Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Alle som vil teste Roon får en måned gratis...
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    På WBF har det under de siste dagene i tråden om Taiko Audio Extreme vært skrevet en del om noen innstillinger man kan gjøre i Roon. Den heter hovedklokke prioritet. Den står vanligvis på standard, men kan reguleres fra 1 til 10. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg teste for å gjøre meg noen erfaringer. Er det noen av dere andre der som følger den tråden, og har gjort sine egne tester.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    The “Clock Master Priority” setting controls how the device behaves when it is in a grouped zone with other devices. It will effect things like the playback synchronization between devices and their ability to recover MQA information.

    Så tror ikke denne skal ha noe betydning om man ikke har gruppert endpoints/enheter.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Leste en som skrev det, men han hadde ikke testet. En eneste en av de som prøvde merket ingen forskjell og han hadde Innuos Zenith mk2. Det var konstruktøren av Taiko Audio Extreme som rapporterte om det og mange eiere av denne serveren rapporterte om tydlige lydforskjeller. Der de fleste havnet på 3 eller 7 og noen på 5. Jeg syntes under min test å kunne bekrefte de forskjellene som de andre kunne rapportere om, om enn ikke like tydlige.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noe skjer med mikrodetaljene; usikker på hva hva som er å fortrekke. Uforklaring nok.

    Om man kjører et enkelt Roon Ready endpoint over ethernet; så virker det som høy prioritet gir mer fokus i lyden, mens lavere prioritet gir en litt mindre fokusert lyd. Dette er jo helt mystisk; innstillingen skal kun ha funksjon når man grupperer flere enheter sammen for å styre hvilken enhet som har styring på klokka. This is weird!
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at Roon begynner å bli en bransje standard nå når til og med Electrocompanet har planer om støtte.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at Roon begynner å bli en bransje standard nå når til og med Electrocompanet har planer om støtte.
    Roon er magisk; spesielt når man kobler opp Tidal + Qobuz. Har er arkiv på 7500+ album (1200 av dem på Tidal/Qobuz) og 113.000+ sanger.
    Heldigvis har Trinnov hatt støtte for Roon i noen år allerede.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Dette er den første posten i den nevnte tråden som omtaler disse innstillingene. Har valgt å utelate starten på posten.

    757394E4-AE54-4B32-9353-6E5AED695632.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Clock Master Priority
    Since MQA authorization by an MQA device requires MQA signaling information to complete the decoding and rendering processes, in certain cases grouped zone playback may interfere with MQA devices’ abilities to authenticate and decode the stream.

    If you’d like your MQA device to be able to authenticate and decode an MQA stream while playing in a grouped zone, you should set its “Clock Master Priority” setting to the highest in the group.
    Ser ut til å være prioriteringslisten hvis det er flere mulige klokkekilder å velge mellom for MQA playback i en gruppert sone. Burde ikke gjøre noe som helst hvis de forutsetningene ikke er til stede. At det skulle ha en eq-aktig effekt som endrer tonalitet i avspillingskjeder uten noe av dette virker bare veldig rart.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42


    Ser ut til å være prioriteringslisten hvis det er flere mulige klokkekilder å velge mellom for MQA playback i en gruppert sone. Burde ikke gjøre noe som helst hvis de forutsetningene ikke er til stede. At det skulle ha en eq-aktig effekt som endrer tonalitet i avspillingskjeder uten noe av dette virker bare veldig rart.
    *host* placebo *host*. Brannfakkel kastet, søker dekning bak nærmeste analoge kilde.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ørets veier er uransakelige. WBF er komikveld ganske ofte.
    Klart er det en som skriver at det er forskjeller så vil ganske mange også oppleve det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant, og dette ligner såpass mye på en del andre slike beskrivelser at det hadde vært fint om problemet ble påvist i blindtest før man sender inn en bug-rapport. Jeg har veldig, veldig vanskelig for å se noen plausibel måte dette kan skje på. Samtidig er utsagnet «this cannot possibly affect that!» nokså høyt på listen av famous last words in programming, så merkelige ting skjer jo, spesielt i multithread-systemer med flere tråder som vil ha de samme systemressursene. Men hvis dette beviselig er tilfelle er det en bug i fundamentale deler av Roon.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sant, og dette ligner såpass mye på en del andre slike beskrivelser at det hadde vært fint om problemet ble påvist i blindtest før man sender inn en bug-rapport. Jeg har veldig, veldig vanskelig for å se noen plausibel måte dette kan skje på. Samtidig er utsagnet «this cannot possibly affect that!» nokså høyt på listen av famous last words in programming, så merkelige ting skjer jo, spesielt i multithread-systemer med flere tråder som vil ha de samme systemressursene. Men hvis dette beviselig er tilfelle er det en bug i fundamentale deler av Roon.
    Jeg er helt overbevist om at det er forskjell her; fant ingen forskjell på 24/192kHz, men helt klart noe som skjer på 16/44.1kHz. Så derfor jeg lurer på om det er en brist i systemet en eller annen plass. Gjelder kun for endpoint over nettverk. 0 forskjell når jeg spiller over USB, uavhengig av innstilling og materiale.

    Men vi er helt enig om at denne innstillingen ikke skal ha noe betydning basert på beskrivelsen.

    NB! Nettverks endpoint høres bedre ut uansett innstilling sammenlignet med USB:)
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    231
    Antall liker
    139
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg har hatt roon og nucleus lenge.
    En sjelden gang vil roon ikke spille - det bare hakker nedover sangene uten lyd.
    Dette varte ca en time fra jeg forsøkte få lyd i dag ca. 0930.
    For å eliminere feil koblet jeg en Mac/Tidal rett i dac og det fungerte.
    Flere som opplever slikt?
    Evt. forklaring?
    Forøvrig helt stabilt!
    Erik
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon 1.7 (build 571) lansert.

    Recent Activity
    Roon’s overview screen has always functioned as a kind of “home” screen, providing you with easy access to your recently added music and new releases recommended for you. If you liked an album enough to add it to your collection, Roon has always made sure it’s close to hand.

    But we realize that not everyone listens in the same way, and with the latest Roon release, we wanted to make sure ‘overview’ was useful to those who spend their time listening to singles, playlists, or classical compositions, too.

    Now, in addition to browsing recent library additions, your new ‘Recent Activity’ will also give you quick access to all sorts of content you’ve been listening to lately, including albums, playlists, artists, tracks, and compositions. So it’s easier than ever to find your latest music discoveries and more.

    That should do it for this release. Thanks everyone!

    Improvements and Bug Fixes for Build 571:
    • Better loading status for the devices waking up
    • Clearer account info in Settings
    • Volume leveling works for Qobuz content when set to “Album” or “Auto”
    • Improved waveform/progress bar draw performance
    • Optimization of text layout code
    • Improved TIDAL token behavior to prevent spurious logout
    • Fixed issues updating in some cases
    • Fixed position of ‘Explicit’ icon on album covers
    • Norwegian is no longer “beta”
    • Fixed error in `ReplyGain Tags’ explanatory text
    • Fixed color of the “Girl” zone icon (Light theme)
    • Fixed the ‘Reset’ button on the Composition browser
    • Improved look of genres and tags when custom scale factor is used
    • Fixed overlapping buttons on ‘Manage Tags’ pop-up when scale factor is used
    • Queue: Now playing track is now properly highlighted in case of selection
    • Fixed issues with maintaining scroll position when editing lists of items
    • Fixed inability to enable portrait mode on WiFi+Cell iPad Pro 12.6’ (Gen4)
    • Various graphic engine changes to improve client performance
    • Fixed inability to display tracks with special characters in iTunes playlists
    • Fixed inability to open PDF files on Android devices
    • Fixed inability to share using imgur

    Roon OS ble også oppdatert nylig (Build 219)

    Bug fixes and performance improvements for Roon OS Build 219:
    • “Reinstall” button fixed
    • Updated Ravenna driver for Merging NADACPLAYER
    • Added support for Nagra Native DSD playback
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fint om folk installerer siste versjon og sjekker oversettelser for Norsk. Jeg har gjort noen som ikke er del av Build 571.

    Skjermbilde 2020-06-18 kl. 12.17.24.png
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Fikk kjempe trøbbel etter Build 571, alle audio soner forsvant og Roon Rock ser ikke filene på NAS'en selv om den sier at den er koblet til. Tidal vises men får ikke spilt. Ingen fornuftig respons fra brukerstøtte så langt...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk kjempe trøbbel etter Build 571, alle audio soner forsvant og Roon Rock ser ikke filene på NAS'en selv om den sier at den er koblet til. Tidal vises men får ikke spilt. Ingen fornuftig respons fra brukerstøtte så langt...
    Prøv å restarte Roon Core (ikke hele NAS boksen, bare Roon). Fungerte helt uten problem her.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Prøv å restarte Roon Core (ikke hele NAS boksen, bare Roon). Fungerte helt uten problem her.
    Prøvde det uten suksess. Fikk akkurat fikset problemet ved å ta en full restore av ROON databasen (Build 555).
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Usikker på hvor jeg leste det, men det ble anbefalt å ha en streamer mellom Roon Core (Mac MinI) og USB dac.
    Er det noe å hente på å sette en dedikert streamer mellom en Mac Mini og dac?

    Innspill?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hei

    jeg er i ferd med å fornye min Nas server og i den forbindelse lurte jeg på om det er mulig å legge roon core inn på nas og kun trenge nettbrettet fremme for å spille av musikk, bruker for øvrig en gato dia 250s med streamer innebygd

    skal bruke en synology ds218+ nas med sx4tb hardisker
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Jeg kjører nas til en streamer med bare nettbrett som styring. Streamer er en Cambridge cxn.
    Nas med roon core er en asustor 6 serie ett eller annet.
    Funker som bare det.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjører nas til en streamer med bare nettbrett som styring. Streamer er en Cambridge cxn.
    Nas med roon core er en asustor 6 serie ett eller annet.
    Funker som bare det.
    lastet du roon core ned på nas ?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Det var en egen pakke med roon core som var å laste ned og starte opp fra den offisielle app store for asustor.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Usikker på hvor jeg leste det, men det ble anbefalt å ha en streamer mellom Roon Core (Mac MinI) og USB dac.
    Er det noe å hente på å sette en dedikert streamer mellom en Mac Mini og dac?

    Innspill?
    Hei Jorwed,

    Det er anbefalt fra Roon å ikke bruke samme maskin til både Core og endpoint. Jeg har også en Mac Mini, med Roon Core/server installert. Tidligere kjørte jeg USB ut fra denne og direkte til dac. Opplevde lyden som suboptimal, for å si det slik. Kjøpte en SOtM sMS-200 som streamer, og bruker denne som endpoint i Roon. En helt annen lydopplevelse i mine ører. Vil anbefale deg å teste det. Om du bor i Oslo eller omegn, er du velkommen innom meg for å teste.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er også anbefalt å bruke SSD for Roon databasen. Som påpekt tidligere her så anbefaler Roon å ikke kjøre Core og output på samme maskin (det er mulig, men ikke anbefalt). De peker vel heller ikke på NAS som den optimale løsningen for Roon Core.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for svar.
    Min Mac Mini kjører ROON Core (databasen?) på SSD og musikken ligger på en USB tilkoblet harddisk.
    Så om jeg tilfører en helt ren ROON kompatibel streamer som endpoint burde det gjøre noe med lyden?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar.
    Min Mac Mini kjører ROON Core (databasen?) på SSD og musikken ligger på en USB tilkoblet harddisk.
    Så om jeg tilfører en helt ren ROON kompatibel streamer som endpoint burde det gjøre noe med lyden?
    Ja, det burde det absolutt. Det er i hvert fall min erfaring, og etter hva jeg har lest, mange andres erfaring.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    optimalt med Mac mini er å bruke den med Roon Bridge, da fungerer den som Roonready endpoint med RAAT. Filene på Nas og ROCK (Roon optimized Core kit) på NUC, fjernkontroll på mobil, nettbrett eller laptop.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestillte med HDD disker til nas , men hvis jeg har skjønt det riktig kan jeg koble en ssd via USB til nas og legge roon core på den , bruke nettbrett og spille til innebygd streamer i Gato ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestillte med HDD disker til nas , men hvis jeg har skjønt det riktig kan jeg koble en ssd via USB til nas og legge roon core på den , bruke nettbrett og spille til innebygd streamer i Gato ?
    Alt vil være koblet opp med kabler i samme nettverk
     
    S

    svk

    Gjest
    Vurderer å prøve roon, da jeg savner fysisk media etter at musikkverden ble heldigital. Ser ut som roon er det nærmeste jeg kommer. Har vurdert ny cd-spiller, lp.men føler disse valga blir litt feil, da cdene mine har forvitret,eier heller ingen lp.fikk rippet cdsamlingen før cdene gikk i oppløsning.
    Tenkte å bruke laptop som core,output og bibliotek.
    Men dette anbefales ikke ? Hvorfor?
    Er det nas og laptop som er rimligste inngangsbilett? Har jo flere pcer. Men orker ikke å slå 2 pcer av og på hver gang jeg skal høre musikk.
    Finnes det noe års abn? Eller er det bare lifetime og mnd basis?
     
    Sist redigert av en moderator:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Vurderer å prøve roon, da jeg savner fysisk media etter at musikkverden ble heldigital. Ser ut som roon er det nærmeste jeg kommer. Har vurdert ny cd-spiller, lp.men føler disse valga blir litt feil, da cdene mine har forvitret,eier heller ingen lp.fikk rippet cdsamlingen før cdene gikk i oppløsning.
    Tenkte å bruke laptop som core,output og bibliotek.
    Men dette anbefales ikke ? Hvorfor?
    Er det nas og laptop som er rimligste inngangsbilett? Har jo flere pcer. Men orker ikke å slå 2 pcer av og på hver gang jeg skal høre musikk.
    Finnes det noe års abn? Eller er det bare lifetime og mnd basis?
    Roon gjør ingenting som ikke Audirvana eller andre gjør like bra. Mengden metadata og brukergrensesnitt er hvor dem velger å skille seg ut. Du velger den som du liker best og som føles mest intuitiv for deg.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn