Romaskin - et alternativ?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.590
Sted
Holmestrand
Vurderer å satse på litt alternativ trening i vinter. Etter diverse sesonger ed spinning, som er OK, lurer jeg på å kjøpe meg ei romaskin typ Concept2. Tror dette er smart trening selv om man ikke har ambisjoner som hr Tufte. Noen som har erfaring på området?

N

nb

Gjest
Jeg synest det er veldig god trening - men kjøp en brukt om mulig da det erfaringsmessig er ganske stor sannsynlighet for at også din vil ende opp der etter hvert....

Det er en grei kombo av styrke og utholdenhetstrening med moderat belastning av store muskelgrupper - ikke at jeg er noen treningsguru, men det pleier å være et greit utgangspunkt for god trening og lav risiko for belastningsskader.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.590
Sted
Holmestrand
nb skrev:
Jeg synest det er veldig god trening - men kjøp en brukt om mulig da det erfaringsmessig er ganske stor sannsynlighet for at også din vil ende opp der etter hvert....
Snakker du av erfaring her? Jeg ser selvsagt dette som et tema, selv om sykkelrulla havna på fyllinga. Den var utslitt.

N

nb

Gjest
xerxes skrev:
Snakker du av erfaring her? Jeg ser selvsagt dette som et tema, selv om sykkelrulla havna på fyllinga. Den var utslitt.
Ikke av egen erfaring, men finn.no har en bra samling treningsmaskinger til salgs fra folk som hadde gode intensjoner;) Det burde være mulig å få tak i en pent brukt om du ikke må ha den akkurat nå, så i alle fall noe å sjekke og kostanden blir mindre om du finner ut at det ikke helt var tingen for deg.

Det blir fort litt ensformig som alt annet om man kun har ett apparat tilgjengelig, om man da alikvel blir medlem av et studio for å ha tilgang på andre ting, så er man like langt.

Men for all del - det er ikke allverdens utgift og det er fint å ha muligheten til å ta seg en økt innimellom om man har litt tid tilgjengelig men ikke har tid til å dra et sted for å trene.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Personling syns jeg romaskin er et utmerket apparat for oppvarming, da det innbefatter store deler av kroppen som nb nevner her. Men er vel grenser for hvor lenge man gidder å sitte å ro, om man ikke har ambisjoner om å bli nettop - roer...

Beste hjemmegym "apparat" som jeg vil anbefale er dette:

Mini slynge!
Henges i taket, tar liten plass, koster ikke all verden, du får trent alle muskler, glimrende til både styrke og stabiliseringstrening, blir aldri kjedelig. ;)

http://www.redcord.no/Excercises.aspx?m=62

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
anbefales på det sterkeste, er tungt i starten da man bruker en del muskler man stort sett ikke trener i det hele tatt. Men er et kjempebra apparat, klarer å holde skadene mine i sjakk med den :)

topline skrev:
Personling syns jeg romaskin er et utmerket apparat for oppvarming, da det innbefatter store deler av kroppen som nb nevner her. Men er vel grenser for hvor lenge man gidder å sitte å ro, om man ikke har ambisjoner om å bli nettop - roer...

Mini slynge!
Henges i taket, tar liten plass, koster ikke all verden, du får trent alle muskler, glimrende til både styrke og stabiliseringstrening, blir aldri kjedelig. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Alle miljøstasjoner har en egen container for ubrukt trimutstyr kjøpt på TV shop.

Jeg ville nok anbefale båt i stedet for romaskin. Det er ikke så greit å fiske fra en romaskin blant annet.

Det er en annen måte å ro på sett i forhold til vanlig robåt, men det har mye til felles med kapproingsbåter. Vi hadde en slik hjemme i min ungdom, og det var grei trening. Den hadde fjærbelastede "årer" og et sete som trillet på trinser, akkurat som kapproingsbåter.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
topline skrev:

Mini slynge!

Hvordan bruker du denne da?

Har du noen bilder som viser hvordan den brukes?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Slynge er fint - kanskje det beste - til statisk trening, men sykling er kondisjonsidrett. Ja takkbegge deler, altså.

xerxes, husk å få instruksjon av roer(ske) om du kjøper romaskin. Teknikken er ganskeannerledes enn jeg trodde iallefall.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
xerxes, husk å få instruksjon av roer(ske) om du kjøper romaskin. Teknikken er ganskeannerledes enn jeg trodde iallefall.
Vet du Valentino, nå fikk jeg noen interessante bilder i hodet mitt. :D

Jeg tror at hvis jeg hadde fått instruksjon av en roerske ville nok iveren etter å bruke maksina vært litt større! ;D ;D ;D ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva med en romaskin med påhengsmotor, en 4 hester Mercury f.eks. ?
Det er mer min stil tror jeg, i mangel av romaskin med rigg og seil naturligvis. ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.364
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Soundtrack: David Lindley/Mercury Blues

@Topline: Sykling er også en slags statisk bevegelsestrening.

O

O J

Gjest
xerxes skrev:
Tror dette er smart trening
Ryggen og lårene er kroppens to største muskelgrupper. Altså skulle det la seg gjøre å brenne masse kcal på en ro-maskin.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
O J skrev:
xerxes skrev:
Tror dette er smart trening
Ryggen og lårene er kroppens to største muskelgrupper. Altså skulle det la seg gjøre å brenne masse kcal på en ro-maskin.
Her er du inne på det viktigste av alt, altså hva som er smart - avhenger av hva som er målet med treningen! ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.565
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Setemuskelen er størst :)

Joda, satt på en romaskin her en dagen. Som oppvarming før noe annen trening. Super trening det.

Men, hvorfor ikke bare begynne med roing? :)

Hifimannen

Medlem
Ble medlem
11.06.2003
Antall liker
1
Har hatt noen romaskiner, trent på enda fler, rodd litt på vann i både jolle og sculler.. Helt klart at jeg liker best å varme opp på gym med romaskin ala Concept2. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg kjøpt en. Consept2 har også egen nettside med treningsdagbok og lister over hele verdens aktive consept2 roeres rekorder på ulike strekninger. For de som har lyst til å være registrert da..Morsomt å prøve knekke rekorder når man begynner få teken på det. Det begynner bli enstund siden jeg la meg inn der, og har rodd noe som helst, så min rekord er vel sikkert sist nå..hehe.

jeg anbefaler ikke romaskin med trykkluft motstand, eller hva det nå heter. Jeg har hatt 2. Første fra Skipsport løsnet i sveiseskjøt etter et år med roing.. vondt i skulderen fremdeles mange år etter. Jeg syntes da likevel at denne typen romaskin passet meg bra, og kjøpte en bedre fra Tunturi, som da var den beste av denne typen til ca. 3000kr. Denne typen tar gjerne ujevnt på hver åre, noe som blir veldig slitsomt å korrigere for under trening. Etter å ha begynt med Concept2 på gym, ble denne uinteressant og ble gitt bort til Frelsesarmeen.. Der stod det jammen fler av liknende type, og du kan kjøpe de fra 300kr og opp til kanskje 6/700.. Anbefales som sagt likevel ikke, det har ikke mye med ekte roing å gjøre, og det er lett å ro feil, selv om det kanskje føles riktig, og det ser riktig ut for en som skal lære deg opp. Dette er noe som bare du selv kan kjenne i muskulaturen. Klart en som kan dette kan hjelpe med basisrørelse, men kan ikke si noe om det tar riktig på musklene..

Concept2 koster vel ca. 15000kr. ny..? Sikkert mulig å få en god bruktpris på den.. Mange blir lei, og den tar stor plass som støvsamler..

Jepp, det var mine tanker.

Roing er gøy! Best på vannet, skikkelig sjelefred..

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.590
Sted
Holmestrand
bambadoo skrev:
Setemuskelen er størst :)

Joda, satt på en romaskin her en dagen. Som oppvarming før noe annen trening. Super trening det.

Men, hvorfor ikke bare begynne med roing? :)
i 9-tida en kveld i november? Tror ikke det nei, akkurat som vi ikke sykler så mye om vinteren heller.

Topp Bunn