På tur og reise Roma - den evige stad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det blir julefeiring i Roma i år. Booka billetter i kveld.
    Guttungen, som slettes ikke er noen unge mer, ønsker fremdeles annet hvert år hos mor og annet hvert hos far. Da orker jeg verken å legge meg inn på andres julehygge eller feire mutters alene.
    Jeg har jeg vært i Roma mange ganger, også på juleferie; det er en by man aldri blir ferdig med.
    Har sett mye av de vanlige tingene; Coloseum, Capitol, St Peters kirken og Vatikanmuseene, Santa Maria Maggiore, Caracallas termer, Lateran-kirken, Trastevere og disse vanlige turiststedene. Liker godt shopping og museum, utstillinger og konserter.

    Ser for meg julaften i Santa Maria sopra Minerva; orker ikke aulingen på Petersplassen.
    Vil gjerne spise godt og bo godt.
    Da er spørsmålet: Hva er kjekt å få med seg i Roma i jula? Ikke minst, hvor er det godt å spise. Steder å bo?
    (amm01 og baluba, føl kallet.)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, en tur på utemarkedet Porta Portese i Trastevere bør du koste på deg. Tror det er åpent så og si året rundt, og foregår på søndager. Jeg har med litt sleipe prutemetoder fått svært gode kjøp fra russiske vintage kamera-selgere der. Det gjelder om å forvirre dem mest mulig med mange spørsmål om flere kameraer for så å komme fram til det du synes er en passende pris for akkurat ditt objekt og så legge pengene i hånden på selgeren. ;)

    Ellers kjøpte jeg Clarks desert boots ganske billig (€79) for bare noen få år siden i ei sidegate til Via del Corso, så det svarer seg å gå litt ut i sidegatene til den kjente handlegaten. Det er jo også der du finner noen av de mest kjente motehusenes butikker, spesielt i en som går i retning Spagna. Der ligger de franske motehusene som glorete gullsmykker. Mat og drikke vet du selv hvordan man finner av god kvalitet. Ta gjerne dagens hovedmåltid litt borte fra nevnte gate og andre svært sentrumsnære områder som rundt Termini, men også der vil du finne helt greie trattoriaer litt ned i sidegatene. I Trastevere fant vi mange gode spisesteder. Ristorante var det sjelden vi gikk på i min tid i Roma, som de gode arbeiderklassemedlemmene vi var holdt vi oss til osteria og trattoria.

    Stikk innom Hedi's Bar i Via Francesco Carrara 7 og hils fra PM og Stellah i Norge så får du nok drikke til lokale priser istedenfor turistpris. Ligger tre minutter fra Metro Flaminio. For meg var det en oase i en rolig bakgate som var nødvendig for meg i en så stor og travel by. Ellers vil jeg anbefale å sjekke offentlige transportlinjer og hoppe av og på buss, trikk og metro for å komme deg kjapt rundt. Det er utrolig hvor mye du kan få med deg hvis du har planlagt bittelitt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roma paolo_1.jpg

    Jeg holdt på å glemme mitt absolutte favorittsted i Roma kommune, nemlig Basilica Papale di San Paolo fuori le Mura. Et usedvanlig vakkert sted med en ro som du ikke finner i selve Vatikanet om du aldri så mye leter etter den. Men det er kanskje ikke gjeldende rundt juletider, jeg har kun vært der utenfor de verste sesongene. Jeg mener å ha nevnt det for det før, men husker ikke om du tok turen sist. Det er altså en kort reise med lokaltog fra Stazione di Roma Ostiense. Den er koblet med metronettverket så du tar metroen fra Termini til Piramide metrostasjon. Så skifter du til det lokaltoget oppe på jernbanestasjonen. Men før du kommer så langt må du ta en liten tur utenfor komplekset og se på pyramiden som har gitt metrostasjonen navn.

    roma Piramide-Cestia_630x473.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problem med vedleggene, baluba.
    Har fikset det nå. Å hente rett fra nettet uten å mellomlagre fungerte ikke skikkelig.

    Rakk det ikke sist, baluba. Men kirken står på lista. Husker godt blidene av arveprinsen.
    Ja, det er et fint bilde hvis jeg skal få skrive det selv. Men denne gang har jeg stjålet bilder fra Romas turistbyrå. :cool:
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Når jeg ser bildet så skjønner jeg at vi gikk rett forbi St Paul uten for murene sist vi var i Roma.
    Pyramiden sto den gang på lista, og der kom vi, men det var ikke målet.
    St Paul minner veldig om St Maria Maggiore; der var jeg på morgenmesse juledag for noen år siden.
    Der har de noe så merkelig som en erkeprest. Har jo hørt om erkeengel, og erkebiskop - men erkeprest??? Merkelig hodepryd hadde han og.
    Men greit å ha med seg, også greit å få med seg relikviene i krypten; en bit av selveste krybben Jesus ble lagt i.
    Men det er vel bare peanuts for en som bor i Bergen hvor de har en hel skole med Kristi Krybbe...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Campo de fiori, en bitte liten cafe som ligger i via dei baullari 18, sørg for at den gamle mannen lager kaffen:) Topp to av hva jeg har smakt av kaffe:)
    Den beste kaffen jeg har smakt har jeg nok drukket i Roma. Men som oftest ble den drukket på stasjoner som San Pietro og min egen lokalstasjon La Storta. Du kan nesten se på en kafé om den serverer god kaffe. Husker ikke noen spesifikke akkurat nå. Men jeg husker den verste kaffen jeg har smakt ute. Det var fra en av automatene som står på perrongene på Termini. Fysj og fy den var fæl!

    Nå jeg sjekket kartet så ser jeg at metroen går helt fram til St. Paul utenfor murene. Den korte togturen må være noe jeg husker fordi vi pleide å besøke ei venninne av madammen som bodde lenger ute i den retningen samtidig som vi besøkte basilikaen. Det passet best å besøke henne tidlig på dagen, så vi pleide å hoppe av toget på vei tilbake for å gå i kirken. Og derfra gå til metroen for å starte på hjemreisen. Nu blir alt så meget klarere. :rolleyes:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er vanskelig å se hvor jeg virkelig får god kaffe. Jeg har aldri i alle fall fått god kaffe på typiske turistfeller, men lokale små kafeer kan av og til glimte til. I samme området var det også en liten lokal restaurant hvor vi måtte stuve oss sammen på samme bord når det ble fult, herlig atmosfære og god mat.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Roma spiller hjemme på Stadio Olimpico mot Chievo torsdag 22.12. klokken 20.45.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Men før du kommer så langt må du ta en liten tur utenfor komplekset og se på pyramiden som har gitt metrostasjonen navn.

    Vis vedlegget 404894
    Hehe, den pyramiden der er ikke akkurat severdighet nummer en.
    Tok spaserturen dit fra sentrum for en del år siden. Skal ikke si strøket ditt var veldig dårlig, men kanskje ikke heller der turister burde oppholde seg.
    Pyramiden sto på vårt turistkart, men tydeligvis ikke på noen andre sitt. Kun vi som var der. Pyramiden vesentlig mindre enn man ser på bildene og vedlikeholdet sløyfet noen år tror jeg. Full av mose osv.
    Har droppet den "severdigheten" ved senere besøk ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er i og for seg ikke en stor severdighet, men den ligger altså ganske nær den nevnte basilika. Og den er verdt alle besøk du orker å legge til den. Jeg var forøvrig ikke turist i Roma så turistfeller var ikke noe jeg fikk med meg. Holdt meg langt borte fra slike gater hvis jeg ikke hadde bestemte planer, så det var jo ikke slik at jeg var en hel måned i Roma uten å besøke et av de stedene. Og Termini er jo en transporthub du ikke kommer unna.

    Kaffe har jeg aldri drukket på turiststeder. Det har jeg enten drukket etter måltider på tratoria og i eget nabolag. Som nevnt har noen av togstasjonene gode kafeer. Og så finner du bra steder der folk bor og jobber på kontor. Du finner sjelden de stedene som er best rundt turistfellene. Men du trenger ikke gå så langt. Like bak der flyplassbussene parkerer på nordsiden av Termini men litt lenger nordøst ligger det en kjempegod tratoria. Husker ikke lenger gaten den lå i, men nevner det bare som et eksempel. Det er et sted der folk bor og det er ingen butikker eller severdigheter.

    Hvis du går opp Via Tiburtina (som går gjennom den sydligste spissen av Termini) og østover kommer du til et "Blitz-hus" i ei sidegate til høyre. Der hendte det at jeg drakk kald tørr hvitvin fra en lokal gård til seks euro flasken på varme augustdager. De hadde også god og veldig billig mat, slik et bz-hus bør ha, men det kan svare seg å kle seg litt ned for et besøk der. Kom inn der solbrun i kakiklær og desert boots et år og folk ble nysgjerrige på hvor jeg hadde vært. Det endte med noen rare samtaler omkring mitt nylig tilbakelagte opphold i Afrika. Det tok ei ekstra flaske hvitvin å forklare freakerne rundt meg at det ikke er imperialistisk utnytting å ha tjenerstab når man oppholder seg i Afrika over tid. Vi endte vel forlikte, fattige punkere liker vel solbrune utlendinger i kaki som har råd til å bestille så mye vin de vil. ;)

    Det ligger forresten en interessant kunstbokhandel i det nabolaget som jeg aldri fikk besøkt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Når du blir lei av kirker og romerske ruiner kan det være en idè å besøke MAXXI. MAXXI | Museo nazionale delle arti del XXI secolo De har bestandig en eller annen interessant utstilling og dessuten har de en Alfa Romeo GT Veloce 1975 som en del av den faste utstillingen. Den har jo en viss tilknytning til Pasolini.
    Takk for tipset. Dette skal jeg sjekke ut.
    Og takk for advarselen om kampen. Fotball er ikke for meg. ;-)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Utstillinger, gjerne klassisk kunst. Anbefalinger, der noen?
    De viktigste kirkene?
    Arkitektur, ny og gammel?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Gatene vekk fra museet i Vatikanet er fylt av gode spisesteder uten turister. Testaccio, bydelen etter Pyramiden og. Flott marked og spisesteder
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Testaccio er ikke det der den høyden er, kustig?
    Trastevere har jeg vært i et par ganger, og spist fantastisk - på julaften for fire år siden. Men jeg har ikke bodd der. Virker ikke så turistifisert som inne i sentrum.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, da har jeg vært der. Det er biprodukt av olivenproduksjon.
    Vi gikk dit, og fortsatte til Trastevere. Fin tur, var også innom Caracallas termer. Og Pyramiden. Alt det lå på samme runden.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har bodd littt ulike strøk, både nært Termini og på Via Nationale. Noen anbefalinger? Strøket rundt Vatikanet virker litt kjedelig, litt utdødd. Eller..?

    Gode resturanter?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Utstillinger, gjerne klassisk kunst. Anbefalinger, der noen?
    De viktigste kirkene?
    Arkitektur, ny og gammel?
    MAXXI som jeg la ut link til er også et museum moderne arkitektur og selve bygningen er tegnet av Zaha Hadid, verdt å se i seg selv.
    Du kan ta trikken til MAXXI fra rett over gaten for Piazza del popolo hvor du først gratis kan se et par Caravaggioer i Santa Maria del Popolo.
    Her har du link til alle de kommunale museene i Roma: Portale dei Musei in Comune
    Utstillingssesongen er ikke ordentlig i gang enda så jeg har ikke funnet noen interessante utstillinger hittil i høst. Du kan sjekke ut disse linkene senere i høst, det er her de store utstillingene er: Mostre a Roma | Scuderie del Quirinale og Palazzo delle Esposizioni.
    Middag spiser jeg aldri i Roma så her har jeg ingen anbefalinger. Jeg pleier å ta 9-toget til byen for å se på en eller annen utstilling eller ruin og ettermiddagstoget hjem igjen.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for linker. Caravaggioene har jeg sett, men vil gjerne se de en gang til.

    Og hvor er hjem?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Byen heter Terracina og ligger 100 km syd for Roma langs via Appia. Volscene kalte byen for Axur før romerne overtok. Mynten er fra 49 BC og viser en ung Jupiter som sto i tempelet oppe i veien. Men jeg blir bare her i et par uker til i denne omgangen, så blir det Norge frem til januar.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Den, ja. Pergola er nok på et annet nivå. Men, jeg liker ujålete trattoriamat. Il Buco har nettopp det, men mat fra Piemonte.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville nok også foretrukket Il Buco.:) Jeg får de Michelin-stjernene jeg trenger i Oslo og der er det heller ikke like stivt og formelt som på La Pergola.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Byen heter Terracina og ligger 100 km syd for Roma langs via Appia. Volscene kalte byen for Axur før romerne overtok. Mynten er fra 49 BC og viser en ung Jupiter som sto i tempelet oppe i veien. Men jeg blir bare her i et par uker til i denne omgangen, så blir det Norge frem til januar.
    Terracina er et flott lite sommersted med en virkelig fin gammelby som må besøkes og spises i.
    Bodde på Grand Hotel Palace, som nok var fint en gang i tiden, men lite imponerende nå. Greit, men ikke mer. Men beliggenheten er ypperlig. Mye finere enn enn å bo ved Viale Circe som føltes som Gran Canaria med typiske sydenrestauranter, plastikkstoler, neonlys og luguber musikk. Meget flott liten strand og det varmeste vannet jeg har badet i.
    Beste pizzaen jeg har smakt var her, på Ciro (tror jeg). Helt fantastisk kvalitet, og jeg har erfaring innen pizza ;) Til gjengjeld fikk jeg den verste Carbonaraen i en liten og veldig koselig sidegaterestaurant, helt grusomt.

    Fin kombinasjon med Roma. Sol og småby kombinert med storbyens kultur.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Byen heter Terracina og ligger 100 km syd for Roma langs via Appia. Volscene kalte byen for Axur før romerne overtok. Mynten er fra 49 BC og viser en ung Jupiter som sto i tempelet oppe i veien. Men jeg blir bare her i et par uker til i denne omgangen, så blir det Norge frem til januar.
    Terracina har jeg vært i, og gått helt opp til tempelet - med en 4åring på skuldrene. Slitsomt da, angrer ikke nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Villa d'Este litt utenfor byen er også vel verdt et besøk om man er litt interessert i hagekunsthistorie.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nasjonalmuseet mellom Termini og Repubblica er flott. Pizza bianco bør prøves, utrolig mange varianter uten tomatsaus. Ellers spiser de jo pizzaen a tavola. Disse hullene i veggene som har utsalg av alle mulige pizzaer. Utenfor metrostoppet Spagna, har de mye godt. Til høyre i det man kommer ut. Her har jeg flere ganger fått en nydelig bianco med potet og rosmarin, noen ganger skinke på og. Ta med serviett, dette bader i olje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn