Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norske myndigheter har alltid vært gode til å lage ris til egen bak og skite i eget reir.

Romfolket vant mot staten: Får bo i telt ved Sognsvann - VG Nett om Romfolket
    Jeg blir bare lei meg over dette landet her. Men iht dommen så kan man jo nå da "telte" så lenge man orker...
    Nei. Saken gjaldt en midlertidig forføyning med krav om øyeblikkelig fjerning, med hjemmel i forrige utkastelse. Det sa retten nei til, fordi det ikke var bevist at dette var de samme menneskene som forrige gang og at skaden ved at de er der ikke er stor nok til å begrunne et hastevedtak. Så Statsbygg må ta en litt lengre runde for å få en kjennelse på at de menneskene som er her nå heller ikke har lov til å telte der. Egentlig en teknikalitet, og den reelle forskjellen er hvor lang tid det tar å få leiren fjernet. Nå tar det kanskje et par uker heller enn et par dager før gravemaskinene kommer.

Lovteksten:
    Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.
    Det er vel vanskelig å si at Sognsvann, på bysiden av Markagrensen, er "område fjernt fra bebyggelse". Spesielt når leirer lengre inne i marka ikke er det.

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    5
    Norske myndigheter har alltid vært gode til å lage ris til egen bak og skite i eget reir.

Romfolket vant mot staten: Får bo i telt ved Sognsvann - VG Nett om Romfolket
    Jeg blir bare lei meg over dette landet her. Men iht dommen så kan man jo nå da "telte" så lenge man orker...
    Nei. Saken gjaldt en midlertidig forføyning med krav om øyeblikkelig fjerning, med hjemmel i forrige utkastelse. Det sa retten nei til, fordi det ikke var bevist at dette var de samme menneskene som forrige gang og at skaden ved at de er der ikke er stor nok til å begrunne et hastevedtak. Så Statsbygg må ta en litt lengre runde for å få en kjennelse på at de menneskene som er her nå heller ikke har lov til å telte der. Egentlig en teknikalitet, og den reelle forskjellen er hvor lang tid det tar å få leiren fjernet. Nå tar det kanskje et par uker heller enn et par dager før gravemaskinene kommer.

Lovteksten:
    Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.
    Det er vel vanskelig å si at Sognsvann, innenfor Markagrensen, er "område fjernt fra bebyggelse".
    Definisjonen kan se ut til å være 150m. Ref artikkelen jeg linket til over. Og da kan det jo bli verre...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er en annen regel. Telting er ikke lov nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte uten tillatelse, punktum. Lengre unna bolighus er det lov i inntil to døgn, med mindre vi snakker om indre Finnmarksvidda eller tilsvarende. Hele paragrafen:
    § 9. (Rasting og telting.)
    Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke.

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Rasting eller telting må ikke skje når det kan medføre nevneverdig skade på ungskog, eller skogforyngelsesfelt. Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Reglene om avstand fra bebyggelse gjelder likevel ikke på område som særskilt er innredet for telting. Departementet kan gi forskrift om å tillate telting nærmere enn 150 meter fra bebodd hus (hytte) i kystnære områder.

For tidsrommet umiddelbart før og under villreinjakten kan departementet på nærmere avgrenset høgfjellsområde forby eller regulere teltslåing som kan være til ulempe for villreinjakten.

Telting og ferdsel må skje på eget ansvar for skade som dyr kan påføre personer, telt og andre eiendeler.
    De må gjerne telte i marka, men etter to døgn må de vekk med mindre de får tillatelse av grunneier. Og det får de ikke. Deretter er det bare et spørsmål om hvilke skritt grunneier må ta for å få namsmannen til å gjennomføre bortvisning.

Se her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10104717

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I prinsippet er vel det mulig. Ideen er at man har lov til å reise inn for å søke arbeid, men etter tre måneder skal man registrere seg og dokumentere at man kan forsørge seg selv. Problemet ligger vel mest i håndhevelsen, f eks å kunne vite om en person allerede har vært her i tre måneder eller ankom i går. Det er litt vrient uten registrert grensepassering og reisedokumenter. Dessuten holder det å ta en harrytur til Svinesund for å nullstille den oppholdstiden, og da har man lov til å være her i nye tre måneder, igjen og igjen.

http://www.udi.no/Global/UPLOAD/Publikasjoner/FaktaArk/Faktaark_EOS_registreringsordningen-NO.pdf

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Gjeninføring av "Løsgjengerloven" vil vel løse de fleste slike problemer. Har du ikke penger til livsoppholdelse/ sted å bo så ryker du rett i fengsel! Er du utlending blir du utvist. Det bør kunne gå an å vedta en lov som sier at bøteleggelse/dom gjør deg uønsket de neste 10 år.

MEN.......................

Tenk igjennom først hvorfor vi fjernet "Løsgjengerloven" til å begynne med.............................................

Og man bør jo ikke skaffe seg fartsbøter i utlandet hvis nabolandene lager tilsvarende lover.....................

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    1

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er nok bare neddopede syklister som ikke lenger er i stand til å ta vare på seg selv som følge av dopkonsumet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Men det er krenkende å få de fjernet, defor må de få lov til og bli for å stjele fra nordmenn.

Men er du politimann og kaller statsministeren krapyl mister du jobben etter 30 år.
    Men de er jo fjernet, fikk du ikke med deg det?
    De er tilbake neste uke, fornøyd med JR forsterkeren din?
    Og så?

Innlegget ditt (det som begynner med "Men det er krenkende å få de...") sammenligner samfunnets/lovens håndtering av to saker: romleiren og upasssende oppførsel fra en politimann. Fasit er at leiren er fjernet og politimannen oppsagt, så du kan si at makta har gjort kort prosess i begge tilfeller. Ditt innlegg tyder på at du tror romefolkleiren ( imotsetning til politimannen) fikk bli (fordi det ville være krenkende å fjerne den), men det stemmer jo ikke. Til kommentaren din om at de er tilbake om en uke: joda, sikkert, men en leir kan jo ikke rives før den er bygd.

Til OffOffTopic: Når det gjelder JRen en den riktig fin. En resistor røk for et år eller to siden, trolig ifb med lynnedslag, men Tor Aamodt ordnet med reparasjon, selv om JR fant ut at historikken til forsterkeren min ikke stemte med den jeg hadde fått opplyst av selger - at den skulle stamme fra Tor/Lyric. Jeg mener å huske at de sporet den til importøren i et søreuropeisk land. Jaja

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men de er jo fjernet, fikk du ikke med deg det?
    De er tilbake neste uke, fornøyd med JR forsterkeren din?
    Og så?

Innlegget ditt (det som begynner med "Men det er krenkende å få de...") sammenligner samfunnets/lovens håndtering av to saker: romleiren og upasssende oppførsel fra en politimann. Fasit er at leiren er fjernet og politimannen oppsagt, så du kan si at makta har gjort kort prosess i begge tilfeller. Ditt innlegg tyder på at du tror romefolkleiren ( imotsetning til politimannen) fikk bli (fordi det ville være krenkende å fjerne den), men det stemmer jo ikke. Til kommentaren din om at de er tilbake om en uke: joda, sikkert, men en leir kan jo ikke rives før den er bygd.

Til OffOffTopic: Når det gjelder JRen en den riktig fin. En resistor røk for et år eller to siden, trolig ifb med lynnedslag, men Tor Aamodt ordnet med reparasjon, selv om JR fant ut at historikken til forsterkeren min ikke stemte med den jeg hadde fått opplyst av selger - at den skulle stamme fra Tor/Lyric. Jeg mener å huske at de sporet den til importøren i et søreuropeisk land. Jaja
    Men var det ikke rettsak på dette nylig der det ble bestemt at den ikke kunne rives, det Oslo Kommune gjør nå er jeg ikke sikker på er lovlig, det jeg ville frem til er at disse romfolkene har flere rettigheter enn en norsk person som har jobbet i politiet i 30 år.

Off topic:

Jeg hadde selv en JR continuum 500 for noen år siden, det er den desiderte beste forsterkeren jeg har hatt til film, men dessverre så spilte den ikke bra sammen med Dali høytalerne når det kom til den type musikk jeg hører mest på. Men jeg savner den veldig når jeg ser på film.

Jeg kjøpte min hos Tor/Lyric, leste testen i Fidelity og der fikk den så mye skryt at jeg ringte Lyric dagen etter jeg leste anmeldelsen, fikk kjøpt den som var hos Rognlien.

N

nb

Gjest
    For å nevne det mest opplagte har ikke romfolk rett til norsk statsborgerskap, norsk pensjon, stemmerett i Norge eller rett til å bo her så lenge de vil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La nå ikke fakta komme i veien for en god fordom. Jeg er MEGET lite glad for at vi oversvømmes av tiggere og kriminelle i ulike avskygninger, men kan ikke se at problemet blir enklere å løse ved at folk ikke klarer å holde bakkekontakt i diskusjonen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For å nevne det mest opplagte har ikke romfolk rett til norsk statsborgerskap, norsk pensjon, stemmerett i Norge eller rett til å bo her så lenge de vil.
    De har vel rett til pensjon, skulle ikke folk til folk ansette de alle som selgere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det kommer nok til å bli litt ekstra jobb med båtpussen til våren for enkelte.....

Eierne fortviler - 150 båter nedgriset av ubudne gjester - VG Nett om Båt
    Hm, hva var det Rotmo sa igjen?
    Rotmo bør ikke få så mye sympati for sine formuleringer. Det er ikke vanskelig å forstå problemene han skisserer, om man er enig eller ikke. Men et punkt man bør være ytterst varsom med er å bevege seg inn på er dehumanisering, og hans formuleringer kan lett settes inn i en slik sammenheng, og vil nok bli brukt av mange til slike formål.

Jeg tror ikke helt man er klar over den potensielle faren dette kan innebære. I mine øyne (eller ører) er ordbruk som lus, lopper, rotter, utøy og tilsvarende mye skumlere enn all verdens tradisjonelle kraftuttrykk som etterhvert har falt i unåde grunnet PK-språk.

Ser man rundt i verden på de verste menneskelige overgrepene i stor skala, og spør om hvordan dette kunne skje... så er et av de viktigste punktene eskalering av dehumaniserende språk og formuleringer i omtale av demografiske grupperinger.

Det er ingen stolt tradisjon Rotmo viderefører for å si det litt varsomt, og han bør nok formulere seg noe anderledes om han vil gjenvinne litt respekt hos publikum. Man kan forvente det av folk som lever av skriving, tekster og språk.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Forsåvidt enig i siste innlegg. Lurer på hva båteierne synes i sakens anledning.
    Og en ting til, dehumanismen har vandalene i dette tilfellet ettertrykkelig stått for selv.
    De har på en måte definert seg selv.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Forsåvidt enig i siste innlegg. Lurer på hva båteierne synes i sakens anledning.
    Og en ting til, dehumanismen har vandalene i dette tilfellet ettertrykkelig stått for selv.
    De har på en måte definert seg selv.
    Båteierene har sikket kollektivt meldt seg opp i sosialantropologi på universitetet for å prøve å få en akademisk forklaring på hva som er så stas med dette besøket.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.654
    Torget vurderinger
    2
    harennå til gode å møte en båteier med sosialantropologi som bakgrunn. Dumsnillistene er nok desverre ikke rammet at dette hærverket, de holder seg trygt på kafeene ved Youngstorget og sofakroken på Nordberg og Marienlyst

G

Gjestemedlem

Gjest
    Null sympati for hvem-det-nå-er som har vandalisert og tilgriset andre menneskers eiendom. Om det er romlinger/søppelturister eller uteliggere og slaur spiler mindre rolle.

Skarptrenede rottweilere på området ville sikkert gjort susen.

Men de som har betalt for å ha båtene sine i sikkert opplag her her tydeligvis blitt svindlet så det rekker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    En klassiker - og like ekte som en syvkroneseddel!

beggar.jpg

Eddie Murphy i "48 Hours" fra 1982 - en pioner blant tidlige tiggere!​

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.271
    Sted
    Sølvbyen
    En klassiker - og like ekte som en syvkroneseddel!

Vis vedlegget 256339

Eddie Murphy i "48 Hours" fra 1982 - en pioner blant tidlige tiggere!​
    Herlig film det der, men jeg må få lov til å arrestere litt angående filmtittel. Dette er "Trading Places", eller "Rollebyttet" som den het på norsk. Med Dan Ackroyd og Jamie Lee Curtis bl.a. på rollelista, og hvor også sistnevnte lamslo en meget ung blitzkrieg med fullt tilsyn til en naken overkropp med tilhørende attributter. God komedie av den gamle skolen. :)

Rollebyttet (1983) - IMDb

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    I stand erected! Rollebytte it is.

• Laster inn…