Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Re: Rojohs lyttekrok

Har nå kjempet meg gjennom påsketrafikken, og har tatt et par bilder til. Har bare hatt et par uker på meg i ny leilighet, så vi har en del å ta tak i mht. estetikk og finpuss. Med tiden til hjelp, så tror jeg dette kan bli et koselig, lite krypinn. Og skulle noen ha knakende gode interiørtips, så lytter jeg til slikt også, jeg...;)

Et lite oversiktsbilde. Som man kan se, så har taket en skrå. Jeg vil tro at dette er gunstig mht. å få fordelt de stående bølgene i bassområdet over et større område, og ikke bli sittende med en gedigen peak i bassen som overdøver alt.

Det også en åpning langs ene veggen, noe som ytterligere vil jevne ut problemet med stående bølger. Man kan kanskje tenke at dette skaper en fæl usymetri i lydbildet, men siden Hammerne har begrenset spredning oppover i frekvens, så oppleves ikke dette som noe veldig stort problem.

Til slutt et lite glimt av lytteposisjonen og den deilige sofaen. Den er utrolig god å ligge i, så den klarer alltid å utkonkurrere stresslesser og separate lyttestoler. Videre blir så direktestrålende høyttalere ganske kjedelige hvis man havner for langt off-axis. Derfor var det et gunstig trekk å la anlegget spille i lengste romretning. At rommet spiller litt mer med da, det tror jeg også er å foretrekke i mitt spesifikke tilfelle. Her er jeg likevel åpen for å forandre mening etterhvert.

Videre har jeg benyttet meg av 1/5-dels plassering av høyttalere og lytteposisjon. Dette gir plass til hyller og bøker bak lytteposisjon. Vi får se om det er diffusjon eller absorpsjon som er beste middel her. Dette er vel også noe som man finner ut etterhvert.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Må bare gratulere med flåtte EAR produkter! Man kan si hva man vil om dette merket, men det er vel ikke tvil om at det gir en enorm eierglede.
    Jeg er i alle fall biltt hektet...
    Må si meg enig der, gitt! ;) ...og den spilleren din skal etter sigende være skikkelig... *

Btw: Godt fornøy med høyttalerne? Har aldri hørt Usher.

*= må huske å fylle ut lottokupong denne uken.

Mvh. Johan

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.501
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Kjempelekre bilder! Synes det er flott at du tar deg tid til å filosofere litt over eget anlegg og lyd!
    mvh

R

Rojoh

Gjest

Ja, dess mer man får hørt, jo mer forvirret og ydmyk blir man ofte. Derfor ender man gjerne opp med å gå to skritt frem og ett tilbake - eller var det omvendt. Men!, har man først funnet ut av hva man trives med, da har man noe å sikte etter. Jeg personlig har vel ikke helt kommet dit enda, så derfor blir denne tråden en liten reise fremover, og ikke bare bakover.

Mvh. Johan

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren

Fantastisk kjekk tråd dette Johan ;D ;D
    Flotte bilder og flotte produkter!!!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.822
    Torget vurderinger
    28

Ja, du vil i hvert fall komme langt med 20 kvalitetswatt på Merlin det er det ingen tvil om. Vi er mange her som kjører GM20 på Merlin. Være bare klar over, hvis du skulle havne borti noe brukte VSM at BAM er en stor fordel, originale jumpers og RC-filter likeså.

Ellers enig med tkr, denne nøkterne filosoferingen over eget utstyr, egne valg og ønsker er like befriende som spennende og interessant lesning. Vi følger med videre....

R

Rojoh

Gjest

Fantastisk kjekk tråd dette Johan ;D ;D
    Flotte bilder og flotte produkter!!!

Hei igjen. :) Sist gang var det du som bød på kaffe, musikk og godlyd. Denne gangen kan kanskje jeg invitere til en liten kveld? Bare få bittelitt tid til å rydde først... ;)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Ja, du vil i hvert fall komme langt med 20 kvalitetswatt på Merlin det er det ingen tvil om. Vi er mange her som kjører GM20 på Merlin. Være bare klar over, hvis du skulle havne borti noe brukte VSM at BAM er en stor fordel, originale jumpers og RC-filter likeså.

Ellers enig med tkr, denne nøkterne filosoferingen over eget utstyr, egne valg og ønsker er like befriende som spennende og interessant lesning. Vi følger med videre....
    Hyggelig å høre.

Mvh. Johan :)

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43

Må si meg enig der, gitt! ;) ...og den spilleren din skal etter sigende være skikkelig... *

Btw: Godt fornøy med høyttalerne? Har aldri hørt Usher.

*= må huske å fylle ut lottokupong denne uken.
    Spilleren er meget bra, men har ikke hatt anledning til å teste ut alt for mange rør på den ennå.
    Høyttalerne er også meget gode, og etter en oppgradering til beryllium diskant, kan det virkelig bli gøy. Kunne godt tenke meg noen fler watt å slå i bordet med, men det får bli en gang når jeg også har husket lottokupong...

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2

Flott tråd, interessant å lese om dine erfaringer samt nyte proffe bilder. Slikt tåler vi mer av her på Sentralen!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

Flott tråd og et veldig flott oppsett!
    EAR er et av de produktene jeg kunne ha kjøpt uten å høre først ;D
    Misunner deg din evne til å kunne skrive slik at det blir moro å lese. :D

Et spørsmål på tampen litt utenfor.
    Hvor mange CDer får man plass til i Ikea hyllene?

R

Rojoh

Gjest

Hei. :)

Disse Benno-hyllene rommer ca.180 cder i hver. Hvis jeg har noen kroner til overs etter denne utflukten, så får jeg satse på å få fyllt dem. ;)

Mvh. Johan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Hei!

Super tråd!

Har aldri hatt gleden av å legge øret til EAR..., men noe må man jo ha å glede seg til også! Har fremdeles til gode å høre et vondt ord om de produktene!

Mvhg
    OMF

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Sv: Rojohs lyttekrok

Hammer jo, vedder på at du er fornøyd?!

MVH
    Ole

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Sv: Re: Rojohs lyttekrok

Rojoh skrev:
    Nå kunne jeg nok sagt litt mer om lyden fra Hammerne og EAR-settet, men neida...

Etter å ha tenkt meg litt om, så syntes jeg det ble litt stusselig å sitte i lenestolen og høre på musikk. Savnet sofaen. Horisontal lytting er ofte bedre enn nærfelts. ;D Stuen er heller ikke stor, så her må ting veies opp mot hverandre. Som ungkar kan jeg tillate meg å ha høyttalere som Hammerne stående, men jeg synes likevel det er greit å ha plass til kaffegjester og ha det litt koselig og innbydende. Derfor tok jeg motet til meg, og startet ommøblering igjen på torsdagskvelden. Anlegget bort til kortveggen og et siste knips før en visitt til Karmøy...

EAR kan kanskje kalles for avslørende utstyr? Vrient å ta bilder av, men gir også litt muligheter... ;)

Så: Etter at hele sulamitten ble flyttet på, så forandret også lyden/lydbildet seg. Jeg fikk bare den kvelden til å danne meg et noe mangelfullt inntrykk, men dette virker lovende. EARen driver Hammerne uten noe problem i det hele tatt (etter mitt behov), så det er i boks.

Og da er vi i nå-tid. Jeg har mine tanker og små planer, men her begynner det også å bli viktig å holde tungen rett i munn. Jeg tror jeg stopper her for idag, og så skal jeg si litt mer om anlegget når jeg får kommet meg tilbake til Stavanger igjen.

Mvh. Johan
    Ser du tweaker med Ringnes 0,5l - et utmerket valg ;)

R

Rojoh

Gjest

Borgenvik skrev:
    Hammer jo, vedder på at du er fornøyd?!

MVH
    Ole
    Tja, hva skal man si? ;) Jeg opplever vel at Hammerne gjør mye bra, men har selvsagt sine svake sider. Det jeg midlertidig synes er det fine med Hammerne, er at de svake sidene ikke kommer nevneverdig i veien for musikken og gleden ved å spille plater. Jeg har hørt nok av høyttalere (i sammen med mer eller mindre heldig valg av elektronikk) med "svakheter" som har blitt for påfallende ved lytting. I så måte synes jeg Hammerne har sine kompromisser fordelt på en riktig måte. Disse inntrykk henger sannsynligvis også sammen med musikksmak, rom og preferanser, så det er ikke sikkert at dette er en høyttaler for alle.

Mitt dilemma er at høyttalere som er vesentlig bedre innenfor rammene (=dynamikk, lettdrevet, bass og homogenitet) nok sannsynligvis ligger på den gale siden av 30kkr. Dette gjør det enkelt å si seg fornøyd for meg i første omgang. Hvis det dukker opp anledninger til å teste ut andre spennende høyttalere, så er det alltid moro. Har dog ingen umiddelbare planer om å bytte dem ut.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Sv: Re: Rojohs lyttekrok

Saint1111 skrev:
    Ser du tweaker med Ringnes 0,5l - et utmerket valg ;)
    Det tweaket er bankers. ;D

Ellers har jeg begynnt å teste ut litt forskjellige rør - både i preamp og i effekttrinn. Dette gir relativt store utslag, så vi har nok å tweake videre på. Ellers kommer jeg til å jobbe litt mer med plassering. Siden lydutstrålingen er såpass direkte, så merkes store forskjeller alt etter hvordan høyttalerne er vinklet inn mot lytteposisjon.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

...og vi grubler videre over prøvingens og feilingens underfulle åpenbaringer:

Nå er det faktisk Doxaen som spiller i anlegget. Jeg har kjøpt noen ecc-82 rør, og har etter litt prøving og feiling funnet litt ut av hvilke egenskaper de har. I utgangspunktet har jeg brukt EAR-861en under disse utprøvingene, men følte nok ikke at jeg kom helt i mål bare med rørbytter.

Siden jeg har en tendens til å tenke hva om, hvis atte..., så koblet jeg til Doxaen og mitt "hemmelige superrør". Hmmm... Det låter jo riktig bra! Jeg spiller først Gentle Giant: Gentle Giant, deretter Peter Gabriel: So og til slutt Magnolia Electric Co: Fading Trails. Det spiller. Jeg rives med. Jeg tenker: "Pokker, hva skal jeg gjøre nå"?

Her har jeg altså to effekttrinn, og begge låter bra - dog med hver sine sterke sider. De låter ikke veldig bra hvis vi tar utgangspunkt i det samme, men hvis vi tilføyer noen variabler som rør og signalkilde, så klarer vi å få begge til å yte opp mot sitt beste. Personlig tror jeg at jeg hittil har klart å få størst prosentvis potensial utav Doxaen. Jeg mistenker at ved å bruke mer tid på rørbytte kombinert med en enda bedre egnet signalkile, vil få EARen til å virkelig skinne.

Jeg skriver vel bare dette for å understreke sammensettingens og matchingens underfulle luner. Hva om, hvis atte... Skal man slå seg til ro? Skal man hige etter (og betale for) å få det enda bittelitt bedre? Med Doxaen i dette set-upet er det bra nok til å slå seg til ro. Med andre ord: Det spiller. Jeg nyter musiken uforstyrret av hifi-lyder og oppdelte parametre. På den annen side: Jeg har jo EARen enda. Tenk om den klarer å dra det hele enda lengre? Enda mer eufori. Enda mer engasjement. ...jeg tenker dog: Kan man bli mer eller mindre euforisk og engasjert, eller er det mer snakk om enten - eller?

Ikke til å bli klok av dette her... Derfor spiller vi litt mer musikk. Setter på Anne Grete Preus: Og høsten kommer tidsnok. En litt vrien innspilling, men musikken holder mål til dommedag. Denne platen kan lett mangle kropp og organisk tyngde. Blir det for lite nivå i nedre mellomtone, så blir det overfokus på øvre mellomtone. Her merker jeg CD-92ens karakter - litt slank i mellomtonen. Så nær, så nær... Da får jeg bruke de neste uker (og måneder) til å fundere over hvilket effekttrinn jeg skal satse på, og deretter kommer man ikke bort fra at spilleren nok må skiftes ut. Ikke nødvendigvis fordi den ikke er god nok, men snarere fordi den får hverken Doxaen eller EARen til å yte optimalt. Desverre vil valget av effektforsterker også fordre forskjellige spillere. Selvsagt kunne jeg valgt å se på høyttalervalget, men jeg sitter fast der - jeg liker Hammerne for godt til å skifte dem ut.

Så der sitter jeg med nissen i luen og lurer: What to do? Jeg tror jeg befinner meg i et dilemma mange kjenner seg igjen i (hvis man tenker seg om ;D): Jeg vet hva jeg har, og er litt usikker på hva jeg vil få... I en slik kritisk fase tenker jeg at man må fokusere riktig, og undertrykke de mange rare, instinktive følelser man slites med etter å ha smadret sparegrisen. Mitt problem handler (desverre?) ikke om å velge mellom bare to ulike effekttrinn, men snarere om hva man skal satse på siden begge valg uansett innebærer innkjøp av ny signalkilde. Nuvel, jeg har i det siste tenkt mye på at et vellydende anlegg må jobbes med, og dermed bekrefter vel bare mine kvaler den tanken... :-\

Dette innlegget blir nesten som et :p-innlegg mot den ofte forekommende forenklingsmentaliteten som ofte dukker opp. Det er ikke så enkelt nemlig! ;D

Mvh. Johan

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84

Hei Johan!

Takk for sist!
    Jeg sender cd spilleren min til reperasjon i uken som kommer.
    Så fort den er klar igjen kan vi jo teste den hjemme hos deg både med Doxaen og EARen....
    Alt blir så mye enklere med en ny variabel vet du:)

Mvh,
    Olav

R

Rojoh

Gjest

Takk for sist ja. :)

Ja, nå er jeg faktisk litt frustrert. Har brukt dagen til febrilsk rør-rulling. Siden både 12AU7en i preampen og 12AX7ene i effekten gir godt hørbare forandringer, så har man veldig mange forskjellige kombinasjoner å velge mellom. Jo flere rør, jo mer forvirring? Etter hvert rørbytte hører man tydlig at noe er endret, men det er faktisk vanskelig å bli enig med seg selv om forandringene var til det bedre, eller om det var den berømte babyen som ble skyllet ut med badevannet. Etter å ha prøvd ut en 6-7 forskjellige konstellasjoner, så havnet jeg tilbake til en kombo jeg har spillt en stund på tidligere. Det som var litt ovrraskende, var at jeg prøvde Doxaen med et rør jeg ikke tidligere har prøvd - og det med overraskende godt resultat.

Akkurat nå sliter jeg med å finne den veldig store sympatien for den mye dyrere EARen. EARen byr nok på en enda mer organisk gjengivelse, og har en mer naturlig klang. Doxaen derimot har kreftene og kontrollen over 12"en i Hammerne, noe som får musikkens pulser og dynamikk frem på en mer underholdende (og forsåvidt realistisk) måte. Problemet er at bedømmingen av dynamikken blir litt vanskelig med EARen all den tid man ikke har optimal rør-kombinasjon og signalkilde. Ideelt skulle man kanskje bare solgt unna en av forsterkerne, og konsentrert seg om å hente ut det optimale av valgte effekttrinn.

Jeg mistenker at høyttalerne favoriserer Doxaen med sin høyere dempefaktor og mer kontrollerte bassgjengivelse. Hadde jeg hatt andre høyttalere, så hadde kanskje EARen hatt fordel kontra Doxa. Jeg tror f.eks. Tannoy Glenair 10 eller Sandringham hadde passet utmerket med deres litt tørre og litt frempå stil.

Velger jeg å satse på Doxaen, så kan jeg konsentrere meg om å optimalisere med de høyttalerne jeg har nå. Velger jeg EARen, så må jeg prøve meg litt frem med en signalkilde med en litt annen klang enn Arcamen. For alt jeg vet, så vil jeg kanskje ikke bli helt fornøyd med EAR-settet før jeg også har skiftet ut høyttalerne. Satser på å få prøvd ut Zu Druid sammen med EAR-settet også. Meget mulig at det vil være en riktig god match.

Billigste løsning er helt klart å gå for Doxaen. Å satse på EAR-settet kan muligens komme til å initiere ytterligere utskiftninger, men kan også bringe meg nærmere den lyden jeg virkelig kan slå meg til ro med. Av den grunn er det meget interessant å få prøvd ut andre cd-spillere på EAR-settet for å se om jeg kan få frem nok trøkk og fremdrift. Setter pris på ditt tilbud om å teste ut Lectoren. Godt mulig at den kan fremkalle hakeslepp, og da vet man jo litt mer om hvilken vei man skal gå videre mht. komponentvalg.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Ser i ettertid at mitt forrige innlegg kan tolkes dithen; at EAR-settet ikke låter så overbevisende som jeg kanskje har gitt uttrykk for tidligere. Den nyinnsnekne ambivalens skyldes nok at jeg ikke har hørt Doxaen spille så bra i dette setupet før. Dermed blir man gjerne vippet litt av pinnen. Jeg ser nå et par timer etterpå, at det tar litt tid å la inntrykkene synke inn. En viktig faktor når man må sammenligne, er å spille mange plater idet noen plater kommer mer eller mindre godt ut av det i gitte sammenhenger. Akkurat nå spilles Genesis: Lamb Lies Down On Broadway, og dette låter meget bra. Så vi får ta tiden til hjelp, og hente frem flere plater.

Typisk slike kvalssituasjoner, er at man hører noe "nytt", og gjerne trekker forhastede konklusjoner. Problemet mitt synes dermed å dreie seg mer om å bruke nok tid, og vanskeligheten med å fintune anlegget med to såpass forskjellige effekttrinn - dette selvsagt grunnet økonomiske rammer. Jeg føler meg nok inderst inne trygg på at EARen har en del mer å by på enn Doxaen. Min lille nervøsitet skyldes nok at EARen ikke er best på alle parametre, og at det er lett å henge seg opp i slike løsrevne ting. Når jeg tenker meg om, så har jeg en del triks til gode overfor EAR-settet i jakten på pose og sekk.

Akkurat nå sitter det f.eks. Golden Dragon 12AX7A rør i effekttrinnet. Jeg har mine grunner til å tro at det finnes rør som vil trekke det lenger i ønsket retning. Jeg har litt lyst til å prøve ut Sovtek 12AX7LPS og kanskje også nos-rør?

Før jeg dryner til med for mange rør, så antar jeg at det er fornuftig å teste ut alternative spillere til min Arcam. Derfor tror jeg kanskje en cdspiller-tråd er rett ting å fokusere på? Dette betinger dog at jeg konkluderer med at EARen har kraft nok til å gi ønsket klang i bassen. Hverken ny spiller eller nye rør klarer å dekke over akkurat dette. Dermed dukker også spørsmålet om hvilken klang i bassen jeg vil ha/strekke meg etter. Det gjelder bare å passe seg, og ikke bli for opphengt i bassen alene. Litt dumt å gi slipp på de andre gode ting for litt strammere bass! Jeg tror det vil svare seg å tenke mer på helheten: Får jeg lyst til å spille musikk? Får jeg lyst til å spille min favorittmusikk? Får jeg lyst til å spille musikk fremfor å hengi seg til tven (eller hifi-sentralen)?

Mvh. Johan

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4

Hei Johan,

Er det slik at du ikke har forsøkt nos-rør i verken effekt eller pre?
    I så tilfelle burde du kanskje prøve det før du trekker den endelige beslutning?

Spennende tråd! Skal si du grubler mye ;D

R

Rojoh

Gjest

Joda, det er nok av ting og tang å tenke på. Jeg kjører RFT-nosrør i preampen, og har også et par andre nos-rør liggende. Det finnes bøttevis av varianter, men ikke alle passer. Har ikke prøvd ut nos-rør i effekttrinnet, da jeg var usikker på om rørbytte ville gi store lydmessige forskjeller. Nå har jeg konstatert at det gjør det, så neste steg er å finne frem til et par-tre gode 12AX7-rør. Har blitt tipset om Shuguang som et bra og billig alternativ til f.eks. TFK/Siemens. Problemet er at det er vanskelig å forutsi hvilken effekt diverse rørkomboer vil ha, så å betale tusenvis for de "hotteste" nos-rørene er noget risikabelt. ;)

Ellers fortsatte jeg å spille musikk utover kvelden. Det mest iørefallende er uten tvil frekvensbalansen. Der synes jeg Doxaen utgjorde en bedre match, men etter å ha snurret noen plater medEAR-settet, så hører man at en får noe som Doxaen ikke klarer å gjengi: En form for substans som får frem opptakets nerve og sjel. Må nesten ty til metaforer for å beskrive det jeg hører; EAR-settet når inn til kjernen, mens Doxaen i forhold synes å mangle den evnen - noe som gir en subjektivt mindre fysisk opplevelse med Doxaen. Litt mindre sjelfullt og gripende. Slik ting er ikke så lett å få med seg ved hastige sammenlikninger.

Det som taler til Doxaens fordel, er at den gjør mye bra og det til en mye rimeligere penge. Derav mine grublerier. ;D Selvsagt kunne jeg holdt tankene for meg selv, men jeg synes det er en passe motvekt mot de ofte veldig bastante konklusjoner hver gang en stakkars hifi-freak har oppgradert - går det alltid fremover, eller hender faktisk at man klarer å rote seg bort i alskens klanger og pling-plonger? Jeg opplever f.eks. at både musikksmak og måten man ønsker å lytte på, vil fordre litt ulike prioriteringer mht. komponentvalg. Etter å ha holdt på en stund, så ser jeg mer og mer at å sette sammen et vellydende anlegg som oppfyller ens ønsker og som forsvarer sitt utlegg; er nesten som en kunstart - og kanskje særlig fordi det krever både erfaring, bevissthet og gjennomtenkning å vite hva man faktisk ønsker.

Når alt dette er sagt, så kommer jeg etter all sannsynlighet å beholde EAR-settet. Nå er det cdspiller jakt next...

Mvh. Johan

O

omholt

Gjest

Har du prøvd å plassere anlegget der som vinduene er? Da vil du dra nytte av at taket går skrått oppover. Om skråtaket har mye postiv virkning hvor anlegget står i dag vet jeg ikke, men det er i hvert fall en klar fordel når taket beveger seg skrått over der høyttalerne står. Ulempen er kanskje at du får vinduene bak høyttalerne. Sjekk linken:
    http://www.realtraps.com/rfz.htm

R

Rojoh

Gjest

Tror du har rett i at plassering hvor taket skråer oppover fra veggen hvor høyttalerne står, vil være gunstig. Det var vel også første plassering jeg prøvde ut i min relativt nyinnflyttede leilighet. Siden stuen er nokså liten, så blir det beinhard prioritering hvor mange ting må tas i betraktning når anlegget skal plasseres. Jeg må innrømme at det frister litt å flytte det tilbake igjen. Jeg kommer i tillegg nærmere høyttalerne, og lydbildet blir noe mindre grumsete.

Mvh. Johan

O

omholt

Gjest

Rojoh skrev:
    Tror du har rett i at plassering hvor taket skråer oppover fra veggen hvor høyttalerne står, vil være gunstig. Det var vel også første plassering jeg prøvde ut i min relativt nyinnflyttede leilighet. Siden stuen er nokså liten, så blir det beinhard prioritering hvor mange ting må tas i betraktning når anlegget skal plasseres. Jeg må innrømme at det frister litt å flytte det tilbake igjen. Jeg kommer i tillegg nærmere høyttalerne, og lydbildet blir noe mindre grumsete.

Mvh. Johan
    Spennende hvis du tester det igjen. Jeg leste dette ganske nylig med skråtak over høyttalerne. Mulig at tykkere gardiner kan være en god løsning da. Enda bedre er selvfølgelig akustiske produkter (absorbenter eller diffusorer).

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojohs lyttekrok

:)
    Spennende greier!
    Spørs om vi ikke må snurre litt vinyl her hjemme også for å få et godt inntrykk av EAR forsterkersettet i morgen!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rojohs lyttekrok

Noe av det som ligger på gulvet som du kan spesiellt anbefale? ;)

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Ellef dro med seg både spiller og en bunke plater. Var en del bra saker der - kan jo bringe med meg noen i samme slengen. ;)

Mvh. Johan

L

Ludo

Gjest

Rojoh skrev:
    Siden både 12AU7en i preampen og 12AX7ene i effekten gir godt hørbare forandringer, så har man veldig mange forskjellige kombinasjoner å velge mellom.
    Ikke for å gjøre ting enda verre for deg, men om du trenger 12AU7 rør med skikkelig godlyd anbefaler jeg at du sjekker ut RCA-rørene som Brynjar Kvanlid har samt Mullard CV4003. To meget gode rør med litt forskjellige kvaliteter. RCA-røret er et skikkelig hifi-rør, mens Mullard CV4003 er den analoge kongen etter min erfaring...

Uansett, lykke til videre med et meget flott oppsett :)

R

Rojoh

Gjest

Ludo skrev:
    Ikke for å gjøre ting enda verre for deg, men om du trenger 12AU7 rør med skikkelig godlyd anbefaler jeg at du sjekker ut RCA-rørene som Brynjar Kvanlid har samt Mullard CV4003. To meget gode rør med litt forskjellige kvaliteter. RCA-røret er et skikkelig hifi-rør, mens Mullard CV4003 er den analoge kongen etter min erfaring...

Uansett, lykke til videre med et meget flott oppsett :)
    Ja, det er mange spennende rør å prøve ut. Har brukt CV4003 i EAR-preampen en del. Min erfaring er at i noen sammenhenger fungerer det helt konge, og i andre ikke fullt så bra. Kommer veldig an på resten av utstyret som brukes. Derfor kan det være veldig greit å ha en håndfull bra rør liggende - særlig nå når jeg har fått mye rart å tenke på etter at platespilleren ble dratt i hus... ;D Jeg hadde egentlig håpet at nå var det snart slutt på alle disse evindelige opp og nedgraderingene, men jeg frykter det værste.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

Takker. :) Ja, EAR lager tillitvekkende og flott utstyr.

Når det gjelder signalkilde(vinyl), så er jeg dypt inne i tenkeboksen. Kan likevel si at det snart kommer noe nytt og spennende inn i anlegget. Jeg innrømmer at dette er et resultat av min nysgjerrighet, så det blir spennende å se hva dette "nye" vil bringe av konklusjoner og veivalg fremover. Skal selvsagt komme med oppdateringer etterhvert som det "nye" ankommer.

Mvh. Johan

RaZeR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.06.2007
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Rojohs lyttekrok

må si du har mye herlig utstyr ja :D

R

Rojoh

Gjest
    Rojohs lyttekrok

RaZeR skrev:
    må si du har mye herlig utstyr ja :D
    Ja, forsterkersettet innfrir. Høyttalerne er relativt rimelige, og har sine begrensninger. Cdspilleren er en veldig billig og sliten Yamaha som steppet inn da Arcamen ble solgt. Som system synes jeg det er bra til å kunne kose seg med musikk, men helt klart at det er mye å gå på her. Som jeg var inne på litt tidligere:
    Rojoh skrev:
    Når det gjelder signalkilde(vinyl), så er jeg dypt inne i tenkeboksen. Kan likevel si at det snart kommer noe nytt og spennende inn i anlegget. Jeg innrømmer at dette er et resultat av min nysgjerrighet, så det blir spennende å se hva dette "nye" vil bringe av konklusjoner og veivalg fremover. Skal selvsagt komme med oppdateringer etterhvert som det "nye" ankommer.

Mvh. Johan
    Vel, nå har det kommet litt mer stæsj inn i stuen:(De få sjeler som vet hva dette er, må ikke ødelegge nysgjerrigheten og gjettelysten hos folket...)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn