Har hatt noen romaskiner, trent på enda fler, rodd litt på vann i både jolle og sculler.. Helt klart at jeg liker best å varme opp på gym med romaskin ala Concept2. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg kjøpt en. Consept2 har også egen nettside med treningsdagbok og lister over hele verdens aktive consept2 roeres rekorder på ulike strekninger. For de som har lyst til å være registrert da..Morsomt å prøve knekke rekorder når man begynner få teken på det. Det begynner bli enstund siden jeg la meg inn der, og har rodd noe som helst, så min rekord er vel sikkert sist nå..hehe.
jeg anbefaler ikke romaskin med trykkluft motstand, eller hva det nå heter. Jeg har hatt 2. Første fra Skipsport løsnet i sveiseskjøt etter et år med roing.. vondt i skulderen fremdeles mange år etter. Jeg syntes da likevel at denne typen romaskin passet meg bra, og kjøpte en bedre fra Tunturi, som da var den beste av denne typen til ca. 3000kr. Denne typen tar gjerne ujevnt på hver åre, noe som blir veldig slitsomt å korrigere for under trening. Etter å ha begynt med Concept2 på gym, ble denne uinteressant og ble gitt bort til Frelsesarmeen.. Der stod det jammen fler av liknende type, og du kan kjøpe de fra 300kr og opp til kanskje 6/700.. Anbefales som sagt likevel ikke, det har ikke mye med ekte roing å gjøre, og det er lett å ro feil, selv om det kanskje føles riktig, og det ser riktig ut for en som skal lære deg opp. Dette er noe som bare du selv kan kjenne i muskulaturen. Klart en som kan dette kan hjelpe med basisrørelse, men kan ikke si noe om det tar riktig på musklene..
Concept2 koster vel ca. 15000kr. ny..? Sikkert mulig å få en god bruktpris på den.. Mange blir lei, og den tar stor plass som støvsamler..
Jepp, det var mine tanker.
Roing er gøy! Best på vannet, skikkelig sjelefred..