Roksan's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Jeg har den siste tiden spilt på Roksan Kandy K3BT. Har Kudos høyttalere så det skulle være en god match. I starten ble jeg faktisk litt skuffet. Det låt bra javisst, men det bli litt vel klinisk for min smak. Etter en prat med Moet Audio ble det til at jeg fikk opp ett sett av Roksan sine egne HDC-02S høyttalerkabler for å se om det gjorde noen forskjell. Kablene ankom og var virkelig kabler for de som synes kabler mest er til pynt. Hvit og fin, og stiv som som bare f... En skikkelig installasjonskabel virket det som. Etter å ha fått de inn i varmen ble de heldigvis en del mykere og handterlig. Jeg koblet de til satte på en av mine favoritt-testlåter; Joe Jackson med "Not here, not now". Jøss, det var nesten så jeg ringte Tom Strømnæss i Åndenes makt for her var den kliniske lyden borte. Det var som om det må ha vært en ond ånd disse kablene jaget bort...

    Nok om det. Tilbake til K3a. Den virker solid bygget og ser forsåvidt ganske elegant ut. Innholdsmessig har den MM Riia og Bluetooth og med sine 2x145W virker den å være kraftig nok til å drive de fleste høyttalere i normale hjem. I tillegg har den en 3,5mm hodetelefonutgang som faktisk låter fint på mine Soundmagic HP-100 og forøvrig 5 linjeinnganger, Pre-out og bypass utgang.

    Etter å ha hatt den i sving noen uker må jeg innrømme at det er en forsterker som er lett å like og trolig en av de bedre til prisen. Jeg opplever den som en velbalansert sak med stor lyd og bredt lydbilde med mye luft mellom instrumentene. Den har god punch i bassen, godt driv men samtidig er bassen veldig sammenhengende. Jeg opplever også at den har veldig god dynamikk. Decibelmåleren spretter godt rundt på skalaen. Samtidig opplever jeg at den frembringer godt med detaljer i lyden. På den negative siden så savner jeg ett display som i det minste viser volumnivået en er på.

    En annen ting som jeg liker godt ved K3 er bluetooth delen. Veldig enkel tilkobling. Bare å slå på så finner telefonen eller nettbrettet den umiddelbart. Selvfølgelig gir den ett dropp i kvalitet i forhold til CD, uten at forsterkeren gjør seg bort av den grunn. Aptx bluetooth formatet på K3 er meget lyttevennlig og ikke minst lettvint å bruke om en ikke gidder å bytte CD-plater.

    Alt i alt er K3 definitivt en forsterker som blir værende hos meg fremover.
    Denne har dukket opp som en liten outsider i jakten på en ny forsterker, og jeg vurderer den som et av de bedre alternativene innenfor mitt budsjett. Vil også trenge en DAC, så da lurer jeg på hva du bruker på din K3?
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Med stor glädje kan jag meddela att jag kommer att få testa en Roksan Xerxes 20+, Vertere SG-1 tonarm med Pulse Hand-Built internkablage och motorstyrning från Vertere SG-1 Motor drive. Utrustad med en Roksan Shiraz handplockad av Mr T själv. Självklart med Puls R kablar till resten.
     

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    [/QUOTE] Denne har dukket opp som en liten outsider i jakten på en ny forsterker, og jeg vurderer den som et av de bedre alternativene innenfor mitt budsjett. Vil også trenge en DAC, så da lurer jeg på hva du bruker på din K3?[/QUOTE]

    Jeg benytter ikke DAC. Spiller kun CD og via bluetooth så jeg har ingen direkte erfaring å komme med. Uansett vil jeg tro at Roksan sin egen K3 DAC som kommer vil passe. Engelske Exposure har og DAC'er som trolig vil være god match. Selv har jeg hatt god erfaring med Music Hall 25.2 på flere forsterkere jeg har hatt. Ser i signaturen din at du har DacMagic Plus som trolig vil passe med K3.
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Problem solved! Gikk for en NuPrime IDA-16 med innebygd DAC. Takk for hjelpen likevel. :)
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Den integrerte forsterkeren K3 har fått veldig god omtale og snart blir K3 serien utvidet med Dac, cd spiller og effekttrinn. Roksan jobber også med en nyhet, som garantert blir et positivt tilskudd til sortimentet til Roksan. Hos oss har K3 vært en god kombinasjon med Kudos X3, men med effekttrinn så vil nok denne kombinasjonen få mye ut av Roksan Darius...
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg melde meg inn med en Roxan Radius5mk2 med Tabriz arm og Corus pickup😀Noen med erfaringer rundt denne?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Fikk låne meg en Roksan k3 av Terje i Moet audio, og må si at min hifiinteresse fikk litt fart på seg igjen, og lyden min også bokstavelig talt. Morsomt å høre hvor rytmisk lettflytende bassen er, samtidig som punchen er virkelig til stede. Hadde ikke mellomtonen og diskanten hengt med i svingene så hadde jeg ikke orket å høre mye på forsterkeren, men det kan jeg bare si at alt henger fint sammen.
    Utrolig moro med Engelsk entusiast hifi som gir en enorm eierglede.
    Merket det med en gang jeg pakket den opp og fikk se dei lett synlige komponentene på innsiden. Trafoen er beefy som man sier det.
    Sjelden har jeg opplevd en bass som er så deilig som i denne forsterkeren. Anbefales av meg på det varmeste.
    Samtidig så er Terje en veldig ryddig og ærlig type, en fryd å gjøre handel med denne karen.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Jeg melder meg herved inn i klubben med en nylig anskaffet Xerxes med Artemiz arm og av ukjent alder - den ser akkurat lik ut som inspektør Morse sin. Jeg lurer jo på når den er produsert (med oppgitt sn til fabrikken), men svaret er som følger: "den klassiske Xerxes blei produsert fra 1985 og framover. Det finnes ikke opplysninger om når din spiller blei produsert". Det synes jeg er et merkelig svar!! Spilleren er ikke tatt i bruk enda (ingen av mine pu-er som passer) - det blir en service på den først og deretter blir det å finne pu som passer. Noen som har forslag til pu? Jeg gleder meg til å spille på den - også til å sammenligne med min Avid Diva 2 SP.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre her som er like begeistret for Caspian m2 som meg?
    Fikk låne en stk caspian m2 av Terje i moet audio, og det endte i handel. Solgte min exposure forsterker som også er utrolig bra.. Men Caspian trekker det lengste strået når det kommer til magisk lyd i to kanaler.
    Tror roksan vet veldig godt hva dei driver med.. Veldig fornuftig konstruert forsterker denne Caspian med sine 85 sterke watt. I følge mange "hi-fi guruer" som gjerne sverger til rør, påstår at det er vanskelig å få en transistorforsterker til å bli supermusikalsk med noe særlig mere watt en 80-90w 8ohm. Må uansett si meg svært fornøyd med kreftene til Caspian, den driver mine høyttalere på en veldig solid måte.. Sps bassen er veldig lett å like.
    lyden blir veldig spennende med Caspian i systemet.. Jeg får lyst å høre på musikk, og jeg tar meg plutselig tid til å høre gjennom hele sanger, noe som er lenge siden jeg har gjort.
    Igjen en takk til Terje som er en veldig grei kar og handle med. God service og en oppriktig vilje til å hjelpe oss "forbrukere" til å oppnå bedre lyd.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Må bare nevne at roksan k3 måtte vike for exposure som igjen var en dyrere amp.. Som nevnt i en tidligere kommentar her.. Går ofte fort i svingene denne hobbyen, før en blir fornøyd 😊
    Og nå satses det på å beholde Caspian lenge.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Nokken som vet om det er vanlig at caspian m2 blir litt varm på høyre side sett forfra?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hei
    minns å huske min også ble forholdsvis varm , men husker ikke helt om den generelt ble litt varm eller om det kun var på ene siden
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Ja den blir ikke veldig varm, men rundt 38 39 grader tenker jeg. Det er litt av en transistorbank som ligger på den siden dersom man ser på bilder av ampen uten lokk. Så det er vel grunnen til at den blir varm akkurat der.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Spennende lesning, høystærede kollega.
    Selv jeg fikk lyst til å prøve en liten høyttaler. Det skal litt til!
    Men så var det dette med watt, da....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Spennende lesning, høystærede kollega.
    Selv jeg fikk lyst til å prøve en liten høyttaler. Det skal litt til!
    Men så var det dette med watt, da....
    Takker... :)
    Har liten tro på at dette er store nyheter for SET / horn-folket. Det er ikke akkurat den mest lynraske og lekne naturen vi finner her. I mindre rom og med ekstreme Interstage-forsterkere, tror jeg nok man kan få nydelige jazz- og kammermusikkopplevelser, så akkurat der kunne vel også hr. Impulse hatt store gleder, kan jeg se for meg. Ettersom jeg selv er i ferd med å bli voksen nå (les: kjedelig), blir jeg jo mer og mer glad i sånne myke, klangfulle formidlere, men foreløpig dekker det ikke alle mine behov. Og egentlig håper jeg vel ikke at jeg kommer helt dit, heller. Hm.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Etter nok en hyggelig handel med Moet Audio i Stavanger har jeg endt opp med en Roksan K2. Har først i dag hatt mulighet for lytting, og jeg må si jeg er meget fornøyd så langt med denne forsterkeren :) kjører den sammen med en rega dag, og på en rega snurre. synes også riia trinnet i den virker veldig ok. super happy med nytt kjøp :)
    Takk til Moet for super service igjen!
    roksan.jpg
     

    Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Noen her som har prøvd 'power amp input' på Caspian M2? Ser det står 'internally activated' på den. Har litt lyst på en slik, men om jeg må skru den opp og endre ting, blir det litt mye styr å skifte mellom musikk og tv/film.. (bruker en surroundreceiver til dette, men stereo amp til musikk)
    Ser også at K3 har en slik port, men hvordan låter den i forhold? Har Klipsch Rp-260f høyttalere.
    (alternativet som konkurrerer mot disse er Exposure 3010 s2d)
     

    olavr

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Hei må melde meg inn vennersklubben da Roksan passet perfekt for meg, har nå forførende godlyd fra Roksan Darius høytalere, Roksan K3 DAC og den nye forsterkeren Roksan Blak.
    Så her e storyen kos eg havna opp med Roksan, etter å ha sjekka hele produktlinja + litt andre merker. Når Sat Amplifixen forsterkeren måte en tur på reperasjon, og jeg ikke var helt fornøyd med lyden i XTZ 99.26 mkI fristet tilbudet på Roksan Kandy og Tr5 høytalere, siden jeg er så heldig å ha Moet Audio rett i nabolaget ble de raskt levert på dør for prøvelytting. Etter litt innspilling å lytting til masse musikk innen alle sjangere, viste det seg at noe musikk var fantastisk og noe musikk var ikke så bra. Beskjed ble videreformidlet og Moet audio kom raskt med Michell & Johnsen streamer(Spotify connect) og nas disk med masse musikk på, og det viste seg at kilden Spotify var for ustabil. Det ble fantastiskt mye bedre med nasdisk og Tidal, men var ikke helt fornøyd.

    Så en lytterunde rundt om på Jæren måtte til, uten at det hjalp noe særlig og begynte å lure på om det fantes stativhøytaler som kunne oppfylle mine ønsker uten å inngå komprimisser. Som musikkelsker må alle typer musikksjangere spilles bra, også elendige innspilinger. De må også kunne spille høyt.
    Vis vedlegget 404580 Vis vedlegget 404589

    Plutselig stod det et par hvite Roksan Darius, Caspian M2 forsterker og K3 DAC for prøvespilling i stua. Hvite høytalere har eg aldri likt men de var jo kule og. Prismessig var dette langt utenfor det jeg hadde tenkt på i utgangspunktet, men kanskje det var på tide å unne seg godlyd. Blir jo ikkje yngre med åra. Dette oppsettet var på et helt annet nivå enn jeg tidligere har hørt fra stativhøytalere, et nytt håp var tent om at stativhøytaler kunne gi kremlyd. Det ble tidlig klart at Darius var høyttaler nok for meg ikkje vits å leite noe mer, her var det nok bass, herlig mellomtone og silkemyk diskant. Levert med spilleglede og design. Var også betryggende å lese Rognliens test, da det var lenge siden jeg hadde satt mine føtter i hifi verdenen.

    Høytalerstativene er litt ustabile så boret hull i bunnen under foten og fylte stativene med fugesand for å få dem mer stabile, det hjalp mye men tyngdepunktet ligger fremdeles for langt fremme p.g.a kanalen for høytalerkabel i bakkant. Bassen ble ganske stram, men høytaleren mistet etter min mening livligheten. Så sanden rant ut igjen, og hullet ble plugga. Har sanden så stor betydning for lyden, så kan det nok bety at Roksan stativene ikke bare er av kosmetisk betydning, og kan ver verdt å invistere i, da noen tydelivis vet hva de holder på med. Har unger i hus men bekymrer meg ikke for at de skal velte pga dem, tror det er større fare når han far i huset skal passe på at volumhjulet følger klokka en fuktig kveld.


    Da gjenstod forsterker, dac og kilde.
    Roksan K3 dac kom på døra sammen med Dariusene, og ble testet opp mot flere dacer i håp om å slippe billigere unna, men ingen spilte med en slik naturlig dybde og rytme. Ganske likt lydbilde som en Benchmark dac1 usb , bare K3en er på Steroider! Perfekt match til Dariusene.
    Som et alternativ på streaming ble det testa airport express på flere dacer mot usb kabel, og på K3 dacen er ikke forskjellen så stor som på noen av de andre.
    K3 dacen har trådløs overføring som fungerer veldig bra.


    Caspian forsterker ble lyttet masse til, også med effektforsterker som ga et roligere lydbilde på høyt volum. Med sine 70-80W spilte Caspian med en eleganse og rytme som er ganske forførende, spesielt på damevokal. Caspian ble litt for ærlig på dårlig innspilt støyende rock for meg, men nesten perfekt på alt annet. Selv om jeg hovudsaklig hører på rock, kunne jeg hatt gode dager med Caspian. Ikkje la deg lure av kun 80 watt for disse wattene e det kraft i. Caspian farget lyden svært lite når jeg prøvde forskjellige dacer, så hørte stor forskjell på dem. Høytalerkabler hørtes det også stor forskjell på, kan trygt si at det tok litt av når Black Rhodium Thunder DCT++CS ble testet.
    Caspian spilte også bra på B&W cm7 som jeg har i kjelleren.
    Vis vedlegget 404581







    K3 forsterker ble også testet både med og uten effektforsterker. K3 Spilte med en lekenhet og spilleglede jeg har savnet på mye av det andre som har blitt testet. Effektforsterker ga et roligere lydbilde på høyt volum, men det fungerte godt uten. Likevell var jeg ikke helt i mål, rette kabler og litt akustikktiltak så hadde jeg nok vert i mål.
    Prøvde forskjellige dacer hvor K3 forsterkeren farget lyden, så egenlyden lyden til dacene ikke kom så godt frem. Ingenting negativt med det da signaturlyden til K3 er etter min mening heller mot perfekt.
    Vis vedlegget 404582


    Roksan Blak Oh yeah.
    Rett ut av eska så spilte den så bra, at det vanskelig kunne forstilles at det kunne bli bedre. En mellomting av Caspians eleganse og K3 sin lekenhet, bare et par gode hakk oppover. Skjønte veldig raskt at jakten på forsterker var over, skatten var funnet. Var 3 dager i Oslo rett etter den kom i hus, gadd ikkje å sjekke ut noe mer forsterkere selv jeg var et steinkast fra flere hifi butikker. Etter noen uker med innspilling låter den bare enda mer fantastisk.
    Dette oppsettet låter bra på all musikk, og da mener jeg absolutt alt utenom Dubstep, da må nok et par andre høytalere eller gode subber til. Dårlig innspillinger er long gone. Metal fra 90 tallet kan man høre teksten innimellom og andre ting man aldri har lagt merke til. Sko tro at når alt høres bra ut må man inngå komprimiss, men hører ting jeg ikke har hørt før så det er nok av detaljer, uten at det blir overdådig. Bassen er på plass som det er innspilt. Diskanten blir levert silkemykt med en deilig fylde.

    I sammen med Dariusene funker oppsettet perfekt for oss til radio, tv, film, lavt volum og høyt volum selv med kona og unger hjemme da lyden ikkje fyller hele huset som større høytalere gjør. Sko nesten tro Roksan har svart belte i voodoo.
    Musikk interesserte som er på besøk, sjekker både foran og bak høytalerene opptil flere ganger og fatter ingenting. Kor e musikerene? Man hører jo alle instrumentene klart som dagen.
    Blaken har innebygd dac som er lik K3 dacen. Etter litt innspilling låter disse ganske likt selv om jeg fortrekker K3 dacen, men det har sikkert med at Blak dacen trenger mer innspillings tid. Roksan har gjordt en solid fuck up som jeg ikke skjønner, en digital inngang(usb)!
    Bluetoothen på Blaken funker fint for kona og ungene.Skal ikke skru så veldig høyt opp før bluetoothen ikke strekker til, men det plager ikke dem.

    Negative ting: - Kun 1 digital usb inngang.
    -Skrus display lyset helt ned kommer en liten ulyd, så har den på innstilt hakket før med ingen ulyd (den første forsterken hadde ikke støy).
    –Var trafostøy på den første som kom i hus, men fikk byttet den i en uten støy. Moet Audio gir seg ikke før du er fornøyd, så det er egentlig ikke noe problem.

    Trenger ikke rett kabel eller best i test what ever, her e alt klart for fest. Låter ukomplisert og forundrandes bra ut, uansett hva som spilles. Gode kabler blir bare ekstra bonus.
    En oppgradert strømkabel er den største lydforskjellen så langt. Siden jeg er på hifi kjøret blei det Black Rhodium Venus strømkabel, et lite skritt i retning mer ro i lydbilde og deiligere dybde. Er bare 5 måneder siden jeg lo av at en meter strømkabel kunne gjøre noe med lyden, pokker ikkje rart at man kan gå seg totalt vill i hifi verdenen hehe. Da er det godt med god hjelp.
    Bruker nå Roksan sin høytalerkabel, 2 lengder pr.høytaler da det ga bedre lyd med biwire på flere områder. Har prøvd flere andre høyttalerkabler og det er litt mer å hente, men det koster å hente de siste detaljene når utgangspunktet er så bra.
    Rca kabel låter det meste bra, også billige kabler. Gikk for Black Rhodium Sonata VS-1 for total overdose av vellyd.
    Roksan dacen reagerte også på strømkabel, etter litt prøving frem og tilbake likte eg best lyden fra en 5A lavstrømskabel Black Rhodium Libra.
    USB kabel ble bedre med en Black Rhodium.
    Vis vedlegget 404591 Vis vedlegget 404592 Vis vedlegget 404593
    Vis vedlegget 404584 Vis vedlegget 404594
    Vis vedlegget 404585 Vis vedlegget 404586

    Som kilde brukes pc med Tidal hifi og Roon fra Nas. Kommer nok til å gå for en streamer på sikt, men selv etter nesten et halvt år med oppsettet er jeg enda strålende fornøyd.

    Blei jo langt dette, ville bare fortelle om hvor utrolig bra den nye Blaken er, og hvor god match den er med Darius. En ting til som slår meg etter å ha testet litt forskjellige merker er at Roksan gir mye for pengene. Selv om jeg ikke får brukt dacen i Blaken mener jeg den er et godt kjøp, brukes dacen er den et kupp. Må nevne at Electrocompaniets ECI 6DS ble for svak for Dariusene men AW250 funket bra.

    Vil rette en stor takk til alle som har hjelpet meg til å finne frem til godlyden, spesielt må Moet audio takkes for lån av forskjellig utstyr og veiledning. Vi er heldige som har Roksan importør ute etter å spre musikkglede og fornøyde kunder.
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Ta en kikk på denne anmeldelsen av nye Roksan TR5 S2. Den er en betydelig oppgradering i forhold til forrige versjon du testet: https://rognlien.wordpress.com/2016/12/10/roksan-tr5-s2/


    Hei må melde meg inn vennersklubben da Roksan passet perfekt for meg, har nå forførende godlyd fra Roksan Darius høytalere, Roksan K3 DAC og den nye forsterkeren Roksan Blak.
    Så her e storyen kos eg havna opp med Roksan, etter å ha sjekka hele produktlinja + litt andre merker. Når Sat Amplifixen forsterkeren måte en tur på reperasjon, og jeg ikke var helt fornøyd med lyden i XTZ 99.26 mkI fristet tilbudet på Roksan Kandy og Tr5 høytalere, siden jeg er så heldig å ha Moet Audio rett i nabolaget ble de raskt levert på dør for prøvelytting. Etter litt innspilling å lytting til masse musikk innen alle sjangere, viste det seg at noe musikk var fantastisk og noe musikk var ikke så bra. Beskjed ble videreformidlet og Moet audio kom raskt med Michell & Johnsen streamer(Spotify connect) og nas disk med masse musikk på, og det viste seg at kilden Spotify var for ustabil. Det ble fantastiskt mye bedre med nasdisk og Tidal, men var ikke helt fornøyd.

    Så en lytterunde rundt om på Jæren måtte til, uten at det hjalp noe særlig og begynte å lure på om det fantes stativhøytaler som kunne oppfylle mine ønsker uten å inngå komprimisser. Som musikkelsker må alle typer musikksjangere spilles bra, også elendige innspilinger. De må også kunne spille høyt.
    Vis vedlegget 404580 Vis vedlegget 404589

    Plutselig stod det et par hvite Roksan Darius, Caspian M2 forsterker og K3 DAC for prøvespilling i stua. Hvite høytalere har eg aldri likt men de var jo kule og. Prismessig var dette langt utenfor det jeg hadde tenkt på i utgangspunktet, men kanskje det var på tide å unne seg godlyd. Blir jo ikkje yngre med åra. Dette oppsettet var på et helt annet nivå enn jeg tidligere har hørt fra stativhøytalere, et nytt håp var tent om at stativhøytaler kunne gi kremlyd. Det ble tidlig klart at Darius var høyttaler nok for meg ikkje vits å leite noe mer, her var det nok bass, herlig mellomtone og silkemyk diskant. Levert med spilleglede og design. Var også betryggende å lese Rognliens test, da det var lenge siden jeg hadde satt mine føtter i hifi verdenen.

    Høytalerstativene er litt ustabile så boret hull i bunnen under foten og fylte stativene med fugesand for å få dem mer stabile, det hjalp mye men tyngdepunktet ligger fremdeles for langt fremme p.g.a kanalen for høytalerkabel i bakkant. Bassen ble ganske stram, men høytaleren mistet etter min mening livligheten. Så sanden rant ut igjen, og hullet ble plugga. Har sanden så stor betydning for lyden, så kan det nok bety at Roksan stativene ikke bare er av kosmetisk betydning, og kan ver verdt å invistere i, da noen tydelivis vet hva de holder på med. Har unger i hus men bekymrer meg ikke for at de skal velte pga dem, tror det er større fare når han far i huset skal passe på at volumhjulet følger klokka en fuktig kveld.


    Da gjenstod forsterker, dac og kilde.
    Roksan K3 dac kom på døra sammen med Dariusene, og ble testet opp mot flere dacer i håp om å slippe billigere unna, men ingen spilte med en slik naturlig dybde og rytme. Ganske likt lydbilde som en Benchmark dac1 usb , bare K3en er på Steroider! Perfekt match til Dariusene.
    Som et alternativ på streaming ble det testa airport express på flere dacer mot usb kabel, og på K3 dacen er ikke forskjellen så stor som på noen av de andre.
    K3 dacen har trådløs overføring som fungerer veldig bra.


    Caspian forsterker ble lyttet masse til, også med effektforsterker som ga et roligere lydbilde på høyt volum. Med sine 70-80W spilte Caspian med en eleganse og rytme som er ganske forførende, spesielt på damevokal. Caspian ble litt for ærlig på dårlig innspilt støyende rock for meg, men nesten perfekt på alt annet. Selv om jeg hovudsaklig hører på rock, kunne jeg hatt gode dager med Caspian. Ikkje la deg lure av kun 80 watt for disse wattene e det kraft i. Caspian farget lyden svært lite når jeg prøvde forskjellige dacer, så hørte stor forskjell på dem. Høytalerkabler hørtes det også stor forskjell på, kan trygt si at det tok litt av når Black Rhodium Thunder DCT++CS ble testet.
    Caspian spilte også bra på B&W cm7 som jeg har i kjelleren.
    Vis vedlegget 404581







    K3 forsterker ble også testet både med og uten effektforsterker. K3 Spilte med en lekenhet og spilleglede jeg har savnet på mye av det andre som har blitt testet. Effektforsterker ga et roligere lydbilde på høyt volum, men det fungerte godt uten. Likevell var jeg ikke helt i mål, rette kabler og litt akustikktiltak så hadde jeg nok vert i mål.
    Prøvde forskjellige dacer hvor K3 forsterkeren farget lyden, så egenlyden lyden til dacene ikke kom så godt frem. Ingenting negativt med det da signaturlyden til K3 er etter min mening heller mot perfekt.
    Vis vedlegget 404582


    Roksan Blak Oh yeah.
    Rett ut av eska så spilte den så bra, at det vanskelig kunne forstilles at det kunne bli bedre. En mellomting av Caspians eleganse og K3 sin lekenhet, bare et par gode hakk oppover. Skjønte veldig raskt at jakten på forsterker var over, skatten var funnet. Var 3 dager i Oslo rett etter den kom i hus, gadd ikkje å sjekke ut noe mer forsterkere selv jeg var et steinkast fra flere hifi butikker. Etter noen uker med innspilling låter den bare enda mer fantastisk.
    Dette oppsettet låter bra på all musikk, og da mener jeg absolutt alt utenom Dubstep, da må nok et par andre høytalere eller gode subber til. Dårlig innspillinger er long gone. Metal fra 90 tallet kan man høre teksten innimellom og andre ting man aldri har lagt merke til. Sko tro at når alt høres bra ut må man inngå komprimiss, men hører ting jeg ikke har hørt før så det er nok av detaljer, uten at det blir overdådig. Bassen er på plass som det er innspilt. Diskanten blir levert silkemykt med en deilig fylde.

    I sammen med Dariusene funker oppsettet perfekt for oss til radio, tv, film, lavt volum og høyt volum selv med kona og unger hjemme da lyden ikkje fyller hele huset som større høytalere gjør. Sko nesten tro Roksan har svart belte i voodoo.
    Musikk interesserte som er på besøk, sjekker både foran og bak høytalerene opptil flere ganger og fatter ingenting. Kor e musikerene? Man hører jo alle instrumentene klart som dagen.
    Blaken har innebygd dac som er lik K3 dacen. Etter litt innspilling låter disse ganske likt selv om jeg fortrekker K3 dacen, men det har sikkert med at Blak dacen trenger mer innspillings tid. Roksan har gjordt en solid fuck up som jeg ikke skjønner, en digital inngang(usb)!
    Bluetoothen på Blaken funker fint for kona og ungene.Skal ikke skru så veldig høyt opp før bluetoothen ikke strekker til, men det plager ikke dem.

    Negative ting: - Kun 1 digital usb inngang.
    -Skrus display lyset helt ned kommer en liten ulyd, så har den på innstilt hakket før med ingen ulyd (den første forsterken hadde ikke støy).
    –Var trafostøy på den første som kom i hus, men fikk byttet den i en uten støy. Moet Audio gir seg ikke før du er fornøyd, så det er egentlig ikke noe problem.

    Trenger ikke rett kabel eller best i test what ever, her e alt klart for fest. Låter ukomplisert og forundrandes bra ut, uansett hva som spilles. Gode kabler blir bare ekstra bonus.
    En oppgradert strømkabel er den største lydforskjellen så langt. Siden jeg er på hifi kjøret blei det Black Rhodium Venus strømkabel, et lite skritt i retning mer ro i lydbilde og deiligere dybde. Er bare 5 måneder siden jeg lo av at en meter strømkabel kunne gjøre noe med lyden, pokker ikkje rart at man kan gå seg totalt vill i hifi verdenen hehe. Da er det godt med god hjelp.
    Bruker nå Roksan sin høytalerkabel, 2 lengder pr.høytaler da det ga bedre lyd med biwire på flere områder. Har prøvd flere andre høyttalerkabler og det er litt mer å hente, men det koster å hente de siste detaljene når utgangspunktet er så bra.
    Rca kabel låter det meste bra, også billige kabler. Gikk for Black Rhodium Sonata VS-1 for total overdose av vellyd.
    Roksan dacen reagerte også på strømkabel, etter litt prøving frem og tilbake likte eg best lyden fra en 5A lavstrømskabel Black Rhodium Libra.
    USB kabel ble bedre med en Black Rhodium.
    Vis vedlegget 404591 Vis vedlegget 404592 Vis vedlegget 404593
    Vis vedlegget 404584 Vis vedlegget 404594
    Vis vedlegget 404585 Vis vedlegget 404586

    Som kilde brukes pc med Tidal hifi og Roon fra Nas. Kommer nok til å gå for en streamer på sikt, men selv etter nesten et halvt år med oppsettet er jeg enda strålende fornøyd.

    Blei jo langt dette, ville bare fortelle om hvor utrolig bra den nye Blaken er, og hvor god match den er med Darius. En ting til som slår meg etter å ha testet litt forskjellige merker er at Roksan gir mye for pengene. Selv om jeg ikke får brukt dacen i Blaken mener jeg den er et godt kjøp, brukes dacen er den et kupp. Må nevne at Electrocompaniets ECI 6DS ble for svak for Dariusene men AW250 funket bra.

    Vil rette en stor takk til alle som har hjelpet meg til å finne frem til godlyden, spesielt må Moet audio takkes for lån av forskjellig utstyr og veiledning. Vi er heldige som har Roksan importør ute etter å spre musikkglede og fornøyde kunder.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som ønsker seg en Roksan Caspian m2? Har en strøken for salg nå.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet riaa inngangen på Roksan Blak? Spennende forsterker...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Noen som har testet riaa inngangen på Roksan Blak? Spennende forsterker...
    Ja veldi bra Riaa i den,har testet den med AT MM pick up og den spiller som en drøm.
    Utrolig potent forsterker som drar mine SF Amati uten problemer opp til smertelig volumer ;)

    O
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da melder jeg meg inn i denne smått eksklusive klubben med min Roksan Blak. En forsterker med noen eksentriske trekk, men som bare låter nyyyydelig. Liker nok å spille musikk litt over normalt lyttevolum noe som Blak'en storkoser seg med.

    Og jeg slutter meg til all ros til Terje og Moet Audio. Fantastisk service og tillit med utlån av dyre komponenter uten spørsmål. Her har mange andre forhandlere mye å lære....

    Og vi tåler noen bilder, gjør vi ikke?
    IMG_20171005_174543.jpg
    IMG_20171005_171320.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det Klipsch du har der Einstein? Tipper det passer som p... i Grete! ??????
    Lurer litt på hvor godt riaa trinnet er i denne... Veldig spennende forsterker.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.733
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, er RP280F. Myyye høyttaler for pengene og er overraskende displinert, men trøkker virkelig til når de må. Jeg spiller svært variert musikk og vil ha noe som også kan spille høyt og tungt når det skal være. Og det kan det så absolutt, uten at jeg føler at jeg går glipp av noen nevneverdige hi-fi dyder. Har prioritert mer å ha et anlegg som fremhever hvorfor artisten står på scena, enn hvor han nøyaktig står, for å si det slik.... Det er Blak'en fantastisk til og her synes jeg mye annet utstyr bommer.

    Nå har jeg ikke prøvd RIIA'en, men tatt i betraktning at Roksan selv produserer høykvalitets platespillere m.v. tror jeg ikke den er en sammenrasket affære akkurat. I tester får den svært gode skussmål.
     
    Sist redigert:

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Det puttes mer roksan i hylla :) k3 dac opp for prøving i helga. Stor takk til moet som gir meg sjansen å prøve i eget oppsett :)
    20180302_185523.jpg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Caspian system dx2 på plass i racket :)

    Da får jeg melde meg inn i denne eksklusive Venneklubben :)
    Fikk et tilbud om å kjøpe denne riaaen og tilbudet var for godt til å takke nei!
    Så i dag skulle den på plass i racket, men fikk ikke plass uten å gjøre noen små endringer. Så opp på veggen kom en hylle til platespilleren og riaa fikk hedersplass på toppen av rack.

    I følge tidligere eier så har den godt av en times oppvarming før det virkelig låter, så blir spennede når det er spilt et par plater. Merker allerede at det låter anderledes og bedre enn med mitt tidligere riaatrinn :)
    3386D677-316A-4096-B525-2514E3D87BDB.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Roksan Blak er en veldi bra forsterker.
    Gratulerer!

    O
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Blak'en begynner å bli innspilt nå. Den har gått fra sterilt og innelukket til dynamisk og rytmisk. Herregud for en morrofaktor det bor i denne boksen he he.
    Nærmest umulig å ikke glise og trampe takten.
    Dette var artig.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble det mye rot og OT i Krix tråden, så da kan jeg like gjerne skrive noe her også. Jeg la ut de små Krix-høyttalerne for salg, ikke for at jeg mente de var dårlige eller at jeg var lei av dem, men tenkte at jeg måtte kompensere litt når jeg gikk ned til en enkel integrert forsterker. Tenkte egentlig det samme under innspillingperioden av Blak'en også, men nå....
    De kommer ikke for salg igjen så lenge jeg har Blak'en i hus.

    Har tidligere opplevd at matching av høyttalere og forsterker har gitt lydmessige forbedringer, men da har det stort sett vært en oppgradering til et dyrere produkt den ene eller andre veien. Men at noe skulle passe så godt sammen var veldig, veldig gøy. Dette er yin og yang, de utfyller hverandre på en måte som gjør at totalen blir så utrolig mye bedre enn hva hver enkelt egentlig skulle tilsi når man ser på prislappen. Krix er ikke verdens beste høyttalere og Roksan er ikke verdens beste forsterker, men sammen er de dynamitt, he he...:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn