Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan bør jeg koble opp og bruke Roon? Har en Synology NAS og AURALIC Aries.

    New Bee!

    Etter det jeg får meg er det kanskje bedre å bruke en Mac mini med 8GB /Intel i5 / 1TB SSD, eller?
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    376
    Antall liker
    452
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    376
    Antall liker
    452
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Du bør starte med og lese den infoen som ligger på roonlabs.com sine sider. Veldig gode. Roon er ett omfattende produkt som krever noe tid og sette seg inn i. Men det er nok verd det .....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har egne erfainger med Core server og kapasitet?

    Eks konfigurajon:
    Minimum - Anbefalt - Supert

    NAS / PC / MAC ?
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    455
    Antall liker
    409
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    1.3 innfrir!
    Responsiviteten er betydelig bedre og masse nye innstillinger å knote med :)
    Endelig er det noe fornuftig i displayet på Transporteren og:)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    455
    Antall liker
    409
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har egne erfainger med Core server og kapasitet?

    Eks konfigurajon:
    Minimum - Anbefalt - Supert

    NAS / PC / MAC ?
    Jeg kjører Core på en linuxserver med noe i7-greier, ssd og 32gb ram. Det føles egentlig som overkill til å strømme musikk fra, men ble faktisk usikker en stund.
    Har hatt problemer med at 1.2 ble tregere og tregere dag for hver dag - etter ett par uker tok det flere sekunder å bytte sang, søke og navigere. Dette er/var relatert til linuxversjonen som vistnok flere sliter med. Det løste seg med en daglig cronjobb som restartet roonserver.
    Håper og tror det problemet er eliminert i 1.3 :)

    Men at core ikke er noe lett software er det iallefall ikke noe tvil om, for den spiser resurser og etterhvert som de fyller på med funksjoner bør man ha hardware for å følge med.
    Hadde iallefall ikke prøvd meg på å ha det på en typisk vifteløs NAS.

    Men lækkert er det - og vel verdt det!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Funker dette (så langt)!
    Eneste kommentar er at oppgraderingen ikke husket min Focus setting, men det er ingen stor sak.
     

    Vedlegg

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er noen her som prøver å bruke roon med sonos - avgi gjerne rapport! Spesielt nysgjerrig på hvordan det funker med multirom-streaming, og om roon "skjønner" at to sonos-høyttalere kan være gruppert sammen som et stereopar.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En ting til jeg merket meg var at jeg måtte gjøre en refresh av bibliotek-stien for at 1.3 skulle finne mine album.
    Jeg bare la til path på ny, fjernet den gamle og lot Roon gjøre ny import og analyse.
    Da var alt på plass på kort tid og jeg kunne kjøre Focus på dette veivalget gjennom Inspector.
    Jeg ønsker ikke at Tidal album skal vises, for GUI oppleves litt 'cluttered' ved browsing, selv om jeg sorterer på nyeste først.

    Overnevnte problem ble nettopp fikset i en ny build: https://community.roonlabs.com/t/bangbang-linux-storage-issue-fix-coming-bangbang/19558
     
    Sist redigert:

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er noen her som prøver å bruke roon med sonos - avgi gjerne rapport! Spesielt nysgjerrig på hvordan det funker med multirom-streaming, og om roon "skjønner" at to sonos-høyttalere kan være gruppert sammen som et stereopar.
    Funker som fjell mot Sonos, men jeg har ikke testet som stereopar enda.
    De poppet opp i settings og er bare å legge til.


    Roon er den beste oppdagelsen jeg har hatt på lenge
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noe nytt om støtte for global EQ evt convolver?
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Testet et par sonos play1 i stereo nå.
    Sonos softwaren slår jo sammen disse til en enhet og det vises som en enhet i Roon. Funker som det skal
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har vært på ferie et par uker så jeg er ikke sikker på om dette er gammelt nytt.
    Oppdaget akkurat at jeg har fått Tidal Masters kategori i Roon appen, og min DSPeaker Antimode viser 48/24 når jeg spiller via USB fra minipc med Roon server.

    Dette tyder vel på at Roon server har fått MQA decoding?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet hvorfor det er anbefalt og bruke •Intel Core i3, Ivy Bridge+ og ikke f.eks i7? Trodde større prosessor ville være positivt lydmessig.
    Har selv Mac Mini og vurderer Roon..
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvorfor det er anbefalt og bruke •Intel Core i3, Ivy Bridge+ og ikke f.eks i7? Trodde større prosessor ville være positivt lydmessig.
    Har selv Mac Mini og vurderer Roon..
    Både i3 og i7 har mer enn nok kapasitet for roon. Der vil ikke bli noe bedre lyd om prosessoren har mer ledig kapasitet

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    På sine nettsider anbefaler RoonLabs i3 og 4 Gb RAM som minimum (i alle fall hvis core skal kjøres på nas; det er bare det jeg har vurdert) for å få en god brukeropplevelse. Har du mer, skader det sikkert ikke, men som allerede sagt, får du neppe bedre lyd.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

    Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

    Jeg håper roon kommer med Linux gui støtte etterhvert.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tidal masters ser jo ut til å virke relativt greit, men markeringen på albumsiden er jo kun tidal ikonet. Jeg har jo endel highrez lagret lokalt og der står det ant bits og sampling frequency klart og tydelig. Jeg legger ikke til ting fra tidal dersom det er i ett dårligere format enn jeg har det lagret lokalt. Så håper de endrer fra tidal ikonet til å vise formatet på filen slik at det blir vesentlig kjappere å legge til musikk fra "tidal - masters" oversikten.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    7.732
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

    Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

    Jeg håper roon kommer med Linux gui støtte etterhvert.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Mulig feil tråd å spørre siden dette er en "fan-tråd" for Roon, men tar sjansen alikevel :)
    Bruker i dag en HTPC med Windows og JRMC (Wasapi) koblet via USB til min Hegel HD2 DAC.
    Oppsettet låter ganske bra i mine ører, men har jo sett at mange er fornøyde med Roon.

    Når det gjelder musikkfiler i 16/44,1 opplever du tydelig lydmessig forbedring å spille dette av via Roon kontra JRMC?
    Eller er det GUIet som er største forskjellen?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

    Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

    Jeg håper roon kommer med Linux gui støtte etterhvert.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Mulig feil tråd å spørre siden dette er en "fan-tråd" for Roon, men tar sjansen alikevel :)
    Bruker i dag en HTPC med Windows og JRMC (Wasapi) koblet via USB til min Hegel HD2 DAC.
    Oppsettet låter ganske bra i mine ører, men har jo sett at mange er fornøyde med Roon.

    Når det gjelder musikkfiler i 16/44,1 opplever du tydelig lydmessig forbedring å spille dette av via Roon kontra JRMC?
    Eller er det GUIet som er største forskjellen?
    Forskjellen mellom roon og jrmc er såpass liten imø at jeg har sluttet å bruke jrmc til fordel for roon. På windows maskin virker det som om jrmc er bedre til å omgå "Windows lydroting" enn Roon. På linux med alsa hører jeg ingen forskjell. Så jeg bruker ikke htpc lengre. En Cobox-i har tatt over for audio (med Linux) og Chromecast har tatt over video.

    Cobox-i mfl har gode egenskaper for usb-DAC. Koster ikke allverden og bruker lite strøm og tar ikke plass. NAS (eller stasjonær pc med NAS software) er stuet vekk fra hifi'n.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    7.732
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    antallet album er avgjørende. Med en samling på 0 til 2-3000 album vil det ikke være behov for mye analysekraft. Med 5000 + album er det kjekt med mye CPU kraft og minne for at opplevesen av roon skal være jevnt god og rask.

    Lyden blir ikke påvirket. Kun grafisk fremstilling og anbefalte album basert på hva du hører på og har hørt på og slike ting. Andre programmer er bedre mtp lydkvalitet i Windows. Men på linux / Android / Mac er roon fullt på høyde med de beste mtp lyd også IMO.

    Jeg håper roon kommer med Linux gui støtte etterhvert.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Mulig feil tråd å spørre siden dette er en "fan-tråd" for Roon, men tar sjansen alikevel :)
    Bruker i dag en HTPC med Windows og JRMC (Wasapi) koblet via USB til min Hegel HD2 DAC.
    Oppsettet låter ganske bra i mine ører, men har jo sett at mange er fornøyde med Roon.

    Når det gjelder musikkfiler i 16/44,1 opplever du tydelig lydmessig forbedring å spille dette av via Roon kontra JRMC?
    Eller er det GUIet som er største forskjellen?
    Forskjellen mellom roon og jrmc er såpass liten imø at jeg har sluttet å bruke jrmc til fordel for roon. På windows maskin virker det som om jrmc er bedre til å omgå "Windows lydroting" enn Roon. På linux med alsa hører jeg ingen forskjell. Så jeg bruker ikke htpc lengre. En Cobox-i har tatt over for audio (med Linux) og Chromecast har tatt over video.

    Cobox-i mfl har gode egenskaper for usb-DAC. Koster ikke allverden og bruker lite strøm og tar ikke plass. NAS (eller stasjonær pc med NAS software) er stuet vekk fra hifi'n.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Takk for svar. Med Cobox-i søker du også ved bruk av tastatur eller?
    Har en del musikk organisert i mapper på sjanger (uten at de er ID-taget likt) så vil være en overgang å skulle søke opp mye manuelt..
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Mini-puteren (Cobox-I / RPI / ODROID / BBB etc) står tilkoblet strøm, nettverk og lyd ut (USB eller optisk med cubox-I) og kontroll skjer fra en app. Enten på mobilen, nettbrettet eller laptop / stasjonær. Mini-puteren er i praksis kun en kobling mellom nettverk og lyd ut til lydannlegget. Det er "mange" forskjellige typer enheter som kan brukes som utenheter (roon end-points). Og konfigurasjoner varierer fra USB ut til DAC, htt terminaler for utehøytalere f.eks (Raspberry pi m. Hifiberry AMP+), og ørten andre varianter. Nå er til og med Sonos høytalere mulig å bruke som utdataenhet. Chromecast står på listen over enheter de prøver å få til som en utdaataenhet (on roadmap iflg. roonlabs).

    I praksis ligner appen litt på JRMC Gizmo, men der du måtte styre endel med tagging etc for å få Gizmo til å være funksjonelt, så ordner stort sett ROON dette med minimalt med feil.

    Om jeg kobler tastatur og mus til cuboxen så krever det en linux distro med GUI og i praksis er det ikke støtte for roon GUI i linux (noe jeg håper kommer etterhvert). MAO er det lite å hente på det IMO.

    Men dersom du benytter Volumio / Moode eller ett av de andre musikkspiller-distroene så får du jo mappestrukturen via det OSet. Det er mange som har gjort dette, inkludert meg. Men etterhvert har jeg kuttet ut å benytte Moode GUI og benytter nå bare ROON app til musikk (både hjemme og på tur*).

    *Dersom du har god upload hastighet hjemme og har god dekning der du drar med mobilnettet / WIFI etc så kan du også sette opp vpn for å benytte roon appen når du er på tur (men det avhenger av god mobildekning uten bytte av nett, ellers faller VPN tilkoblingen fort ut). Jeg la frem ett ønske til roon gutta om at de skulle gjøre det slik at man kan slå av eller på vpn i roon appen (deaktivert som standard). Om det blir noe av i en fremtidig oppdatering vil vise seg. Men inntil videre er det noe en må sette opp selv.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    376
    Antall liker
    452
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Etter 2 mnd testperiode har jeg nå endelig tatt beslutningen. Det ble ett Roon Lifetime membership nå i dag :) Har aldri brukt så mye penger på programvare før - men å bruke masse penger på bokser for å få bedre lyd har aldri vært noe problem. Håper jeg ikke angrer på dette. Har fungert som en drøm med Mac Mini som Core og Bluesound Node 2 i stua på en Hegel H160. Har også 2 Bluesound Pulse i huset. Blir mye brukt på en Macbook Pro Retina med Dragonfly Black USB DAC sammen med Bose Quiet Comfort 35. Musikksamlingen på rundt 2.500 album ligger rippet med FLAC på ett Synology NAS. Bruker også Tidal HiFi.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å bytte ut min 2010 modell Mac Mini med en nyere dataløsning for hjemmet. Mini'en tenkte jeg å tømme for alt grums og pensjonere den som musikkavspiller med Roon installert. Litt grønn på avspilling via data/USB og spør derfor kanskje litt dumt, men....

    Vil en Mac Mini fra mid 2010 fungere godt som musikkavspiller, eller bør den være nyere? Tenker da i forhold til oppløsning/USB standarder, eller annet?

    Spesifikasjonene er:
    Modellnavn: Mac mini
    Modellidentifikator: Macmini4,1
    Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
    Prosessorhastighet: 2,4 GHz
    Antall prosessorer: 1
    Totalt antall kjerner: 2
    Nivå 2-buffer: 3 MB
    Hukommelse: 2 GB

    Komfort og brukervennlighet er et must for meg. Dersom jeg installerer Roon på Mini'en: kan jeg da styre hva jeg spiller fra Tidal/NAS fra sofaen med telefonen/nettbrettet, eller må jeg styre det via egen "fjernkontroll" til MacMini'en? Trenger jeg Bluesound Node, som jeg i dag har, eller blir den overflødig?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Du installerer Core ( Roon sw) på macen, du kan også bruke den som avspiller, og du kan bruke Noden som avspiller. Du styrer Roon fra mac/pc, telefon eller nettbrett. Noen NAS har også muligheten til å installere Roon men det fungerer bra på mac mini hos meg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer å bytte ut min 2010 modell Mac Mini med en nyere dataløsning for hjemmet. Mini'en tenkte jeg å tømme for alt grums og pensjonere den som musikkavspiller med Roon installert. Litt grønn på avspilling via data/USB og spør derfor kanskje litt dumt, men....

    Vil en Mac Mini fra mid 2010 fungere godt som musikkavspiller, eller bør den være nyere? Tenker da i forhold til oppløsning/USB standarder, eller annet?

    Spesifikasjonene er:
    Modellnavn: Mac mini
    Modellidentifikator: Macmini4,1
    Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
    Prosessorhastighet: 2,4 GHz
    Antall prosessorer: 1
    Totalt antall kjerner: 2
    Nivå 2-buffer: 3 MB
    Hukommelse: 2 GB

    Komfort og brukervennlighet er et must for meg. Dersom jeg installerer Roon på Mini'en: kan jeg da styre hva jeg spiller fra Tidal/NAS fra sofaen med telefonen/nettbrettet, eller må jeg styre det via egen "fjernkontroll" til MacMini'en? Trenger jeg Bluesound Node, som jeg i dag har, eller blir den overflødig?
    Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer! (On "computers are noisy!" for audio)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å bytte ut min 2010 modell Mac Mini med en nyere dataløsning for hjemmet. Mini'en tenkte jeg å tømme for alt grums og pensjonere den som musikkavspiller med Roon installert. Litt grønn på avspilling via data/USB og spør derfor kanskje litt dumt, men....

    Vil en Mac Mini fra mid 2010 fungere godt som musikkavspiller, eller bør den være nyere? Tenker da i forhold til oppløsning/USB standarder, eller annet?

    Spesifikasjonene er:
    Modellnavn: Mac mini
    Modellidentifikator: Macmini4,1
    Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
    Prosessorhastighet: 2,4 GHz
    Antall prosessorer: 1
    Totalt antall kjerner: 2
    Nivå 2-buffer: 3 MB
    Hukommelse: 2 GB

    Komfort og brukervennlighet er et must for meg. Dersom jeg installerer Roon på Mini'en: kan jeg da styre hva jeg spiller fra Tidal/NAS fra sofaen med telefonen/nettbrettet, eller må jeg styre det via egen "fjernkontroll" til MacMini'en? Trenger jeg Bluesound Node, som jeg i dag har, eller blir den overflødig?
    Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer! (On "computers are noisy!" for audio)
    Nå er jeg ikke helt "der" når det kommer til å lese tekniske grafer og utførlige fremstillinger over dataspørsmål. Vet knapt hva som befinner seg inni MacMini'en.... For å spørre enkelt: Viser den artikkelen at man mener MacMini'en er dårlig som avspiller over USB til ekstern DAC, eller er den bra?
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Hei, ser at det å bruke MAC mini som core virker bra. Jeg har et kanskje dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar på det jeg lurer på. Jeg får en Auralic Aries i disse dager som jeg skal koble opp mot min Burmester DAC. Har sett litt på roon og syntes det ser kjempefint ut. Det jeg lurer på er om jeg legger core inn på min IMac. Og da bruke min IPad mot streameren. Må da min IMac stå på alltid 24/7? Eller kan jeg sette den i sleep når jeg ikke bruker den?
    Jeg har all musikk på en Netgear Ready NAS.
    Om dere har et annet forslag for oppsett så setter jeg stor pris på svar.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hei, ser at det å bruke MAC mini som core virker bra. Jeg har et kanskje dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar på det jeg lurer på. Jeg får en Auralic Aries i disse dager som jeg skal koble opp mot min Burmester DAC. Har sett litt på roon og syntes det ser kjempefint ut. Det jeg lurer på er om jeg legger core inn på min IMac. Og da bruke min IPad mot streameren. Må da min IMac stå på alltid 24/7? Eller kan jeg sette den i sleep når jeg ikke bruker den?
    Jeg har all musikk på en Netgear Ready NAS.
    Om dere har et annet forslag for oppsett så setter jeg stor pris på svar.
    Roon appen må ha kontakt med Roon Server/Core for å kunne browse musikkbiblioteket.
    Det betyr at iMac må være 'wake' når du bruker systemet. Sikkert ingenting i veien for iMac sleep/hibernate i mellomtiden, men Roon vil si at det tar lengre tid enn normalt å få kontakt (men den kommer opp etterhvert).
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Etter å ha brukt Ligtning DS for å styre musikkavspillingen fra Tidal Hifi/NAS mot Auralic Aries i flere år "oppdaget" jeg nå endelig Roon!
    Kjører Roon core på Synology Nas (4 Gb RAM, Roon databasen på ekstern SSD disk). Vesentlig bedre brukeropplevelse - integreringen mellom Tidal og lokal musikksamling er veldig bra.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Interessant! Jeg har vurdert å prøve det samme, men på en Qnap nas. På nettsidene til Roon har jeg (for en stund siden) sett Qnap nevnt, men jeg vet ikke om det finnes skikkelig støtte for å kjøre Roon core på Qnap ennå. Noen som vet mer om dette her?
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Interessant! Jeg har vurdert å prøve det samme, men på en Qnap nas. På nettsidene til Roon har jeg (for en stund siden) sett Qnap nevnt, men jeg vet ikke om det finnes skikkelig støtte for å kjøre Roon core på Qnap ennå. Noen som vet mer om dette her?
    Mener å ha sett en liste over kompatible Nas på Roon.COM

    De anbefalte ihvertfall tidligere Synology eller Qnap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn