Rogue Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Kom en Rogue Stereo 90 inn døren her. Den har et defekt utgangsrør, så de må byttes. I tillegg så har den både 12ax7 og 6sn7 på inngangen. Uten at det skal dra for langt med rørbytter, hvilke av disse lønner det seg å oppgradere? Hvilke av de har mest å si for lyden? Alle?😂
    Det er størst lydmessig forandring ved å bytte 12ax7. Jeg har Tempest 2 med samme rørbestykning.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen sterke favoritter på 12ax7 siden da 😀?
    Jada🙂
    Av nye rør liker jeg Genalex Gold Lion goldpin, Sovtek LPS og HiFi-serien til Psvane.
    Av NOS rør er det vanskelig å gå utenom Mullard (8136) og Philips miniwatt 👌

    M
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Moro å se litt aktivitet i Rogue-tråden😀. Jeg har en kombo av Telefunken (12ax7) og Mullard (12au7) i mine Rogue m-180. Telefunken er krystallklar i toppen, og Mullardene gir meg den varmen jeg trenger😉. Ganske ulik signatur ikke akkurat dem to nevnte rørtypene. Så det blir litt smak og behag.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skulle justere bias, men rør 1 ga ikke utslag i det hele tatt. Viste seg at sikringen på 250mA som står ved bias justering til rør 1 er røket. Er det en rett antagelse å tenke at det er pga dårlige rør?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Røret "virker", men knitrer innimellom så det er ikke helt godt. Byttet røret til høyre side nå, knitringen følger røret. Får ta en tur innom @MalaAudio i morgen å kjøpe nye.
    Hans Kise har hatt noen Golden Dragon Thrustworty KT88. Jeg bruker slike i min. Meget gode! 👌

    M
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Teksten under er klippet fra Audiophiles test av Rogue Stereo90. Er EL34 e alternativ? Har prøvd å lese litt rundt på nett om dette men mange ulne svar der. Noen her som har prøvd?

    «Elles fortel Håvar at forsterkaren også kan arbeide med EL34 utgangsrør, om ein skulle ha lyst til dette. I så fall får du litt mindre effekt, og sannsynlegvis ein litt varmare og ”feitare” lyd. Personleg har eg erfart at KT88 (eller 6550) er betre rør enn EL34, og tapet av utgangseffekt er heller ikkje ynskjeleg i mine samanhengar.»
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Teksten under er klippet fra Audiophiles test av Rogue Stereo90. Er EL34 e alternativ? Har prøvd å lese litt rundt på nett om dette men mange ulne svar der. Noen her som har prøvd?

    «Elles fortel Håvar at forsterkaren også kan arbeide med EL34 utgangsrør, om ein skulle ha lyst til dette. I så fall får du litt mindre effekt, og sannsynlegvis ein litt varmare og ”feitare” lyd. Personleg har eg erfart at KT88 (eller 6550) er betre rør enn EL34, og tapet av utgangseffekt er heller ikkje ynskjeleg i mine samanhengar.»
    Synes kt88 ga en litt for "feit" lyd i stereo 90, foretrakk 6550, mere lineær lydgjengivelse.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ble en tur innom Mala Audio. Et sett med Psvane KT88C (hifi series) ble med hjem.
    Gjør seg ikke bort med Portishead på snurra 😃 Bra dette, men regner med rørene trenger noen timer med innspilling .
    88ACE053-6139-45A2-8C2B-72EC06A8FC2B.jpeg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk! Tenkte jeg skulle slutte med hifi jeg ikke kunne bære selv, men Apollo Dark låter helt fantastisk. Blir sittende å høre på musikk til langt på natt 😀
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rouge Audio-gjeng!

    Noen som har erfaringer med å sende utstyr "back to home base"? (På service eller oppgradering)

    Jeg er (fortsatt) kjempefornøyd med min Sphinx V1, men har de siste årene opplevd høyfrekvent ulyd i HT, spess om anlegget har stått på en stund. (Diskusjon om optimale strømforhold, rør-kombinasjoner ol trenger vi ikke ta her)

    En stund var jeg faktisk inne på tanken om å skifte til transistor-forsterker, men etter en audition ble det klart at jeg ikke klarer meg uten "Rouge-Realismen".
    Dessuten er det jo kult å forlenge leve tiden på noe en er veldig glad i. Oppgradering av Sphinx til V3 er prissatt til 550$ i følge hjemmesiden, som er betydelig mindre enn nye forsterkere jeg har vurdert. Det betyr jo også noe.

    Noen spørsmål:
    Hvordan er det med tollregler for utstyr som allerede er kjøpt i Norge?
    Forsendelse vil sannsynligvis bli den største utgiften, har dere tips til fornuftig og trygt budfirma?

    Alle innspill tas mot med takk!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Forlengelse av levetiden til vår HiFi er både lurt&riktig IMO, forutsatt at det er grei levetid igjen på andre viktige komponenter i den. Jeg sendte akkurat inn en forsterker til England. Den var som din er utenfor garanti reparasjon, så da blir det beregnet MVA på rep. (Dette slipper man om produktet er innenfor garanti)
    Om du ikke har en forhandler som gjør dette for deg, så er det rimelig grei prosess, og jeg gjorde dette selv for noen år siden på annen forsterker. Ikke noe å frykte, men litt vil det jo koste.

     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville kontaktet håvard Snapa tlf 91647090
    Importør av Rogue. Har hjemmeside planet snapa. Jeg mener han har lokale reparatører. Kanskje kan en av disse gjøre en service/oppgradering.
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for kjapt innspill @BritFi :)
    Denne ble handlet av landets ambassadør Håvard Snapa. Har ikke kontaktet han siden jeg tenkte at han ikke var pliktig i å hjelpe meg etter garantitid.
    Bør jeg ringe han?
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sjekker det opp. Om det er snakk om lokale så blir jo saken litt annerledes. Vil jo gjerne ha "V3" CNCet inn i faceplaten:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tenker at Hvis du først skal gjøre en fullstendig oppgradering til V3, så må det gjøres hos Rogue.
    De vil vel også da gi deg ny garanti periode f.o.m.tidspunkt for oppgraderingen vil jeg tro?
    Salgsverdien vil også bli høyere, om du får lyst til å prøve noe nytt senere.
    Men regn ut MVA, transport og tollgebyr først. Jeg tok alt gjennom Posten (Postens eget postkontor, ikke post i butikk)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Setter stor pris på om du deler din konklusjon med oss Roguere. Slik at vi kan ha slike vurderinger i bakhodet hvis vi en gang tenker i tilsvarende baner😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da har det blitt litt foranding i planene. @Liern 61 har fått oppdraget:)

    Blir ikke før i slutten av desember. Gleder meg enormt til å høre resultatet!:)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Liern 61 oppgraderte mine M-150 til M-180 med godt hell. Var usikker på om det var ok å nevne private reparatører, og derfor jeg henviste deg til Snapa. Tror din Sphinx er i gode hender😊. Blir veldig spennende å høre om resultatet. Godt Rogue blir ivaretatt innenfor landegrensene💪😊
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Tror kanskje det er Liern sine M-180 jeg har nå. Låt utmerket fra starten av.
    Fra starten av hadde jeg gode gold lion kt88, mazda au7, og gold lion 12ax7. Skiftet ut 12ax7 med nos jan phillips. Følte at lyden ble bedre, men ikke mer enn att jeg er godt kunne ha byttet tilbake og funnet ut at det var placebo.
    Bruker blokkene på jbl 4365. På dette tidspunktet hadde jeg ganske grei lyd, men tendens til litt slitsomt i toppen på endel innspillinger.

    Hadde også litt rikelig med gain i systemet og begynte å tenke på å skifte ut 12ax7 med 5751 som skal gi noen prosent mindre gain men eller være kompatibel (hvis jeg har forstått det riktig). Hadde ikke noen sånne liggende, men hadde mange 12at7. Satte inn kremrørene, Telefunken ECC801s for en ukes tid siden.
    Dette har totalt transformert lyden, og jeg er litt forvirret, mildt sagt.
    Det er mer punch i bassen, mellomtonen mer gylden, makrodynamikken er muligens som før, men mikrodynamikken er klart bedre, og toppen er ikke lenger på, eller over, grensen til slitsom for ørene.
    Dette er ikke subtile endringer!!

    Jeg har sjekket og justert bias på driverrørene, kjører på 40 milliampere, som før.

    Så, er det noen som har en formening om årsaken?
    Er telefunken rørene supergode?
    Har reduksjonen i gain i systemet gjort at forforsterkeren jobber innenfor et mer optimalt område? Jeg synes egentlig ikke at reduksjonen i gain er så merkbar som jeg hadde trodd. Skifte til 12at7 skulle vel gi en reduksjon i gain på omkring 30% ift 12ax7? Jeg er aldri over kl 10 på volumet, tidligere ikke over 9.

    Uansett, jeg er nå svært impmonert over hva forsterkerene får ut av jbl´ene.
    Kom gjerne med kommentarer om dere har noen formening om hva som kan være årsaken til den betydelige forbedringen, og om jeg evt. har gjort endring i rørbestykningen som vil gjøre gleden kortvarig, før det hele går opp i røyk...🙄

    IMG_0992.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Fant dette på nettet...

    Sonically, you won't know until you try one.

    The problem with comparing gain numbers (u) for various preamp tubes is that they assume that you're using the particular tubes in the CORRECT circuit for that tube.

    12AX7s and 5751s operate correctly in the same circuits with the same cathode bias resistor value. 12AT7s do not.

    Looking at circuit operation on a scope, a 12AT7 in a 12AX7 circuit actually breaks up sooner (lower headroom) because the plate voltage is lowered due to different internal resistance of the tube. The same thing happens when using a 12AX7 in a 12AT7 circuit. People who've tried this swap in the PI of a Fender amp know what I'm talking about.

    Interestingly, 12AT7s used in 12AX7 circuits often SOUND cleaner. This could be due to the fact that 12AT7s tend to be brighter and hence "cut through the mix" better.

    What's the bottom line? Until you hear various tubes you'll have no idea what they sound like in YOUR rig and with YOUR ears.

    If there's one thing I've learned in processing over 9,000 tube orders it's that there's no consensus on tone and no one can predict what anyone else will hear.

    BTW, here's another vote for the Mullard CV4024.
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Liern 61 oppgraderte mine M-150 til M-180 med godt hell. Var usikker på om det var ok å nevne private reparatører, og derfor jeg henviste deg til Snapa. Tror din Sphinx er i gode hender😊. Blir veldig spennende å høre om resultatet. Godt Rogue blir ivaretatt innenfor landegrensene💪😊
    [/QUOTE]

    Da har @Liern 61 allerede gjennomført oppgraderingen av Sphinxen min!!

    Å fytti katta! Jeg gleder meg noe helt vilt. Hele dialogen samt fliden og kunnskapen han besitter har vært som en drøm.
    Uten at jeg selv er i elektrofaget, har jeg sterkt inntrykk av at dette går det offisielle V3 oppgraderingen en høy gang. Ikke minst i kvaliteten på delene som er brukt.

    Nå er det bare å være tålmodig (ikke spess lett) Så håper jeg å få satt den på (og etterhvert dele inntrykk) mot slutten av uka som kommer:)
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    60
    Antall liker
    61
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    @kjoenik. hyggelig at du har et sett som jeg har oppgradert. :)(y)Har vel oppgradert de fleste M-150 til M180 her hjemme. Så kjenner forsterkerne meget godt sådann.
    Det du skriver om at du har prøvd 12 AT7/Ecc81 ( 60X forsterkning) er interessant. Faktisk aldri prøvd den komboen fordi 12AT7 er litt forskjellig fra 12AU7 (20X) og 12 AX7(100x). Men det skal prøves. Alle disse12Axx rørerne er i samme famile og kan brukes om hverandre og forsterkeren tar ikke skade av det på noen måte.

    Forsterkeren er bygd opp slik, i første inngangsposisjon finner du 12AX7. Den har mye å si på topp og bunn i lydbildet. Deretter kommer 2x 12AU7 som er driverrør for effekt røreene og derretter effektrørene kan du ha alt fra 6550, KT77,88,90 og KT120. Monoblokken håndterer disse uanstrengt. KT150 anbefales ikke for du kan ikke nyttiggjøre deg av effekten og den opererer med høyrere høyspenning enn det som den klarer å levere.

    Når det gjelder Telefunken Ecc801S er det et frame-gitter rør, et ekstremt bra sjeldent rør med svært lang levetid som har et meget bra fokus, detaljert og high end extension. Så selv med litt lavere gain ( 60x X 20x) leverer dette ganske bra. Jeg tror det gir deg mere kontroll i bassen også. Hvis du tilfører varme 12AU7 rør ( Mullard) så har du en meget godu slåelig kombo. ;) Ta kontakt på PM hvis du lurer på noe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn