Hmmmmmmmmmmmmmmm, what 2 say....?
Har med jevne mellomrom vært innom tråden og lest litt, og gjør meg nå mine tanker...
Skjønner forsåvidt hva/hvor trådstarter vil, men synes samtidig han skyter spurv med kanoner, på en måte... ;D
For en person som har vokst opp med cd og enkelte innslag av vinyl som kildemateriale, kan det jo fremstå som naturlig at cd er hans "otium"....
Når det gjelder begrepet eierglede, KAN det jo ses på gjennom flere briller. JEG har personlig meget stor eierglede av hver eneste komponente jeg besitter. Hver eneste komponent er jo innkjøpt etter opplesing mht den enkelte komponent, selv om noen av komponentene er kjøpt "på sjans".... Sjansningene og de mer "safe" innkjøpene har dog, stort sett uten unntak, ført til at kvaliteten på anlegget har økt mtp gjengivelseskvalitet!
JEG har også personlig eierglede av hver eneste cd jeg har kjøpt/brent/rippet... Jeg vokste forsåvidt opp i den tiden der vinyl og kassetter var "eneste alternativ". Det betyr dog ikke at jeg ikke ser både pros and cons med nymotens vinninger, i form av digital avspilling på ulike måter, all den tid jeg er fullt oppdatert mtp Sonos o.a alternativer, og deres muligheter... Samtidig er jeg der at jeg VET at jeg, dersom telefonen kom fra f x Hamar, ville kjøpt en eller annen form for seriøs vinylsnurrer og ditto "sort guld", fordi jeg VET at det er den kilden som faktisk tiltaler meg mest, lydmessig og opplevelsesmessig. Men jeg eier pr dags dato ikke vinylsnurrer, riia, eller en vinylskive (bortsett fra de 80-tallsskivene som står "lagret" et eller annet sted), og kommer derfor ikke til å legge ned kronasjer der før så skjer....
Der jeg kanskje er MEST enig med trådstarter, er mht det å kunne bla i en cd-booklet. For andre vil dette kunne sammenliknes med gleden av å kunne plukke frem et lp-coer fra "god knows when"... Jeg har ingen problemer med å kunne navigere med frem til ønsket playlist via Sonos. Det JEG imidlertid sliter litt med, er å skaffe meg samme oversikt over hva som ligger lagret på NAS-serveren min. Da er det MANGE GANGER "enklere" å reise på seg, gå noen få steg til cd-hyllene og "søke" - noe som er relativt enkelt, da mine cd`er er alfabetisk organisert. I så måte er cd et takknemlig medium contra lp, som jeg forestiller meg som noe mer tungrodd å finne frem i - gitt at antallet overstiger et visst nivå...
Lydmessig er det i dag fullt mulig å komme omtrent i mål til fotofinish mht lp vs cd vs vs pc/data-avspilling. Det har jeg ved et flertall anledninger personlig erfart. Undertegnede, tkr (som er den jeg kjenner til som har dratt `an lengst - mtp at han både ripper/streamer cd`er OG kjører vinyl til å bli "digitalisert" gjennom en AD/DA-converter? - dvs at han ikke lagre digitalt, men at han "gjør" det analoge signalet digitalt!), Fenris, OMF m.fl i Bergen Lydlaug, samt flere her inne på hfs, har vist at det er mulig å komme veldig langt med pc/databasert avspilling. Det er jo kjapt gjort å lese seg til at flere, som besitter høyst kapable oppsett, har "konvertert" til pc/databasert avspilling med godt resultat. Det behøver ikke å bety at pc/databasert avspilling er det s.k. Colombi egg - men for noen ER det det! For andre er cd- eller vinylplatene et "must" - fysisk og bokstavelig talt!
MITT cd-oppsett, med spiller og DIY-dac er hakket bedre enn Sonos/MF-dac, som i sin tur er vesentlig bedre enn dvd-spiller som kilde. CD-spiller og dvd-spiller anvendt som SACD-spiller, befinner seg på topp 3; noen ganger å foretrekke fremfor cd/DIY-dac og/eller Sonos/MF-dac, MEN IKKE ALLTID....
JEG tror personlig at det handler litt om hva en "blir vant til".....
Jeg er, i en alder av 43, ennå der at jeg "liker" å putle med et cd-cover. En av grunnene til dette er at jeg rettogslett finner raskere frem til "ønsket" musikk i cd-hyllen, enn jeg gjør hvis jeg setter meg ned og skal scrolle meg gjennom innholdet på NAS-serveren!
Jeg kjenner andre, f x SOA - som forøvrig er omtrent jevnaldrende, som lydmessig ofte foretrekker vinyl, men som samtidig har en høyst kapabel cd-spiller. Sonos e.a. derimot, er nok "gresk" derigården..... ;
Fenris, derimot, som "leder" med ca 10 år på meg (dvs han er ca 10 år eldre!) - han har "kun" Sonos/Spotify som kilde, og gudhjelpemegdetspillerdagudegodthosham! - ikke snakk om annet!
Så er det tkr, som forøvrig er på omtrentlig alder med Fenris, som tidligere har eiet både vinyl- og cd-komboer i den høyere divisjonen. Idag er Mac/hd-basert avspilling det han benytter, sammen med et "modig", avansert! - og kanskje nyvinnende - tankesett!
Så er det Karlinn, som faktisk "kun" - MEGET BEVISST OG MÅLRETTET! - eier en vintage vinylsnurrer - der er det ikke en cd-spiller eller for den saks skyld en flatskjerm å finne - som faktisk kan nyte musikk BIG TIME - både lysmessig og opplevelsesmessig - med det utstyret han besitter! Cudos! ;D
At dagens "ungdom" er opptatt av "feil" musikk - det føler jeg faller litt på "sin egen urimelighet".... Fordi; NÅR har egentlig ungdom fått/opplevd cudos for sine egne musikalske prioriteringer? Det skjedde verken på 50-, 60-, 70-, 80- eller 90-tallet. Det er vel først kanskjen på 2000-tallet at den musikalske "prioriterengen" har blitt tilgitt det individuelle...? Noe som i og for seg ikke er helt bortevekk - mtp at "antijanteloven" har gjort seg gjeldende - på godt og vondt?................
At mange av dagens ungdom er - iflg trådstarter - både ukristiske til kilde, gjengivelse og komponenter - det er vel noe som følger tiden! På 60-tallet var vinyl det eneste rette, det samme gjaldt nok også på 70-tallet. På siste halvdelen av 80-tallet var det en del som "falt som fluer" for det moderne cd-mediet. På 90-tallet var for mange cd det "eneste rette", mens det imho har skjedd noe de 10 siste årene - og da særlig de siste 3-4 årene... Vinyl har - som moter ofte har en tendens til - igjen blitt "in" - og at dette har sammenheng med det lydmessige å gjøre, er vel bare gledelig!? Samtidig er det de siste årene også flere som har oppdaget at vinyl og pc/databasert avspilling lar seg kombinere og det kan jo unektelig være helt feil- uansett av i hvilken grad eierne finner glede i å bla seg gjennom et cd- eller lp-cover....
Veeel, dette ble mange ord og tanker en sen kveld i 2011... ;
Når det kommer til stykket, tror jeg at det faktisk - og egentlig - handler om hva en "blir vant til".....være seg det heter vinyl, cd eller pc/data
Godt nytt år, folkens.... SKÅL for mange musikalske og hifimessige oppturer i 2012! (eller som de sa på salige Frasier; where ever you are, what ever you do.....) ;D
mvh
Proffen