Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Konvolusjonsfilter på plass i (B756) oppdateringen.

    Skjermbilde 2021-02-11 kl. 17.10.35.png
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Rating/stjerneantall på albumcover er borte når man browser albumlister/discografier?
    Brukte ofte denne funksjonen for å finne ut hvilke album jeg skulle høre på først i en liste av mange album.
    Er funksjonen borte?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tok sin tid å laste ned oppdateringen på roopie men nå er jeg igang i kinoen. Ble nok noe ekstra Tull da jeg glemte å oppgradere denne før core.

    Ser veldig bra ut dette.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner virkelig ikke hvorfor de har fjernet info om tags og hvilke spillelister låtene er lagt inn i under hver låt.
    Mange har brukt år på tagging av låter i sitt bibliotek og vipps så var all info borte.
    Rating av album vises heller ikke som før og alle lister har nå store albumcover. Man burde ha mulighet til å se lange låtlister uten unødvendig covervisning på hver eneste låt. Kort sagt mange steg tilbake på flere områder. Mange av brukerne er meget lite fornøyd på Roon-forumet (n)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det jeg syns er irriterende, mulig dette går med på tidal enn roon men hvis man søker på en artist som man ikke har i lista - skriver eksakt riktig, så foreslår den noe annet, må klikke på mer og så finner man artisten skrevet helt likt som man søkte som nummer 6-7 på lista.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg syns er irriterende, mulig dette går med på tidal enn roon men hvis man søker på en artist som man ikke har i lista - skriver eksakt riktig, så foreslår den noe annet, må klikke på mer og så finner man artisten skrevet helt likt som man søkte som nummer 6-7 på lista.
    Det er Roon som har en usedvanlig uintelligent søkefunksjon sammenliknet med f.eks. Spotify som stor sett alltid skjønner hva du leter etter, selv om du skriver feil.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker ofte Spotify til å finne musikken jeg søker etter, for så å skrive nøyaktig inn i Roon hva jeg søker.
    Skriver man for lite, for mye, eller litt feil, så skjønner ikke Roon noen ting.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Historikkfunksjonen (recent listening) har blitt veldig bra..... for å være litt positiv ;)
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Historikkfunksjonen (recent listening) har blitt veldig bra..... for å være litt positiv ;)
    Misforstå meg rett, jeg ville ikke byttet bort Roon.
    Hva er bra med historiefunksjonen? Det er vel bare en enkel liste over sanger spilt som i tidligere versjoner?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Ikke History under My Stuff, men Recent Listening under Home
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tester entrypoint plugin til Roon. Er lett å sette opp og virker helt etter planen. Benytter hifiberry dac etter riaa, (adc utgaven har input)men når jeg får meg en ny puffin så skal jeg forhåpentligvis kunne kjøre digitalt rett inn.

    så sammen med roodial så begynner hele saken å bli rimelig brukervennlig.
    EA5D6B50-921E-407A-A125-9A9111D311A5.png
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Kult!
    Kan du si litt mer om hva denne plugin og oppsettet gjør?
    Betyr det at du kjører analog lyd inn i Roon via dac og kan behandle det som hvilken som helst stream?
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Lyden er ikke forbedret :) Det er ikke gjort noe som helst på dette området; samt det er hellet ikke noe mer å gjøre (om man kjører bitperfect signalvei).
    Det er da litt av en arrogant holdning. Har 45 års erfaring med stereo, og jeg vil da kunne påstå at jeg kan høre forskjell på ditt og datt.
    Synes helt bestemt det er forskjell på 1.7 og 1.8. Mener det ikke er placebo, som noen ville fyre av som en grunn til at jeg hører forskjell. Ikke vet jeg, men er bare fornøjd med en bedre lyd.
    Ser det er divergerende meninger på Roon’s forum

     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hifiberry har flere kort og det kom ikke helt klart frem. Det jeg har har analog inn og dermed en ad converter. En rasperry pi og et gratis plugin gir mulighet for å sette opp en egen radiokanal som man legger til i Roon. Står mer om det på Roon sitt brukerforum.


     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Hifiberry har flere kort og det kom ikke helt klart frem. Det jeg har har analog inn og dermed en ad converter. En rasperry pi og et gratis plugin gir mulighet for å sette opp en egen radiokanal som man legger til i Roon. Står mer om det på Roon sitt brukerforum.


    Takk
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er da litt av en arrogant holdning. Har 45 års erfaring med stereo, og jeg vil da kunne påstå et jeg kan høre forskjell på ditt og datt.
    Synes helt bestemt det er forskjell på 1.7 og 1.8. Mener det ikke er placebo, som noen ville fyre av som en grunn til at jeg hører forskjell. Ikke vet jeg, men er bare fornøjd med en bedre lyd.
    Jeg hører ingen forskjell, og Roon sier direkte at ingen endringer er gjort (jeg har faktisk gjort en side om side sammenligning mellom Roon 1.7 og Roon 1.8 nettopp pga alle disse påstandene som dukker opp ved hver nye versjon) :) Ut fra det kan du jo tolke som du vil.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det er da litt av en arrogant holdning. Har 45 års erfaring med stereo, og jeg vil da kunne påstå et jeg kan høre forskjell på ditt og datt.
    Synes helt bestemt det er forskjell på 1.7 og 1.8. Mener det ikke er placebo, som noen ville fyre av som en grunn til at jeg hører forskjell. Ikke vet jeg, men er bare fornøjd med en bedre lyd.
    Hvis produsenten (Roon) sier at de ikke har gjort noe som kan forbedre lyden, så er det vel meget liten sannsynlighet for at det er en reell forskjell.
    De hadde nok benytten sjansen til å bruke dette som positiv reklame hvis det hadde vært en forskjell :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg bruker ofte Spotify til å finne musikken jeg søker etter, for så å skrive nøyaktig inn i Roon hva jeg søker.
    Skriver man for lite, for mye, eller litt feil, så skjønner ikke Roon noen ting.
    Faktisk en avgjørende årsak til at jeg dumpa Roon. Er dette blitt bedre i 1.8?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk en avgjørende årsak til at jeg dumpa Roon. Er dette blitt bedre i 1.8?
    Når man starter å søke så får man opp forslag som matcher det du har begynt å skrive. Søking etter ikke eksakt input har også blitt ekstremt mye bedre over tid. Jeg har ikke noe problem med å finne det jeg prøver å finne. Enter det er artister, grupper, album eller artist/gruppe + album eller sang.

    Dette vil bare bli bedre over tid; siden det er AI knyttet i bakgrunnen som hjelper med å peke deg i rett retning basert på hva andre har søkt på før.

    Edit:
    Prøvde ut med å søke bare etter deler av sanger eller bare fornavn eller bare etternavn på artist + del av sangtittel. Får alltid match øverst på det jeg søker etter. Skulle man ikke få eksakt match først ligger den relativt høyt i listen.
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Eksempel:
    Søk på "Mad about the boy" i både Roon og Spotify...... hvem kommer opp med det "mest riktige" resultatet?
    I Roon kommer Cecilie McLotrn Salvant??? opp som førstevalg, mens i Spotify kommer den versjonen som 99% av folket leiter etter først opp.......... nemlig Dinah Washington
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Jeg hører ingen forskjell, og Roon sier direkte at ingen endringer er gjort (jeg har faktisk gjort en side om side sammenligning mellom Roon 1.7 og Roon 1.8 nettopp pga alle disse påstandene som dukker opp ved hver nye versjon) :) Ut fra det kan du jo tolke som du vil.
    Jeg tolker ikke, jeg lytter.

    Akkurat nå denne
    E3922AE7-6299-48BE-906B-1FCFE2B871C1.png
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser på oversettelser og navngivning av disse.
    Diskantfilter ville jeg brukt navnet høypass.
    høyhylle ville jeg beholdt som high shelf I mangel på bedre forslag.
    ikke så viktig for jeg forstår hva som menes men er lite kontinuitet i navnene.
    takk for at den som oversetter gjør dette. Synes det er topp at noen faktisk bruker tid på dette.

    3EB8E689-1700-4EE9-AA56-94E1E0E03FEB.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg søkte etter David Ritschard. Dette er kun en artist som heter, fikk da David Campbell som forslag. Jeg tolket det som at den ikke var på tidal. Prøvde for gøy å søke etter den på tidal og fant den med engang.

    Gjentok i Roon, oppdaget vis mer knappen og da lå den ganske langt ned på lista.

    Søke funksjonen er dårlig.

    Får fortsatt David Campbell som forslag når jeg søker etter David Ritschard, selv om jeg har lagt til sistnevnte i arkivet mitt. Nå er DR nummer to på lista.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har tatt i bruk Roon for 14 dagers test.
    Core instalert på PC og knyttet til Bluesound Node 2i.
    Så lang all vel, og det spiller bra.

    Men så leser jeg:
    As well as organising your collection, your Roon Core is responsible for music playback too, and its aim is to take as much of the heavy lifting away from your playback devices as possible. It does all the audio stream conversion and volume levels the output.

    Vil det si at musikkstrømming går via core og at jeg dermed bør ha PC tilknyttet nettet via kabel (og ikke trådløst) for å oppnå beste resultat?
    Bluesound er tilknyttet med kabel.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Ser på oversettelser og navngivning av disse.
    Diskantfilter ville jeg brukt navnet høypass.
    høyhylle ville jeg beholdt som high shelf I mangel på bedre forslag.
    ikke så viktig for jeg forstår hva som menes men er lite kontinuitet i navnene.
    takk for at den som oversetter gjør dette. Synes det er topp at noen faktisk bruker tid på dette.

    Vis vedlegget 697032
    Ja, enig! Kall det høypass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Hei, har tatt i bruk Roon for 14 dagers test.
    Core instalert på PC og knyttet til Bluesound Node 2i.
    Så lang all vel, og det spiller bra.

    Men så leser jeg:
    As well as organising your collection, your Roon Core is responsible for music playback too, and its aim is to take as much of the heavy lifting away from your playback devices as possible. It does all the audio stream conversion and volume levels the output.

    Vil det si at musikkstrømming går via core og at jeg dermed bør ha PC tilknyttet nettet via kabel (og ikke trådløst) for å oppnå beste resultat?
    Bluesound er tilknyttet med kabel.
    Ja, men det kan også funke trådløst; https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/networking-best-practices
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg søkte etter David Ritschard. Dette er kun en artist som heter, fikk da David Campbell som forslag. Jeg tolket det som at den ikke var på tidal. Prøvde for gøy å søke etter den på tidal og fant den med engang.

    Gjentok i Roon, oppdaget vis mer knappen og da lå den ganske langt ned på lista.

    Søke funksjonen er dårlig.

    Får fortsatt David Campbell som forslag når jeg søker etter David Ritschard, selv om jeg har lagt til sistnevnte i arkivet mitt. Nå er DR nummer to på lista.
    Titta lite längre ner så hittar du honom.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jada, fant han jeg. Men poenget var at når man skriver ett navn på en artist burde den være første treff.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, ja, har sett denne, men den sier vel ingenting vedr kvaliteten på signalet som når frem til "avspilleren"?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Tapsfritt og bit perfect er dessverre ikke godt nok for subjektivistene med gullører, som endatil kan høre forbedring fra Roon 1.7 til 1.8 enda utviklerne blånekter, se lenger oppe! Og de blir så fornærmet hvis noen argumenterer med fakta, det er liksom irrelevant sammenliknet med deres ører, som de har hatt så lenge :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser på oversettelser og navngivning av disse.
    Diskantfilter ville jeg brukt navnet høypass.
    høyhylle ville jeg beholdt som high shelf I mangel på bedre forslag.
    ikke så viktig for jeg forstår hva som menes men er lite kontinuitet i navnene.
    takk for at den som oversetter gjør dette. Synes det er topp at noen faktisk bruker tid på dette.

    Vis vedlegget 697032
    Skjermbilde 2021-02-13 kl. 17.32.10.png


    Bedre ?
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Tapsfritt og bit perfect er dessverre ikke godt nok for subjektivistene med gullører, som endatil kan høre forbedring fra Roon 1.7 til 1.8 enda utviklerne blånekter, se lenger oppe! Og de blir så fornærmet hvis noen argumenterer med fakta, det er liksom irrelevant sammenliknet med deres ører, som de har hatt så lenge :)
    Som fersk utprøver av roon så stilte jeg noen grunnleggende spørsmål som jeg nå har fått svar på.
    Forstår ikke din overreaksjon. :-(
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Synes det. jeg synes du har gjort en utmerket jobb med oversettelsen. Normalt er norsk språkdrakt svært klønete men du har fått det til å være naturlig.
    Så et sted du hadde oversatt hq player til hq spiller. Hq player er vel et navn på et produkt så det ville jeg satt tilbake til hq player.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Synes det. jeg synes du har gjort en utmerket jobb med oversettelsen. Normalt er norsk språkdrakt svært klønete men du har fått det til å være naturlig.
    Så et sted du hadde oversatt hq player til hq spiller. Hq player er vel et navn på et produkt så det ville jeg satt tilbake til hq player.
    HQ spiller er feil, jeg skal søke opp. Dette er et produktnavn som ikke skal oversettes.

    Skjermbilde 2021-02-13 kl. 19.14.21.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn