf file.

    kilde: https://www.macworld.com/article/67...en-specific-ports-in-os-x-10-10-firewall.html
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Rare greier:
    har testet to dager på rad. Roon ARC virker først ikke med PC tilkoplet via Ethernet. Plugger fra og går på WiFi, da kommer ARC seg til. Plugger Ethernet i igjen, og alt virker helt fint.

    Neste dag: Samme prosedyre, samme resultat. Nå kan jeg håndgrepene, men det burde ikke være nødvendig ...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke oppgradert Roon siden 1.8 , og er glad for det. Fungerer som det pleier.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Rare greier:
    har testet to dager på rad. Roon ARC virker først ikke med PC tilkoplet via Ethernet. Plugger fra og går på WiFi, da kommer ARC seg til. Plugger Ethernet i igjen, og alt virker helt fint.

    Neste dag: Samme prosedyre, samme resultat. Nå kan jeg håndgrepene, men det burde ikke være nødvendig ...
    Jeg har lignende av og til her hjemme med laptoppen. Bare motsatt, jeg må på Ethernet for å komme på nett og kan dra ut kabel så switcher den til WiFi helt ok. Her er det noden i mesh-nettet laptoppen kobler seg mot som må restares når dette trøbler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn