Rojohs lyttekrok
Blir inspirert av alle flotte bildetrådene her i det siste, og tenkte at nå er det på tide å kjøre videre i denne.
Ting forandrer seg fort, og akkurat nå er jeg litt tilbake der jeg var for et halvt år siden. DEQXen er solgt. Et fabelaktig spennende produkt, men det gav meg for mye hodebry med alle sine muligheter. Ikke følte jeg at jeg hadde nok tid eller tolmodighet til å fullføre det prosjektet, heller. Nok om det...
Det som nok var nådestøtet for digital-equalizer-aktive x-over-prosjektet var disse:
Her skjønte jeg at jeg fikk en lyd og fremførelse som jeg følte jeg kunne slå meg til ro med. Selvsagt kunne enkelte ting bli enda bedre, men som helhet fikk jeg det jeg ønsket meg i en grei pakke.
Låt faktisk veldig bra med DEQXen brukt som DAC/preamp. Men så var det dette med alle mulighetene, da...
Jeg visste vel med meg selv at den (DEQXen) måtte gå. EAR 861 effekttrinnet står her enda. Jeg klarer ikke å kvitte meg med det. Det har på en måte grodd seg litt fast. I begynnelsen var det nok antydninger til klasse A-nevroser med all varmen, men nå kjennes det bare helt fint...
Uten DEQX, så måtte jeg jukse litt. Jeg hadde jo solgt EAR preampen. Heldigvis har Yamahaen volumkontroll, så jeg får da litt lyd ut av høyttalerne, men desverre var det et markant hopp ned på kvalitetsstigen. Jeg har selvsagt planer for veien videre, men må la lønningsposene komme først.
I mellomtiden har jeg også tenkt litt på plassering og møblering. Stuen er ikke så veldig stor, og det er mange hensyn å ta.
Ved å flytte anlegget på langveggen, så låter det litt bedre. Kommer nærmere høyttalere + at rommets gjenklang reduseres litt. Etter tips fra Valentino, så sjekket jeg litt ut i IKEA-katalogen.
Likte disse Bestå-møblene. Racket står der fortsatt.

Men jeg er litt enig med Valentino. Disse Audiofile rackene har en tendens til å skille seg veldig ut, og opptar mye plass.
Derfor har jeg nå ommøblert for n'te gang, og synes dette var en grei løsning. Selvsagt ble kablene litt for korte, men det lar seg nok løse.
Når man flytter rundt på møbler, hyller og anlegg, så endres gjerne både det ene og det andre. Her har jeg fått en stor, naken vegg. Har en plan, men må innom trykkeri først. Mer om det senere.
Så: Hva er planen videre? Vi får se. Synes dog at Yamahaen snart bør pensjonere for godt. Det lar seg ikke gjøre å få alle puslespillbiter på plass med en gang, men hvis man først har en retning å følge, så blir det litt lettere å velge ut neste duppedings.
Mvh. Johan