Roksan's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Er litt sånn stygg-fin den Blaken. Virker som at Roksan har skrudd sammen et lite mesterverk med denne boksen.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Caspian riaa - innstillinger

    Vil si jeg er svært fornøyd med denne, men bruker nå en Glanz pickup med 3,5mV outoput. Innstillingene for mm på riaa er ifølge det som står merket under beregnet for Roksan Corus og andre mm pickuper. Ser at Corus har output på 6,5mV som jo er endel høyere enn min Glanz.

    Må av den grunn øke volumet på forsterker ganske mye i forhold til andre kilder når jeg spiller vinyl.

    Noen her som har samme riaa og vet om det går an å øke gain på den når jeg bruker mm pickup?

    Forsøkte med gaininnstilling for standard MC, men da ble volum for høyt i forhold til andre kilder synes jeg.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Er det flere som har Roxan blak? Hvilke høytalere bruker en?
    Vurderer denne i et oppsett som skal håndtere Spotify og vinyl. Tenker på mindre høytalere ala krix som nevnt her i tråden, men får litt betenkelighet når eg leser at den er vanskelig å plassere.
    Eg har sett på Harbeth og Graham ( om eg sprenger budsjettet)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har testet Kudos,sonus Faber,Spendor på den. Likte best Kudos C20 Super på Blak,husker ikke vilken Spendor det var. Flere Kudos som passer den godt,Harbeth passer nok også bra til Roksan.

    O
     

    Jarll

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    22
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    Hei,

    jeg har også en Roksan Blak. Bruker den idag på Kudos S20. Har tidligere brukt den på Proac DB1 og Harbeth M30.1. Alle med bra resultat.

    Meget morsom forsterker! Den erstattet en Naim Supernait 2 hos meg.

    Mvh
    Jarle
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt en del kudos og har alltid syntes dei har vært litt melomtone og diskantfokuserte.
     

    Jarll

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    22
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    rocknrolla, det stemmer nok for de mindre Kudos høytalerne. Kudos C30 derimot er fulltone og har skikkelig dypbass.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Eg skal prøve å få hørt dei en gang, men ser dei sprenger lett budsjettet for ditta prosjektet og havner i kategorien " ting som kona ikkje bør vete faktisk pris på "
    Pluss dei er gulvståande som eg er usikker på om eg får plass til.
    Men litt nettsøk og eg ser dei er mykje diskutert på naim forum. Så då tenker eg at naim og roksan kanskje er litt like i lydbilde.

    Noken som har plugga hodetelefoner inn i blak?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    jeg har også en Roksan Blak. Bruker den idag på Kudos S20. Har tidligere brukt den på Proac DB1 og Harbeth M30.1. Alle med bra resultat.

    Meget morsom forsterker! Den erstattet en Naim Supernait 2 hos meg.

    Mvh
    Jarle
    Hei,

    Kjempeartig forsterker denne Blak'en. Hvordan synes du Roksan Blak er i forhold til Naim SN2?
     

    Jarll

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    22
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    Heisann,

    syntes at Blak var friskere og mer underholdene enn Supernait 2.

    mvh
    Jarle
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med Blak cd? Må si at den frister litt...
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    20D898F7-B9D6-411C-85F5-F1967458C1A1.jpg

    Spennende dager og kvelder fremover :)
    Har Roksan TR5 S2 på prøve. Ny i eske, så har kun spilt med dem en god halv time. Liker det jeg hører, absolutt.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 513646
    Spennende dager og kvelder fremover :)
    Har Roksan TR5 S2 på prøve. Ny i eske, så har kun spilt med dem en god halv time. Liker det jeg hører, absolutt.
    Høyttalerne ble sendt i retur etter jeg hadde hatt dem på prøve. IKKE fordi de var dårlige, tvert imot, men forsterker jeg bruker på kjøkkenet ble i svakeste laget med sine 11 watt.

    På lavt og middels volum låt det meget bra, men merket at de ville ha mer Power når jeg passerte kl 11 på volumkontrollen.
    Bånddiskanten er meget bra, var kun en låt som var vond å høre på, men slik er innspilling etter å ha sjekket på et annet anlegg også.

    Så er man på utkikk etter en passe stor stativhøyttaler i denne prisklassen, og har litt mer strøm å gi den en jeg har, så anbefales den varmt!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med Blak cd? Må si at den frister litt...
    Ingen her med Blak cd? Utifra testene rundt om på nettet får den tildels uvanlig gode skussmål. Litt rart at den ikke får mer spalteplass her på bjerget... Men cd er vel ut for folk flest. Det er vel snart bare asiatere som kjøper fysiske formater...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eg skal prøve å få hørt dei en gang, men ser dei sprenger lett budsjettet for ditta prosjektet og havner i kategorien " ting som kona ikkje bør vete faktisk pris på "
    Kona skal da aldri vite prisen på noe; det er jo ren galskap ;)
    Når spørsmålet om hva noe koster dukker opp er standard svar: "penger", det har det vel vært de siste 15 åra.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som snakker italiensk her? Hadde vært artig å vite hva han sier. :cool:



     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens, håper noen kan hjelpe meg her da jeg føler meg rimelig grønn.
    Har en radius 5mk2 med tabriz tonearm.
    Etter å ha stått stille siden i sommer er armen blitt «treg» og vil ikke bevege seg innover på plata. Når jeg prøver manuelt kjenner jeg at den er blitt veldig tung å dra sideveis. Er det noe som kan demonteres for å rense/smøre noe e.l? Begynte å demontere men ble i tvil om jeg bare ødela, så vil sjekke litt opp først.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Spiller via en oppgradert Doxa dac som har vel høyt utgangssignal for mange forsterkere, flere forsterkere vrenger på inngangen faktisk. Det er ikke et problem med Blak'en, men hadde et par Electrocompaniet rca til xlr overganger liggende så jeg koblet Doxa dacen inn på xlr inngangen via disse. Og det ga faktisk et solid løft i lyden. Har byttet litt frem og tilbake her nå, og det er tydelig forskjell...
    Så bare et tips til flere om å teste xlr inngangen på Blak'en deres selv om man ikke har en balansert kilde.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Roksan Blak forsteker og cd-spiller sammen med Monitor Audio nye Gold 100 under Bristol messa tidligere i år.
    Ikke så mye man får ut av en Youtube video, men syns man får gjennom typiske Roksan sound/PRAT alikevel :cool:

     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    8.574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med nytt utstyr, bør spille bra dette.

    Har selv både TR5 (s1) og Blak amp og har bare godt å si om dem.

    Har du fått dannet deg et inntrykk av Blak cd?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja den har åpnet seg opp de siste dagene. Har hørt at Roksan har brukt lang tid på å voice spilleren og forsterkeren sammen og det høres.
    Jeg digger Blak forsterkeren, den har dynamisk uttrykk og en snert og moro-faktor som få andre. Sammenlignet med mange av de andre britiske forsterkerne har den også en helt annen bassgjengivelse.
    Selv om den har mange gode egenskaper så kan man til tider høre at det er en typisk bipolar transe forsterker. Med det mener jeg at den kan ha en liten tendens til om ikke hardhet så kanskje kan beskrives som en litt mekanisk øvre mellomtone. Ikke unikt for Roksan dette her, men heller som en konsekvens av oppbygging. Typiske rørforsterkere og mosfet forsterkere har ett litt mykere/snillere uttrykk her oppe i øvre mellomtone.

    Men så det de har gjort med spilleren er å voice den med forsterkeren slik at totalen blir mye høyere enn hva enkelt-komponentene skulle tilsi. Spilleren har det samme dynamiske uttrykket som forsterkeren og en heftig bassgjengivelse. Men samtidig er den fløyelsmyk i øvre mellomtone. Kan spille høyt lenge uten antydning til lyttetretthet, med trampe-med-faktor som går utenpå det aller meste.
    Hvis man er ute etter gøy hifi så bør dette settet stå høyt på lista. Hadde vært artig om enn viss mr dynamikk Rognlien hadde testet denne kombinasjonen. Har en mistanke om at han hadde sittet igjen med samme fårete flir som meg. :cool:
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    8.574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Spennende.

    Får kanskje høre med Moet om de har en demospiller, har dem jo like i nabolaget.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var vi klare for en Roksan seanse. Gutta boys på vei for å få en demo. :cool:


    DSC_0345.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Etter en uke i Danmark var det deilig å komme hjem og fyre opp anlegget igjen. Ble litt revet med her, Rage Against the Machines, 100 db i lyttestolen (slow, c-wheighted). Imponerende av disse små boksene!
    Ikke bra for hørselen dette.

    DSC_0359.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hva faen er det som skjer med prisene på Roksan???
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Kronekursen alene kan ikke vere grunnen til at Roksan Blak nå koster 48 000 kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn