Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    384
    Torget vurderinger
    4
    Mange gnåler om at Roon er så dyrt.....?
    Jeg kjøper årlig abb på Roon og kan ikke tenke meg en streaming verden uten dette nydelige brukergrensesnittet.......
    Med HiFi som hobby (som mange her på hifisentralen) så er en 1000 lapp i året som lommerusk å regne... og uansett om man må investere i litt datautstyr så er det fortsatt langt unna det flere her inne bruker på kabler og strømrensere. IMO.

trondav

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Antall liker
    48
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte Lifetime membership for 2 år siden. Har ikke angret en dag.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    492
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Lifetime membership for 2 år siden. Har ikke angret en dag.
    Jeg gjorde det samme (var muligens 3 år siden?). Funksjonalitet, brukervennlighet og ikke minst helt fantastisk support har også verdi for meg i det minste. Kjører Roon med ca 7000 album lokalt (NAS); så har jeg koblet opp Tidal + Qobuz. Bare det at Roon hjelper meg å finne musikk jeg aldri ellers ville ha funnet frem til selv er verdt pengene. Ikke minst, Roon er i kontinuerlig utvikling - hva vi har i dag er noe helt annet enn hva som var tilgjengelig 2-3 år siden.

Det jeg vurderer nå er å sette 8TB SSD disk direkte i Nucleus+. Har nå ca 5TB musikk, må ha rom for å utvide. Fungerer fint med musikk på NAS, men selvsagt scanning vil gå ekstremt mye raskere med intern SSD disk.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    384
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøper årlige abb for da støtter jeg Roon's eminente arbeid enda mer (over tid) ..... ;)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    492
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøper årlige abb for da støtter jeg Roon's eminente arbeid enda mer (over tid) ..... ;)
    Lifetime membership vil snart bli helt borte tror jeg. Skulle jeg startet i dag hadde jeg nok gjort det samme som deg, når jeg registrerte meg første gang var tanken bare hva som ble billigst over tid - nå er fokus hvordan støtte denne fantastiske løsningen på best mulig måte (kunne ikke tenkt meg et liv uten Roon, finnes heller ingen reelle alternativer tilgjengelig).

Men jeg gir fortsatt støtte, har sikkert gitt 100+ timer på de Norske oversettelsene i Roon.

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.742
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Kjøpte lifetime i 2017 og angrer... Gikk tilbake til Audirvana og den kjente jammen igjen 55 albumer ekstra fra NAS,n som ROON ikke greide.

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    76
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Roon gjør ingenting som ikke Audirvana eller andre gjør like bra. Mengden metadata og brukergrensesnitt er hvor dem velger å skille seg ut. Du velger den som du liker best og som føles mest intuitiv for deg.

-BB-
    Jeg kjøpte Audirvana men det ble så mye kluss med fjernkontroll(ipad til pc win10)til slutt at jeg hivde meg på roon som absolutt er mye mere stabilt der,det sto mye tips å triks for å få fjernkontroll oprativ med pc men følte mann måtte være en liten data-guru for å få det nogenlunde,forsøkte mye av tipsene som ble anbefalt men mistet stadig kontakten mellom pc og ipad,tilslutt fant de ikke hverandre i det heletatt,mulig dette har tatt en ny retning nå ca 4 mndr senere,ikke vet jeg 😊

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    492
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte lifetime i 2017 og angrer... Gikk tilbake til Audirvana og den kjente jammen igjen 55 albumer ekstra fra NAS,n som ROON ikke greide.
    Redigere filtaggene på filene bidrar til å få Roon til å kjenne igjen album. Men de dukker opp i Roon basert på meta-data om de ikke kjennes igjen; så dette er ikke noe stort problem.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.672
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Kan vel selge abonnementet videre dersom det ikke brukes?

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.742
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Har flere samle album (Various artists) som blir riktig kjent igjen i Audirvana, men i ROON blir det en og en melodi/artist. Og Noen Unknown artist/unknown spor i Roon som og blir gjenkjent i Audirvana, så da slipper jeg å sitte og redigere haugevis av filer.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.672
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Ok, de vil nok sikre seg på alle måter.
    Blir vel nesten 9k for et slikt abb nå.

S

svk

Guest
    Tror jeg går for audirvana. Men har ikke bestemt meg 100% ennå.

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Niks, de nekter deg plent å overføre abonnement, sier det er personlig og ikke kan overdras eller brukes av andre enn opprinnelig kjøper.
    Har du prøvd selv? Jeg synes å ha lest på Roonforumet at det er mulig å overføre et eksisterende livstidsabonnement.

Edit:
    Du har helt rett, det er ikke mulig.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    2.120
    Torget vurderinger
    48
    Har flere samle album (Various artists) som blir riktig kjent igjen i Audirvana, men i ROON blir det en og en melodi/artist. Og Noen Unknown artist/unknown spor i Roon som og blir gjenkjent i Audirvana, så da slipper jeg å sitte og redigere haugevis av filer.
    Hos meg er det motsatt.
    Audirvana roter til endel samle album, mens Roon får det riktig.
    En annen ting er at hvis jeg streamer med Audirvana fra MacBook eller iPad stopper musikken hvis disse går i dvale. Med Roon starter jeg musikken og kan legge fra meg laptop/Ipad.
    Audirvana er greit nok, men det er veldig lang bak total opplevelsen med Roon.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    2.120
    Torget vurderinger
    48
    Nesten alle various album jeg har rippet er slik. De starter på 2 istedenfor 1 og når jeg spiller av sangen er det den forrige som spiller?? Feks når jeg spiller sang r 4 Petes Blues er det Way down deep som kommer ut av høyttalerne(se bildet) Sikkert noe feil med taggingen, men det blir riktig i Roon.

Skjermbilde 2020-07-11 kl. 14.57.19.png

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.510
    Sted
    Sørlandet
    En annen ting er at hvis jeg streamer med Audirvana fra MacBook eller iPad stopper musikken hvis disse går i dvale.
    Brukerfeil. Jeg bruker Audirvana med Mac mini, Macbook pro, Macbook mini, Macbook air, iPads og iPhoner og sørger såklart for at samtlige er stilt inn slikt at musikkavspillingen ikke stopper når dem går i dvale. Hadde jo vært fryktelig irriterende hvis noe slikt skjedde.

-BB-

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    2.120
    Torget vurderinger
    48
    med macmini er det jo greit, den står jo på mens den brukes.
    Hvis jeg streamer fra MacBook til Naim Muso, hvilken innstilling skal jeg bruke for å unngå at streamen stopper når jeg lukker Macbooken?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.510
    Sted
    Sørlandet
    med macmini er det jo greit, den står jo på mens den brukes.
    Hvis jeg streamer fra MacBook til Naim Muso, hvilken innstilling skal jeg bruke for å unngå at streamen stopper når jeg lukker Macbooken?
    Gå inn på "systemvalg" og deretter "strømsparing" hvor du vil finne valg for både batteridrift og strømforsyning. Her kan du bestemme hva din Mac skal gjøre og ikke gjøre. Samme gjelder forøvrig om du også bruker Roon istedenfor Audirvana:

Mvh
    BB

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    2.120
    Torget vurderinger
    48
    Gå inn på "systemvalg" og deretter "strømsparing" hvor du vil finne valg for både batteridrift og strømforsyning. Her kan du bestemme hva din Mac skal gjøre og ikke gjøre. Samme gjelder forøvrig om du også bruker Roon istedenfor Audirvana:

Mvh
    BB
    Du har misforstått.
    Med Roon fungerer det fint, har ROCK på NUC, Macbook brukes bare som fjernkontroll.
    Med Audirvana fungerer det ikke fordi streamen går fra Macbook til Naim Muso via Airplay (som heller ikke er optimalt.)
    Kan sette Macbook på strøm og sette den til aldri å gå i dvale, men litt mer tungvint.
    Hvis du har MacMini koblet til anlegget fungerer Audirvana kjempebra. Jeg var jo en av dem som anbefalte deg Audirvana for noen år siden:)

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.510
    Sted
    Sørlandet
    Du har misforstått.
    Med Roon fungerer det fint, har ROCK på NUC, Macbook brukes bare som fjernkontroll.
    Med Audirvana fungerer det ikke fordi streamen går fra Macbook til Naim Muso via Airplay (som heller ikke er optimalt.)
    Kan sette Macbook på strøm og sette den til aldri å gå i dvale, men litt mer tungvint.
    Hvis du har MacMini koblet til anlegget fungerer Audirvana kjempebra. Jeg var jo en av dem som anbefalte deg Audirvana for noen år siden:)
    Jeg bruker Audirvana på både Macbook Pro (kontor) og Macbook Air (hytte) samt MacMini (hjemme) uten noen problemer. Men på de bærbare forutsetter det at jeg har gjort de nødvendige endringene som jeg beskrev for å unngå at musikken stopper når skjermen(e) legges ned eller maskinen går i dvalemodus. Jeg brukte Roon ca ett år men siden jeg ikke har behov for metadata og heller ikke likte at programmet brukte så mye kapasitet for å gjøre en så enkel jobb som det er å avspille musikk så kuttet jeg det ut til fordel for Audirvana.

-BB-

• Liker
    Reaksjoner: svk

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    296
    Sted
    Under stjernene
    Jeg gjorde det samme (var muligens 3 år siden?). Funksjonalitet, brukervennlighet og ikke minst helt fantastisk support har også verdi for meg i det minste. Kjører Roon med ca 7000 album lokalt (NAS); så har jeg koblet opp Tidal + Qobuz. Bare det at Roon hjelper meg å finne musikk jeg aldri ellers ville ha funnet frem til selv er verdt pengene. Ikke minst, Roon er i kontinuerlig utvikling - hva vi har i dag er noe helt annet enn hva som var tilgjengelig 2-3 år siden.

Det jeg vurderer nå er å sette 8TB SSD disk direkte i Nucleus+. Har nå ca 5TB musikk, må ha rom for å utvide. Fungerer fint med musikk på NAS, men selvsagt scanning vil gå ekstremt mye raskere med intern SSD disk.

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    296
    Sted
    Under stjernene

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    296
    Sted
    Under stjernene
    Kjøpte Roon lifetime for 5-6 år siden ( eller mer).Angrer ikke.
    Montert SSD i Nucleus+ er fornøyd med det. 🌞
    Ingen PC eller ekstern SSD/HD.
    Musikken er sikkerhetskopiert til en speilet HD.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    492
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Roon lifetime for 5-6 år siden ( eller mer).Angrer ikke.
    Montert SSD i Nucleus+ er fornøyd med det. 🌞
    Ingen PC eller ekstern SSD/HD.
    Musikken er sikkerhetskopiert til en speilet HD.
    Hvilken SSD gikk du for ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn