Rogue Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei folkens. Da har ampen min vært inne for en ekstra sjekk... det finnes ingen feil på den, men den passer faktisk ikke inn i mitt system. Blir vel et salg av Rogue Perseus Magnum (enda mer oppgradert) og Rogue M180 (oppgradert av Hans Martin her på forumet, så vi snakker om seriøse krefter her :)). Om noen av dere Rogue entusiaster er interessert, så send på en PM da jeg helst vil selge til noen som virkelig vet hva Rogue står for :).
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Hva med å bytte høyttalere? Nå har du topptrimmede forsterkere som du må selge med tap..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å bytte høyttalere? Nå har du topptrimmede forsterkere som du må selge med tap..
    Helt enig, nå har du et forsterkeroppsett som driver det meste. Ikke sa vanskelig å velge høyttalere på øverste hylle da :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    nja.... høyttalerene er faktisk helt nye også, og gir meg noe ingen andre høyttalere har gitt meg... Klipsch Cornwall III er noen spesielle beist :). Jeg syns det er så rart at den ene er slik. Men Hans Martin har ikke funnet noe feil på den, så da må det være i kombo med noe her som kødder den til....

    Lyden er jo helt himmelsk når jeg spiller musikk, da er det bare ren nytelse... men når det er stille partier... da kan duren være sjenerende. Men får se... lar den stå på en uke eller 2 i strekk for å se om den "bedrer" seg. Er jo masse nye kondensatorer etc i den. Den ligger iallefall ute til salgt nå med preampen. Er samme dur som han her har (men kun i ene ampen da..).:

    Harman Kardon Receiver Repair. Buzzing Audio 60 Cycle Hum ELECTRONICS REPAIR. - YouTube

    Men alt måler vistnok bra i min amp :p.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    nja.... høyttalerene er faktisk helt nye også, og gir meg noe ingen andre høyttalere har gitt meg... Klipsch Cornwall III er noen spesielle beist :). Jeg syns det er så rart at den ene er slik. Men Hans Martin har ikke funnet noe feil på den, så da må det være i kombo med noe her som kødder den til....

    Lyden er jo helt himmelsk når jeg spiller musikk, da er det bare ren nytelse... men når det er stille partier... da kan duren være sjenerende. Men får se... lar den stå på en uke eller 2 i strekk for å se om den "bedrer" seg. Er jo masse nye kondensatorer etc i den. Den ligger iallefall ute til salgt nå med preampen. Er samme dur som han her har (men kun i ene ampen da..). Hos meg måler jeg ca 56db dur ca 50cm ifra høyttaleren med RadioShack:

    Harman Kardon Receiver Repair. Buzzing Audio 60 Cycle Hum ELECTRONICS REPAIR. - YouTube

    Men alt måler vistnok bra i min amp :p.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    @ Skorob:
    Finnes det støy i anlegget ditt er det få (om noen) høyttalere som sier fra tydeligere enn Klipsch, da enkelte av deres modeller er ekstremt lettdrevne. Så er spørsmålet: Er det forsterkerne i seg selv som støyer, eller støyer de hjemme hos deg, fordi de har f.eks. en del støy i jordplanet å jobbe med? Dersom de lager støyen selv, bir spørsmålet om ingen andre klager fordi de ikke kjører Klipsch på dem? Sagt på en annen måte, skal de ha relativt høyt støynivå i seg selv, og dermed ikke ha noen feil selv om de støyer?
    Nå har jeg ikke lest hele tråden, så dermed kan det være at jeg sier en del unødvendigheter som har vært sagt før, men....:
    1. Koble fra ALT utstyr på inngangene. Støyer det fortsatt?
    2. Hvis det fortsatt støyer, koble bort jord fra strømkontaktene til forsterkerne dine (ground lift). Støyer det fortsatt?
    3. Hvis det fortsatt støyer. er det forsterkerne selv om bråker, uansett om reparatøren sier de er i orden. Da er "i orden" kun en aksept av en elendig konstruksjon.
    4. Støyer det ikke etter pkt 1, koble til utsyret i tur og orden, til du har avslørt synderen.
    5. Hvis det å fjerne jord også fjerner støy, fortsett å spille uten jord.
    6. Støyer det i punkt 3, er jeg enig, salg er ingen dum idé.
    7. Det finnes for øvrig en mulighet til; dårlig kabelskjerming, kan medføre at bredbåndede foresterkere plukker opp RF-støy. Forsikre deg om at du har godt skjermede kabler.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei Håkon..
    1. Jepp, faktisk tror jeg det øker 1-2 db i lyd når jeg tar ut RCA kabelen.
    2. Kobler jeg bort jord øker duringen markant mer. (fortsatt har jeg ikke koblet inn signal kabelen
    3.
    4. Støyer på "alt" men mer om jeg kobler ut RCA kabelen.
    5. hjalp lite. Ble som skrevet værre.
    6. Enig ;).
    7. inn til forsterkern skal kabelene være relativt bra skjermet iallefall, inni den har jeg null aning.

    En anna ting jeg har merka meg er : Drar jeg rett ut kontakta bak på ampen, så durer det voldsomt i høyttaler helt til den har "tømt" seg helt for strøm. Men det har kanskje med at jeg da gjør så den mister jord?!

    EDIT: Testet med en ujordet preamp + ujordet stikk til ampen... totalt klikk og 65db dur rett ut av høyttaleren...

    Settet ligger iallefall ute nå, som om det er noen som har lyst på oppgraderte monoblokker, så er det bare å ta kontakt(trokke prisen er så veldig avskrekkende heller) :p. Jeg vurderer allerede noe ifra Doxa eller ModWright :D.

    @ Skorob:
    Finnes det støy i anlegget ditt er det få (om noen) høyttalere som sier fra tydeligere enn Klipsch, da enkelte av deres modeller er ekstremt lettdrevne. Så er spørsmålet: Er det forsterkerne i seg selv som støyer, eller støyer de hjemme hos deg, fordi de har f.eks. en del støy i jordplanet å jobbe med? Dersom de lager støyen selv, bir spørsmålet om ingen andre klager fordi de ikke kjører Klipsch på dem? Sagt på en annen måte, skal de ha relativt høyt støynivå i seg selv, og dermed ikke ha noen feil selv om de støyer?
    Nå har jeg ikke lest hele tråden, så dermed kan det være at jeg sier en del unødvendigheter som har vært sagt før, men....:
    1. Koble fra ALT utstyr på inngangene. Støyer det fortsatt?
    2. Hvis det fortsatt støyer, koble bort jord fra strømkontaktene til forsterkerne dine (ground lift). Støyer det fortsatt?
    3. Hvis det fortsatt støyer. er det forsterkerne selv om bråker, uansett om reparatøren sier de er i orden. Da er "i orden" kun en aksept av en elendig konstruksjon.
    4. Støyer det ikke etter pkt 1, koble til utsyret i tur og orden, til du har avslørt synderen.
    5. Hvis det å fjerne jord også fjerner støy, fortsett å spille uten jord.
    6. Støyer det i punkt 3, er jeg enig, salg er ingen dum idé.
    7. Det finnes for øvrig en mulighet til; dårlig kabelskjerming, kan medføre at bredbåndede foresterkere plukker opp RF-støy. Forsikre deg om at du har godt skjermede kabler.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva med å bytte høyttalere? Nå har du topptrimmede forsterkere som du må selge med tap..
    Jeg syns kanskje dette var det beste forslaget hittil. Behold forsterkerne, så kan jeg befri deg for de fæle Cornwallene for symbolsk sum. Ingen grunn til å takke meg for at jeg så hjelpsom og selvoppofrende, det er bare nemlig sånn jeg er. Jeg er her for å hjelpe.

    Send meg en PM med hvor og når høyttalerne kan hentes, det her skal vi få til sammen, skorob!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Haha... neppe, da alt anna av amper jeg smeller på dem er stille som graven :). CW'ene blir stående ;) Ampene er allerede pakker ned så dem er klare for eventuelt salg. Nå spiller det så stille og fredlig på min Yamaha 3020 atte :).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt mange forsterkere gjennom tidene. M-180 har vært en av den beste til nå. Den har alle parametre jeg ønsker meg. Spesielt vil jeg nevne triodedrift hvor mellomtonen blir rent magisk. Bassen er på topp med topprangerte transistorforsterkere. Diskanten er meget oppløst og kan tweeks dit du vil med rørvalg. Med de rette rørene og med et forøverig oppløst anlegg ellers vil garantert forsterkerne kunne føre deg opp til audionirvana. Mine forsterkere er som nevnt totalt støyfrie audiomessig og mekanisk. Mine ht er er 94db. Faktisk er dette en mest støyfrie forsterkeren jeg har hatt. Jeg er kritisk til dette tro meg.

    Det må da være mulig å få dine forsterke til å holde tyst. Det er jo i praksis samme forsterker, selv om den kommer fra en m-150 som er oppgradert her i Norge.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jada, dem var jo stille :). Men vi finner ikke ut av hva som har skjedd etter oppgraderinga... Har nå drevet på med dem i 2 mnd, og jeg tror tiden er inne for å la dem gå for min del. Gi lyd om dere kjenner noen som er interesserte. Mine er klare til å hentes ;).



    Jeg har hatt mange forsterkere gjennom tidene. M-180 har vært en av den beste til nå. Den har alle parametre jeg ønsker meg. Spesielt vil jeg nevne triodedrift hvor mellomtonen blir rent magisk. Bassen er på topp med topprangerte transistorforsterkere. Diskanten er meget oppløst og kan tweeks dit du vil med rørvalg. Med de rette rørene og med et forøverig oppløst anlegg ellers vil garantert forsterkerne kunne føre deg opp til audionirvana. Mine forsterkere er som nevnt totalt støyfrie audiomessig og mekanisk. Mine ht er er 94db. Faktisk er dette en mest støyfrie forsterkeren jeg har hatt. Jeg er kritisk til dette tro meg.

    Det må da være mulig å få dine forsterke til å holde tyst. Det er jo i praksis samme forsterker, selv om den kommer fra en m-150 som er oppgradert her i Norge.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Med litt bakgrunn måleteknikk og erfaring med feilsøking i elektrokikk vil nok denne forsterkeren kunne bli som den skal.

    Det ikke mange forsterkere som er rangert som A i Stereophile, noe M-180 er.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du kan jo ta opp duren og paste den i denne tråden?
    Moiz har Vibex DC filter (padde) samt Jensen isotrafo (linjesignal) du sikkert kan prøve.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Huff og huff.. tok anlegget med i stua hvor jeg har et par CM9 stående, HER ER DET UJORDET STIKK ALL OVER.. koblet til effektblokkene, og seff ble duren utrolig liten da disse er veldig lite følsome kontra CW(men jeg hører den, men da med øret 30-50cm unna, og ikke 3 meter som med cornwall). Men det som skjer nå, er at når jeg kobler til en preamp, da tar duringa helt av og når nok 80-90db vil jeg tippe. Testet med 2 preamper. En Rogue (som i utgangspunktet har mulighet for jord) samt en NAD (som ikke har jording i det hele tatt).

    Testet også PErseus mot en NAD effektforsteker (denne også uten mulighet for jord i utgangspunket) : Null dur.

    BLÆÆÆÆÆÆH :p.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva er sensitivitet på pre vs. effekttrinn?
    Rougene skal være 1V.
    Normalt så ligger en pre på 2.5V og oppover.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er denne:
    Products: Perseus Preamplifier

    Jeg innser nok kanskje at jeg omsider har gjort verdens dummeste ting, oppgradert en ting som egentlig fungerte relativt bra. Hva tapet er på de ampene nå som ikke fungerer spesielt godt vet jeg ikke.. familien begynner å knegge endel på tiden jeg bruker her også :p. hehe. Så jeg har fått 30000kr av husfondet til å kjøpe ny amp for å få slutt på elendigheta. Men gi lyd om noen av dere entusiaster har lyst på å teste et sett M180, men vær obs på at dem KAN ha problemer.


    Hva er sensitivitet på pre vs. effekttrinn?
    Rougene skal være 1V.
    Normalt så ligger en pre på 2.5V og oppover.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rouge folk!
    Vurderer veldig sterkt Hybridforsterkeren Sphinx til mitt nye stereooppsett.
    Noen som har erfaringer med denne??

    Cheers!
    Hei!
    Jeg er også veldig nysgjerrig på denne, særlig etter flere gode tester "over there"..

    Jeeg ringte Håvar (Snapa) og han kunne fortelle at den spiller flott, men med mindre kropp og varme enn min Chronus.
    Jeg hadde tenkt den til et kontoranlegg med stativhøyttalere, men disse trenger nettopp litt varme og fylde så for min del er prosjektet skrinlagt :)

    Lykke til!

    M
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rouge folk!
    Vurderer veldig sterkt Hybridforsterkeren Sphinx til mitt nye stereooppsett.
    Noen som har erfaringer med denne??

    Cheers!
    Hei!
    Jeg er også veldig nysgjerrig på denne, særlig etter flere gode tester "over there"..

    Jeeg ringte Håvar (Snapa) og han kunne fortelle at den spiller flott, men med mindre kropp og varme enn min Chronus.
    Jeg hadde tenkt den til et kontoranlegg med stativhøyttalere, men disse trenger nettopp litt varme og fylde så for min del er prosjektet skrinlagt :)

    Lykke til!

    M
    Hei og takk for innlegg Sundkoien!

    Ja det finnes vel alltid noe bedre der ute;)
    Jeg har ingen erfaring med rør, men vil gjerne ha magien utenom det ekstra "dillet".
    Den er også betydelig billigere enn andre integrerte amper jeg vurderer samtidig som den er enkel nok til at dama også bør kunne bruke den forsvarlig;)
    Er helt på nippet til å bare legge inn en bestilling hos Håvard uten en gang å ha hørt den først!:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sitter å lytter til rogue m-180 med kt120 og resten NOS telefunken. Dette er et mest transparente jeg har hørt. Totalt gjennomsiktig og dynamiskt. Et utømmelig hav av detaljer. Jeg har hørt en mengde forsterkere, men dette tar kaka... Valhalla kabler mot Imagic. Lurer på hva som kan gjøres bedre.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då är vi minst två! Sitter också och njuter av mina M-180 i ett halvmörkt rum med full fyr i peisen och en GT i handen och tänker att vintern gott kan vara en stund till :cool:. Fantastiska förstärkare!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er også utrolig fornøyde med mine M150(oppgradert til M180+) nå som jeg har finni feilkilden til div støy. Det spiller fantastisk rett og slett. Men, jeg har hørt bedre, men da har alt vært av anna merke og pris også :). Men til min type musikk er dette det meste jeg har hatt i hus :).

    Neste blir å investere i noe romakustikk for å se om det hjelper enda mer :).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja dette slår alt jeg har hatt med veldig god margin. M-180 leverer alt det andre utstyret kan levere.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er også utrolig fornøyde med mine M150(oppgradert til M180+) nå som jeg har finni feilkilden til div støy. Det spiller fantastisk rett og slett. Men, jeg har hørt bedre, men da har alt vært av anna merke og pris også :). Men til min type musikk er dette det meste jeg har hatt i hus :).

    Neste blir å investere i noe romakustikk for å se om det hjelper enda mer :).
    Hej skorob

    Har du funnet felkällan till støy? Så försäljningen är avblåst och du behåller de?

    Mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Hei folkens. Da har ampen min vært inne for en ekstra sjekk... det finnes ingen feil på den, men den passer faktisk ikke inn i mitt system. Blir vel et salg av Rogue Perseus Magnum (enda mer oppgradert) og Rogue M180 (oppgradert av Hans Martin her på forumet, så vi snakker om seriøse krefter her :)). Om noen av dere Rogue entusiaster er interessert, så send på en PM da jeg helst vil selge til noen som virkelig vet hva Rogue står for :).
    Hans Martin driver han oppgradering på vegne av Rogue Audio ? Ser på hjemme siden til Rogue at det finnes div oppgraderings kit men det betinger at det sendes ned til Rogue Audio .

    Upgrades
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei folkens. Da har ampen min vært inne for en ekstra sjekk... det finnes ingen feil på den, men den passer faktisk ikke inn i mitt system. Blir vel et salg av Rogue Perseus Magnum (enda mer oppgradert) og Rogue M180 (oppgradert av Hans Martin her på forumet, så vi snakker om seriøse krefter her :)). Om noen av dere Rogue entusiaster er interessert, så send på en PM da jeg helst vil selge til noen som virkelig vet hva Rogue står for :).
    Hans Martin driver han oppgradering på vegne av Rogue Audio ? Ser på hjemme siden til Rogue at det finnes div oppgraderings kit men det betinger at det sendes ned til Rogue Audio .

    Upgrades
    Hans Martin sine oppgraderinger av Rogue er mye mer omfattende enn den fabrikken gjør :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har original M-180. Med all telefunken <> og kt120. Den er ekstrem støyfri alle veier. Jeg er ikke så sikker på at de norske alternativene er bedre. Kondensatorene som brukes er ikke "bedre" etter min mening. I tillegg går ikke kt120 inn uten videre i disse. Sorry!
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Sitter å lytter til rogue m-180 med kt120 og resten NOS telefunken. Dette er et mest transparente jeg har hørt. Totalt gjennomsiktig og dynamiskt. Et utømmelig hav av detaljer. Jeg har hørt en mengde forsterkere, men dette tar kaka... Valhalla kabler mot Imagic. Lurer på hva som kan gjøres bedre.
    Kjører du med Telefunken E80cc på AU7 siden ?

    Mvh
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har original M-180. Med all telefunken <> og kt120. Den er ekstrem støyfri alle veier. Jeg er ikke så sikker på at de norske alternativene er bedre. Kondensatorene som brukes er ikke "bedre" etter min mening. I tillegg går ikke kt120 inn uten videre i disse. Sorry!
    Min er også ekstremt støyfri :) Oppgraderingen av Hans Martin dreier seg ikke kun kondensatorer, men er mye mer omfattende enn den som fabrikken gjør. Sitter med komplett deleliste på hva som er byttet, så det du skriver stemmer ikke. Gikk med kr 12610,- kun i deler og 14 timers arbeid på mine..

    Smårørene i mine er 4 stykk 12AU7 Mullard ( ribbed plate) NOS og 2 stykk 12AX7 Telefunken ( ribbed plate) NOS.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er det jeg skriver som ikke stemmer? Bruker du 4x12au7 og 2x12ax7. Bruker du KT120?
    Hvilke andre komponenter er byttet når du ser bort fra ledninger? Motstander kan du glemme å bytte, dem er i toppklasse fra før. I mine sitter Mundorf kondensatorer.

    Jeg har original M-180. Med all telefunken <> og kt120. Den er ekstrem støyfri alle veier. Jeg er ikke så sikker på at de norske alternativene er bedre. Kondensatorene som brukes er ikke "bedre" etter min mening. I tillegg går ikke kt120 inn uten videre i disse. Sorry!
    Min er også ekstremt støyfri :) Oppgraderingen av Hans Martin dreier seg ikke kun kondensatorer, men er mye mer omfattende enn den som fabrikken gjør. Sitter med komplett deleliste på hva som er byttet, så det du skriver stemmer ikke. Gikk med kr 12610,- kun i deler og 14 timers arbeid på mine..

    Smårørene i mine er 4 stykk 12AU7 Mullard ( ribbed plate) NOS og 2 stykk 12AX7 Telefunken ( ribbed plate) NOS.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det jeg skriver som ikke stemmer? Bruker du 4x12au7 og 2x12ax7. Bruker du KT120?
    Hvilke andre komponenter er byttet når du ser bort fra ledninger? Motstander kan du glemme å bytte, dem er i toppklasse fra før. I mine sitter Mundorf kondensatorer.

    Jeg har original M-180. Med all telefunken <> og kt120. Den er ekstrem støyfri alle veier. Jeg er ikke så sikker på at de norske alternativene er bedre. Kondensatorene som brukes er ikke "bedre" etter min mening. I tillegg går ikke kt120 inn uten videre i disse. Sorry!
    Min er også ekstremt støyfri :) Oppgraderingen av Hans Martin dreier seg ikke kun kondensatorer, men er mye mer omfattende enn den som fabrikken gjør. Sitter med komplett deleliste på hva som er byttet, så det du skriver stemmer ikke. Gikk med kr 12610,- kun i deler og 14 timers arbeid på mine..

    Smårørene i mine er 4 stykk 12AU7 Mullard ( ribbed plate) NOS og 2 stykk 12AX7 Telefunken ( ribbed plate) NOS.
    Send meg e-postadressen din på PM, så skal jeg sende deg en komplett oversikt :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det jeg skriver som ikke stemmer? Bruker du 4x12au7 og 2x12ax7. Bruker du KT120?
    Hvilke andre komponenter er byttet når du ser bort fra ledninger? Motstander kan du glemme å bytte, dem er i toppklasse fra før. I mine sitter Mundorf kondensatorer.

    Jeg har original M-180. Med all telefunken <> og kt120. Den er ekstrem støyfri alle veier. Jeg er ikke så sikker på at de norske alternativene er bedre. Kondensatorene som brukes er ikke "bedre" etter min mening. I tillegg går ikke kt120 inn uten videre i disse. Sorry!
    Min er også ekstremt støyfri :) Oppgraderingen av Hans Martin dreier seg ikke kun kondensatorer, men er mye mer omfattende enn den som fabrikken gjør. Sitter med komplett deleliste på hva som er byttet, så det du skriver stemmer ikke. Gikk med kr 12610,- kun i deler og 14 timers arbeid på mine..

    Smårørene i mine er 4 stykk 12AU7 Mullard ( ribbed plate) NOS og 2 stykk 12AX7 Telefunken ( ribbed plate) NOS.
    Send meg e-postadressen din på PM, så skal jeg sende deg en komplett oversikt :)
    Dette ble gjort:

    Lagd budsjett + bestillinger Partsconnexion
    Kjøpt maskinskruedeler på Bauhaus
    Mekanisk tilpassning av fastklemmer, og satt på plass kondensatorbanker
    Demontert gamle deler og rengjort print og fjernet støv

    Utført på begge monoblokkene
    Feilsøkt på forsterker, 1 A sikring defekt + 2 , 0,5 sikringer
    + 2 defekte KT 88 rør målt rør – EH 12ax7 – OK (ekstrajobb)
    Satt på Cardas høytalerterminaler og terminert kabler
    Satt på Cardas RCA kontakter
    Byttet intern signal kabling fra RCA kontakt til printkort
    Byttet 4x Hexfred dioder
    Byttet 3 x 680pf med MKP type
    Montert kond.avkobling 0,47uF under ladebankene på printkort
    Montert Mundorf 0,47 uF 8x + Auricaps 2,2 uF 8x i parallell kobling
    Laget og satt på gummidemping på begge blokkene
    Flyttet rele og borret + montert under påslagsbryter
    Montert kondensator i ladebank mekanisk, og lagt opp kabler under printkort

    Etterarbeid etter modifisering
    Kontroll av alle utførte oppgaver
    Satt inn alle rør, kontroll av spenninger, og gløding i rør.
    Justering av bias 4x ved påslag første gang, etter 30 min, -1 time, - 4 time
    Koblet til audiorigg, satt på lyd. – innspilling 24 timer
    Oppsummering regnskap


    Deler til ombygging
    Elfa kond + sikring + skruer etc med frakt (Korrigert)


    Elfa deler kondensatorer
    Partsconnexion hovedbestilling
    Bauhaus skruer til montering
    Kjøp av rør 4x 12AU7 Mullard ( ribbed plate) NOS og 2x 12AX7 Telefunken ( ribbed plate) NOS
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Noen erfaring med Psvane 12au7 og 12ax7 i Rogue m180 i samenligning med andre rør , sikkert noen her som har prøvd forskjelige typar.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hos meg funka ikke Psvan så veldig bra... ble litt for "transistor" og "avliving" av rørmagien. Sjekk ut Brimar rør på Ebay, de funka helt konge hos meg, "billige" er dem også.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg funka ikke Psvan så veldig bra... ble litt for "transistor" og "avliving" av rørmagien. Sjekk ut Brimar rør på Ebay, de funka helt konge hos meg, "billige" er dem også.
    Ja enig ,måte bare høyra andres meining om desse røyra må jo finne fram til det beste å sette inn :)
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rogue-entusiaster!
    Jeg har Sphinx og er veldig fornøyd, men synes det har utviklet seg et høyere "noise floor" i den i det siste. Dette høres spesielt godt med en gang forsterkeren blir skrudd på fra stand by til "helt på".
    Noen som har forslag om hva dette kan være?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Prøver meg med litt gjetting. Kan smårørene være slitt? Hvordan er kabelhygenen fra forsterkeren?
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rørene er helt nye NOS Mullard 12AU7 Longplates (1954) så jeg blir overrasket hvis det er problemet. Hvis du med kabelhygiene mener kvaliteten på kablene, så bør den også være rimelig ok. RCA fra platespiller og DAC samt strømkabel til Sphinxen er Soundstring gen 1. (Signal kabler fra multispiller og spillkonsoll er Coax og optisk og er koblet rett i DACen) Strømkabler på øvrige er rimelig standard. Jeg har også PS Audio Dectet Power center strømrens/overspenningsvern. Strømkabelen jeg bruker fra Dectet til veggen er PS Audio AC12..
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Med kabelhygene, mener jeg hvordan de krysser hverandre og om det er rot i kablene. F.eks at en strømkabel ligger inntil en signalkable og påvirker lyden.
    Hat selv opplev litt rare lyder ved utslitte rør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn