Roksan's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    BanjoArrne skrev:
    Er eiere av Roksan Kandy K2 Amp fremdeles like fornøyd? :)

    Fikk desverre ikke hørt K2 da jeg hadde muligheten.Ting har stått litt på vent her en stund.Nå er det derimot tid for forsterkerkjøp snart.Men jeg er ikke helt sikker.Roksan Kandy K2 er fremdeles på listen.Er ikke så mange igjen her heller,da jeg har prøvd ganske mange forsterkere i løpet av siste 1-2 år.Rundt 18-19 tror jeg det har blitt. ::)

    Bør jeg prøve K2 om jeg ønsker en rytmeglad allrounder,med åpen og detaljert gjengivelse og kontroll i bassen som i tillegg er lettmatchet og har litt krefter under panseret?
    JA :D
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Roksan Kandy K2 POWER AMP

    Ser på Roksan sine hjemmesider at det er kommet en Poweramp i Kandy K2 serien. Denne kan bli meget interresant for meg i mitt oppsett. Har sendt mail til Soundplanet med spørsmål om pris og forventet inn i Norge. Ingen svar enda etter snart en uke. Venter i spenning :)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Roksan Kandy K2 POWER AMP

    Fugazi skrev:
    Ser på Roksan sine hjemmesider at det er kommet en Poweramp i Kandy K2 serien. Denne kan bli meget interresant for meg i mitt oppsett. Har sendt mail til Soundplanet med spørsmål om pris og forventet inn i Norge. Ingen svar enda etter snart en uke. Venter i spenning :)
    Da kom svaret fra Soundplanet. Denne er på vei til Norge og prisen vil ligge på 6999,- ;)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Spennende å se om det kommer en pre også snart da....? Interessant i så fall...
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Tenkte mest på hvordan en pre- og effekt vil stille seg lydmessig mot den integrerte. Den er jo über-superb, så derfor hadde det vært meget spennende å høre en pre- og effekt fra Roksan i nogenlunde samme prisklasse.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Her er en liten snutt med litt Roksan-historie for de som er interessert i det (om enn litt utdatert mtp dagens kolleksjon).

     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Har fått meg en Roksan Kandy cd-spiller, og er veldig fornøyd med den. Men har et spørsmål som kanskje noen kan svare på..

    Når den er skrudd på lyser displayet og alt er fint, men når jeg skal krype til sengs og skru av annlegget har jeg lyst til å skru av. Jeg trykker på power knappen på fjernkontrollen, men ingenting skjer, trykker igjen, men ingenting skjer, så da har jeg valget mellom å la den stå på, eller å skru den av under spilleren. Er det bare fjernkontrollen som ikke virker?

    På forhånd takk
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Står fjernkontrollen din i CD-spillermodus? I fall ikke; dersom du trykker på CD-ikonet og deretter på Power-knappen så mener jeg at det skal gå greit med fjernkontrollen i standbymodus. Det er samme fjernkontrollen til CD-spiller og forsterker, og på knapper som har dobbel funksjon så mener jeg at det er riktig fremgangsmåte (tar forbehold om dårlig hukommelse ;) )
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Kan jeg koble til en annen intergrert forsterker via preout til Roksan K2 Int. og da bruke Roksanen som en ren effektforsterker? Står noe om det i manualen, men får ikke lyd etter tilkobling.
    Sitter for tiden med en ekstra integrert og vil teste ut litt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når du bruker preout så bruker du din K2 som ren preamp. Dersom du ikke kobler høyttalerne til K2 da.

    Dette er rett og slett en utgang fra K2's preamp, før effekttrinnet.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Fugazi skrev:
    Kan jeg koble til en annen intergrert forsterker via preout til Roksan K2 Int. og da bruke Roksanen som en ren effektforsterker? Står noe om det i manualen, men får ikke lyd etter tilkobling.
    Sitter for tiden med en ekstra integrert og vil teste ut litt.
    Svaret bør vel her være ja. Så lenge du bruker preout på en annen integrert forsterker, så benyttes denne da kun som forforsterker. Du benytter da inngang nr 2 fra venstre sett bakfra (tar dette litt på husken, men sjekk brukermanualen på www.roksan.co.uk) og setter bryteren i bypass-modus. Etter det jeg husker skifter du da fra video til bypass. Da fungerer Kandy K2 kun som effektforsterker og sånn sett burde det være et godt svar på spørsmålet ditt?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Takker for svar her. Jeg har nå koblet phonokabeler fra Primare i21 preout til Kandy K2 prosessorinngang. Deretter switchet bryter fra video til bypass. Høytalere er kabler fra Kandy. Jeg mener alt er koblet rett men får ikke lyd.merkelig. Kan det være noe innstillinger som ikke er riktig?
    Grunnen til at jeg ønsker å teste ut er sammenligning på de to forsterkernes forforsterker.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da er en Kandy K2 effektforsterker bestillt etter en meget hyggelig samtale med Soundplanet på høsttilbud til 5990,-.Den skal Bi-ampes med den integrerte K2. Gjør dette mest av nyskjerrighet om det blir en lydmessig oppgradering. Er det noen som har hørt disse to sammen og kan si noe om hva jeg kan forvente?
    Høytalere er Monitor Audio GS20
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Da er nye Caspian M2-series snart på vei til Norge etter hva jeg skjønner. Du kan lese mer om de nye Roksan-produktene på hjemmesidene deres her: http://www.roksan.co.uk/
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Noen her som tror at K2 har krefter nok til å drive Dynaudio Contour 1.4?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du med krefter egentlig, er det SPL du lurer på? Kan du ikke bare regne på det da? Regne opp fra følsomhet på C1.4 og se hvor du ender for et par, med ditt lytterom og din lytteavstand.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    heisann jeg bare lurer på jeg har en roksan caspian m2 som jeg har koblet opp med et par audiovector m1 signaturer, sammen med reference silver rhodium rca kabler og nordost red dawn rev 2 ht kabler og en denon dcd 1460 cd spiller , lurer på om d er cd spillern som holder mest igjen nå,lurte for eks på om jeg skulle prøvd en marantz sa15s1 eller ki pearl lite hørt at de er veldig gode i mellomregisteret, d jeg savner mest er et enda tydeligere og homogent mellomregister og litt mere punch/varme i bunn, og vet de er ganske effekt sugne de små m1-ene med følsomhet på 87db eller hva det var, prøvd en vincent sv233 integrert på de og på ``2x200 w`` også blei ganske så bra på gitar klirr og sånn, men mangla bunn med den forsterkern og , og blei bare for skarpt om man gnudde opp:) blir det rett og slett for krevende for roksanen , spiller tårlig pent på kvart/middels lydniva men føler kanskje at ikke roksanen får dratt frem sine beste kort heller med denne komboen,mulig jeg også krever for mye av lybildet m1 generelt er laga for også :p er det noen som har noen andre forslag til for eks noen gode cd spillere / høyttalere som kunne passa godt sammen med en roksan caspian m2 :)
    har lurt litt på proac også når det gjelder høyttalere .
    mvh ivan
     
    Sist redigert:

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Hei. Kjekt å se at Roksan har egen "tråd" på dette forumet. Vi i moet audio skal på messe i Bristol i helgen og treffe bla Roksan, og se hva de har av nyheter. Kan poste det her dersom vi får vite om nye og spennende produkter...
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kult blir spennende å få se noen nyheter fra roksan, er bare å få posta så fort dere får noe nyinfo :D
    føler meg jo helt forlatt som roksan eier på dette forumet for tiden jo hehe :) føler de er litt undervurdert her i norge enda av noen, men føler selv også jeg har sliti litt med å matche andre komponenter med roksan, funker ikke dårlig nå men føler ikke jeg får fullt utbytte av evnene til caspian m2-en enda,
    har dere i moet audio noen gode tips til høyttalere som kan passe godt med roksan caspian, også lurer jeg litt på trives best roksan caspianen seg kombinert med roksan sin egen caspian cd spiller eller er det andre som kan være en bra match
    mvh ivan :)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    roksan og spendor s20 :D har visst blitt gode venner :) krystalklart og en behagelig rytmisk kontrollert klang, blir ikke mye dypbass med slike høyttalere men alt blir så presist og føles så riktig sammensatt :) hadde proac super tablette på roksan caspianen tidligere låt veldig flott det også , vil si at proac-ene hadde litt mer driv og en god mellomtone, men synes spendor låt bedre på roksan virka som spendor får dratt frem mere av kvalitetene til roksanen :) og låter mer sømløst og tight mens proac kanskje blei litt masete ikke mye men bittelitt og ikke like godt separert lydbilde :)

    hvor blir det forresten av roksan entusiasteneher inne :)
    de sitter velfast i lyttekroken,
    mvh ivan
     

    Jonehansen

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei!
    Oppdaget Roksan i fjor høst da jeg skulle kjøpe nye høytalere. Endte opp med både Piega høytalere og en Roksan Kandy K2 forsterker. Fikk også en Roksan Xerxes i posten fra USA i begynnelsen av mai. Fikk strømforsyningen for noen dager siden og har akkurat fått justert herligheten. Låter veldig bra!

    Jon Edmund
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    godt å høre det ikke er bare meg her inne som er godt fornøyd med roksan sine produkter :D skulle vel vært noen flere her inne med bilder av noen roksan snurrer og sånt :)
    noen her inne som vet hvordan roksan sin caspian m2 cd spiller låter fremfor for eks primare/creek,cyrus osv sine cd spillere :)
    har nå en teac vrds 25 om noen har vært borti den er fornøyd, med den men vet den har veldig godt oppgraderings potensiale vidre,så lurer på vil det være endel å hente på å etterhvert innvestere i en caspian m2 cd spiller også,fremfor å oppgradere teac-en, har nå caspian m2 integrert som jeg bruker sammen med teac-en :)
    mvh ivan
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hei noen her inne som har testet roksan sin effekt forsterker av caspian m2 serien og som kan si noe om de 2 x85 wattene som er i den integrerte caspian m2 kontra de 2x85 wattene effekt forsterkeren har , vil den integrerte bli noe kraftigere med caspian m2 effekt forsterkeren kombinert, det jeg er ute etter er bare litt mere kontroll under litt hardere laster samt litt mere punch / varme nedover i registeret,
    ellers så blir jeg egentlig bare mer og mer glad i caspian m2-en sånn musikalsk sett , bare lurer på om det er verdt å innvestere i et effekttrinn for totalopplevelsen av den integrerte :)
    mvh ivan
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Hei. Beklager sen respons på din oppfølging. Det skjer mye spennende på Roksan fronten. Som du sikkert har fått med deg har Roksan lansert K3 serien, som et tillegg til K2 og Caspian. Tror de vurderte en stund å fase K2 ut, men pga responsen fra kundene så har de altså behold K2. Når det gjelder høyttalere så er det flere som matcher godt.
    Synes kombinasjonen med Roksan Caspian og Roksan Darius er veldig god, og tilsvarende med Kudos høyttalere. Alt dette avhenger selvsagt av prisklasser.... Begge produktene har vi I Moet Audio.
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Hei. Du får bare utbytte av et Roksan Caspian effekttrinn hvis den blir koblet I parallel (bi-wiret). Da vil du oppleve en bedre punch og kontroll enn uten et effekttrinn.



    hei noen her inne som har testet roksan sin effekt forsterker av caspian m2 serien og som kan si noe om de 2 x85 wattene som er i den integrerte caspian m2 kontra de 2x85 wattene effekt forsterkeren har , vil den integrerte bli noe kraftigere med caspian m2 effekt forsterkeren kombinert, det jeg er ute etter er bare litt mere kontroll under litt hardere laster samt litt mere punch / varme nedover i registeret,
    ellers så blir jeg egentlig bare mer og mer glad i caspian m2-en sånn musikalsk sett , bare lurer på om det er verdt å innvestere i et effekttrinn for totalopplevelsen av den integrerte :)
    mvh ivan
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.801
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    En slik en på vei til meg nå,i sort.
    Takk til Terje på Moet for super service :)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.801
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    Da er den på plass,med Audio-Technica OC-9.
    Spiller veldig bra,moro med vinyl når det blir så bra lyd :)

    O
     

    Panhead56

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Sted
    Byåsen
    Hiver meg på tråden siden jeg har oppgradert anlegget i løpet av 2014. En original 89-modell Xerxes er byttet ut med en 20+ og Kandy-forsterkeren er avløst av en Caspian M2 med tilhørende effekttrinn. Ikke overraskende er det stor forbedring i lyden da psu'n til den gamle Xerxesen sang på siste verset.
    Handlet den originale spilleren i UK etter direkte testlytting mot Linn LP12. (Kameraten min gikk ut av samme butikk med LP12'n under armen, så smaken er som b...). Og etter å ha fått den nye Xerxesen på plass angrer jeg ikke på at jeg var trofast mot merket. Beholdt SME IV armen og Ortofon Cadenzaen som begge er utmerket match for denne spilleren.
    Driver og tester litt frem og tilbake med forsterkerkonfigurasjonen (ref spørsmål lenger opp i tråden) og har for øyeblikket falt ned på å ha den integrerte som ren pre-amp. Synes/innbiller meg at det er liiitt tydeligere/distinkt lyd, særlig på stemmer i denne konfigurasjonen. På den annen side, skal man spille høyt, hjelper det godt med begge innkoblet.
    Xerxes.jpg
    Er ikke så lett å få til et pent bilde med pianosort og sølv spiller, men forsøker.
    Uansett, bra med en vennetråd. Roksan fortjener mer oppmerksomhet synes jeg.
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Moet Audio på besøk hos Roksan

    I slutten av mai skal Moet Audio på tur til Roksan i London og Tufan Hashemi. Trolig blir det en god lytteseanse hvor noen nye produkter blir presentert eller testet (i godt lag). Skal laste opp noen bilder i etterkant av turen for å gi dere et inntrykk av hvordan Roksan opererer. Bildene under er fra siste besøket vi hadde. Lytterommet er satt opp med Roksan sine produkter klar for testing. Rommet inneholder også alle Roksan sine produkter opp gjennom tidene. Tror jeg snakker for alle I Moet når jeg sier at vi ble mektig imponert over Roksan Darius sammen med Roksan Caspian bi-ampet, for ikke å snakke om når Tufan hentet frem Roksan Platinum... Da svingte det sikkelig !!

    037.jpg
    049.jpg
    079.jpg
    069.jpg
    074.jpg
     

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har den siste tiden spilt på Roksan Kandy K3BT. Har Kudos høyttalere så det skulle være en god match. I starten ble jeg faktisk litt skuffet. Det låt bra javisst, men det bli litt vel klinisk for min smak. Etter en prat med Moet Audio ble det til at jeg fikk opp ett sett av Roksan sine egne HDC-02S høyttalerkabler for å se om det gjorde noen forskjell. Kablene ankom og var virkelig kabler for de som synes kabler mest er til pynt. Hvit og fin, og stiv som som bare f... En skikkelig installasjonskabel virket det som. Etter å ha fått de inn i varmen ble de heldigvis en del mykere og handterlig. Jeg koblet de til satte på en av mine favoritt-testlåter; Joe Jackson med "Not here, not now". Jøss, det var nesten så jeg ringte Tom Strømnæss i Åndenes makt for her var den kliniske lyden borte. Det var som om det må ha vært en ond ånd disse kablene jaget bort...

    Nok om det. Tilbake til K3a. Den virker solid bygget og ser forsåvidt ganske elegant ut. Innholdsmessig har den MM Riia og Bluetooth og med sine 2x145W virker den å være kraftig nok til å drive de fleste høyttalere i normale hjem. I tillegg har den en 3,5mm hodetelefonutgang som faktisk låter fint på mine Soundmagic HP-100 og forøvrig 5 linjeinnganger, Pre-out og bypass utgang.

    Etter å ha hatt den i sving noen uker må jeg innrømme at det er en forsterker som er lett å like og trolig en av de bedre til prisen. Jeg opplever den som en velbalansert sak med stor lyd og bredt lydbilde med mye luft mellom instrumentene. Den har god punch i bassen, godt driv men samtidig er bassen veldig sammenhengende. Jeg opplever også at den har veldig god dynamikk. Decibelmåleren spretter godt rundt på skalaen. Samtidig opplever jeg at den frembringer godt med detaljer i lyden. På den negative siden så savner jeg ett display som i det minste viser volumnivået en er på.

    En annen ting som jeg liker godt ved K3 er bluetooth delen. Veldig enkel tilkobling. Bare å slå på så finner telefonen eller nettbrettet den umiddelbart. Selvfølgelig gir den ett dropp i kvalitet i forhold til CD, uten at forsterkeren gjør seg bort av den grunn. Aptx bluetooth formatet på K3 er meget lyttevennlig og ikke minst lettvint å bruke om en ikke gidder å bytte CD-plater.

    Alt i alt er K3 definitivt en forsterker som blir værende hos meg fremover.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Bra å høre. Jeg sitter og vurderer denne forsterkeren, tenke tenke...
     

    Moet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.02.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    250
    Sted
    Lagårdsveien 77, 4010 Stavanger
    Moet Audio har hatt sin årlig tur til Tufan Hashemi og Roksan, og sitter igjen med en god følelse. Tufan som eier Roksan hadde flere nyheter å komme med og vi brukte en dag på å teste alt i rolige omgivelser. Vi må nok vente litt med å avsløre alt som kommer, men i perioden aug - nov vil flere nyheter bli lansert. Det eneste som er helt sikkert er at Roksan har produsert nye produkter som kommer til å ta markedet med storm. K3 serien har allerede gjort det, og denne får vi ser mer av... i tillegg kan man vente seg noe helt nytt: noe som vil igjen løfte Roksan til nye høyder. Oppdateringer følger ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn